Gå til innhold
Fiskersiden

Jons fiske 2010 - Saltvann/ferskvann


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StadJon

høres dumt ut, men hva er tailwalk? :) Uansett en flott gjedde :P

Klinger nok bedre med langt mer eksotiske arter, men går ut på at når fisken stiger for å forsøke å riste seg løs og gir bånn gass med halen like under overflaten, så ser det ut som den "går" på halen bortover overflaten - før den faller ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest StadJon

En liten oppdatering:

Var ute en kjapp tur etter gjedda 12.juni. Det var ikke mye aktivitet; mistet en fisk før denne tok på svært grunt vann:

gjeddepers2.jpg

Så med en gang at det var noe kjent med den, og ganske riktig: Det var samme gjedde som jeg tok to dager tidligere. :) Siden jeg glemte å måle lengden på den første gangen, så passet dette ypperlig. Lengden ble nå målt - 93 cm. Hun hadde lagt på seg 20 gram, så persen. lyder nå på 5320 gr.

Igjen så falt den for en Heddon Spook jr. i chrome farge.

25 juni mistet jeg en 7000 gr. + gjedde like etter kl 2200, under testing av noe nytt topwater-utstyr. Tanken på denne gjorde at jeg måtte innom en kjapp tur igjen i kveld, men det var ikke noe stort å se. Eneste fisk for kvelden (som ville bli med opp på land), var denne snipa:

snipe.jpg

gjeddeprofil.jpg

2900 gr. og 70 cm lang - tok på en Storm Thunder Dog i Jan Thomas-farge, med #4 Owner ST-kroker. :)

Jeg tester stadig nye topwater bait på hver tur; nå må jeg bare se å få bloggen i gang etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ha ha ja du kjenner jo meg; er litt halv-tvilsom vettu. :)

Nå er bloggen endelig lansert og (jeg misliker editeringen på blogspot, men har nå kommet i gang i det minste); jeg har fortsatt det halv-tvilsomme fargekonseptet der he he. Om forumets regler godtar det så er adressen Topwater

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Du vet at i banjoland er det Gjedde på 14+ ?

Ja, men det er litt vrient å komme til på de rette plassene. Har testet området hvor den på 14 kg + ble tatt i garn i vår, men det har kun vært sniper å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er litt vrient å komme til på de rette plassene. Har testet området hvor den på 14 kg + ble tatt i garn i vår, men det har kun vært sniper å få.

Går noen rugger ved slusa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Går noen rugger ved slusa :goodjob:

Sant det :) Men der er nok eventuelt meite bedre enn topwater, tror jeg. For mye strøm osv. Men det fine ved å fiske der kontra lenger innlands i samme områder, er at ved slusene slipper man å gå med voldtektsalarm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nede ved kraftuttaket skal det være bra. Er tatt greie Ørret der også.. som om Lunde er værre en Bø hahahaha

Alle kjører jo pimpa traktor i Bø da(har du kjøpt deg traktor).

Endret av Roger N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Nede ved kraftuttaket skal det være bra. Er tatt greie Ørret der også.. som om Lunde er værre en Bø hahahaha

Alle kjører jo pimpa traktor i Bø da(har du kjøpt deg traktor).

Der sier du noe, kanskje jeg bør ta en titt nedover der ja.

Bø er jo en real navle! Kort vei til...ehh.. andre steder, bare du er villig til å kjøre litt. :D Har ikke traktor nei, men får sikkert lånt far min sin hvis jeg spør pent. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Var med på Langesund Fiskefestival for første gang i år (Team Kake - med Triturus og Rage), uten at jeg gikk amok på pallen av den grunn. Kort fortalt ble jeg solbrent, bommet fullstendig første konkurransedag, men rettet opp litt av inntrykket siste dagen. Ble nå litt fisk alt i alt, noen kjappe bilder her:

bergnebb.jpg

Rage og jeg spanet mikro-fisk ene natta, jeg fikk ordnet meg en ny pers på bergnebb - 80,5 gr.

Korttorsk.jpg

En lettere redusert torsk under test-fisket

Blstl.jpg

Ny pers på blåstål - 250 gr.

Berggylt.jpg

Ny pers på berggylt - 750 gr.

Sild.jpg

Det ble noen sild..

Brungylt.jpg

Ny art - brungylt 150 gr.

Fjesing.jpg

Ny art - fjesing 235 gr.

Fornøyd med to nye arter og et par nye perser. Har forøvrig blitt så båtsugen at jeg snart stjæler en båt et sted...

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

De som kjenner meg, vet at jeg har noe som omtrent må betegnes som en lett fetisj hva overflatefiske angår. Det er poppere og walkere i bøtter og spann; i alle former, farger og fasonger. Hele tiden har jeg hatt forskjellige mål hva dette fisket angår. Gjedde har ofte vært en fisk jeg har forsøkt meg etter, siden det er en takknemlig art å fiske med overflatekunstagn. Årsmålet i år, generelt, er å runde 70 arter totalt samt bikke 10 Kg på gjedde.

Dette har jeg tenkt måtte bli en satsing med ismeite, selv om flere vann på Østlandet har ligget i bakhodet hva stor gjedde angår. Gjeddene som har dukket opp ved overflatefiske, har på det største bikket så vidt over 5 Kg. Fisket har ofte foregått lokalt, siden jeg (fremdeles) er veldig opptatt med innflytting, og har begrenset tid til å reise rundt for tiden.

