Gå til innhold
Fiskersiden

Stenging av Etneelva


Recommended Posts

Men det er bare så utrolig trist at man må stenge elva for at noe fisk skal overleve i det hele tatt. På den ene siden har man en mengde fagmiljø som viser til at dødeligheten ligger i fjorden, og da spesielt pga av høye lusekonsentrasjoner. De forvaltende myndigheter på sin side legger mest vekt på en industri som hardnakket hevder at det er Gyro, Sur nebør, vassdragsutbygginger, store sildebestander og drivgarnsfiske som er årsaken. Det får meg til å føle at dette er en tapt sak, uansett hvordan man snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at du ikke vil innse realitetene. Det norske folk vil ha velstand foran miljø opp til et visst punkt, og det punktet er ikke nådd med knekkte villaksbestander. jeg har sgat det før og sier det igjen- valget i 2009 viste tydelig hva folk mener om miljø kontra velstand. Prdd har Frp og H rent flertall på meningsmålingene. Høyre mener at dagens villaksvern er for strengt, mens Frp mener det skal fjernes helt. Så kan man jo mene hva man vil om det, uten at det hjelper så mye. Det er mot forvaltende myndigheter man må ha fokuset, ikke på de samfunnsmessige linjene- for den kampen er tapt. Lusetellinger, kontroll på rømninger, bøter og pålegg-det er de verktøyene en må etterse at brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er både skuffet og glad for stengningen, det som gjør meg skuffet er : Hvordan skal en kunne ta ut all oppdrettsfisken som går opp? mye av den blir jo tatt ut med med fisket.

problemene ligger jo i fjorden, tror dette er begynelsen på slutten, det vi oppnår med stengning er at vi forlenger levetida for elva med noen år.

det er trist at det skal bli slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg berømme og gratulere Etningene med et helt riktig forvaltningsmessig grep!

Det er aldri lett å stenge en elv, men med de lusetall som ble påvist på utvandrende smolt i 2007 og 2008, er det ikke mange som overlevde utgangen og kommer tilbake som gytefisk nå. Det er også andre faktorer som tilsier stenging, synes bare det var rart tiltaket ikke kom langt tidligere i fjorårssesongen da det var svært lite laks på elva.

Signaleffekten er der - siste oppegående lakseelv i Hardanger, til og med den som skulle beskyttes av verdens minste "Nasjonale laksefjord", er ikke lenger høstbar men direkte truet!

Er både skuffet og glad for stengningen, det som gjør meg skuffet er : Hvordan skal en kunne ta ut all oppdrettsfisken som går opp? mye av den blir jo tatt ut med med fisket.

problemene ligger jo i fjorden, tror dette er begynelsen på slutten, det vi oppnår med stengning er at vi forlenger levetida for elva med noen år.

det er trist at det skal bli slik angry.gif

Uendelig trist. Men det ble vel bevilget 300.000 fra FKD i fjor til tiltak mot o-laks i elva. Hvordan de pengene brukes vil tiden vise. Egentlig skulle jo skurkene selv, f. eks. Hardangerfjordlauget, betalt gildet både i forhold til normal folkeskikk og i forhold til Naturmangfoldsloven som fastslår prinsippet om at forurenser betaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er både skuffet og glad for stengningen, det som gjør meg skuffet er : Hvordan skal en kunne ta ut all oppdrettsfisken som går opp? mye av den blir jo tatt ut med med fisket.

problemene ligger jo i fjorden, tror dette er begynelsen på slutten, det vi oppnår med stengning er at vi forlenger levetida for elva med noen år.

det er trist at det skal bli slik ;)

Er ganske sikker på at det vil bli et visst overvåkningsfiske i elva for å følge med på ofisk, dykkere er også et godt alternativ i Etne, prøvefiske med not også til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at du ikke vil innse realitetene. Det norske folk vil ha velstand foran miljø opp til et visst punkt, og det punktet er ikke nådd med knekkte villaksbestander. jeg har sgat det før og sier det igjen- valget i 2009 viste tydelig hva folk mener om miljø kontra velstand. Prdd har Frp og H rent flertall på meningsmålingene. Høyre mener at dagens villaksvern er for strengt, mens Frp mener det skal fjernes helt. Så kan man jo mene hva man vil om det, uten at det hjelper så mye. Det er mot forvaltende myndigheter man må ha fokuset, ikke på de samfunnsmessige linjene- for den kampen er tapt. Lusetellinger, kontroll på rømninger, bøter og pålegg-det er de verktøyene en må etterse at brukes.

