Gå til innhold
Fiskersiden

Enkel sørlandsart


nanablag
 Share

Recommended Posts

I morgen kjører jeg fra Stavanger til Toten via Kristiansand og tenkte å stoppe et sted langs veien å fiske litt.

Det virker da mest fristende sørpå siden våren sikkert har kommet lengst der.

Det jeg lurte på var: Hva kan fiskes der sørpå på denne tiden av året og hvor?

Jeg har nok utstyr til det meste untatt isfiske i bilen...

Om noen har gode idéer er artslisten min her.

Alle tips mottas med takk og sandkutling og trepigget stingsild er (nesten) like spennende som spisskate og gråhai.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det var litt av en tid på året for å samle arter i sør! Hadde du venta etpar måneder kunne jeg i det minste invitert på en kaffekopp og gressgyltfiske fra kontorvinduet, men den gang ei... Okkesom er det en stim med ukjente fisker som raser rundt i kanalen i Flekkefjord om dagen, ca. 10-15 cm, slanke og blanke. Har ikke sett de godt nok til å artsbestemme, men kan det være en eller annen sil? Eller småsild? Du kunne kanskje stoppa innom for å dra opp en og artsbestemme?

Også er det mye is rundtom, jaffal Flekkefjord-Mandal som jeg kjenner til, hvis ikke ville vel et stopp i Lenesfjorden etter fjesingen vært et alternativ. Men igjen; du er ikke max heldig med forholda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kanalen i Flekkefjord er isfri er det å prøve å dra opp en av disse ukjente mer enn interessant nok

Dersom det er en sil hadde det vært kjempekult :)

Så det er is på fjesingplassen? Det var ikke optimalt, nei..

Vet at dette ikke er høysesong for artsjakt, men tenkte at det allikevel kunne være noe det gikk an å få.

Av ferskvannsarter dere har sørpå som jeg mangler kan det nevnes grundling og bekkerøye, men jeg vet jo ikke hvor lang avstikker jeg må ta for å prøve det eller om det i det hele tatt er mulig på denne tiden av året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanalen er isfri, så der er det fiskbart.

Jeg har utsikt over øvre del (Der den går over til å bli Grisefjorden) og har de siste 3 dagene sett stimen. Et godt utgangspunkt vil vel likevel være å stoppe på brua og kikke litt. Men jeg advarer: Flekkfjæringer kommer til å kikke rart på deg hvis du fisker etter noe som a) mangler fettfinne, B ) ikke er torsk eller c) er så lite at det ikke er mat. Blir vel 3 av 3 på deg dette, så forvent rare spørsmål!

Den eneste bankers bekkerøyeplassen jeg kjenner er i Åseral, og det er ikke akkurat korteste snarvei til Toten! Men kanskje andre kjenner til noe nærmere, jeg har tross alt bare bodd her i halvannet år!

Tipper også det er is på Lista, uten at jeg veit det. Dermed ligger det dårlig an med grundlingen au.

Edith: innlandsfiske

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kystveien mot Egersund? Her ligger det piggvarplasser på rekke og rad. Om fisken ikke er på bettet er det jo bare til å pakke sammen og komme seg videre. Tas og en god del skrubbe i disse områdene :)

Kanskje det var noe :lol:

Har du kartlinker til en fin plass eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det snødde fra morgenen i dag var det lite aktuelt å fiske nær Stavanger, selv om det kanskje hadde vørt det lureste fiskemessig sett.

Flekkefjord ble avlagt et besøk, men parkeringsvansker samt småkjølig vær og ingen observasjoner av fiskene etter litt trasking fram og tilbake langs kanalen gjorde at dette utgikk.

Siste forsøk var Fevik. Her prøvde jeg strand etter strand og det var is i alle som en, til slutt fant jeg en tange hvor det var åpent vann :)

Her hadde jeg mitt livs sjanse til kanonpers på isflak og hadde jeg satset kunne jeg nok skrevet svane på artslista...

Etter et par timer var jeg så gjennomfrossen at jeg ga meg.

Det sure sørland var visst ikke noe for meg. Nå er jeg tilbake til tempererte toten etter turen på det varme vestland.

Takker uansett dere begge for gode tips, s10g sitt tips skal definitivt følges opp på en senere vestlandstur :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig at du tok turen innom Flekkefjord,fram til ett-isch snødde det jo laken og sengetepper. Og jeg så ikke en fisk fra kontorvinduet i dag heller, så der hadde du utur.

Du får komme tilbake til sørlandet når det er varmere i været så kan du få pønta på artslista di. Regnlaue, gullfisk, lettfiska karpe, grundling, bekkerøye m.m. er vel alle aktuelle?

Prøvde forøvrig å gi deg en PM i går, men fikk ikke lov. Så veit du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig at du tok turen innom Flekkefjord,fram til ett-isch snødde det jo laken og sengetepper. Og jeg så ikke en fisk fra kontorvinduet i dag heller, så der hadde du utur.

