Gå til innhold
Fiskersiden

Sjarkarn's fisketråd!


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Ja da startet årets fiske som forventet=)

Onsdag 3 mars kom jeg meg endelig på sjøen. Været var ok og havet var rolig, hadde sittet hver kveld og hørt at måsen var helt vill på andre siden av sundet, så tenkte jo såklart sild. Etter noen timer med total blanking, ikke et napp en gang, og solen var på vei ned tok jeg kveld.

beklager bilde kvaliteten

IMAG0098.jpg

IMAG0100.jpg

IMAG0101.jpg

Fikk værtfall dyppet det nye kveite våpenet.

IMAG0103.jpg

god snella=)

IMAG0104.jpg

IMAG0106.jpg

Glimma Torsdag 4 mars

Været var veldig ustabilt, men siden det var torsdag å usikkert vær regnet jeg med å være aleine på isen så jeg tok sjansen. Det blåste fort opp til null sikt og såklart..blanking. Noen lenger inn som jeg møtte hadde fått kilos røye og var helt vill..

IMAG0111.jpg

Bra sikt?

IMAG0112.jpg

ellers nedsnydd

IMAG0113.jpg

Skal prøve og finne en ny sie og laste opp bilder på, bildene er egentlig unødvendig store så beklager det=)

Eller har man jo hatt en fin ferie på hytta, men får satse på bedre vær i påsken.

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev båten fort? Så ut som snøret ditt sto rett ned.

neh var ikke store, hadde ikke gpsen med så fikk ikke målt. Det bilde var tatt ca 100m fra lysgrunnen(ca 80m dypt) å da var det rimelig stille. Men flyttet meg på sørsiden inn mot hessfjorden og da tok vinden litt tak og fikk et ganske godt drift over hele lysgrunnen. Men har ikke trua på kveita på grunnene akkurat nå, kan tenke meg at hu står dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det. Men står nok sikkert en og annen fisk grunnere også.

Ang. driftfart så er det jo essensielt ved kveitefiske at det er fart på det. Men noen dager er det ikke bett uansett..

hehe ja, det er mye som skal klaffe, man må bare håpe på bedre lykke nestegang. Når det blir lysere går det nok turer ut i mellom øyene og godplassene=) gleder meg også til og prøve hamarfjorden(enda ikke prøvd) så der håper jeg på storfangsten. Blir også steinbit satsing i store deler av april, mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med på denne tråden :shiftyninja:

Vedrørende kveitefiske og drift, så er det vanligst med oppankring etter stillehavskveita (mulig det er lokale varianter, men der jeg har prøvd var det oppankring som gjaldt). Men da går det stort sett i agn-fiske, gjerne med lukt- og smakstilsetning. Vil tro at det samme bør funke etter atlanterhavsversjonen også. Ihvertfall har jeg brukt småsei her hjemme når det har vært dårlig drift, og hatt hell med det. Mens jigg kun ga torsk og brosme. Så ved dårlig drift kan agn fisket rolig ved bunn være en god metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med på denne tråden :shiftyninja:

Vedrørende kveitefiske og drift, så er det vanligst med oppankring etter stillehavskveita (mulig det er lokale varianter, men der jeg har prøvd var det oppankring som gjaldt). Men da går det stort sett i agn-fiske, gjerne med lukt- og smakstilsetning. Vil tro at det samme bør funke etter atlanterhavsversjonen også. Ihvertfall har jeg brukt småsei her hjemme når det har vært dårlig drift, og hatt hell med det. Mens jigg kun ga torsk og brosme. Så ved dårlig drift kan agn fisket rolig ved bunn være en god metode.

ja agn er aldri dårlig. Har fått mine to på pilk agnet med sei filet og jigg, så det ligger mye i begge. Trur mye handler om hvordan forholdene er og hvordan personen fisker. For og fiske perfekt og skikkelig med jigg mener jeg at man må ha litt kunnskap til hvordan fiskene beveger seg, oppfører seg og ikke minst hvordan kveita oppfører seg. Så jeg satser på og møte på Nikolassisen utover sommeren så kanskje man er heldig og plukker opp litt ferdigheter ang. lokal fiske etter kveita. Så det er vel en læringsprossess kombinert med flaks=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ja da kommer en litt forsinket påske oppdatering, har vært uten nett i over en uke så har ikke hatt den store tilgangen, så nå snylter man litt på naboen sitt nett.