Derfor var det med ny inspirasjon at ene broren min og jeg pratet sammen tidligere i dag om å ta en fisketur sammen på kveldingen, siden det var blitt en stund siden. Sjelden har jeg vel vært mer fornøyd med at vi lagde en slik avtale.

Vel fremme rigget vi utstyr; broren min med en popper og jeg med en oransje Rapala Sub-walk. Jeg tok første kast; siktet meg inn på en skrå bergvegg ca ti meter unna. Jeg rakk å gjøre to stk "nykk" med walkeren: Oransje - oransje - borte..

"Her er det jo fisk med en gang da!" roper jeg til broren min, som står litt til venstre for meg. "Kult!" roper han, og tar håven for å rusle mot meg. Han rekker noen skritt, før Daiwa Zillionen hviner og sene fyker av i et tempo jeg så visst ikke har opplevd at en vanlig sommergjedde har gjort før. "Det var da voldsomt med krefter i den her!" roper jeg; lettere skeptisk over hva som egentlig er i ferd med å skje. Jeg så aldri selve fisken da den tok; jeg så kun at walkeren forsvant der i vannet.

Fisken går og går, og jeg innser at dette ganske sikkert er over 5320 gr.-persen jeg har fra før. På et tidspunkt har jeg den nær nok land til at vi begge kan se den oransje walkeren i det mørke vannet, men gjedda går bananas når hun ser broren min med håven og setter i et utras på nærmere 50 meter; hun gir seg ikke før hun er midtveis over vannet. Nå innser vi at det er alvor; dette er noe som ikke tenker gi seg så lett. Alt i alt er hun oppe i fire-fem utras av veldig lengder, jeg står og hyler av fryd når hun drar avgårde i det flomkalde vannet, armen verker og Calyber-stanga flexer delig og dypt. Samtidig er jeg nervøs for krokingen, og jeg ser for meg at hun snart glipper om vi ikke får henne i håven.

Så etter gjentatte utras frem og tilbake langs land, forbi beverens nye tømmerstokker og lignende, får jeg endelig henne rolig nok til at broren min kan satse alt på at hun glir oppi håven - som egentlig er for liten. Først når hun ligger/velter trygt oppi og broren min løfter henne opp i det klissvåte gresset i en kjapp bevegelse, tør jeg juble slik at sikkert til og med kommuneansatte hørte meg. :P

Jeg ser tvert at dette er ei langt større dame enn de jeg har fått her før, så i optimismens ånd henter jeg to stk. vekter når jeg tar frem kevlarhansker, karpenett, og avkrokningstang. Først ut er en Samson 10 Kg vekt: "Ding!" - rett i bunn. "Hu bikker ti kilo!!" hyler jeg til brodern, som nå bare flirer stort og er like ivrig som meg. Frem med 25 kg Samson, og ny veiing. Jeg kan knapt tro det når jeg ser at drømmegjedda mi, fra mitt lokale lille vann hvor jeg alltid har sett for meg at det kunne gå en madam på 10 Kg, lander på 11400 deilige gram.

Jeg har klart årsmålet mitt, og i tillegg har jeg gjort det på overflatefiske - slik jeg lenge har hatt et håp om å klare. I håven ser jeg at det henger en oransje Rapala Sub-walk.. det var med andre ord i siste liten at håviingen ble gjort. Etter den obligatoriske "high five" gjør vi oss klar til noen raske bilder før hun skal tilbake i vannet.

Jeg åpner munnen hennes, og ser gamle og utslitte tenner. Dette er en dame som har tjenestegjort i lang, lang tid, og jeg er glad for at våre veier endelig krysses..

Det er nok mange av dere her som for lengst har bikket 10 Kg på gjedde, og det er kanskje ikke så lett for andre å forstå den gleden jeg nå har over å ha klart målet mitt på den måten. Men jeg har aldri vært borti sprekere fisk i ferskvann, og jeg har aldri vært mer glad for å nådd et mål som dette:

purglede.jpg

Før jeg rakk å sette i gang veiing, sjekk uttrykket!

enogtoogtreog.jpg

På vei opp til posering

baby1.jpg

Jons kosetryne begynner å ta form

baby2.jpg

ryggbredde.jpg

Fin bredde

svettfjes.jpg

Nydelig gjeddefjes - svett Jon-fjes

utimedsigjen.jpg

Og så det beste av alt: Holde henne i sporden og kjenne musklene stramme til, for så å se henne svømme rolig og majestetisk tilbake til vannet hun regjerer.

Jeg hadde forøvrig aldri klart å fått henne på land alene; til det var hun altfor sterk, håven litt for liten og kanten langs vannet for smal. Så det er mye takket være håvingen til broren min at hun kom på land. I den forbindelse var det godt at jeg kunne gjengjelde tjenesten litt senere, da han fikk på en fin gjedde på en froske-popper og jeg håvet den for han. Hans nye pers er nå 5400 gr., en god forbedring fra tidligere pers.

For en herlig dag! Og takk for at dere orket å lese dette nesten-pompøse innlegget.. i dag kostet jeg på meg litt tekst, håper litt av fiskegleden smittet.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med grom gjedde ;)

At den ble tatt i ditt lokale lille vann og på metoden du liker så godt er en kjempebonus!!

Fisker tatt i lokale vann smaker, ihvertfall slik jeg ser det, ekstra godt :P Det er myyyye bedre enn å grisesatse i de viden kjente godvannene...

Jeg håper at jeg også en dag klarer å bikke 10kg og jeg har helt klare preferanser i forhold til hvor jeg vil ha den :D (I år har jeg til nå fisket gjedde tilsammen 0 sekunder :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.