Gå til innhold
Fiskersiden

Jons fiske 2010 - Saltvann/ferskvann


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

I år blir det èn tråd for min del, uansett fiske. Ikke alle turer som er verdt å dele med alle, men når det er noe interessant så legger jeg det ut her. Starter med et par bilder fra en tur 14 januar; glemte å legge det ut her. Året startet bra, med noen piggskater - blant annet en ny pers.

Skate-1500gr.jpg

Piggskate - 1500 gr.

Skate-5750gr.jpg

Piggskate-persen. den gang - 5750 gr.

Så hopper jeg frem til 28 februar - en tur med satsing etter en spesielt art for min del:

Vilhelm og jeg tok turen ut til et sund hvor vi rigget stenger med tanke på kveite. Som følge av store agn i håp om stor fisk, så var det ikke så mye action på de stengene. Jeg hadde i alt fire stenger rigget, tre til bunnmeite og en litt over bunnen i håp om at en fin kveite skulle feste blikket på hysa som dinglet der.

Jeg var sugen på kveite, siden jeg manglet arten og visste at det var tatt flere i området tidligere. Kort fortalt ble det ingen storkveite, men en flott dag på mange måter ellers. Her følger noen bilder av diverse fisk denne dagen, blant annet en ny pers., og en ny art:

Skatepers2JPGb.jpg

Skatepers3JPGb.jpg

Den nye persen. på piggskate er nå 6600 gr.

Ismeitelange2jpgfb.jpg

Fikk også ordnet meg min første lange ved ismeite - 1870 gr.

Så kom fisken jeg håpet og satset på:

Kveite3jpgfb.jpg

Kveite - 2360 gr. Veldig fornøyd med å få ordnet meg den; moro når målrettet fiske gir resultat. Kveita tok forøvrig på en hysefilèt.

Av fisk ellers ble det blant annet ny pers. på hvitting, men jeg glemte å ordne meg et poseringsbilde av den..tabbe. Ny pers. er nå 990 gr. Av andre arter ble det sypike og torsk. Alt i alt en veldig trivelig dag. Takk til Vilhelm og Andreas J. for bilder, samt godt selskap.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Gjest StadJon

Som følge av et kjapt besøk i mine hjemtrakter så stakk jeg innom et gjeddested for å glo. Så noen fine gjedder, hvilket var gledelig. På vei tilbake til bilen fikk jeg se en pytt med ørekyte. Kom på at pers-en på 1 gr ikke burde være fullstendig håpløs å få gjort noe med, så jeg nappet like greit opp en ny pers. Den nye, svimlende pers-en lyder på på 6.7 gr. Craaaaaaaaaaaaaaaaaaaazy!

kyte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest StadJon

I forbindelse med at jeg flyttet tilbake til Telemark forrige helg, så har jeg fått klemt inn et par kveldsturer siden da.

Et av målene mine siden i vår har vært å ordne meg ny pers. på gjedde; ved målrettet topwater-fiske. På forrige tur var jeg veldig nære å få til det, men det var på tur nr.2 (i går) at det ble klaff. Etter flere angrep og nesten-krokinger, smalt det endelig på ei som ikke var sjenert. Det ble en herlig fight; med tre helt-over-vannet hopp og til og med en tailwalk. Forsøkte å kjøre fisken forsiktig, siden vanntemperaturen er i ferd med å øke raskt nå.

Etter håving ble fisken raskt avkroket, lagt i karpenett, veid og tatt bilder av. Holdt fisken i vannet til kreftene var tilbake, og den gled avgårde i det mørke vannet.

gjeddepers53002010.jpg

Den nye persen lyder nå på 5300 gr. Mye å gå på enda, men moro at målrettet igjen gir resultat.

Fisken tok en Heddon Spook jr. i chrome, og dette ble debut-fisken min på baitcaster-oppsettet mitt. Så er godt fornøyd. :lol:

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.