Gå til innhold
Fiskersiden

INFO: Kveiten er fredet


Kveite3
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OTTO

Pkt 1: Forskning på kveite: Det har vært drevet mye direkteforskning på kveite i gamle dager. Så kom et lenger opphold. Siste årene er det merket en hel del kveite. Dette har skjedd i forbindelse med eks tråling etter div fisk. Men aldri forskning direkte på kveiten. Det er kun merket kveiter under generelle trålhal etter div fisk og annet tilsvarende. Det meste forskning direkte på kveite er av frivillige fritidsfiskere uten noe midler fra havforkning el andre organer. Det er drevet av idealisme av enkeltpersoner som ønsker å bidra til å finne mer ut om kveite.

Direkte forskning på kveite slik jeg mener det er et eget kveiteprosjekt. Det er 2 stk meg bekjent. 1 merking av oppdrettskveite som er sluppet ut i Korsfjorden og Hardanger. 2: 5 satelittmerkede kveiter ble merket i gytegropene sine for å følge vandringen. Hvor gikk de på næringsvandring, hvilke dyp går de på etc. Hvem tror du gjorde disse 2 prosjektene samt merket mange hundre andre kveiter som ligger i databasen til havforskninginstituttet? Samt har sentd merker rundt til frivillige kveitemerkere. Om du vet om noe direkte forskning med egne midler ut over dette på kveite fra havforkningsinstituttet vil jeg gjerne vite dette. I så fall hadde det vært meget bra.

Pkt 2: Er kveiten truet: Der er vi enig. Kveiten vurderes som nært truet

Pkt 3: 1% bifangst av kveite: Jeg står ved at kveite tatt i fredningstiden skal setjast ut igjen, evnt kan en ha bifangst opp til 1%. Dette har kommet frem tidligere i tråden og står klart i J-meldingane. Vi er ikke uenige her men enige og det står som sagt i denne tråden i pkt 23 allerede. Dvs at dersom en fritidsfisker får en kveite på 8 kilo må han ha med seg 800 kilo annen fisk. Derfor er det ikke feil å si at kveiten skal settes ut igjen i dette forumet.

Pkt 4: Du skriver at innblanding under minstemål klan være 10%: Det er riktig som det allerede står i denne tråden at en kan ha 10% av fangsten på undermåls fisk. Dette er vi ikke uenig i. Allerede beskrevet i innlegg nr 17 i denne tråden.

Pkt 5: Du påstår jeg har sagt at fritidsfiskere skal følge med i J-meldingene. Det var grunnen til at jeg startet denne tråden. Ren opplysning siden jeg så mange som brøt reglene. Så når dette roer seg har jeg nådd målet mitt. Har aldri sagt at fritidsfiskere skal følge med på J-meldingene selv. Men yrkesfiskere derimot har krav på seg for å kjenne til reglene for det fisket de driver.

Pkt 6: Les J meldingen en gang til Otto som du selv refererer til. Du skriver at det er nytt for deg at det er forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Du som er breiflabbforsker burde iallefall kjenne til reglene. Kap 5 pkt 25. "Forbud mot monofilamentgarn i fiske etter kveite, det er forbudt å drive fiske etter kveite med garn fremstilt av monofilament eller tilsvarende materiale". Multimono og monofilament går her under det samme det vet du veldig godt. Multimono er bare flere monofilament sammen så her blir det tull å diskutere forskjell. Monofilament dekker begge garntyper derfor står dette i lovteksten. Det står også tilsvarende materiale. Kan fortelle deg at det for ikke lenge siden ble tatt en fisker som brøt denne regelen med de konsekvenser dette fikk for fiskeren. Her var breiflabbgarn brukte i direktefiske etter kveite. Fiskeren innrømmet forholdet til kystvakten da han ble tatt på fersk gjerning og fikk bot.

pkt 7: Det er ikke lov å ha mer enn 1% bifangst av kveite i fredningstiden. Mulig jeg har skrevet feil ang kveitebifangst i breiflabbgarn gjennom hele året. Men finner det unødvendig å argumentere denne regelen på denne siden som er en fritidsfiskerside.

pkt 8: Du skriver at det topper seg for deg da jeg tar 90% feil ang minste maskestørrelse på kveitegarn: Jeg skrev minste maskestørrelse 23,5 mm knute til knute. Dvs 2,3 cm og dette er en skrivefeil det forstår alle. Ikke minst når jeg skriver at 17 kg kveite slepper akkurat gjennom. Rart at det "topper seg for deg" som du skriver pga denne skrivefeilen.