Du får komme tilbake til sørlandet når det er varmere i været så kan du få pønta på artslista di. Regnlaue, gullfisk, lettfiska karpe, grundling, bekkerøye m.m. er vel alle aktuelle?

Prøvde forøvrig å gi deg en PM i går, men fikk ikke lov. Så veit du det.

Jeg får prøve å få til en artsturne sørpå i sommer :)

Alle du nevner der er arter jeg ønsker meg :)

Gullfisken og regnlaua finnes vel bare der sørpå?

Grundlingen finnes jo også i numedalslågen men kjedelig å kjøpe laksekort for å fiske grundling....

Bekkerøye er en av de artene som står høyest på ønskelista og er vel kanskje lettere der nede enn i Oslo-distriktet?

Lettfisket karpe hørtes ut som småfisk, men ny art er ny art.

Dere har også hauger av saltvannsarter jeg ikke har :)

Nå går det an å sende meg PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å få til en artsturne sørpå i sommer :rofl:

Alle du nevner der er arter jeg ønsker meg :P

Gullfisken og regnlaua finnes vel bare der sørpå?

Grundlingen finnes jo også i numedalslågen men kjedelig å kjøpe laksekort for å fiske grundling....

Bekkerøye er en av de artene som står høyest på ønskelista og er vel kanskje lettere der nede enn i Oslo-distriktet?

Lettfisket karpe hørtes ut som småfisk, men ny art er ny art.

Dere har også hauger av saltvannsarter jeg ikke har :)

Det finnes vel gullfisk andre steder, dog er gullfisken i Kristiansand velvoksen av størrelse, så den er verdt å ta en økt etter. Og selv om det ikke blir ny art er jo gullvederbuken i samma vanna også artig. Regnlaua må du til Tvedestrand og hente, mens den lettfiska karpa er liten, et søk på Mosvolltjern bør gi noen indikasjoner.... Kjenner ikke til hvor lett bekkerøya er i Oslo, men her i sør er den griseenkel!

Velkommen tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøye er veldig lett å fange her på sørlandet.

Sørv også, hvis ikke du har den arten enda.

Gleder meg til å prøve bekkerøya :rofl:

Sørv har jeg, men det kan kanskje være aktuelt å prøve å forbedre min noe beskjedne pers på 43 gram hvis det passer seg med resten av turen :P

Det finnes vel gullfisk andre steder, dog er gullfisken i Kristiansand velvoksen av størrelse, så den er verdt å ta en økt etter. Og selv om det ikke blir ny art er jo gullvederbuken i samma vanna også artig. Regnlaua må du til Tvedestrand og hente, mens den lettfiska karpa er liten, et søk på Mosvolltjern bør gi noen indikasjoner.... Kjenner ikke til hvor lett bekkerøya er i Oslo, men her i sør er den griseenkel!

Velkommen tilbake!

Jeg får bruke denne infoen og litt til til å planlegge en tur til sommeren :)

Nå, etter å ha kjørt hjem fra Stavanger via sørlandet framstår det heller ikke lenger som en uoverkommelig lang reise.

Planen vil da være å prikke inn disse ferskvannsartene samt noen salte, akkurat hvilke orker jeg ikke å planlegge så hardt nå, men jeg vil tro at fjesing og horngjel er blant de mest aktuelle :)

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo varmere sjøen er, jo mer ivrig blir fjesingen.

Den er ikke noen vinterfisk.

Ok :unsure:

Heldigvis var ikke den lille fiskingen jeg fikk gjort definert som fjesingsatsing. Det var mere en bønn om et tynt håp om noen flate.

De er vel ikke typiske vinterfisker de andre jeg ønsker å prikke inn sørpå heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjesing kan du få bøttesvis med i grønns/lene fjorden rett ved E39 om sommeren.

Her i mandal er det et vann hvor jeg har fått sørv opptil 500-600g, kanksje litt mer. Og det er mange 300g+

Og bekkerøye er vel også lett å få om sommeren. Så det er sommeren turen din må nok skje thumbsup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

På tide med en oppdatering her.

Jeg tenker å ta turen om ca 14 dager.

Gullfisk, regnlaue og grundling skal da forsøkes.

Om noen har noen greie bekkerøyeplasser vil et forsøk på å sette ny pers på den arten være høyaktuelt.

Utover dette er en satsing etter nye salte arter noe jeg ønsker å få til.

Hvis noen ønsker å stille som guide/turfølge settes det pris på :bow:

Er det noen som kan prikkes inn på sørlandet i den aktuelle tidsperioden utover de som allerede er nevnt i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt søking på forumet har jeg funnet fram til disse tipsene:

Regnlaue-Tvedestrand,jordtjenn(bekken ved p-plassen ved innløpet til vannet)

Grundling-Farsund,nesheimvannet

Gullfisk-Kristiansand

Fjesing -Lenefjorden

Rødknurr-Mandal,Sjøsanden/risørbank

Av andre arter som er ønskelig kan nevnes piggvar, dvergulke og tangstikling.

Ellers er stor fisk alltid noe som ønskes.

Er det noen som har kommentarer til disse plassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.