Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som skal til VM i skreifiske?


 Share

Recommended Posts

Vi var en gjeng som også snakket om å stille her, men så var det noen som var med på en rimelig uhøytidlig sak i Å/Moskes i fjor, omtrent på samme tid. Og de hadde ett fantastisk fiske. Så dermed ble det til at vi stiller på dette oppleggt på Å i fra 15-20/4 i stedet. Konkurranse om 10 største torsker. Ca 20 stk som er med som jeg vet om.

Begge de jeg kjenner som var med i fjor dro store torsker. Største på 22,5kg på han ene, og de fikk mye stor fisk. Så er det en tid der en kan begynne å teste kveiteplasser.

Hørte også at det hadde vært dårlig fiske i VM sist år. Men det er vel nok med en bra sesong i gjen så tar det seg opp.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i tenkeboksen på om jeg skal stille. Men synest det er i dyreste laget for et heller labert fiske. Ser ut til at det blir få "proffe"havfiskere som stiller i norgescupen i år. Kan virke som om det er litt boikott i år. Var ingen påmeldte i den klassen for en uke siden.

Den har utviklet seg i feil rettning. Det er hverken konkurranse eller havfiske ( alt for mye aktivt hukking av fisk med svære treble)og er blitt noe for kjendis som vil leke "guttaboys" Jeg savner ikke denne , dog savner jeg torsketunger og damene på kvelden...

Er det noen som skal oppover tipser jeg med at det lønner seg å være tålmodig og fiske aktiv på rundt 80 mtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salten, drar du dit for å fiske ? Det er mest bare fest nå. Før var det bra fangster der men det er en svunnen tid. Du er heldig om du greier å få 20kg på 2 dager nå. Ville avbestilt og heller brukt pengene på en uke en plass der du faktsikt får fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salten, drar du dit for å fiske ? Det er mest bare fest nå. Før var det bra fangster der men det er en svunnen tid. Du er heldig om du greier å få 20kg på 2 dager nå. Ville avbestilt og heller brukt pengene på en uke en plass der du faktsikt får fisk.

Da får jeg satse på ett kilo mere enn de andre turistfiskerne. ;)

Tar dette som en konkurranse med de utfordringer som dette kan gi.

Håper bare at det er rettvis, at man ikke bruker kunstig lys, (ESCA) og at de ikke repper/ huker fisk.

Da går det nok bra håper jeg.

Skal da også ta meg en liten dram uten at det går ut over vinnerfiskeriene, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne havfiske konken som er kjent for høy promilleføring å fisking nær oppdrettsanlegg får å finne fisk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at det har vært fisking nær oppdrettsanlegg. Promille har det vært nok av, spesielt blant de som fisker i turistklassen. Som regel bærer de på land mer tomgods enn fisk. I følge gårsdagens Lofotposten er nå ca 350 påmeldte, fire av disse er i klassen for havfiskere/norgescup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Davidsen! Det kan godt være dere får både fint vær og godt fiske. Noen erfaringer jeg har gjort meg de gangene jeg har deltatt:

* Prøv å være førstemann til bunns med pilken, spesielt er dette lurt om dere er mange på båten. Har flere ganger opplevd at fisken "trekker" unna når det blir mange pilker i havet.

* Varier fiskedypet, spør båtfører om hvor fisken står, en dybdemåler er god å ha.

* Bruk gjerne god avstand mellom opphengerne for å få fisket av et større område. Når du treffer fisken kan du eventuelt skifte til kortere avstand.

* Blank pilk, type sølvpilk, svenskepilk og karmøypilk fungerer som regel godt.

* Har ofte fisket bra med grønne, røde og oransje gummimakker.

Så er det bare å krysse fingrene for at dere får en båtfører som kjenner området og vet hva han holder på med. Det er dessverre ikke alltid slik:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei favn er ypperlig mener jeg. Hva andre mener vet jeg ikke. Men til pilkefiske ala. havfiskfestivaler så er det ypperlig. Enkleste er vel å så ann båtripa. Hvor langt ned er det fra båtripa ned til overflaten. Er det 2 meter ned så holder det ikke med 1 meter mellom vær opphenger.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei favn er ypperlig mener jeg. Hva andre mener vet jeg ikke. Men til pilkefiske ala. havfiskfestivaler så er det ypperlig. Enkleste er vel å så ann båtripa. Hvor langt ned er det fra båtripa ned til overflaten. Er det 2 meter ned så holder det ikke med 1 meter mellom vær opphenger.

Håper på å komme i en liten båt, da jeg har tenkt å stille i havfiskeklassen. Da slipper jeg vel landgangsfartøyer og ferger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på å komme i en liten båt, da jeg har tenkt å stille i havfiskeklassen. Da slipper jeg vel landgangsfartøyer og ferger. ^_^

Om det er bare 4 stk. i havfiskeklassen så regner jeg nesten med at disse er på 1 eller 2 båter. Forhåpentligvis får du en liten båt da. Men skulle ikke forundre meg om de stuer deg på en 8-10-mannsbåt. Det har skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bare 4 stk. i havfiskeklassen så regner jeg nesten med at disse er på 1 eller 2 båter. Forhåpentligvis får du en liten båt da. Men skulle ikke forundre meg om de stuer deg på en 8-10-mannsbåt. Det har skjedd før.

Håper ingen flere melder seg på da, da jeg uansett nesten ville bli VERDENSMESTER.. :)

Tror det er flere påmeldte pr. dags dato da. Uten at jeg har sjekket.

Innstilingen er uansett beste i sin klasse. :)

Endret av Salten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Verdensmester blir den som får størst torsk uavhengig av klasse. Men du får nok premie og godt med poeng i norgescupen.

Jadda jadda... closedeyes.gif

Noen som vet om det er noe skrei eller innsigsfisk i området?

Finnes det noe skreikart eller annen oppdatert informasjon om skreien?

Takknemmelig for flere og gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt tatt mer fisk tidlig på sesongen på innersida i år enn de senere år. Det er visstnok et tegn på at fisken kommer innover. Så da er det jo håp. Lofotposten skriver i dag om en torsk på 37 kg tatt på innersida... thumbsup.gif

Har googlet litt og sett den og det er rimelig stor fisk.

Ellers er det utrolig (?) stille om konkurransen både fra arrangør og øvrig presse.

Trodde det var litt show og mye folk.

Kan ikke finne noe særlig om konkurranseområdet og hvor det kan være fisk. Gjerne kart.

Noen siste tips og gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.