Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeriministeren vil særbehandle egen næring


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Ifølge ryktene vil ikke programmet Sleire har regisert "Myten om villaksen" (sendes på NRK på tirsdag 1603)akkurat være med på å kjølne debatten. Programmet er laget i god gammeldags splitt og hersk stil, hvor en prøver å sette sjølaksefiskerene opp mot "Pampefiske" i elvene.

Jeg håper at sjølaksefiskerene nå kjenner sin besøkelsestid og ikke legger skottene på. Det er eksistensen til bestandene av villaks vi alle sloss for, og retten til å beskatte overskudd av sunne kraftige bestander.

Her er litt poenger som bør komme ut i etterkant av programmet, feel free to use!

Det som er virkelig en myte er hva folk mener om laksefiskere. Riking- og snobbestempelet henger tungt igjen i folks oppfatning. Kanskje naturlig etter de historiske besøkene av engelske laksefiskelorder i våre elver. Sannheten idag er at de fleste laksefiskere er vanlige folk med vanlige inntekter. Rett nok finnes det fortsatt et fåtall dyre ekslusive fiskeplasser, for dem som kan betale, men det er idag den almene laksefisker i elv og sjø som får slite med de stadige sviktende lakse- og sjøaure bestandene.

I Hordaland har vi historisk hatt noen perler av lakseelver med laksefiske etter grovvokst laks i verdensklasse. Laksen ble beskattet av sjølaksefiskere og elvefiskere samtidig som der var nok gytefisk igjen på elva. Denne tiden er dessverre forbi da omtrent samtlige 34 elver er stengt pga bestander i grus. For meg, og sikkert andre, er det tankevekkende at våre naturgitte forhold i hele Hordaland ikke skal klare å produsere mer laks enn en eneste dansk Å. Ja du leste riktig! I Skern Å vender der nå mer villaks tilbake enn hva det gjør samlet til alle elvene i Hordaland. I Danmark har de utbedret de ugunstige forholdene i ferskvann, tenk på de industrialiserte påvirkningene fra jordbruket, og laksen kommer tilbake i strie strømmer. På tross av at denne laksen har overlappene oppvekstområde i havet med vår laks fra Hordaland, ser ikke smålaksen ut til å sulte i havet. Men, så er de da heller ikke teppebombet med smittebærende åpne oppdrettsanlegg i utvandringsruten til smolten. Kanskje det ikke er så rart at vi ikke har laks i våre friske Hordalandselver med tanke på at forsøk av Havforskningsinstituttet har vist at lusa har potensiale til å ta livet av 90-95% av den utvandrene smolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er virkelig en myte er hva folk mener om laksefiskere. Riking- og snobbestempelet henger tungt igjen i folks oppfatning. Kanskje naturlig etter de historiske besøkene av engelske laksefiskelorder i våre elver.

Nåvel denne myten har vel flere laksefiskerne selv bidratt til..det er ikke lenge siden en kunne lese innlegg på FS som åpenbart så på tiden med de engelske utbytterne, som noe fint, noe å se opp til og vært ekstremt nedlatende til hvermansen i elva.

Ellers så må jeg si at det er til ettertanke, innspillet om hvorvidt det "å følge saksgang" har gagnet laksen og fremtidige generasjoner.

Min påstand har tidligere vært og vil være, at alle disse kaffeslaberasene til Bellona og WWF, Rieber Mohn-utvalg osv. bare har bidratt til å ta livet av elver og å ødelegge. De er og har vært nyttige idioter, de har løpt rundt som Chamberlain og viftet med papir/liksomresultat og trolig følt seg viktige.

Det er åpenbart at våre folkevalgte (dine og mine stemmer har gått til disse..)enten er dumme eller bare korrupte (i en utvidet forståelse). Uansett har de ikke vist seg oppgaven verdig. Vil de bli valgt igjen? Jepp, du og jeg vil stemme på disse igjen og igjen. Først når vi bruker vår velgermakt kan vi bevege dem, kanskje NJFF og FS kan avkreve svar, gjennomgå politikernes arbeid i avsluttet periode og på bakgrunn av dette komme med offisielle anbefalninger (både lokalt og nasjonalt) - da vil en trolig se en helt annen aktivitet fra politikernes side.

Det er trolig og sannsynligvis nødvendig at selvtekt/nødverge til slutt vil bli utøvd, som feks. i forbindelse med Altautbyggingen. De vant ikke det første slaget, men jeg mener folkemeningen svingte merkbart og det ble endret atferd hos myndighetene etterpå. Dessuten viste historien (eks. Gro innrømmelser senere) at myndighetene gjorde feil og demonstrantene hadde rett. Er det typisk Norge at å "følge saksgang" ikke alltid hjelper?

Ja selvsagt er det det. Du kjenner selv eksemplene.. Det dør eldre i kommuner som ikke får nok hjelp, det har vært beskrevet og diskutert og satt ned utvalg, skrevet artikler, men de eneste gangene det har skjedd noe ekstraordinært er når noen har aksjonert..Barn og voksne har vært utsatt for farlige veistrekninger og det har vært nedsatt utvalg og enkeltpolitikere har lovet osv..men de eneste gangene det har skjedd noe ekstraordinært er når noen har tatt seg bryet med å aksjonere.

