Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til haspeljerkstang.


Recommended Posts

Det er meget lite om haspel jerkutsty hær inne.

Vil ha noe opp til 80gr men den til 150gr så meget morro ut til speedjigging i båten , har et par speedjiggs på 150gr som som jeg har brukt på trollingstengern men vil ha haspel.

korte haspelstenger med høy slukvet kan også være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodspeed power cast

disse stengene kan være et mulighet til ei haspelstang med høy slukvekt. hadde den forrige modellen(bonito) i 7fot opptil 80gr. var veldig fornøyd med den. den er kanskje litt for mjuk i aksjonen til å fungere perfekt til jerk, men er ihvertfall skikkelig moro å kjøre fisk på. stanga hadde massevis av ryggrad selvom aksjonen var bortimot progressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har aldri fått dreisen på det med multiplikatorsneller så har alltid jerket med hapselsnelle. Opplever at jeg får betydelig lengere kast med en haspelsnelle enn med en multisnelle og jeg bruker også til nå ganske lange stenger(9 fot).

Har brukt ei gammal Abu Royal stang som er litt som en lyktestolpe. Men nå i det sommer har jeg brukt ei savagegear stang som tar opptil 100gram kastevekt http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55426 den finnes også i enda tyngere kastevekt, men det føler jeg ikke er helt nødvendig.(For all del... kan være den blir kjøpt etter vert :thumbsup: )

Må naturligvis ha ei god snelle på disse stengene da snøreopplegget sjeldent blir som de kloke gutta i hvit frakk på shimano har tenkt seg når man jerker med dem. Jeg bruker Twinpower i størrelsen 4000. Man ender opp med en veldig allsidig rig som du kan kaste spinnere og småsluker etter abbor eller smågjedde hvis man kjeder seg og samtidig har en rig som tåler gromgjedda den dagen den er der.

Fisker fint med bigbandit, store westin jerks, topbandit og wolfcreek. Er litt tilvenning å hive med så tungt utstyr, men det er da det å hive med multi-sneller også i aller høyeste grad. Savagegear stanga er veldig lett og gir god respons på bevegelser men er sikkert ikke stiv nok til å gi de aller kvikkeste bevegelsene som folk flest forbinder med jerkfiske.

Har også prøvd Daiwa sin korte jerkstang for haspel, men den ble for tung å bruke over lengere tid. Man kunne ikke bruke armen til å jerke og måtte bruke håndleddet hele tia og det er sånt man får betennelser og dritt av og da må man jo legge opp fiske helt får å bli frisk og det er uaktuelt kan du si. Med savagegear stanga kan jeg bruke håndleddet til å jerke med hvis jeg vil ha litt kvikkere bevegelser ei stønn uten at det blir for tungt og så gå til bake til å jerke med hele armen når jeg kjenner det begynner å lugge. Kastelengden lider også under en 6-7 fots stang. Popperfiske med en korte stanga var hysterisk morsomt forresten... til lett popperfiske har jeg med ULstanga xD 800grams gjedde på popper på ULrig er utrolig arti.

Med haspelstang blir automatisk teknikken noe annerledes enn med multi. Multi folket bruker jo nettop vekta og balansen i stang og snelle som vippe punkt og bruker mindre energi på å få en fin gange. Det at multisneller også tar inn snøre litt saktere enn haspelsneller er jo også med på å gjøre det hele litt mer elegant da en får litt mer flyt i innsveiving fordi man bruker stanga til å sveive med og får en fin gange bare ved denne bevegelsen. Men når man engang har tatt så dustete mange kast med haspelsnelle og begynner å få teken på å åpne floker i den type snelle og får en 12-15 meter lengere kast med den type snelle har både jeg og kammeraten min hold oss til denne metoden. Men vi sliter med å finne både sneller og fortommer og stenger som mekanisk holder. Fåreløpig er det kun min gamle Abu Royal lyktestolpe som jeg egenhendig reparerte etter en liten brukerfeil (knekt av de to ytterste ringene) som holder, men veldig god å bruke er den ikke...:thumbsup: kastevekt på beskjedene 60gram gjør at kast med 25cm lang Nils Master blir någet av et skue. Savagegear stanga er laget kun i karbon og det tåler jo mye når det blir belastet riktig, men det er det jo ikke alltid skjer...

Daiwa stanga hadde for dårlig snellefeste forresten. Fisk på noe særlig mer enn 5 kg og det begyte å knake bekjymringsverdig i korken rundt snella. Pluss at det var jo voldsomt tungt for kun ett hånledd da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle vet, er det å kaste med multisnelle en trenings-sak. Mulig man vil kaste noen meter lenger med haspel, men de fleste jerkbaits vil man ikke få til å gå riktig helt ytterst i kastet hvis man kaster laaaangt. Spinnfiske derimot, er en helt annen sak. Derfor mange bruker haspel til spinnfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.