Nå har jeg svart deg på alle pkt Otto. Jeg har nådd målet mitt. Opplysningene har kommet ut ang regler for kveitefiske. Du vet gjerne hvem jeg er nå ut fra det jeg skriver i pkt 1.

Du forstår sikkert at kveite har jeg greie på og har et nært samarbeid med en av dine kolleger. Jeg ser frem til en kopp kaffi en gang.

Er tilbake mandag foran PCen på mandag. I helgen skal kveitene filmes under vann.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut ifra det du sier ang. og oppnå dine mål, så du planlegger og sitte å myse gjennom hver rapport i vente på at noen skal bryte minstemåls loven?

forresten, det virker som at du vet hva du snakker om, og da kan man tenke at man kan være en mere kjent forsker? Kan du si hvem du er? kunne tenkt meg og lese om noe av arbeidet ditt.

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vore i tvil om at du har greie på kveite! Nett difor synest eg det er svæært viktig at du ikkje fell for freistinga å ta snarvegar rundt sanninga i din argumentasjon! Sjølv om eg heilt sikkert er einig i det du vil ha fram så synest eg du gjer deg sjølv, og saka ei bjørneteneste på den måten.

Ja, du har svart meg her, men eg blir faktisk meir provosert heilt frå starten! Når eg skriv under mitt innlegg med fullt namn, og no finn eit svar som startar med "OTTO" så veit eg ikkje om eg skal le eller grine... Er dette gjort bevisst for å provosere eller??? Eg greier ganske raskt å roe meg ned med at dette må vere nok ein skrivefeil, og les vidare... Veeldig mykje eg kunne tenkt meg å kommentere, men tar det viktigaste:

Siterer deg for ordens skuld: "Du skriver at det er nytt for deg at det er forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Du som er breiflabbforsker burde iallefall kjenne til reglene."

Dette gjer meg faktisk forbanna!! Korleis i all verden klarer du å konkludere slik?? Du har kome med utsagnet: "Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks. breiflabbgarn", som ikkje kan tolkast på anna vis enn at du meiner breiflabbgarn er laga av multimono! Derfor meinte eg det var på sin plass å korrigere det ved å skrive at det er nytt for meg at det blir brukt i BREIFLABBFISKET slik du hevdar.

Arg!! Blir jo berre meir forbanna av å svare, får gi meg no, roe meg ned og svare meir konstruktivt seinare..

Uansett håpar eg at diskusjonen til sjuande og sist bringer godt med seg, og at alle dei som gjer godt arbeid for vårt felles mål om å få opp og bevare bærekraftige bestandar av kveite både nord og sør for Stad held fram med dette gode arbeidet!!!

Otte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn og krok...som i Garn og KVEITELINE? Og med fritidsfiske meinast vel kanskje også kveiteLINE? Eller? Uansett har eg ikkje fått kveite på mange år, så eg er nok safe.:P

Edit: Eg gløymde vist at eg fiskar nord for Stadt i tillegg.. ;)

Se der ja, spurte om dette på jobben her om dagen.

Flere setter kveiteliner der, setter også garn som blir full av sild de ikke vill ha, silla dumpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Otte, uten å være bedre selv syns jeg at det er flott at noen tar seg tid til og skrive på en skikkelig måte og unngå person angrep.

Ja for hvem startet med personangrep i denne tråden? Er det feil å refere til lovverk og være skeptisk til lovnader om bevisste lovbrudd som er med å underminere bestandsforvaltning?

