Gå til innhold
Fiskersiden

Nok en tråd om ekkolodd


smiley
 Share

Recommended Posts

Har båt i tilsvarende størrelse som din og har sett på optimal løsning for denne båten.

Er ikke keen på hull i skroget så jeg vurderte en M260, men fant ut at det kansje er litt overkill på denne båten.

Abbor har vel generelt anbefalt P66 som en god løsning ift pris/plass/ytelse, men jeg kom nå over P79 som virker å ha noenlunde like spesifikasjoner som P66, men med innvendig montering.

Tenkte å sette denne sammen med en HDS (elite?)

Noen som kjenner til denne svingeren? Er det noen reell forskjell på Airmar P79 og Lowrance P79?

@

^_^ Så lenge den er for Lowrance er det vel ingen forskjell tror jeg. Bare du er sikker på at det ikke er dobbelt skrog der du skal ha denne. Og at du evnt har veske som egner seg og ikke fryser om du ikke tømmer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må bare skyte inn her at jeg er ekstremt fornøyd med min Lowrance HDS-5 som jeg kjøpte i vinter. Ekkoloddet er en drøm sammenliknet med Humminbird-greiene jeg brukte før. Mulig det har mye med strålebredden på giveren å gjøre, men med Lowrance HDS kan jeg lete etter fisk, lokalisere fisk, slippe ned pilk eller sluk og faktisk FÅ fisk. Se sjøørret som står på 5 meters dyp når jeg dorger, og sekunder senere røsker det til på wobbleren. Bruker medfølgende 83/200 svinger og fisker ikke dypere enn 80 meter.

I tillegg er den en helt ok kartplotter med god brukervennlighet.

Jeg har kjøpt et RAM-feste (dyrt!) der jeg har en liten brakett med kule på montert i en åpen båt. Instrumentet er montert i bøyla som fulgte med, som igjen er montert i skrufestet som settes ned på den fastmonterte kula og skrus til i ønsket posisjon.

Muligens er jeg lett å imponere, men jeg er hvertfall blitt veldig glad i HDS`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det blir en HDS + P79, takk for innspill.

Et dumt spørsmål kanskje, men dette med vinkelen den skal monteres i, vinkelen ift bunn vil jo endre seg en del enten man ligger i ro eller kjører.

Er denne endringen noe å ta hensyn til ved montering, eller er det kun vinkel på selve skroget der svingeren festes som betyr noe (i praksis).

@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Du kan nok i noen tilfeller få forstyrrelser med både hekk og slik du skal ha. men vanlig vi går det svært bra. Kommer an på rulling og hvor my sjø det er. Og om du ligger på bakk etc. Blåser du mye vann med luft i som når du bakker vil du msite signalet fort ett lite øyeblikk, men det vil nok funke bra tror jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler 83/200kHz for fiske ned til ca 30m og til trolling, 50/200kHz anbefales til bunnfiske på dypere vann.

Oki, Takk. Har du en formening om jeg burde kjøpe det loddet fra siden jeg linket fra, eller for 7k i norske butikker. Mååå jeg betale avgift/toll på det når jeg kjøper det fra cactusnav?

Der står en pris inc VAT i parantes, den prisen er 80pund dyrere. Det er vel moms det vel, men skal jeg betale den prisen i tillegg til toll?

Ble litt mas dette, men bukker om du tar deg tid til et kjapt svar. :thumbsup:

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha 83/200kHz versjonen, skal du kjøpe kombimodellen, bare 43 GBP dyrere. Den rene ekkoloddmodellen har ikke kortleser for softwareoppdatering.

HDS-5 83/200kHz

Du betaler prisen uten VAT, men må betale 25% norsk moms ved import. Det er ikke toll på elektronikk, men spedisjonsfirmaet vil ta 100-200kr i fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha 83/200kHz versjonen, skal du kjøpe kombimodellen, bare 43 GBP dyrere. Den rene ekkoloddmodellen har ikke kortleser for softwareoppdatering.

HDS-5 83/200kHz

Du betaler prisen uten VAT, men må betale 25% norsk moms ved import. Det er ikke toll på elektronikk, men spedisjonsfirmaet vil ta 100-200kr i fortollingsgebyr.