Hmm, skjønner ikke hva du mener. Jeg har innsett realitetene, desverre. Jeg vet at folk heller vil ha velstand enn miljø. Jeg ser jo at for mange er oljeinntekter viktigere enn både lofoten og eventuell global oppvarming. Jeg ser også at å hogge ut de siste bitene av noe som ligner urskog i Norge er viktigere enn å ta vare på det artsmangfoldet som er avhengig av denne gamle skogen. Jeg ser til og med at store deler av landet synes det vikigere å ha sau gående fritt på beite uten tilsyn store deler av året enn å finne måter hvor rovdyra kan ha en naturlig plass. Alt dette ser jeg rundt meg, hver dag og har tatt det inn over meg. Jeg vet også at vi selv har valgt våre politikere, som folk, og på den måten har vist miljøvern ikke er viktig for oss. Synes likevel det er trist, og det synes jeg at jeg må få lov til. Det snakkes alltid så mye om kunnskapsbasert forvaltning, men til syvende og sist er jo det meste av forvaltning næringsbasert. Fact of life. Men trist, like fobanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener venstre om dagens villaksvern?

Venstre er et miljøparti, de kunne nok tatt upopulære avgjørelser hadde de fått mandat til det av velgerne. men det fikk de ikke.

Hva mener venstre om dagens villaksvern?

Venstre er et miljøparti, de kunne nok tatt upopulære avgjørelser hadde de fått mandat til det av velgerne. men det fikk de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre er et miljøparti, de kunne nok tatt upopulære avgjørelser hadde de fått mandat til det av velgerne. men det fikk de ikke.

At de regner seg selv som miljøparti er jeg fullstendig klar over, men er usikker på hvordan de stiller seg til akkurat villaksforvaltninga. De er jo ikke for å nedlegge alt av industri i Norge heller, Liksom.

Jeg lurer på når de skal begynne med lukkede anlegg. Det som var presentert på TV så jo genialt ut.

Uansett, selv om de sikkert ikke er "perfekte" og sikkert ikke ville kjempe alle kampene vi sportsfiksere brenner for vil jeg anbefale alle å stemme miljøbevisst ved neste korsvei.

Det betyr i klare ord at man bør unngå FRP og AP. Høyre er ikke noe miljøparti akkurat de heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de regner seg selv som miljøparti er jeg fullstendig klar over, men er usikker på hvordan de stiller seg til akkurat villaksforvaltninga. De er jo ikke for å nedlegge alt av industri i Norge heller, Liksom.

Jeg lurer på når de skal begynne med lukkede anlegg. Det som var presentert på TV så jo genialt ut.

Uansett, selv om de sikkert ikke er "perfekte" og sikkert ikke ville kjempe alle kampene vi sportsfiksere brenner for vil jeg anbefale alle å stemme miljøbevisst ved neste korsvei.

Det betyr i klare ord at man bør unngå FRP og AP. Høyre er ikke noe miljøparti akkurat de heller.....

I denne sammenhengen kan du ikke ha Ap og Frp i samme setting. Det var Ap som fikk gjennom det vernet Frp vil fjerne, og Ap som stoppet den biomasseøkningen Høyre mente var for liten.

Nå er ikke Ap et miljøparti i samme grad som V, Sv og Delvis Krf- men så sitter jo Ap i den posisjonen at de bestemmer hva som skal gjøres også, det slipper minipartiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenhengen kan du ikke ha Ap og Frp i samme setting. Det var Ap som fikk gjennom det vernet Frp vil fjerne, og Ap som stoppet den biomasseøkningen Høyre mente var for liten.

Nå er ikke Ap et miljøparti i samme grad som V, Sv og Delvis Krf- men så sitter jo Ap i den posisjonen at de bestemmer hva som skal gjøres også, det slipper minipartiene.

OK, sjef.

Er klar over at det er stor forskjell på dem i denne sammenhengen. Føler dog ikke at forskjellen er så veldig stor når vi ser på alle miljøsaker under ett, men FRP er vel verst om EN versting må pekes ut.

Jeg skjønte vel også helt av meg selv at det var AP som hadde fått gjennom vernet (Hvem andre skulle fått det gjennom?)

Dette med at minipartiene slipper å bestemme er et godt poeng, men om de ikke får stemmer i det hele tatt blir de ihvertfall ikke hørt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt trist ja.

