Gå til innhold
Fiskersiden

Sjarkarn's fisketråd!


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Congrats! good you finally got out of your cabin and fished :thumbsup:

P.S. I'd recommend a 2 part kalesje with an opening on the roof of the front part instead of a hardtop on a rana 17. It's good to be able to stand and drive at the same time especially if your windows are worn or its raining and visibility is minimal. You'll also save banging your head a lot :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Congrats! good you finally got out of your cabin and fished :dribble:

P.S. I'd recommend a 2 part kalesje with an opening on the roof of the front part instead of a hardtop on a rana 17. It's good to be able to stand and drive at the same time especially if your windows are worn or its raining and visibility is minimal. You'll also save banging your head a lot :dribble:

Hehe, neh tenker hardtopp, har lyst til og støpe ned en vegg med dør for og lukke hele huset 100%! men får se!

Hehe det er ingen problem, sier som samene "Jeg er lommetjent" :thumbsup:

Takker! Ja har vært alt for mye dritvær i det siste, blir dårlig av det...får håpe profetene har rett a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var ute i kveld, glemte dessverre kamerat. En fin tur med et uvanlig vær, var blankstilla på godplassen! Begynte med og dorge meg agn og kvelds kokings(som skal bli NYDELIG :) ) det kokte seriøste mengder med sei, alt fra små grønnsporing til noe rundt 3kger. JEg la meg på ca 30m og begynte å jobbe med kveita. Etter snaue 30 min tar noe tak i jiggen å dreger den noen meter til bunnen før det slipper. Ho kjentes ganske stor ut, men jeg mistenker at den bare bet rundt jiggen uten å ta kroken for det var klare riper i jigheaden etterpå! Så bestemte jeg meg for og plassere meg på grunna, ca 7-8m dypt og sku prøve meg på kjikfiske, vet at Frank ofte gjør dette, og skjønner hvorfor! etter et par drift ser jeg ei småkveite løfter seg opp og kommer sakte sigende mot min 280g pinklady jig(en jeg har stor tru på!) jeg stoppet aktiviteten helt å bare nøyt synet av kveita som sneik seg inn på bytte, fy fan så artig å guuud kor fasineranes ho egentlig er under jakt! hun bet på men pga stor oppbyggning av andrenalin og spenning dro jeg automatisk til med en gang og ho blei skremt og stakk.. den var ikke stor, kanskje 5-6kg men sykt spennende, dette skal gjentas!

Nå skal mølja nytes med ei kald ei til kvelds, godnatt godtfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja da va Team Thunder på plass med en fjerdemann på besøk, de kjørte dessverre ut til lauklines først, men dær var det enorme mengder vind, pessregn og fult så de endte med å sove i den varme hytta mi i ly av været. Hyggelig besøk med god mat og pils ble vi sittende å se heilbuttfieber å leeengte etter kveita. Men den fantastiske sommeren vi har hatt holdt som lovet, mye vind og regn, så havet ble ikke aktuelt. I dag har vi bare pratet fiske og gjort utstyret klar, for over natten skal det roe seg og det blir gode muligheter, håper vi...

I morgen skal de ut med en av lokalheltene i Tromsø på jakt etter kveita, så da krysser jeg fingrene for at de klarer og perse! noe som ikke er umulig i våre farvann=)

Så jeg fær vel også ut da så får satse at jeg og får noe..for disse innevær dagene tærer hardt!

Søndagen skal vi satse her ute vist det blir vær så da skal jeg garantere kveita!

Noen kosebilder=)

God mat, 2012 og en søvning carla!

CIMG3377.jpg

I mangel på jighoder osv..ble det noen mildt sagt heftige modifiseringer...trur du kveita sitt?

CIMG3378.jpg

Skitprat og rigging

CIMG3379.jpg

saltiga 14000..fy fan for en sexy snelle!! dette skal kjøpes med tiden!!

CIMG3380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sat**, skal seie dokker kose dokker. Koffør sei dokker ikkje fra når dokker har sjallabais? Æ kommer tvert :thumbsup: Og forresten så har Geir lovd å ta med søringan te sin bakgård kor han garantere kveite. Æ sei ikkje meir. Men noen står i takknemlighetsgjeld te mæ etter helga.

