Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeriministeren vil særbehandle egen næring


Gimbo
 Share

Recommended Posts

(Dagbladet): Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen har det travelt. Nå foreslår hun en forskrift som sier at fylkesmennene skal sette søknader om etablering og utvidelser av oppdrettsanlegg foran alle andre saker og hastebehandle dem. Hun vil innføre tidsfrister, og hvis disse ikke overholdes, skal fiskerimyndighetene kunne avgjøre sakene uten uttalelser fra kommuner og fylkeskommuner.

http://www.dagbladet.no/2010/03/11/nyheter/miljo/innenriks/oppdrettslaks/oppdrettsneringen/10795935/

-------------

Det var ett eller anna med bukker og havresekker... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dagbladet): Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen har det travelt. Nå foreslår hun en forskrift som sier at fylkesmennene skal sette søknader om etablering og utvidelser av oppdrettsanlegg foran alle andre saker og hastebehandle dem. Hun vil innføre tidsfrister, og hvis disse ikke overholdes, skal fiskerimyndighetene kunne avgjøre sakene uten uttalelser fra kommuner og fylkeskommuner.

http://www.dagbladet...ingen/10795935/

-------------

Det var ett eller anna med bukker og havresekker... ;)

Hehe. Ikke godt å si om jeg skal le eller gråte. Det forsterker jo et inntrykk vi har fra før da. Om fiskeriminsieterens rolle som minister for oppdrettere eller for folk flest, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette må jo være grei skuring. Om fylkesmennene ikke får tid til å utrede skikkelig så er det jo bare å svare et rungende NEI til alle søknader om etableringer og utvidelser.

Føre var prinsippet!

Årsaken til dette er at det skal skaffes mulighet til å overkjøre lokale klageinstanser, enten det nå er private eller kommunale interesser som står i veien. Saken i dag er at flere kommuner lurer på hvordan de skal bli kvitt sine konsesjoner, mens de færreste er interesserte i nye. Det ble tildelt 65 nye konsesjoner, men disse har vært alt annet enn lett å fordele langs kyststripa. Men erfaringsmessig er eneste måte å stoppe oppdrett på å hindre etablering av konsesjonene. Når de først er etablert er de ikke mulige å bli kvitt..!

Dette vet Lisbet og det er nettopp derfor en forhastet saksbehandling kan bli botemidlet. Det er klare føringer i akvakulturloven om at konsesjoner kan inndras hvis de volder skade på omkringliggende miljø og villfiskbestander, men disse har aldri vært forsøkt brukt for å fjerne konsesjonshavere fra sensitive områder der skade kan dokumenteres. Med et sovende lovverk er det derfor om å gjøre å få etablert konsesjonene trygt uansett hvor det måtte være hen, for når de først er der blir de der uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det lisbet gjør nå er omtrent det samme som å innrømme at de(o-næringa) veit akkurat hvor skadelig anleggene deres er for kystnaturen...

synes dette med at hun vil at næringa skal få slik særbehandlig/hastebehandling egentlig tjener o-motstandernes sak forutsett at opinonen er våkne nok til å få det med seg. en kan jo håpe... og gjøre sitt beste for at folk får det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder hun på å skrive sin egen avskjedssøknad?

Virket ikke særlig gjennomtenkt dette.

Selv er jeg mest skuffet over at Høyre ved Flåtten (nestleder i næringskomiteen) gir henne full støtte. Et lengre møte på stortinget (merk: liten S) med ham, hadde til formål å få ham til å forstå årsakssammenhenger og hvorfor oppdrett med dagens teknologi kun vil være en døgnflue i historisk sammenheng, med store skadevirkninger for en lang rekke andre næringer av varig art. At han nå støtter et så hodeløst forslag med begrunnelse at oppdreeetsindustrien er så overmåte viktig at tilsynelatende ALLT skal tillates, vitner om at enten gir de blaffen eller så er hverken vi eller statlige og/eller andre faginstitusjoner flinke nok til å komunisere hvilken katastrofe vi står ovenfor. Både for villfisken og for Norges omdømme internasjonalt.

