Gå til innhold
Fiskersiden

"lusesalg" i frysedisken


fluehue
 Share

Recommended Posts

var en tur på coop forleden dag, bare for moroskyld tok jeg en titt på frossenfisken(fra frysedisken,ikke ferskvare)

6 av fiskene hadde lus. noen hadde svært mange også. nå må man innføre strengere lovverk for lus i oppdrettsnæringen.

enig/uenig?

vær så snill å si din mening!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur på coop forleden dag, bare for moroskyld tok jeg en titt på frossenfisken(fra frysedisken,ikke ferskvare)

6 av fiskene hadde lus. noen hadde svært mange også. nå må man innføre strengere lovverk for lus i oppdrettsnæringen.

enig/uenig?

vær så snill å si din mening!!!

Lovverket er tilstede gjennom forskrifter for antall tillatte lus, både voksne som sikkert var på denne fisken og lus i andre stadier av utvikling. Problemet er at luseforskriften som mattilsynet er satt til å forvalte sjelden blir gjennomført i praksis. Derimot gies oppdretterne i stor grad selv ansvar for å ordne opp i problemene. Resultatet er en lusesitasjon ute av kontroll der graden av toleranse mot lusemidler er sterkt økende. Helt enig at dette skulle vært tatt mer på alvor av myndighetene.

Endret av Elvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur på coop forleden dag, bare for moroskyld tok jeg en titt på frossenfisken(fra frysedisken,ikke ferskvare)

6 av fiskene hadde lus. noen hadde svært mange også. nå må man innføre strengere lovverk for lus i oppdrettsnæringen.

enig/uenig?

vær så snill å si din mening!!!

I utgangspunketet skal det vera mindre enn 1 lus pr fisk, men kanskje har du funne unntaket som bekrefter regelen..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å gjere kjøpmannen obs på ulumskheitene. Er det tak i han/hun tar de det videre i systemet.

Husk for all del og snakk med sjefen og i en god tone. Trusler og sinne fører ingenting med seg.

Kanskje er kjøpmannen en ivrig laksefisker.

Ellers er vel lokalpressa et godt utgangspunkt. "COOP selger laks med lus" og et bilde vil få de fleste til å tenke seg to ganger før de kjøper. Samtidig som næringa får seg et enda dårligere rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Jeg ville stilt spørsmål med hvor godt denne fisken er vasket og renset. Skal ikke så mye håndtering til føre de faller av. Når jeg tenker på at en O laks skal igjennom ett slakteri og renses, spyles mm. så er det noe merklig at de sitter på ennå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det tenkte jeg ikke på! Forundrer meg ikke. Kanskje vi alle skal samle opp lus og plante de både her og der(lakselus)

I årenes løp har jeg skrapt av et sekssifret anntall lus på de jeg har landet her i Hordaland. Jeg går regelmessig å strør over frysediskene rundt omkring. Eller not ;)

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Olav Moberg som har plantet de!   :P

   Hehe, det har jeg ikke tenkt på ;)   Men jeg jobber nå en gang på et sted det avles på lus til bruk i forsøk, så kanskje dette hadde vært noe å gjøre med overskuddet :D Alternativt lage OMEGA3 kostilskudd a'la Northugs Krillgreie :P

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunketet skal det vera mindre enn 1 lus pr fisk, men kanskje har du funne unntaket som bekrefter regelen..... ^_^

har vært å sjekket på rema 1000, rimi og alle andre som selger frossen laks osv. ikke en eneste butikk hadde under 3 fisk med lus!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent har flere arter parasitter (f. eks. kveis og bendler) høyere næringsinnhold i en mer riktig sammensatt cocktail enn fisken selv. Det var i alle fall det vi leste på Universitetet i en av de mange sære bøkene der vi lærte mer om parasitter!

Så hiv raskfisken - men et parasittene!

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbueørret er en laks :P;)

Hah!!

Det finnes bare en laks!!

Stillehavslakser er "lookalikes" og imposters, og teller ikke. Muligens salmonider, men IKKE LAKS!!

Det finnes mange fisker, men bare EN LAKS!

:D

:D

Meg bekjent har flere arter parasitter (f. eks. kveis og bendler) høyere næringsinnhold i en mer riktig sammensatt cocktail enn fisken selv. Det var i alle fall det vi leste på Universitetet i en av de mange sære bøkene der vi lærte mer om parasitter!

Så hiv raskfisken - men et parasittene!

smile.gif

Pass deg for bøkene, Per :) . Havner du på det kjøret ser du snart skrømt i hver en krok :)

Jeg spiser rakfisken med hud og hår :)

Hadde faktisk med meg rakfisk hit til Penn State, og klarte sågar å servere det til en av verdens mer anerkjente parasittologer, Andrew R. Han forsynte seg til og med flere ganger! Og det er er mer enn jeg kan si om min og PerH's gamle veileder i parasittologi, som helst ikke vil spise rosa reinkjøtt en gang. Pga parasittene.....

Frykten for fiskeparasitter er spesiellt sterk, tror jeg

Eubothrium

Diphyllobothrium

Ymse kveis

osv....

Han går jo glipp av både proteiner og vitaminer på den måten. Spesiellt mange bendelormer har visst høyt innhold av vit B12 :)

Spis alt!!

Hmmm, de selger kun øl i kasser her i denne forbaskede staten. Vel, får vel åpne en til, da. Kan jo ikke la noe stå igjen :)

God natt

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Jeg er bare bitter :)

I Audubons Society encyclopedia of anmial life (tror jeg boka heter) var de i sin tid så frekke å påstå at atlanterhavslaksen ikke var en "real salmon, but rather a sea-run trout......."

Hmm, tenk å si noe slikt! DA ble jeg trist og lei

Dette har altså festet seg i en sårbar sjel, og har hengt ved meg siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var regnbueørreten jeg mente.

bare legge til at det kun er de store fiskene som hadde lus.

Vel, da hadde det jo vært morsomt å visst hvor de kom fra, da regnbueoppdretterne stadig vekk påstår at det ikke er lus i anleggene. De ligger gjerne i fjorder med høyt ferskvannsinnslag, som for eksempel i Osterfjorden.

På møter har de sågar påstått at regnbuen generellt er mindre luseplaget enn laksen, altså at det setter seg mindre lus på buen enn på laks. Dette passer strengt tatt ikke hverken med egne observasjoner eller hva som er vitenskaplig presenert, men sånn er det bare.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da hadde det jo vært morsomt å visst hvor de kom fra, da regnbueoppdretterne stadig vekk påstår at det ikke er lus i anleggene. De ligger gjerne i fjorder med høyt ferskvannsinnslag, som for eksempel i Osterfjorden.

På møter har de sågar påstått at regnbuen generellt er mindre luseplaget enn laksen, altså at det setter seg mindre lus på buen enn på laks. Dette passer strengt tatt ikke hverken med egne observasjoner eller hva som er vitenskaplig presenert, men sånn er det bare.

Olav

det de sier om at de ikke har lus i anleggene er (unnskyld ordet) bare bullshit!

ta deg en tur til coop og sjekk frossenfisken, tør nesten vedde på at du finner lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.