Og forøvrig så tar æ forbehold om at ovennenntet e skrevet i salig Cognac-rus. Hehe :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du får komme bort i mårra en tur=)

tar du me cognacen så e d greit=) Gammlingen e ikke så gla i når de flasken bare førdampe vettu=) Ellers så tar vi nok en tur ut nu snart, roa sæ bra her. Ja dem fikk sæ tur me han Geir, Hadde vært arti å vært me men blir så sykt me vest vi sku ha vært 5 folk så så dem fær=) Hiv dæ nu me ut i mårra ettermiddag vest d e bra vær å dem e me han geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi ekstremt heldige og fikk et etter lengtet, deilig og vel fortjent avbrekk fra skitværet, det er enda kaldt, men uten vind å regn og bjørnefetta på skal jeg ikke klage=)

Våknet halv 4 i ettermiddag med en småstresset gjeng søringen som fløy veggemellom på hytta, vi hadde sovet litt vel lenge, og de hadde avtalt og møte Persa kl 5 så de måtte bare hive seg i bilen å kjøre, venter enda spent på at de skal komme tilbake så jeg får se om de fikk noe, har store forventninger!

Ellers fikk jeg meg en liten tur ut noen timer, mest for og slappe av, men også fiske! Startet ganske bra, etter noen få minutter på ca 11m dyp beit den første kveita på, fikk ho raskt opp, men tro det eller ei, den beit rett over jiggen, uten å treffe en eneste krok, og glapp når hu traff overflata! Jeg vil tro den var rundt 10kg.

Etter dette var det flere små napp, mene jeg bestemte meg for og satse dypere. Etter litt over en times tid med aktivtfisking på rundt 50m dypt satt jeg stangen fra meg i stangholderen og la meg nedpå for en 5 minutter i solskinnet, plusselig smalt stanga i bøy og jeg fikk et heftig utras! Jeg fikk fort fatt i stanga, og jeg kan love dere, dette var TUNGT! Andrenalinet pumpet, hadde besøk av mange niser, skarv, måse, lundefugel osv som spent fulgte med, Fisken roa seg endelig ned etter å ha trekt ut en god lenge snøre, så jeg begynte innhentinga, men dessverre etter et par minutter med pumping slapp ho..Etter 2 uker uten muligheter for og gå på havet pga. den fantastiske sommeren vi har hatt sto jeg der faktisk med en tåre i øyekroken, dette skulle jo bli storkveita mi. Men noen ganger må man vel bare bite i det sure eple og godta at det er en del av sporten. Da Jiggheaden kom opp, var det tydelig bite merker, en halveis avreven hale og en 5/0 owner treble bøyd!

Nå er jeg supertent på og komme meg ut igjen, så når søringene kommer i hus blir det litt mat og noen kalde før vi fær ut igjen, ingen bønn denna ganger, trøtt eller ei, vi SKAL ut!

Et par bilder

CIMG3385.jpg

CIMG3386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var gutan på plass etter en velykka tur med Persa! Dem kom storfornøyd tilbake med 3 flotte kveiter på 28, 16 og 12 kg, morran blei brukt til sløying, saging( :thumbsup: )filitering, bading(for dem som faktisk orker og bade i havet) og noen kalde! Vi var alle ganske langt nede pga. været, men da vi endelig fikk god knail blei det full klaff for gutan, så stor takk til Geir og Frank som ordnet slik at de faktisk fikk kveite denne sommeren, dere berga dem!

Nå skal vi lage pestokveita og grandis til frokost før vi tar kveld og legger oss, skal bli nydelig! Nå får jeg bare satse på at været holder seg slik at jeg selv får opp noen fler kveiter, forhåpentligvis en over 50 så er sommeren berga!

Takk til søringene for mye skitprat og godt selskap, gleder meg til neste sommer!

Reinøya

CIMG3388.jpg

28kg, tatt av Tollef

asdasd.png

Tollef påstår skruf slår sei?

CIMG3398.jpg

Koselig er det!

CIMG3396.jpg

Thor og Carl pakker og skyller kveiteskiver/filet

CIMG3393.jpg

Etter en desperat kamp med ryggraden vs kniv gav han etter og tok råd!

CIMG3391.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fy fADER dette var kos på høyt nivå! Etter to dager med skitvær ble det fint, og vi kunne for første gang i år fokusere på kun kveita. På Sørøya og andørja ble det mye steinbit og torsk, men.. ingen kveite. Etter 8 timer med geir (persa) var det uungåelig å ikke få kveite. Spørsmålet var bare om hvor stort det skulle bli.

Takk til særlig Geir og Jonas med bidrag fra Frank som gjorde dette til en knall opplevelse, og satt meg igjen med to nye perser på kveiter, den ene slo den andre.

Denne turen gjorde oss bare enda mer sugne på å komme tilbake til neste år så regn med det! Thor sa han skal bade når han tar kveita over 50kilo, og det løfte skal han innfri forhåpentligvis til neste år :thumbsup:

og en ting til..

THUNDER FISHING TEAM WILL BE BACK! :pic:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jess da var det litt fra nattens tur!

Etter mye dritvær i det siste, og en normal med knallvær om natta og regn om dagen bestemte jeg meg for og ta en tur ut i natt.

Båten ble lastet og jeg hadde for en gangs skyld god trua!