Dette får meg til å lure på om jeg har valgt feil i mitt ønske om å komunisere problemstillingene på et saklig og vitenskapelig grunnlag. For rundt 3 år siden brukte jeg mye tid og energi på å "stagge" mer "radikale" krefter som ville benytte helt andre metoder for å redde laksen. Det ble nevnt koordinerte aksjoner og sivil ulydighet ved hjelp av både helikoptre!!, rotenon og andre "fancy" metodikker for å vekke verdensoponionen. Jeg er selvfølgelig glad for at jeg valgte en vitenskapelig og "sivilisert" komunikasjonsform, men jeg får meg ikke fra å tenke på om jeg gjorde rett eller ikke,....sett med villfiskens øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette må jo være grei skuring. Om fylkesmennene ikke får tid til å utrede skikkelig så er det jo bare å svare et rungende NEI til alle søknader om etableringer og utvidelser.

Føre var prinsippet!

Det første jeg også tenkte på, et rungende NEI til søknader med henvisning til føre var prinsippet ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte Flåtten på "her&nå" i dag og hans uttalelser viser bare at han og Høyre ikke vil la noe/noen komme i veien for raskest mulig å okkupere kyst og fjord med stadig nye og jeg formoder større anlegg. Jeg blir ikke imponert av den mannen. Miljøødeleggelser spiller ingen rolle så lenge man kan tjene penger. "Flåtten tenker bare næring" sa en høyrepolitiker til meg da jeg fortalte at Flåtten ikke viste noen interesse for vern av deler av oslofjorden. "Det er jo nettopp det han ikke gjør" prøvde jeg meg med, men jeg skjønte fort at vedkommende heller ikke var i stand til å tenke nye tanker. Høyre kan man stryke av lista over partier det er vits i å bruke tid på med mindre de selv tar kontakt.Det skjer neppe.

Merkeligere er det at ingen partier vil gå på barrikadene for miljø og villfisken. Jeg har hvertfall ikke funnet noen. Har dere?

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte Flåtten på "her&nå" i dag og hans uttalelser viser bare at han og Høyre ikke vil la noe/noen komme i veien for raskest mulig å okkupere kyst og fjord med stadig nye og jeg formoder større anlegg. Jeg blir ikke imponert av den mannen. Miljøødeleggelser spiller ingen rolle så lenge man kan tjene penger. "Flåtten tenker bare næring" sa en høyrepolitiker til meg da jeg fortalte at Flåtten ikke viste noen interesse for vern av deler av oslofjorden. "Det er jo nettopp det han ikke gjør" prøvde jeg meg med, men jeg skjønte fort at vedkommende heller ikke var i stand til å tenke nye tanker. Høyre kan man stryke av lista over partier det er vits i å bruke tid på med mindre de selv tar kontakt.Det skjer neppe.

Merkeligere er det at ingen partier vil gå på barrikadene for miljø og villfisken. Jeg har hvertfall ikke funnet noen. Har dere?

Ja det har jeg; Norske Sportsfiskeres Forbund....NSF

Vi er 150.000 mennesker som fisker laks/sjø-ørret, 100.000 andre som også liker en sunn fisk eller krepsdyr til middag en sjelden gang, 50.000++ natur og miljøvernere, 100.000 forskere, familie og venner. Kanskje en massedemonstrasjon foran stortinget (merk; liten s) 31.mai (istedetfor laksesesongåpning) ville vekke en viss grad av oppsikt. Da....og først da ville politikere forstå størrelsen på velgermassen.

PS; er det lov å kalle en spade for en spade her på forumet? I så fall har jeg en lang rekke fargerike karakterestikker på hva jeg mener om den norske (merk; liten n) politikerstanden av idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dagbladet): Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen har det travelt. Nå foreslår hun en forskrift som sier at fylkesmennene skal sette søknader om etablering og utvidelser av oppdrettsanlegg foran alle andre saker og hastebehandle dem. Hun vil innføre tidsfrister, og hvis disse ikke overholdes, skal fiskerimyndighetene kunne avgjøre sakene uten uttalelser fra kommuner og fylkeskommuner.

http://www.dagbladet.no/2010/03/11/nyheter/miljo/innenriks/oppdrettslaks/oppdrettsneringen/10795935/

-------------

Fristen som ønskes satt er på 22 uker. Det er vel en grense jeg selv ville ment ikke var totalt urimelig hvis jeg som privat næringsdrivende sendte en søknad om ett eller annet.

Er krav om 22 ukers frist definert som særbehandling, sier det mer offentlige enn om Lisbeth Berg-Hansen..