Vil mer prat, utredninger, utvalg, Nou`er, Stmeld., drøftinger, styrte lekkasjer fra regjeringen om at dette diskuterer vi høylytt, flere Chamberlain-papirviftende noksagter redde villaksen og den delen av vår kulturarv, som er i ferd med å gå til grunne........Jeg tror ikke det, ikke nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel denne myten har vel flere laksefiskerne selv bidratt til..det er ikke lenge siden en kunne lese innlegg på FS som åpenbart så på tiden med de engelske utbytterne, som noe fint, noe å se opp til og vært ekstremt nedlatende til hvermansen i elva.

Ellers så må jeg si at det er til ettertanke, innspillet om hvorvidt det "å følge saksgang" har gagnet laksen og fremtidige generasjoner.

Min påstand har tidligere vært og vil være, at alle disse kaffeslaberasene til Bellona og WWF, Rieber Mohn-utvalg osv. bare har bidratt til å ta livet av elver og å ødelegge. De er og har vært nyttige idioter, de har løpt rundt som Chamberlain og viftet med papir/liksomresultat og trolig følt seg viktige.

Det er åpenbart at våre folkevalgte (dine og mine stemmer har gått til disse..)enten er dumme eller bare korrupte (i en utvidet forståelse). Uansett har de ikke vist seg oppgaven verdig. Vil de bli valgt igjen? Jepp, du og jeg vil stemme på disse igjen og igjen. Først når vi bruker vår velgermakt kan vi bevege dem, kanskje NJFF og FS kan avkreve svar, gjennomgå politikernes arbeid i avsluttet periode og på bakgrunn av dette komme med offisielle anbefalninger (både lokalt og nasjonalt) - da vil en trolig se en helt annen aktivitet fra politikernes side.

Det er trolig og sannsynligvis nødvendig at selvtekt/nødverge til slutt vil bli utøvd, som feks. i forbindelse med Altautbyggingen. De vant ikke det første slaget, men jeg mener folkemeningen svingte merkbart og det ble endret atferd hos myndighetene etterpå. Dessuten viste historien (eks. Gro innrømmelser senere) at myndighetene gjorde feil og demonstrantene hadde rett. Er det typisk Norge at å "følge saksgang" ikke alltid hjelper?

Ja selvsagt er det det. Du kjenner selv eksemplene.. Det dør eldre i kommuner som ikke får nok hjelp, det har vært beskrevet og diskutert og satt ned utvalg, skrevet artikler, men de eneste gangene det har skjedd noe ekstraordinært er når noen har aksjonert..Barn og voksne har vært utsatt for farlige veistrekninger og det har vært nedsatt utvalg og enkeltpolitikere har lovet osv..men de eneste gangene det har skjedd noe ekstraordinært er når noen har tatt seg bryet med å aksjonere.

Vil mer prat, utredninger, utvalg, Nou`er, Stmeld., drøftinger, styrte lekkasjer fra regjeringen om at dette diskuterer vi høylytt, flere Chamberlain-papirviftende noksagter redde villaksen og den delen av vår kulturarv, som er i ferd med å gå til grunne........Jeg tror ikke det, ikke nå heller.

Det er det du sier her som er essensen i mine refleksjoner om hvor vidt en vitenskapelig og sakelig fremgangsmåte og rettesnor ALENE er tilstrekkelig til å nå frem. Selvfølgelig mener jeg det er uhyre beklagelig dersom vårt samfunn er blitt slik at det er kun aksjonsrettede meningsytring som bærer frukter. Selvfølgelig er det ønskelig at saksfakta og etterprøvbare påstander tilslutt vil seire over uvitenhet, ignoranse eller korrupsjon. Men ER det slik i virkelighetens verden?. Når den "lille" mann i gata så T Y D E L I G ser hvor galt det går, og når forsøk på sakelig kritikk og faktaopplysninger blir møtt med direkte løgner servert glatt og elegant fra en idustri uten skrupler som blir trodd på av uvitende politiker.........HVA GJØR MAN DA??? Skal man på samme måte som etter Hitler eller Stalin`s regime si at man kun fulgte ordre, og la etterkommerne våre få arve en fattigere verden, heller enn å ta ansvar selv og gjøre noe med det??

Det er dette spørsmålet jeg stiller noe retorisk til meg selv,..... gjør man rett ved å KUN saklig og rettskaffelig prøve å sette spørsmålet på dagsorden? Jeg tror JA. Men hva da om debatten da ikke kommer?............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med anl. av siste post, jeg sier det igjenn:

"Nå må vi organisere oss.......... betaler gladelig 500 NOK til et fond for lobbying eller annen

politisk virksomhet som kan drive vår sak til topps......... (jmf drivgarnsfisket med A. Sletta/V. Skiri m.fl.)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.