Påsken startet som vanlig, dårlig vær og kraftig fralandsvind i et par dager, men været rettet seg ut og vi fikk kanon vær!

Tirsdag 30. Mars. Været var bra og jeg dro ut for og møte Hafnor og Carla som var på Tromsø besøk, vi hadde en flott dag ute på havet, med behagelig fiske. Jeg opplevde en del småfisk, men fikk min først lange, var positivt overrasket av det, har aldri sett lange i dette området før. Det var ikke store karen, men godt smakte han=)

Bra vær

IMAG0133.jpg

Carla og Hafnor i leiebåten

IMAG0134.jpg

min første lange

IMAG0135.jpg

IMAG0136.jpg

Torsdag 1 april

Improvisert tackle med stingsild som lodd, en gummimakk ångel og rød multiblinker som fikk stå på den gamle daiwa stanga, funka greit.

IMAG0138.jpg

IMAG0141.jpg

Svigern med en flott torsk på 4,5kg

IMAG0142.jpg

fikk ellers en trosk på 3kg og en del små bromse som ble fin tørrfisk

IMAG0144.jpg

flott vær!

IMAG0145.jpg

IMAG0146.jpg

Fredag 2 april

Så kom påskens høydepunkt opp. En skikkelig fjordtorsk, med et hau som var kraaftig overdimensjonert. Den veide inn på høvelige 9,2 kg=)

tatt på blåskjell og reke

IMAG0147.jpg

IMAG0148.jpg

så kom denne lille rakkern på, han beit på rett under båten, etter 70 meters sveiving så han nølte lenge, han fikk selvfølgelig svømme videre.

IMAG0150-1.jpg

IMAG0152-1.jpg

Fin torsken=)

IMAG0153-1.jpg

ellers en fin påske, uten steinbit som var målet=) Blir vel bedre utover april/mai og snart står kveita får tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag tok jeg en søndags tur ut til hytta for og hente litt utstyr siden vi skal bytte kjøkken. Det var meldt helt overskyet og sny, det var samme værmeldingen som de har hatt for hele uka..men samme resultat. Blå himmel, sol, stille på havet, kan man be om mer? JA BEDRE FISKE INNASKJÆRS!

Hadde lite bensin og dårlig tid så måtte dessverre holde meg i nærområdet i dag.

Det startet veldig tregt, fisket aktivt med en stormjigg og fyrte reke og blåskjell på tackle på haspelstanga..tiden gikk, byttet plass, men stille var det.

IMAG0164.jpg

IMAG0165.jpg

Så, helt i sørenden av sundet skjedde det noe, jeg fisket med komboen av og dunke den litt i bunn, sveive opp ca 10m, stoppe og bare riste litt i den før jeg slapp den sakte ned. Ca 3 meter over bunnen da jeg var på tur opp stoppet snøret helt opp, før jiggen beveget seg sakte ned mot bunn, det var direkte nervepirrende og jeg holdt på og pisse på meg, for jeg viste etter hvor hard den dro ut bremsa at dette var stor tøtta og ny pers for meg... idiotisk gjort av meg dro jeg selvfølgelig tilslaget for tidlig, tror værtfall det er hva som skjedde..for det ble dødt i den andre enden. Er enda irritert over det men det er vel sånt som skjer...

Etter og ha flyttet til en ny plass hvor det bruker og stå mye fin hyse kom denne lille krabatet opp, som dagens eneste, hva han tenkte på når han bet på jiggen som var større en seg selv aner jeg ikke..men han var dessverre veldig stygt kroket så jeg valgte og kakke den.

IMAG0166.jpg

Glømte såklart kamera i dag å så bildene ble ikke gode.

Ellers var det en fin tur men enda..fy f*** det er så surt når hu ikke satt.

Da blir det en liten pause for min del..går inn i russetiden fra nestehelg så tviler på at det blir noe fiske før etter den 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.