Gå til innhold
Fiskersiden

15-20 og tiagra 16!


pepsi
 Share

Recommended Posts

Hei har kjøpt en "havfiske! stang 15-20 står det på den! Skal brukes i fjordene her på vestlandet .Skal kjøpe snelle: er en tiagra 16 over kill på en sånn stang! Har ikke sett snella kun på nettet og i en katalog. Er jo dyr og ser jo grom ut. Har ikke peil på hav fiske. Men vet av erfaring fra annet fiske at det lønner seg å kjøpe kvalitet fra start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har kjøpt en "havfiske! stang 15-20 står det på den! Skal brukes i fjordene her på vestlandet .Skal kjøpe snelle: er en tiagra 16 over kill på en sånn stang! Har ikke sett snella kun på nettet og i en katalog. Er jo dyr og ser jo grom ut. Har ikke peil på hav fiske. Men vet av erfaring fra annet fiske at det lønner seg å kjøpe kvalitet fra start!

Hei!

God tanke gang du har med kvalitet!

Høres ut som en god kombinasjon ;)

Har kun erfaringer med TLD 2 speed, den syntes jeg har passa mitt fiske kjempe bra og har heller ikke hatt noen problemer med den.

Hadde hjulpet litt om du sa hva de skulle fiske og hvor dypt (er ikke fra vestlandet, så har lite erfaringer med dypene der)

Hvordan stang har du kjøpt?

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har kjøpt en "havfiske! stang 15-20 står det på den! Skal brukes i fjordene her på vestlandet .Skal kjøpe snelle: er en tiagra 16 over kill på en sånn stang! Har ikke sett snella kun på nettet og i en katalog. Er jo dyr og ser jo grom ut. Har ikke peil på hav fiske. Men vet av erfaring fra annet fiske at det lønner seg å kjøpe kvalitet fra start!

;) Tiagraen er en utrolig flott snelle, men etter mitt syn litt overkill til en 15-20 pundstang. Men skal du kun ha en snelle så er det ett alt. Du kan jo dra opp alt som har finner med den tiagran. Den veien over en kilo og vil ikke balansere ett så lett utstyr like bra som en mindre snelle. En tld 20 veier 400gram mindre, men er alikevel stor i volum.

Til en slik stang ville jeg trives med eks en Torium 16-20, Avet, Preyvinder til seeberg. TLD 15, eller en annen litt nettere snelle. Du snakker om søkkevekt maks 300gr på den stanga. Kan henge på mere, men vil miste mye følsomhet, og stanga begynner å henge som ett hjul. Du får mer enn nok line på eks en torium 16 eller 20 til å fiske dypt. På mine opp til 20pund stenger bruker jeg alt fra en amb. til en liten Avet og en Torium 16. Passer godt til disse stengene. Hadde du hatt eks en 20-30lb, eller grøvere så hadde jeg kjørt på med Tiagraen. En godt alt er en Avet, eller preywinderen. Sneller som tar mer enn nok line, og alikevel ikke så store. Samtidig som du har knall bremsesystem. De snellene kan du like gjerne sette på en større stang også ved behov. Sikkert mange andre som mener noe annet. Jeg har i hvertfall gått den veien at jeg har mindre sneller på stengene, men alikevel solide og sterke sneller. Den stanga du har flott til mye fiske, men ikke det aller tyngste. Og det er sikkert ikke det du kommer til å gjøre mest. Fin til alt fiske langs kysten så fremt du ikke skal på skikkelig dypt vann med tunge søkker. Du trenger ikke 1000meter PP på en til snelle for 15-20lb stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

God tanke gang du har med kvalitet!

Høres ut som en god kombinasjon :P

Har kun erfaringer med TLD 2 speed, den syntes jeg har passa mitt fiske kjempe bra og har heller ikke hatt noen problemer med den.