Derfor er det viktig å rette innsatsen der den kan hjelpe. Følge opp Fylkesmannens Miljøvernavdeling, mattilsynet og veterinærer f.eks for å følge opp fiskehelse, lusetall, rømningskontroll osv osv.

Da er også den siste elven i Hardanger stengt. Veldig trist.

I følge Direktoratet for naturforvaltning går villaksen mot utryddelse innen få år, dersom ikke drastiske tiltak iverksettes. Vi vet alle hvem som har skylden. Tiltakene du nevner Kis, har jeg ingen tro på vil hjelpe annet enn å forsinke utviklingen noe. Som å pisse i buksen for å holde varmen,altså. Skal villfisken ha en framtid, må det grunnleggende strukturelle endringer til i oppdrettsindustrien. Slike grep vil neppe industrien selv gjøre og ei heller politikerne. Da er det kanskje like greit å si JA til mer oppdrett og gi nye konsesjoner, framfor å late som om man prøver å redde villfiskbestander?

Savner politikere som tør å si det rett ut: Vi ofrer laks og sjøørret til fordel for en industri vi anser som veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modig gjort av elveigerlaget. Desverre er det nok slike tiltak det eneste som pr i dag kan redde villaksen. Trist at miljøkriminelle går fri mens elvefiskere, sjøfiskere, lokalt næringsliv samt laksen selv må ta straffen. Nå håper jeg også andre elveeiere kan følge opp og redusere fisketidene mer enn fylkesmannen har tillat, samt sette strenge begrensninger på antall fisk. Å stenge alt fiske kan virke mot sin hensikt fordi interessen for villaksen da kan synke. I Hordaland spesielt bør sjørreten totalfredes og laksen beskattes med stor varsomhet. Feks for Oselven er det min klare mening at sesongen er altfor lang. Denne elven er åpen til 15 september. Etter min mening burde elven vært stengt medio august for å sikre en tilstrekkelig gytebestand. Desverre er det blitt slik at alt ansvar for villfisken er lagt over på sportsfiskere og elveeiere. Oppdrettsnæring og myndigheter bryr seg katten. For å sende et tydelig signal til disse, kan selvpålagte begrensninger fra elveeiere og sportsfiskere være ett viktig bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hordaland spesielt bør sjørreten totalfredes og laksen beskattes med stor varsomhet. Feks for Oselven er det min klare mening at sesongen er altfor lang. Denne elven er åpen til 15 september. Etter min mening burde elven vært stengt medio august for å sikre en tilstrekkelig gytebestand.

Hva tenker Osingene om sommerens fiske?

Med tanke på bestanden er det jo galemattias å åpne for fiske etter villaks. Jeg skjønner at Os JFF er redd for å miste valdene, men det får være måte på!

Hva ble innslaget av o-laks i Os-fangstene til slutt? Over 50-60 %?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er også den siste elven i Hardanger stengt. Veldig trist.

I følge Direktoratet for naturforvaltning går villaksen mot utryddelse innen få år, dersom ikke drastiske tiltak iverksettes. Vi vet alle hvem som har skylden. Tiltakene du nevner Kis, har jeg ingen tro på vil hjelpe annet enn å forsinke utviklingen noe. Som å pisse i buksen for å holde varmen,altså. Skal villfisken ha en framtid, må det grunnleggende strukturelle endringer til i oppdrettsindustrien. Slike grep vil neppe industrien selv gjøre og ei heller politikerne. Da er det kanskje like greit å si JA til mer oppdrett og gi nye konsesjoner, framfor å late som om man prøver å redde villfiskbestander?

Savner politikere som tør å si det rett ut: Vi ofrer laks og sjøørret til fordel for en industri vi anser som veldig viktig.

Ja og da er jeg helt enig med deg. Og da blir ting som: bøter,fokus på rømming og lus "bare å pisse i buksen for å holde varmen". Så hvis ingen tar grep å ligger annleggene brakk i bla. denne regionen STRAKS er nokk løpet kjørt. I og for seg en innrømmelse nokk fra våre folkevalgte vis det ikke skjer.

Stygt å se det som skjer i bla Etne, men slett ikke overaskende. Med slike mengder med ofisk (annlegg i og rundt og antall rømninger)over så lang tid måtte det skje.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker Osingene om sommerens fiske?