Ellers, hold ut Otte! Blir spennende å følge denne saken videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, no kan eg ikkje la vere å kommentere denne tråden lenger..

Her er det rett og slett så mykje faktafeil og synsing overalt at ein må ta litt etter litt.

For det første: Det var ein her inne som tilsynelatande hadde vore involvert i lossing av 300 tonn kveite teke som forskingsfangst.

Det har aldri skjedd, og vil aldri skje i norske farvatn! Det kan sjølvsagt hende at dette er teke i fjerne farvatn (Grønland feks), men eg tvilar på det, eller at det dreiar seg om blåkveite. Uansett blir det svært forvirrande å dra inn opplysningar om andre bestandar/artar i denne tråden!

(Forskingsfangst generelt og på blåkveite spesielt er eit svært komplisert diskusjonstema og bør takast i ein annan tråd..)

Jon h skriv: "50 tonn ål tilsvarer en 25% av hva som ble fanget i 2007. I praksis er ålen altså ikke fredet, men fangsten er redusert med 25%!"

Kan hende eg les dette feil, men eg får det til å bli ein reduksjon på 75%....

Burde kommentert mange andre innlegg også, men vil rette hovudfokuset mitt mot trådstartar.

Kveite3 veit ikkje om nokon andre som har drive med direkte forsking på kveite. Det vil eg tru at mange forskarar vil komme til å reagere på.. Når det er slik at du er den einaste du veit om som har drive med slik forsking så synest eg det er svært uheldig at du sprer så mykje feilinformasjon som du gjer!

Du skriv: "kveiten regnes som en truet art" Sidan tråden dreiar seg om norsk kveitefiske så ville det vel vere naturleg å basere seg på den siste vurderinga i den norske rødlista (2006) der kveite er vurdert som nær trua, mykje grunna den dårlege tilstanden for kveite sør for Stad.

Vidare svarar du at kveite tatt i fredningstida skal setjast ut att. Dette er heldigvis ikkje riktig. Heldigvis har fiskarane lov til å ilandføre kveite tatt som bifangst i ulike fiskeri slik at vi får det med i fangststatistikken. Det skal godt gjerast å unngå kveite som bifangst i fiskeri etter botnfisk i nordlege delar av landet, og det vil vere synd dersom denne bifangsten gjekk ut som eit uregistrert utkast. Eg snakkar sjølvsagt om daud eller ikkje levedyktig kveite her. Levedyktig kveite under minstemål skal setjast ut att, og eg har ved sjølvsyn sett korleis dette blir gjort i mange ulike fiskeri. Vi har merka mange slike småkveiter på denne måten og lært mykje om vandring og vekst.

For dei fleste artane det blir drive fiske på er det også, heldigvis (av same grunn som over), lov å lande undermåls fisk. Dette er oftast regulert ved ei grense for kor stor innblandinga kan vere per hal/landing. Dersom du les J-meldinga du sjølv linkar til så vil du nok sjå at det er lov å ha inntil 10% kveite under minstemål i kvar enkelt fangst.

...og når vi først er inne på J-meldingar... Du gir inntrykk av at vi som fritidsfiskarar no må sette oss inn i, og følge med på fiskeridirektoratet sine J-meldingar. Då skal vi få litt av ein jobb! I 2009 kom det 275 slike, og hittil i år har det kome over 60.. Eg trur vel helst at desse gjeld for det kommersielle fisket, men kan godt ta feil..

Du skriv også: "Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks. breiflabbgarn."

Dette er heilt nytt for meg, har vore med mange forskjellige breiflabbfiskarar og drege mange tusen garn, og veit ikkje om andre enn meg sjølv som forskar direkte på breiflabb ;) Eg har aldri sett eller høyrt om multimonogarn brukt i dette fisket, og vil svært gjerne høyre meir om det..

Eg er også forundra over det du skriv om at ein ikkje kan ha meir enn 1% bifangst av kveite i breiflabbfisket gjennom heile året. Tvilar på om det vil vere mogleg å tillate breiflabbfiske dersom reglane er slik, men set pris på å bli opplyst om kvar eg kan finne denne "regelen"...

