Gå til innhold
Fiskersiden

Nok en tråd om ekkolodd


smiley
 Share

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Bruker denne tråden til et lite spørsmål. Har i dag en Garmin 521s med innvendig svinger. Dette synes jeg fungerer dårlig. Nå har ekkoloddet tatt kvelden, så jeg lurer på å oppgradere til en 526s med en gjennomgående svinger. Er det stor forskjell på en 500w vs 1kw svinger? Utgangseffekten på 526 er 1kw mot 500w på 521. Båtmekanikeren mente jeg skulle ha en plastsvinger, da bronse egnet seg best til trebåter. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen på en 500W og en 1kW svinger er ikke utgangseffekten men følsomheten. En B260 svinger har 50 ganger større følsomhet enn Airmar sine 600w svingere og 13 ganger på 200kHz.

Bronsesvingere er bra for alle båter. Hvis du har en planende båt ta en kikk på B164 svingeren.

Hvis du vil ha et bedre ekkolodd er det en god ide å ta en kikk på Furuno, Raymarine eller Lowrance. Disse er betraktelig bedre enn Garmin på ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen på en 500W og en 1kW svinger er ikke utgangseffekten men følsomheten. En B260 svinger har 50 ganger større følsomhet enn Airmar sine 600w svingere og 13 ganger på 200kHz.

Bronsesvingere er bra for alle båter. Hvis du har en planende båt ta en kikk på B164 svingeren.

Hvis du vil ha et bedre ekkolodd er det en god ide å ta en kikk på Furuno, Raymarine eller Lowrance. Disse er betraktelig bedre enn Garmin på ekkolodd.

Takk for svar! :)

Tror jeg må holde meg til Garmin siden det er en reklamasjonssak på den gamle plotteren. Vil jeg få et ok fungerende lodd med 526s og B164? Ser den fåes med 12 og 20 graders tilt? Hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilten du skal ha kommer an på skrogvinkelen (hull deadrise) på båten din.

How to measure hull deadrise

For 8-15 graders skrogvinkel skal du ha B164-12 og for 16-24 grader B164-20.

Garmin 526S og B164 vil bli en stor forbedring i forhold til det gamle loddet.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... den kostet litt den. Blir jo dyrere enn plotteren den da. Så da er spørsmålet: Er den verdt det kontra de svingerne som ligger på et par tusenlapper?

Edit: Og etter å ha lest gjennom tråden her, så skjønner jeg at det kan være lurt å spandere de ekstra tusenlappene for et godt resultat. Nå er jo plotter og ekkolodd kjøpt gjennom båtforhandleren min, så det er de som tar seg av montering og reklamasjon. Får vel problemer med garanti ol. hvis jeg kjøper selv fra utlandet?! Hadde jo håpet de ville bytte ut det gamle mot et lite mellomlegg (som kanskje blir større enn jeg hadde tenkt). Er det et betydelig større strømforbruk med 1kw lodd framfor 500w, eller er ikke dette noe jeg trenger å tenke på i det hele tatt?

Noe annet jeg bør tenke på? Får ny båt i August, så kommer nok til å oppgradere en del av ekstrautstyret mitt før de leverer.

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømforbruket på et 500W og 1kW ekkolodd er nesten identisk. Ekkoloddet sender bare korte pulser og bruker dermed lite strøm.

Med prisene det er på disse svingeren i Norge kan du jo kjøpe 2 svingere i fra USA for en her så det med garanti hadde ikke jeg brydd meg om. Har faktisk aldri hatt en svinger som har feilet heller.

Før du bestiller en B164 bør du lese installasjonsmanualen som jeg har linket i tidligere i tråden slik at du forstår hva som må gjøres med bunnen av båten, vet noen har fått panikk når det har gått opp for dem.

Borret et 60mm hull i bunnen av min nye båt på lørdag for montasje av B60. Denne båten skal brukes i indre Oslofjord slik at B60 er mer egnet enn B164 pga strålvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen planer om å gjøre dette selv. Har tenkt å overlate det til dem som leverer båten. Håper de har litt erfaring med sånt.

Har skumlest manualen nå, og det er vel ikke noe mere drastisk som må gjøres med båten enn at det må borres hull i skroget? Eller har jeg oversett noe? Etter å ha lest denne tråden, så fikk jeg inntrykk av at det var helt udramatisk. Tar jeg feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... får snakke litt med dem om det. Kan jo være de er litt skeptisk, da en av grunnene til at jeg får ny båt, er at de sliter med å få den jeg har nå helt tett. På den annen side trodde jeg at skroggjennomføringer var noe disse mekanikerne var vant med å jobbe med. Selv så har jeg ikke peiling på sånt, så vil helst overlate det til fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkoloddet mitt tok kveld nettopp pga sløvskap fra min side(glemt å smøre kontakten bak slik at den eiret helt sunn). Så da må jeg ha nytt, hadde en eagle 245ds men nu vil jeg ha litt bedre. HAr sett på LOWRANCE X59 og syns det ser helt ok ut. Blir ganske rimelig fra usa og er derfor meget aktuelt. Største dyp her i området er bare 250m og selv gammelloddet slo bunnen der så jeg går ut i fra at dette er et mye bedre lodd en det. Er det noen som har prøvd det eller har noen tanker om loddet før jeg bestiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-59 er ikke mye bedre enn den gamle Eaglen din, tilnærmet samme lodd. Lowrance og Eagle er begge varemerker fra samme firma.

Gå for den nye Mark-5x Pro modellen

Lowrance Mark-5x Pro

For fiske på 250m burde du egentlig ha et 50/200kHz lodd i stedet for 83/200kHz, men dette blir jo en del dyrere siden du da må opp på en HDS.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser x59 slår mye dypere enn mark-5x pro (150m) Betyr det mye i praksis, for det jeg savnet med det gamle loddet var å se fisk på under 120m. Derfor så så jeg på x59 som jeg tolker som et lodd som arbeider på større dyp.

Hvor dypt tror du jeg kan se fisk med disse to loddene? Eventuelt er det noen andre lodd i høvelig lik prisklasse du kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg i farten at X-59 er et 50/200kHz lodd så du har rett i at dette vil rekke dypere enn Mark-5x Pro. Bortsett i fra dete er Mark-5x Pro et mye mer avansert ekkolodd på alle måter.

Tviler på at du finner noe annet 50/200kHz lodd enn X-59 til denne prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei forferdelig usikker nu. Likte mark-5 loddet og det er jo faktisk billigere enn x59...... Det vanskeligste jeg kan tenke meg at ekkoloddet må klare å finne er uer i bakkene ned mot 200-250m klarer mark-5 det så bestiller jeg det... :notfair: Hvis ikke så blir det x59 :)

uansett tusen takk for hjelpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overbevist om at noen av loddene klarer den jobben med orginalsvinger, X-59 er det som vil fungere best på dypt vann siden 50kHz dempes mindre i vann en 83kHz samt at 50/200kHz svingeren har større følsomhet enn 83/200kHz svingeren.

Prisen på X-59 er super, med moms og frakt betaler du omtrent det samme som bare svingeren vil koste i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.