Det blir 50/200kHz modellen. Vil i hovedsak fiske på 100-150m +-. Har sent noen mailer nå til forskjellige norske forhandlere så får jeg se hva de skal ha.

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan gjør man det med strøm til ekkoloddet? Har ett ny batteri som er koblet på min nye suzuki 25. Kan jeg koble ekkoloddet til det batteriet eller må jeg ha ett til?

Har et HDS5 koblet til mitt startbatteri på 60 amp,motoren er en tohatsu 30 hk

og det fungerer utmerket.

Har ingen støy problemer heller av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har bestemt for dette loddet nå etter mye positiv omtale. Men vet ikke om jeg skal kjøpe hekksvinger eller gjennomgående. Er det mye ball å montere? Har en del båttomler på hendene, hvis du skjønner.

Er det så stor prisforskjell mellom forhandlerne som her på hds-5x med hekksvinger 50-200khz

Høcom 6790,- kr

Nautiskhandel.no 7840,- kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har bestemt for dette loddet nå etter mye positiv omtale. Men vet ikke om jeg skal kjøpe hekksvinger eller gjennomgående. Er det mye ball å montere? Har en del båttomler på hendene, hvis du skjønner.

Er det så stor prisforskjell mellom forhandlerne som her på hds-5x med hekksvinger 50-200khz

Høcom 6790,- kr

Nautiskhandel.no 7840,- kr

Har vel heller kjøpt meg en kombi plotter og ekkolodd da HDS5-X ikke har kortleser

for oppdatering av software.

http://seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/lowrance-hds-5-med-ekkolodd-p-1630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næ, nødvendig og nødvendig... Landet er fritt-valget er ditt. Men ettersom prisforskjellen er så liten så ville ikke jeg vært så mye i tvil hvertfall. Må da være fint å omtrent få kartplotterfunksjon på kjøpet i tillegg til et bra ekkolodd.

Muligheten til å oppdatere er suveren etter min mening. Det dukker stadig opp ting som kan bli bedre og øker brukervennligheten og brukere kan gi tilbakemelinger om evt. feil og ønsker om forandringer. Så istedenfor å måtte akseptere feil og mangler og sikle på en nyere modell etter bare 3 måneder (det er mange av oss) så er gratis oppdatering helt knall.

Så kan man sikkert si at når et produkt forlater leverandøren så skal det være perfekt og uten feil. Det er jo sjelden tilfelle. Og det dukker jo stadig opp noe nytt som stiller krav til kompatibilitet osv. Structurescan for eksempel.

Jeg kjøpte min HDS i vinter med den nyeste programvaren som var tilgjengelig da, men jeg ser allerede rom for forbedringer på ekkolodddelen når det gjelder dybdeskalaen og dybden som vises med tall på skjermen. Jeg ser terrenget bli grunnere og bevege seg oppover dybdeskalaen lenge før dette vises som tall i visningsboksen for dybde. Forsinkelsen er drøy og dette bør forbedres. Håper det har kommet eller kommer en oppdatering der dette er utbedret. Kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn ordre på loddet cesar linket hds-5 plotter/ekkolodd med 50/200Khz giver

Er det mulig å få fullscreen på ekkoloddet?

Du kan velge full skjerm på lodd eller plotter eller velge å dele opp skjermen med plotter og lodd

side ved side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge full skjerm på lodd eller plotter eller velge å dele opp skjermen med plotter og lodd

side ved side.

Man kan til og med velge hvor stor del av skjermen kartet skal bruk ift loddet :withstupid:

Jeg dorger med kun en 5'' Lowrance kombimaskin. Bruker ofte kartet til å følge dybdekotene slik at jeg dorger riktig ift marbakken, unngå hindringer, etc. Da setter jeg opp skjermen slik at kartet kun er en smal stripe, og med "heading up" holder det fint til å følge dybdekotene ved dorging. Så får jeg en tilsvarende stor skjerm til loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg avbestilt hds`n. Men tror jeg heller går for Furuno-620 istede. Butikken ligger like i nærhenten og. Men skal jeg kjøpe med den svingeren eller skal jeg kjøpe P66? Lest litt på ett trollingforum, hvor en hadde P66svinger.

