Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av abbor


 Share

Recommended Posts

Scenario: lite skogstjern på Vestlandet. Meget næringsrikt og mørk vannfarge. Dyp helst mellom 4 og 10 meter. Største dyp ca. 15 meter. "Overbefolket" av ørret av relativt dårlig kvalitet og småvokst- snittstr. ca. 100 gram. Meget gode gyteforhold. Uttynning av bestanden har vært prøvet, uten hell. (btw, det er også tatt ål på ca. 2 kg. i dette vannet). Det er også en bestand av 3pigget stingsild i vannet.

>>Utsetting av abbor - pro og con<<

[?]

(Ja, jeg vet at det er ulovlig å introdusere nye arter i et vann/vassdrag. Sett bort fra dette; sett fra en sportsfiskers ståsted; hvilke er fordelene og hvilke er ulempene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk garn. I slike vann er det MYE mindre fisk enn en tror, les om det i Tore Qvenild`s "Ørret og ørretfiske". Da får du fort en fin bestand av ørret på 300-400gram, kanskje allerede sommeren 2006 om du starter utfiskingen nå... husk tillatelse til garnfiske fra grunneier om det ikke er del av fiskekortet (om slikt eksisterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har satt garn i flere år uten at det har hjulpet på snittstørrelsen. Vannet er ellers absolutt ikke i bruk på noen som helst måte. Har f.ø. lest boken du nevner, samt annen litteratur. Store ruser kan kanskje duge, men gytemulighetene er tydeligvis veldig gode.

Jeg venter i spenning på en fyldig pro&con analyse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :-D Ellers er det i sjøen noen hundre meters radius fra vannet dratt/observert piggvar på 9, rødspette på 4-5, torsk på 14, hvitting på 1+ kg. ++ så det er bare å komme uansett... :-)

Fikk rødspette på 2,5 kg. påskeaften (bilder og rapport kommer i kveld hvis jeg får tid) 3-400 meter fra vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå snakket med folk som bor i Asker.De forteller i motsetning

til det som har blitt hevdet her tidligere,at nesten samtlige utsettinger av dvergmalle i Asker har vært vellykede.Det gjelder i de tilfellene hvor det har vært satt ut voksen fisk.Utsetting av yngel har ikke vært vellyket.Det vannet du beskriver ligner veldig på et ideal vann for dvergmalle.Så kanskje du burde få noen dvergmaller fra Asker å sette dem ut i vannet ditt ? Dvergmalle vil antageligvis heller ikke konkurere direkte med ørreten i matfatet.

Men den vil antagelig spise noe ørret egg/yngel og derved sørge for større ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi diskuterer litt rundt hverandre her-jeg tolker gss sin tråd dithen at han vil ha konkrete råd og forslag til hva han kan gjøre for å bedre fisket i vannet. Nå skriver han riktignok Scenario i sitt første innlegg, men leser man innleggene frstår man jo fort at dette er et konkret vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.