Jump to content
Fiskersiden

27.3.05 - Ganske sikkert ny art!

Jørgen
 Share

Recommended Posts

Tok meg en tur til rødspetteplassen for å sjekke forholdene. Etter å ha fisket et par timer og bare dratt opp torsk, bestemte jeg meg for å artsjege litt til som en avveksling. Mosa litt reke og foret opp rundt brygga, så startet jakten. Det myldret av "vanlig ulke" rundt brygga og jeg må ha røska opp en 10-15 stk når en sjelden gjest kom opp av vannet. Det er ikke få timer jeg har brukt med tanke på denne karen.

Dette er vel en dvergulke...

270320052216294G9a3tkbGntY.jpg?22

En annen vinkel...

270320052216293315H83h5NY9.jpg?28

15 cm lang...

270320052216292geW38BNtND9.jpg?62

Har greid å rote bort den fine digitalvekta mi så den ble veid på en elendig samson, kontrollveide når jeg kom hjem mot fox-vekta mi. Kom frem til at den veide 30 gr.

Gratulerer med ny art, og sinnsykt kule bilder! Tenkte dvergulke med en gang jeg så horna på siden, men får bli opp til meitegærningene på Karmøy å komme med den endelige artsbestemmelsen.

Kikker i "Dyreliv i havet", tror nok ikke at dette er piggulke. Den har for liten diameter på øye virker det som, fisken jeg fikk har hudflik i munnviken noe som peker mot dvergulke, samt at den extremt lange piggen er typisk dvergulke og ikke typisk piggulke. Størrelsen på fisken antyder også Dvergulke. Enig Kis?

Edit: Bare sånn at det er klart, jeg vil gjerne at det skal være piggulke, sleng på med gode argumenter! [ :) ]

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Ja, størrelsen blir avgjørende for min del også.

Men jeg håper disse to diskusjonene får flere til å kikke nærmere på ulkene sine, det mangler nok mange på listene igrunn:-)

Får nok begynne å se nærmere etter ja,er vel ikke umulig at en har fått ei dvergulke eller to i løpet av åra,men klassifisert dem som små "vanlige" ulker.