Forskriften er uansett begrenset til den delen av en søknadsbehandling av tillatelser som gjelder klarering av lokaliteter. Den vil dermed ikke gjelde tildeling av nye konsesjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS; er det lov å kalle en spade for en spade her på forumet? I så fall har jeg en lang rekke fargerike karakterestikker på hva jeg mener om den norske (merk; liten n) politikerstanden av idag.

Du får angripe velgerne da vel, det norske folk vil ikka ha miljøpartier, enkelt og greit. V ble radert ut i høstens valg og de er vel det klareste miljøpartiet i Norge, ihvertfall med Sv i regjering.

Fristen som ønskes satt er på 22 uker. Det er vel en grense jeg selv ville ment ikke var totalt urimelig hvis jeg som privat næringsdrivende sendte en søknad om ett eller annet.

Er krav om 22 ukers frist definert som særbehandling, sier det mer offentlige enn om Lisbeth Berg-Hansen..

Er 22 uker mye eller lite? Det kan sikkert diskuteres. Hvor mange klager fra private og bedrifter kommer det på søknaden? Hvilke undersøkelser må man foreta? Hvilke instanser skal uttale seg? 22 uker kan gå veeeldig fort. Men mtp tisperioden med bivirkninger er det vel lite?

Dessuten er saksbehandlingstid noe som kan være vanskelig å definere. Jeg behandler 2 saker om dagen i snitt, men saksbehandlingstiden min er 2-3 uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det venstre sier er vel bare en blåkopi av det Krf sa og som sikkert alle andre kan nikke anerkjennende til. Når man begynner å etterlyse storskalabygging av prototypeanleggene som har vist seg å fjerne alle problemene blir det stille.Noen miljømessig månelanding, som ikke direkte kan linkes opp mot klima, vil man ikke satse penger på.Da bevilger man heller noen titalls millioner til forskning på lus og utvikling av nye avlusningsmidler som også kan kverke resistent lus. Jeg lurer faktisk på om de fortsatt vil beholde problemene bare for å vise at de jobber seriøst med miljøvern.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene av de nye effektive lovene begynner å vise seg, hvorfor vil Lisbeth ha raskere saksbehandling når hun overstyrer og bestemmer farten på ting allerede?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7033196

Endret av kamico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vist litt rabalder av dette i regjeringen. Men som man sier: En politiker er en person som er så tykkhudet at han/hun kan stå oppreist uten ryggrad, så det hjelper vel ikke...

http://www.dagbladet.no/2010/03/12/nyheter/miljo/oppdrettsneringen/fiskeripolitikk/lisbeth_berg-hansen/10814213/

Statssekretær Heidi Sørensen sier at forslaget har skapt heftige diskusjoner i regjeringen.

- Det kan jeg bekrefte at det har. Vi har gått mange runder på dette. Dette er et ledd i å gjøre det vanskelig for miljøforvaltninga å få til gode miljøreguleringer, sier hun.

Det skal f.... meg være sikkert! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeriministeren legger opp till krig, garrantert eller som salmoncamera meinte "og først da ville politikere forstå størrelsen på velgermasse"

Civil olydighet eller reint av private aksjonar? Nå må vi organisere oss.......... betaler gladelig 500 NOK til et fond for lobbying eller annen

politisk virksomhet som kan drive vår sak til topps......... (jmf drivgarnsfisket med A. Sletta m.fl.) :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får meg til å lure på om jeg har valgt feil i mitt ønske om å komunisere problemstillingene på et saklig og vitenskapelig grunnlag. For rundt 3 år siden brukte jeg mye tid og energi på å "stagge" mer "radikale" krefter som ville benytte helt andre metoder for å redde laksen. Det ble nevnt koordinerte aksjoner og sivil ulydighet ved hjelp av både helikoptre!!, rotenon og andre "fancy" metodikker for å vekke verdensoponionen. Jeg er selvfølgelig glad for at jeg valgte en vitenskapelig og "sivilisert" komunikasjonsform, men jeg får meg ikke fra å tenke på om jeg gjorde rett eller ikke,....sett med villfiskens øyne.