Med tanke på bestanden er det jo galemattias å åpne for fiske etter villaks. Jeg skjønner at Os JFF er redd for å miste valdene, men det får være måte på!

Hva ble innslaget av o-laks i Os-fangstene til slutt? Over 50-60 %?

I fjor var det c&r på villfisk i Oselven, dette for at elveeierene ( rådet for oselven ) gikk for utfisking av oppdrett og utsett av villfisk. Så lenge det ikke finnes noen metode i drift i elven for å begrense skadene fra rømming kommer vi til å fortsette med det. NJFF får grine så mye de vil.

Skal en elv stenges MÅ det finnes metoder for å begrense o-laks ellers vil denne overta genetisk. Håper de finner effektive metoder i Etne, de andre stengte elvene i hordaland er stort sett fucked for lengst.

( <")))>< )

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker Osingene om sommerens fiske?

Med tanke på bestanden er det jo galemattias å åpne for fiske etter villaks. Jeg skjønner at Os JFF er redd for å miste valdene, men det får være måte på!

Hva ble innslaget av o-laks i Os-fangstene til slutt? Over 50-60 %?

Tallenes tale.

Tert 68, 16 satt ut igjen.

Laks 26, 1 satt ut igjen.

Sjøørret 119, 47 satt ut igjen.

Oppdrett 57, ingen satt ut igjen!

Gjedde 82, ingen satt ut igjen!

Som du ser ble det fanget 213 laks og sjøørret. Av disse ble 64 satt ut igjen. 57 oppdrettere ble fanget før sesongslutt. Tallene fra kontrollfiske fram til jul har jeg ikke. Det er viktig å presisere at det er sterke begrensninger på fisket i utgangspunktet, samt at fiskerne i stor grad har fulgt oppfordringen fra elveigarlaget om utsetting av fisk. Videre viser tellinger av småfisken de siste årene at det er nok av denne. Altså ligger problemet i fjordene, lakselus. Bakgrunnen for min mening om at elven burde vært stengt i august er på bakgrunn av at gytefisktellingen i høst viste en bestand under gytebestandsmålet. Det er likevel viktig og riktig å ha en viss åpning for fiske. En elv uten sportsfiskere er en elv uten tilsyn og uten interesse for villaksen. Manglende interesse og engasjement er det siste laksen trenger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som er enig med ordførerene. Villaksen og sjøørreten kaster ikke nok av seg. Jeg har for lenge siden tipset Venstre om hvilken god sak dette er, ikke minst et forslag om bygging og testing av dagens prototypeanlegg i storskala. Men de reagerer ikke. De tør rett og slett ikke å ta selvstendige og kontroversielle standpunkter. De følger hovedstrømmen, og den er sterk. Selv miljøpartiet de Grønne er taus. Miljø har kokt ned til klima. Man skulle kanskje tro de ville snakke om noe annet i kulde og snø men kverna bare maler videre.

PS Jeg mener naturligvis ikke at det å ville redde villaksen og sjøørreten er et kontroversiellt standpunkt, men slik har det faktisk blitt.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje vanskeleg å finna:

http://www.auraavis....icle4744753.ece

Sant nok!

Men kun to ordførere. Disse to holder hus på Øykommunene Frøya og Austevoll, som er blandt de mest oppdrettsintensive kommunene i landet.

Ingen partier,stortingsrepresentanter eller regjeringsmedlemmer har noensinne ytret noe slikt,såvidt jeg vet.

Selv fiskeriminister og lakseoppdretter Lisbeth Berg-Hansen vil ikke ofre villaksen på industriens alter. Hun sier nå så ihvertfall.

Etneelva er stengt for fiske i 2010 fordi lakselus og rømming fra oppdrettsindustrien truer med å utrydde villfisken. Honnør til elveeigarlaget i Etne,for å ta ansvar og for å plassere ansvaret for elendigheten der dette hører hjemme.

Endret av PerU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dette er begynelsen på slutten, det vi oppnår med stengning er at vi forlenger levetida for elva med noen år.

her er du nok ved sakens kjerne. Greit nok å stenge ei elv fri praktisk talt fri for fisk for å redde stumpene, men dette blir som å pisse i havet hvis målet er å redde bestanden, fordi man samtidig ikke gjør noe som helst med ÅRSAKENE til at det ikke er fisk i elva. Derfor er dette mer et spill for galleriet enn et godt og virkningsfullt forvaltningstiltak, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.