Jeg stoppe først på en plass hvor gamlingene sier at det var mye steinbit før, problemet her er at oteren har tatt alt av steinbit i sundet de siste årene. Men nå har jeg enda ikke sett oteren i år, og jeg har sett mye av kråkeboller osv, noe som er snacks for steinbiten så har tru på at den skal vende tilbake.

Jeg la meg på rundt 100m dyp, slenge ned min hemmelige agnblanding og starte og dunke i bunnen, "dessverre" var det ikke et vindpust så drift mot land(skrår fra 1-100m på noen få luftmeter). Etter mye smånapping satt endelig dagensførste fisk, ei flott brosme på rundt 5kg!

Bromse Bilde

Etter og ha flytter meg inn på rundt 40m dyp uten hell ga jeg opp og bestemte meg for og flytte meg mot kveitegrunnene. Rett for komboen kom opp til overflater så jeg en hvit ål på rundt 30cm som hangfast i agnet for det slapp, og sakte fløyt nedover, dette er vel kanskje slimål?

Neste gang satser vi på at steinbiten sitter! Skal ikke stå på agnet værtfall!

Agnpølse

Kom fram til en av godplassene for og plukke opp noe sei til agn, med en liten vri! Tok med flue stanga med ei sølv, blå og rød tubeflue på og denga etter seien, suksess! Kunne drege den seien jeg hadde treng for både 1 og 2 dager til på denne måten. Dette var absolutt artig og skal gjentas når større sei er og finne!

Sei på flue bilde

Tok meg ei lita dorging på slutten for og se etter noe størrelse og sild, blei kun noen grønnsporinger og denne ginger-torsken!

torsk

Så skulle morroa begynne! Har enda ikke fått noe på baitheaden så har vært litt i tvil til hele opplegget, men kor feil kan man ta! 5 minutter etter baiheaden traffbunnen nappet det voldsomt, dette ble etterfulgt av 6 brutale utras! Kjente at dette ikke var noe stor fiske, men gud skulle ho ikke opp! Noe jeg sliter med på senatoren er den utrolig svake bremsen som faktisk er, strammet stjerna heelt opp, men enda klarte hu å trekke ut! Begynte sakte og vinsje ho opp, og en litenstund senere da ho kom til overflatet så jeg noe jeg fryktet! En krok satt i ei lia skinnfille ytters i leppa, ingen tid og miste tenkte jeg så jeg slo ned kroken og løftet i en brå bevegelse. Dette var å ingen måte en god kroking, men ombord kom ho! Flott fisk på 112cm og 17kg!

Kveite bilda

Etter dette la jeg turen lenger nordover for og prøve noen plasser som virket lovende. På den første grunna på ca 15m dyp var det mye fugel og tydligvis både sei og sild inne! Dette må da være bra tenkte jeg! Joda etter noen minutter hørte jeg en gigantisk plask bak meg "shit" der var spekkhoggern på plass tenkte jeg og snudde meg fort som f*** Neida! Det blei jeg nedstirret av 6 store svarte øyne, like fort som de kom forsvant de ned igjen, men kom stadig opp for og sjekke! Rett etter begynte det og komme mye nise, samt at jeg skimtet et par spekkhogger rykker litt lenger inn mot fjorden..Så jeg tok en besluttning på og gi seg på den plassen mens leken var god og begynte og tøffe mot neste plass.Disse kobbene er virkelig helt umulig og få tatt bilde av! en lien bevegelse og de er borte!

Da jeg ankom den nye plassen virket alt veldig lovende, enorme mengder fugel og åta, blei hodestupt et par ganger av denna illsinte tenna, men takke være den gode gamle bjørnefetta merkes ikke dette! Jeg slapp ned jiggen, napp, napp, napp, napp...hele tiden det var så ille at jeg dro rundt en 300-1kgs torsk annenhvert minutt! Det var rett og slett helt umulig og fiske..har ikke sett maken! Uansett hvor jeg prøvde i dette området var det ingen vei unna. Blei sittende og kjike på et område vestover som jeg er veldig spent på og prøve. Men jeg bestemte meg etter en kjapp kjik på bensintanken, kjente på magen som hadde gått 7timer på 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess da var det litt fra nattens tur!

CIMG3416.jpg

Etter mye dritvær i det siste, og en normal med knallvær om natta og regn om dagen bestemte jeg meg for og ta en tur ut i natt.

Båten ble lastet og jeg hadde for en gangs skyld god trua!

Agnet er klart!

CIMG3410.jpg

Jeg stoppe først på en plass hvor gamlingene sier at det var mye steinbit før, problemet her er at oteren har tatt alt av steinbit i sundet de siste årene. Men nå har jeg enda ikke sett oteren i år, og jeg har sett mye av kråkeboller osv, noe som er snacks for steinbiten så har tru på at den skal vende tilbake.