Generøst av deg å skrive: "Nå kan dere reglene" etter at du kjem med desse påstandane, men eg veit ikkje heilt om eg tar det for "god fisk" likevel!

Det toppar seg forøvrig for meg når du bommar med 90% når du opplyser om minste lovlege maskestørrelse i kveitegarn..

Uff, dette blei sure greier frå mi side, men av og til blir det for mykje faktafeil og synsing. Det er ikkje bra å basere viktige diskusjonar på! Skjerp inn nivået på dette, så får vi ryddigare og betre diskusjonar!

Otte Bjelland

Havforskingsinstituttet

Breiflabbforskar som ikkje forskar direkte på kveite, men har merka eindel individ, målt endå fleire, jobba med innsamling av data frå fiskeria, samt jobba eindel med fangststatistikk, toktdata og fangst-per-enhet-innsats... og elles synsa eindel :P

Otte Bjelland, du skal ha for at du signerer med fullt navn. Jeg er tilhenger av det og gjör det samme i dette innlegget. At du i tillegg flagger din tilknytning til Havforskingsinstituttet setter jeg også pris på, samtidig som det gjör meg noe opprört.

Ved å flagge dette kan det forstås slik at de meninger og oppfatninger du kommer med her er sammenfallende med Havforskningsinstituttets. Det gir ditt innlegg en tyngde som medförer at du må väre ekstra påpasselig med å väre tydelig og klar i innlegget.

Jeg stiller derfor fölgende spörsmål:

1: Er det sånn at J meldinger ikke gjelder for fritidsfiskere? En J melding er såvidt jeg forstår en forskrift, og forskrifter må vel også fritidsfiskere forholde seg til?

2: Hva mener du med at "Heldigvis har fiskarane lov til å ilandføre kveite tatt som bifangst i ulike fiskeri slik at vi får det med i fangststatistikken." og at "For dei fleste artane det blir drive fiske på er det også, heldigvis (av same grunn som over), lov å lande undermåls fisk." ?

Årsaken til spörsmål nr 2 er at slik du formulerer dette, er jeg bekymret for at dette vil tas til inntekt for de som mener at reglene om fredning og minstemål ikke gjelder for fritidsfiskere. Jeg reagerer på at du bruker ordet "heldigvis" Denne tråden har dreid seg om hvorvidt så er tilfelle og dine utsagn vil utvilsomt tas til inntekt for de som mener det motsatte av Kveite3 og undertegnede. Jeg håper du kan väre med å oppklare eventuelle misforståelser rundt dette.

3: Er det noen som helst tvil om at kveitebestanden i Sör Norge har blitt drastisk redusert de siste 20 år? Du korrigerer korrekt Kveite3 med at kveiten er "närt truet" og ikke "truet" som han har skrevet, men dette blir for meg flisespikkeri!

4: Har du virkelig aldri hört om multimonogarn, eller gjör du deg bare vrien for at Kveite3 ikke har kalt dem "multimonofilament garn"?

Slike garn er omtalt på deres egne nettsider: http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2004/april/nedgang_i_kveitebestanden_i_sornorge/nb-no se nederst under "Foreslår strenge tiltak" Hvis du er usikker på mulitmonofilament garn sin tilknytning til breiflabbfisket så kan du lese litt om dette i "Rapport om reguleringstiltak for breiflabb" http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/rapporter-utredninger/breiflabb/rapport-om-reguleringstiltak-for-breiflabb se spesielt på side 6 hvor det står: "Medlemmene fra Norges Fiskarlag meinar at et forbud mot bruk av multimono tråd i breiflabbgarn kan före til redusert beskatning av kveite, og at dette saman med avmeldning av posisjonar for breiflabbgarn kan före til mindre beskatning av kveite i fredningstida."

Måten ditt innlegg er formulert og måten du "torpederer" Kveite3 sine utsagn ved å fokusere på det som åpenbart er skrivefeil og små feil gir grobunn til det som i beste tilfelle er tvil vedrörende hvor kritisk situasjonen er og hvorvidt det er viktig at vi tar vare på den lille bestanden som finnes.