Jeg vet hva du sikter til. Har hørt flere "radikale" ymte frempå om regelrett sabotasje, men har stort sett betraktet det som fyndige utspill der motivasjonen til å utføre handlingene som skisseres ikke er alarmerende. Men av og til møter du på skikkelig bitre folk som er truendes til litt av hvert. Dynamitt har vært nevnt flere ganger, sist i år da jeg vandret langs en av Hordalandselvene som ligger med brukket rygg. Fyren hadde vokst opp i elva og sa han hadde dynamitt i naustet samt hadde rask båt som kunne bukes til formålet i sommernattas mulm & mørke. Det er jo et utrolig enkelt stunt å utføre siden det ikke finnes folk på anleggene!

Først flirte jeg og tok det for en spøk, men da han ikke fortrakk en mine skjønte jeg at han var dønn alvorlig. Jeg prøvde som du å si at dette krevde en politisk løsning, samt at selv oppdrettsfisk ikke bør lide unødig på grunn av slike affekthandlinger. Han mente tvert i mot at noen offer var nødvendig for å få offentlighetens oppmerksomhet. Jeg ble da også svar skyldig da han spurte om det noensinne hadde vært lansert et eneste politisk initiativ for å begrense oppdretterne noensinne? En eneste tilbaketrukket konsesjon grunnet slurv og slendrian, eller av hensynet til villfisk?

Oppdrettsindustrien har blitt vår tids "Untouchables". Forholdet har paradoksalt nok forverret seg, slett ikke forbedret seg med tiden og kunnskapen vi har. Det provoserer enormt i enkelte miljøer - miljøer der ikke alle er like nøye på "tjenestevei"!

Så skjer det ikke noe snart er jeg redd vi før eller siden vil oppleve sabotasje. Skjer det først et sted og er vellykket, skjer det fort igjen. Slett ingen ønskelig løsning for noen parter, men når dialog og fakta ikke nytter mister folk raskt tålmodigheten. Det er mye frustrasjon rundt om mens Lisbet & FHL gjør sitt beste for å helle bensin på bålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startes det slike aksjoner tapes kampen, fokus flyttes og industrien får sympati. De aller aller fleste i befolkningen har intet til overs for ramp. Konfliktfylte saker skal løses på en disiplinert måte. Jeg kan godt både kjenne på og skjønne at noen er eitrende forbanna men jeg håper av hele mitt hjerte at de holder seg i skinnet. Resultatet blir fort nye horder av fisk i fri flyt ut i fjorder og opp i elver. Enkelte som engasjerer seg i dyrevelferd på land bedriver sabotasjeaksjoner, vinner de noen sympati for kampen sin da? Tålmodighet er et nøkkelord i denne sammenhengen, ting vil ikke skje over natta, holdes trykket oppe tror jeg at man gradvis vil se en bedring. Det kan være lett å miste målet i det fjerne av syne, skal målet nås må man ha både kondisjon og evne til å stå i slagene, for det har i hvert fall motstanderen og han rår over mye mer ressurser enn en gjeng "laksefanatikere" som han ynder å fremstille oss som.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startes det slike aksjoner tapes kampen, fokus flyttes og industrien får sympati. De aller aller fleste i befolkningen har intet til overs for ramp. Konfliktfylte saker skal løses på en disiplinert måte.

Ja, vi er oppdratt dithen de fleste av oss og du har helt rett i at slike aksjoner ikke vinner sympati. Men det skjer jo ikke noe. Min spådom er at det heller ikke skjer noe hvis ikke oppdretterne får kontroll og lusemengden er 0,1 holus per fisk i vår. Mattilsynet vil ikke gjøre noe som helst. Skal de ilegge bøter som ikke betales? Skal de ilegge utslaktning og møte en vegg av dispensasjonssøknader, kreativ treneringsvirksomhet og motsøksmål? Det er slik de driver på hver eneste gang de ilegges noe. O-industrien er i praksis lovløs, siden ingen av de bestemmelser & lover som skal begrense deres miljøeffekter tas i bruk for å nedregulere industrien. Ikke en gang luseforskriften følges, den brytes hver eneste dag. Intet, overhodet intet skjer!