Mye vingling fram og tilbake her gitt, men vil være sikker på at jeg ikke gjør ett forhasted valg. Er en del penger dette for en lærling.

Abbor?

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ser at Mekk har en kampanje på Eagle Cuda 300,som er nevnt et par ganger i denne tråden. Tanken er å anskaffe et greit og funksjonelt ekkolodd til lettbåten. Er det noen som vet om Mekk sitt tilbud inkluderer alt det nødvendige? Finner ingenting på nett-siden deres om at man må kjøpe noe i tillegg, Er dette et ok ekkolodd til bruk i salt- og ferskvann,ned til 100 meter pluss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testet HDS i en og en halv måned under trolling på Mjøsa. Førsteinntrykket var kjempebra. da jeg drev inne i Furnesfjorden som er veldig grunn. Etterhvert som en trekte mer og mer ut på dypere vann har også min entusiasme for loddet sunket betraktelig.

Kjører det via en ethernetkabel til min GM9200 og for det første må en stadig løpe til og fra for å stille loddet til å gå i de og de modusene, samt hvilken svinger du benytter. Informasjonen som kommer frem på skjermen ligner på grøt hvis dybden overstiger 40 meter. Jeg har 83/200 hekksvinger.

Til grunt vann kan jeg uten betenkligheter anbefale loddet, men til større dyb enn 150 meter ville jeg tro en får like stor nytte av en tom Høyang kasserolle.

Her står noe av det jeg skrev på bloggen om HDS frustrasjon.

Men ProNav som er importør jobber med å lage en innstilling som skal fungere for dypere vann, denne blir tilgjengelig enten på deres sider, på MjøsService sine sider eller a-teams blogg

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg avbestilt hds`n. Men tror jeg heller går for Furuno-620 istede. Butikken ligger like i nærhenten og. Men skal jeg kjøpe med den svingeren eller skal jeg kjøpe P66? Lest litt på ett trollingforum, hvor en hadde P66svinger.

Mye vingling fram og tilbake her gitt, men vil være sikker på at jeg ikke gjør ett forhasted valg. Er en del penger dette for en lærling.

Abbor?

Hvis du skal ha hekksvinger er P66 den du skal kjøpe. Jeg har FCV-620 med en B60 gjennomgående svinger. B60 har samme svingerelement som P66, er kjempefornøyd med kombinasjonen.

Dacron har en Lowrance 83/200kHz hekksvinger (som jo er beregnet for grunnt vann) montert på vanlig måte på hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testet HDS i en og en halv måned under trolling på Mjøsa. Førsteinntrykket var kjempebra. da jeg drev inne i Furnesfjorden som er veldig grunn. Etterhvert som en trekte mer og mer ut på dypere vann har også min entusiasme for loddet sunket betraktelig.

Kjører det via en ethernetkabel til min GM9200 og for det første må en stadig løpe til og fra for å stille loddet til å gå i de og de modusene, samt hvilken svinger du benytter. Informasjonen som kommer frem på skjermen ligner på grøt hvis dybden overstiger 40 meter. Jeg har 83/200 hekksvinger.

Til grunt vann kan jeg uten betenkligheter anbefale loddet, men til større dyb enn 150 meter ville jeg tro en får like stor nytte av en tom Høyang kasserolle.

Her står noe av det jeg skrev på bloggen om HDS frustrasjon.

Men ProNav som er importør jobber med å lage en innstilling som skal fungere for dypere vann, denne blir tilgjengelig enten på deres sider, på MjøsService sine sider eller a-teams blogg

:thumbsup: Jeg har nå en annen svinger, og har ikke noe problem med å holde kontakt til opp mot 300 meters dybde. Men at den krver litt justering er nok riktig, men ikke slik at jeg må fly og trykke hele tiden. Følsomheten er det jeg må justere da det blir fort grøt i bildet om følsomhtene er for høy og det er mye dritt i sjøen. Men vi bruker nok dette på forksjellig vis og formål. Og jeg har aldrig testet den svingeren du har. Jeg troller ikke vanligvis. P66 50/200hz er det jeg har bakpå. Og har ikke opplevet den problematikken som du tydligvis har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.