Gå til innhold
Fiskersiden

Tanglopper og marflo


ole123
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner til at noen bruker tanglopper til mikromeite, men har noen erfaringer med disse som agn til større fiskeslag? Tenker primært på tanglopper til sjøørret og marflo til ørret og røye. I begge tilfellene er jo agnet en viktig del av fiskens naturlige diett. Jeg kjenner til teorien om "større agn større fisk", spesielt til sjøørret, men egen erfaring tilsier at dette ikke alltid stemmer...

Til sjøørret ser jeg for meg tangloppe bak en saktesveivet intermediate bomber, evt statisk under dupp. Til ørret og røye, kanskje heller bunnmeitet marflo? Hva med tanglopper i ferskvann?

Morsomt hvis noen har erfaringer eller tanker om dette!

Med mindre noen kan avvise forslaget med god empirisk dekning, så blir nok begge variantene utprøvd i påsken uansett :thumbsu:

Endret av ole123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til micto meite og småfisk syntes jeg de gjorde samme nytten som kokte reker.

Prøv en barnål kvist som du knyter fast til fks ei brygge.

Bare å dra den opp av vannet å riste den over ei bøtte. Ganske mange strandreker og andre småkryp som gjemmer seg blandt kvistene.

Tror de vil fungere godt til sø,men det krever jo en krok som holder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde tangloppe var en fellesbetegnelse for saltvannsarter, de man finner under steiner i fjæra etc. Mens jeg forbinder marflo med ferskvann.

Har forresten lest at marlo kan bære parasitter og dermed ikke burde spres mellom vann. Noen som vet om dette også gjelder for saltvann til ferskvann? Altså ta tanglopper fra sjøen og fiske med disse i ferskvann. Vil parasitter kunne være levedyktige og utgjøre en risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man sanke dem?

Selv har jeg tenkt på muligheten for å bruke pallasea quadrispinosa som burde være grei å sanke under harrsesongen på høsten.

(I Mjøsa er det først og fremst denne arten harren er inne på grunnene og beiter på den tiden av året.)

Jeg ser for meg bruken av disse agnene som en mulighet for å lure krøkle og lagesild til hugg, men det er kanskje optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten lest at marlo kan bære parasitter og dermed ikke burde spres mellom vann. Noen som vet om dette også gjelder for saltvann til ferskvann? Altså ta tanglopper fra sjøen og fiske med disse i ferskvann. Vil parasitter kunne være levedyktige og utgjøre en risiko?

hvorfor ta sjansen? er bedre å fiske med marflo der det finnes og tanglopper i sjøen. detta er vel også bare et artig sideprosjekt? da er det bare dumt å riskere spredning av parasitter og sykdommer, synes jeg.

det er jo massevis av gode fluer som imiterer marflo og tanglopper. da slipper man jo knotinga med å feste småkrypa på kroken og man kan bruke kroker som man veit holder. tangloppeimitasjonene man bruker etter SØ blir kanskje større enn de ekte tangloppene, men et større og tregere bytte(tangloppe) vil ofte være mer lettfanget enn et lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det første du sier, det er uaktuelt å risikere noe. Tenkte på tanglopper i ferskvann ifm. isfiske, ikke så lett å få tak i marfloen under isen...

Hva gjelder fullgode flueimitasjoner så blir argumentasjonen irrelevant for en som foretrekker meite og faktisk trives med knotete agnfesting og krokvalg. Noen liker mora, andre like dattera ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.