I en slik situasjon, vel - jeg liker ikke tanken på selvtekt, men jeg forstår følelsen av maktesløshet og motivasjonen for å ødelegge for oppdretterne. De har jo tross alt ødelagt vår kjæreste hobby for oss, i Hordaland og fylkene rundt er det f. eks. få åpne elver med lite fisk. Samtidig ligger anleggene åpent og sårbart til, vel tilrettelagt for hugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er oppdratt dithen de fleste av oss og du har helt rett i at slike aksjoner ikke vinner sympati. Men det skjer jo ikke noe. Min spådom er at det heller ikke skjer noe hvis ikke oppdretterne får kontroll og lusemengden er 0,1 holus per fisk i vår. Mattilsynet vil ikke gjøre noe som helst. Skal de ilegge bøter som ikke betales? Skal de ilegge utslaktning og møte en vegg av dispensasjonssøknader, kreativ treneringsvirksomhet og motsøksmål? Det er slik de driver på hver eneste gang de ilegges noe. O-industrien er i praksis lovløs, siden ingen av de bestemmelser & lover som skal begrense deres miljøeffekter tas i bruk for å nedregulere industrien. Ikke en gang luseforskriften følges, den brytes hver eneste dag. Intet, overhodet intet skjer!

I en slik situasjon, vel - jeg liker ikke tanken på selvtekt, men jeg forstår følelsen av maktesløshet og motivasjonen for å ødelegge for oppdretterne. De har jo tross alt ødelagt vår kjæreste hobby for oss, i Hordaland og fylkene rundt er det f. eks. få åpne elver med lite fisk. Samtidig ligger anleggene åpent og sårbart til, vel tilrettelagt for hugg.

Siste nytt om lusenivået:

Lusenivået gikk ned i alle regioner bortsett fra i region Hordaland og Sogn og Fjordane og region Nordland, der nivået var uendret.

Oppdretterne på Vestlandet har i felleskap v/ Lusalaus søkt om utsatt våravlusning til uke 14 og 15. Dette virker å skje med mattilsynets velsignelse. Kan noen svare på hvordan i huleste lusenivåene skal være i henhold til luseforskriften til våren når neste fellesavlusing skal skje fram til 18 APRIL... Vet ikke mye om lusens stadier, men om denne behandlingen skulle vise resultater i april/ mai er vel dette i seneste laget i forhold til frittlevende stadier i sjøen? :thumbsup: Den store fellesavlusingen i vinter har slått feil, si takk og farvel til sjøørreten i hordaland. Takk skal dere ha kjære miljøsvin på mærkanten. Ikke rart folk blir forbannet over oppdrittsnæringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er oppdratt dithen de fleste av oss og du har helt rett i at slike aksjoner ikke vinner sympati. Men det skjer jo ikke noe. Min spådom er at det heller ikke skjer noe hvis ikke oppdretterne får kontroll og lusemengden er 0,1 holus per fisk i vår. Mattilsynet vil ikke gjøre noe som helst. Skal de ilegge bøter som ikke betales? Skal de ilegge utslaktning og møte en vegg av dispensasjonssøknader, kreativ treneringsvirksomhet og motsøksmål? Det er slik de driver på hver eneste gang de ilegges noe. O-industrien er i praksis lovløs, siden ingen av de bestemmelser & lover som skal begrense deres miljøeffekter tas i bruk for å nedregulere industrien. Ikke en gang luseforskriften følges, den brytes hver eneste dag. Intet, overhodet intet skjer!

I en slik situasjon, vel - jeg liker ikke tanken på selvtekt, men jeg forstår følelsen av maktesløshet og motivasjonen for å ødelegge for oppdretterne. De har jo tross alt ødelagt vår kjæreste hobby for oss, i Hordaland og fylkene rundt er det f. eks. få åpne elver med lite fisk. Samtidig ligger anleggene åpent og sårbart til, vel tilrettelagt for hugg.

Jeg er helt enig med deg og har ingen problemer med å skjønne frustrasjonsnivået og misforstå meg rett, utålmodigheten. Selvtekt vil ikke bidra til noe annet en hardere fronter og enda mer polarisering, samt at de som står i front i den offentlige debatten må bruke masse energi på å forklare, i steden for å fortelle. Det er tross alt ikke lenge denne debatten har gått i offentlighetens lys sett opp mot det glansbildet som er tegnet av næringen gjennom mange år. Jeg tror eneste måte å vinne denne "krigen" på er stayerevne og stadig foring av offentligheten med udiskutable fakta. Jeg har ikke fått med meg alt som er skrevet og sakt, men har til gode å se næringen og dens motstandere møtes øye til øye. Hvilket nederlag ville det ikke være om en aksjon skulle medføre tusenvis av ny fisk på rømmen, eller forårsake store pinsler for o-fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.