Jeg la meg på rundt 100m dyp, slenge ned min hemmelige agnblanding og starte og dunke i bunnen, "dessverre" var det ikke et vindpust så drift mot land(skrår fra 1-100m på noen få luftmeter). Etter mye smånapping satt endelig dagensførste fisk, ei flott brosme på rundt 5kg!

CIMG3413.jpg

Etter og ha flytter meg inn på rundt 40m dyp uten hell ga jeg opp og bestemte meg for og flytte meg mot kveitegrunnene. Rett for komboen kom opp til overflater så jeg en hvit ål på rundt 30cm som hangfast i agnet for det slapp, og sakte fløyt nedover, dette er vel kanskje slimål?

Neste gang satser vi på at steinbiten sitter! Skal ikke stå på agnet værtfall!

CIMG3415.jpg

Kom fram til en av godplassene for og plukke opp noe sei til agn, med en liten vri! Tok med flue stanga med ei sølv, blå og rød tubeflue på og denga etter seien, suksess! Kunne drege den seien jeg hadde treng for både 1 og 2 dager til på denne måten. Dette var absolutt artig og skal gjentas når større sei er og finne!

CIMG3417.jpg

CIMG3416.jpg

Tok meg ei lita dorging på slutten for og se etter noe størrelse og sild, blei kun noen grønnsporinger og denne ginger-torsken!

CIMG3420.jpg

Så skulle morroa begynne! Har enda ikke fått noe på baitheaden så har vært litt i tvil til hele opplegget, men kor feil kan man ta! 5 minutter etter baiheaden traffbunnen nappet det voldsomt, dette ble etterfulgt av 6 brutale utras! Kjente at dette ikke var noe stor fiske, men gud skulle ho ikke opp! Noe jeg sliter med på senatoren er den utrolig svake bremsen som faktisk er, strammet stjerna heelt opp, men enda klarte hu å trekke ut! Begynte sakte og vinsje ho opp, og en litenstund senere da ho kom til overflatet så jeg noe jeg fryktet! En krok satt i ei lia skinnfille ytters i leppa, ingen tid og miste tenkte jeg så jeg slo ned kroken og løftet i en brå bevegelse. Dette var å ingen måte en god kroking, men ombord kom ho! Flott fisk på 112cm og 17kg!

Stygg kroking!

CIMG3418.jpg

Ho e mi roptes!

CIMG3419.jpg

Etter dette la jeg turen lenger nordover for og prøve noen plasser som virket lovende. På den første grunna på ca 15m dyp var det mye fugel og tydligvis både sei og sild inne! Dette må da være bra tenkte jeg! Joda etter noen minutter hørte jeg en gigantisk plask bak meg "shit" der var spekkhoggern på plass tenkte jeg og snudde meg fort som f*** Neida! Det blei jeg nedstirret av 6 store svarte øyne, like fort som de kom forsvant de ned igjen, men kom stadig opp for og sjekke! Rett etter begynte det og komme mye nise, samt at jeg skimtet et par spekkhogger rykker litt lenger inn mot fjorden..Så jeg tok en besluttning på og gi seg på den plassen mens leken var god og begynte og tøffe mot neste plass.Disse kobbene er virkelig helt umulig og få tatt bilde av! en lien bevegelse og de er borte!

CIMG3424.jpg

Da jeg ankom den nye plassen virket alt veldig lovende, enorme mengder fugel og åta, blei hodestupt et par ganger av denna illsinte tenna, men takke være den gode gamle bjørnefetta merkes ikke dette! Jeg slapp ned jiggen, napp, napp, napp, napp...hele tiden det var så ille at jeg dro rundt en 300-1kgs torsk annenhvert minutt! Det var rett og slett helt umulig og fiske..har ikke sett maken! Uansett hvor jeg prøvde i dette området var det ingen vei unna. Blei sittende og kjike på et område vestover som jeg er veldig spent på og prøve. Men jeg bestemte meg etter en kjapp kjik på bensintanken, kjente på magen som hadde gått 7timer på 1 boks cola og snus at det var på tide og ta kveld, og heller spare de andre plassene til neste turs utforskelse! Alt i alt en fantastisk fin tur med mye fisk og mangeflotte dyr og kobbebiffer som hadde smakt!

CIMG3425.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var gammel haspel stanga fetta opp og klar for kveita! blir spennende å prøve! men er litt i tvil om bremsen.. Fikk bare på litt over 200m 0,38 sufix på den siden snella legger litt ujevnt men det skal vel holde! Drar vel ut i mårra, men blir sikkert fram og tilbake for å daffe litt utfor karlsøya å høre på blant annet joddski konserten!

CIMG3439.jpg

CIMG3440.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.