Hadde hjulpet litt om du sa hva de skulle fiske og hvor dypt (er ikke fra vestlandet, så har lite erfaringer med dypene der)

Hvordan stang har du kjøpt?

mvh. Thomas

Stanga er en beast master 1520 lbs 7,3 foot Ned til 100 m er vel det jeg ser for meg Men jeg er ganske ny i detta gamet! Kansje 100 m er for lite da det er jo dyp her i fjorden på 200m+ Har fiska med en tld 2 speed en gang og fått stor lange,(den ene gangen jeg har vore på havfiske) veldig bra med den 2 speed saken Enkel leamikk var det også. Men hvis tiaraen er overkill så er jo detta et greit alternativ Hvis jeg skal ha 2 speed så er vekten ganske lik Men prisen er bare 3 hundre + for tiagraen Skal se litt på dissa avet ,torium snellene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes fortsatt at en TLD 20 blir i største laget til en 20lbs stang, men smak og behag. Jeg bruker en 20 størrelse på langefiske og dyp fra 200 meter og lenger.

Da på en 20-30lbs stang. På en 12-20lbs stang bruker jeg gjerne helt ned i eks en Avet SX eller en abmis 7000 eller torium 16. Har mer enn nok line på disse. Rundt 400-600meter med PP holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

Bra tilbud på TLD 20 II 2339,-

Jeg er enig med potbelly, og synes at både Tiagra 16 og TLD 20 II blir overkill til den stanga du skal bruke. Og 2 gir til det omtalte fisket trenger du vel strengt tatt ikke heller. Ville gått for en liten Avet, Preywinder, Daiwa Saltist el. Saltiga, evt. en liten Torium (merk; Torium er noe tyngre enn de andre).

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fremdeles etter snelle te stanga mi? Ser det er en som heter Chimano tyrnos 20-11. Hva er forskjell på denne og TLD 20 -2 SPEED? Synes tyrosen ser frekkere ut. Koster 3 hundringser mer.

Eg har ein Tyrnos 30 og ein kompis har Tyrnos 20 (Same som Tyrnos 30, bærre smalare, mindre kapasitet), har ikkje brukt den så mykje men den verkar KNALL solid. Denne "Tyrnos 20 II" er vel 2-girs versjonen av Tyrnos 20, med eit høggir på 5:1, og eit lavgir på 2:1. Mange vil sikkert meine den vert litt tung til den stanga der..

Her:

http://fish.shimano.com/publish/content/global_fish/en/us/index/products/reels/conventional/Tyrnos_II.html

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå fått TLD 2 speed i hus. Vurderer oxo å kjøpe en 20-30 stang for og ha 2 alternativer. Tok med meg en storspole med sufix multifilament 0,27 35 lbs, er dette for tynt til denne snella Virker veldig tynt?

neida, snøre er helt fint=) det kunne enda ha vært tynnere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret er heilt greit til det fisket. Ville ikkje hatt det tynnare til havfiske pga slitasje.

personelig hadde ikke jeg heller gjort det men det er vist betydelig mange som fisker med 0,23. Fisker selv med 0,39 og kunne enda tenkt å gå opp noen hakk. SIden jeg går etter storkveita:P og ikke går på enorme dyp egner det seg.

Men skal invisteres i international serien først :thumbsu:

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsu: Enig med mye av det som står over, men ser ikke noe stor grunn til å gå mye opp på dette. Selv ikke etter kveite, men det er smak og behag. Problemet er ikke at det ikke holder, men slitasje. Jeg bruker godt under dette på mitt 6-20lb fiske, men på fiske med 20-30lb så bruker jeg enten 02,8 eller 0,32. Det jeg ville gjort var å sette på en fortom/topshot av nylon som tåler en støyt. Eks fra 10-30meter. under nyttig på headingen finner du knuter, og her finner du også knutene for å lage en skikkelig forbindelse mellom multi og fortom. Da er du mye sikrere både om fisk og fiske foregår i steinete bunn, skrenter eller andre områder med uren bunn. Eller om en fisk drar av gårde langs utsatte bunndeler. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.