Det ble mye sure miner på meg også her, men du gikk i likhet med Kveite3 höyt ut på banen, og vi må alle tåle noen taklinger. Jeg er forövrig 100% enig med deg i at hvis vi skjerper inn nivået så får vi bedre og ryddigere diskusjoner.

For å feie all mulig tvil om minstemålet til side, se tabellen her : http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/minstemaal

Med vennlig hilsen

Jon Henneli

Småfisker som på egenhånd og sammen med andre har fanget, merket og satt tilbake mer enn 30 kveiter både under og langt over minstemålet!

Har aldri vore i tvil om at du har greie på kveite! Nett difor synest eg det er svæært viktig at du ikkje fell for freistinga å ta snarvegar rundt sanninga i din argumentasjon! Sjølv om eg heilt sikkert er einig i det du vil ha fram så synest eg du gjer deg sjølv, og saka ei bjørneteneste på den måten.

Ja, du har svart meg her, men eg blir faktisk meir provosert heilt frå starten! Når eg skriv under mitt innlegg med fullt namn, og no finn eit svar som startar med "OTTO" så veit eg ikkje om eg skal le eller grine... Er dette gjort bevisst for å provosere eller??? Eg greier ganske raskt å roe meg ned med at dette må vere nok ein skrivefeil, og les vidare... Veeldig mykje eg kunne tenkt meg å kommentere, men tar det viktigaste:

Siterer deg for ordens skuld: "Du skriver at det er nytt for deg at det er forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Du som er breiflabbforsker burde iallefall kjenne til reglene."

Dette gjer meg faktisk forbanna!! Korleis i all verden klarer du å konkludere slik?? Du har kome med utsagnet: "Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks. breiflabbgarn", som ikkje kan tolkast på anna vis enn at du meiner breiflabbgarn er laga av multimono! Derfor meinte eg det var på sin plass å korrigere det ved å skrive at det er nytt for meg at det blir brukt i BREIFLABBFISKET slik du hevdar.

Arg!! Blir jo berre meir forbanna av å svare, får gi meg no, roe meg ned og svare meir konstruktivt seinare..

Uansett håpar eg at diskusjonen til sjuande og sist bringer godt med seg, og at alle dei som gjer godt arbeid for vårt felles mål om å få opp og bevare bærekraftige bestandar av kveite både nord og sør for Stad held fram med dette gode arbeidet!!!

Otte

Otte, når du signerer ett innlegg på dette forumet med Havforskningsinstituttet så må du fatte og begripe at temperaturen öker. Det vil oppfattes som om du debatterer på vegne av Havforskningsinstituttet, hvilket jeg på bakgrunn av nivået på dine innlegg håper ikke er fakta!

Du legger veldig lite velvilje til når du velger å oppfatte Kveite3 sine utsagn om multimono garn dithen at alle breiflabbgarn er laget av dette! Faktum er at multimono er forbudt i breiflabbgarn, på bakgrunn av at disse garnene tok mye kveite som bifangst. Du skriver selv at du har värt med på breiflabbfiske og " Eg har aldri sett eller høyrt om multimonogarn brukt i dette fisket, og vil svært gjerne høyre meir om det.."

Mener du å si at det aldri har värt brukt multimono garn i breiflabbfisket? Og at dette aldri har värt ett problem med tanke på bifangst av kveite?

Jeg sitter og håper at det er meg som tar feil her, du burde vite dette veldig mye bedre enn meg!!

Jon Henneli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for hvem startet med personangrep i denne tråden? Er det feil å refere til lovverk og være skeptisk til lovnader om bevisste lovbrudd som er med å underminere bestandsforvaltning?

Ellers, hold ut Otte! Blir spennende å følge denne saken videre :)

vil nu dra det langt vist du mener at jeg startet. Men jeg skal være voksen nok til og beklage for det jeg gjorde og det var dumt.

Og som jeg ser det, så opplyste han om lovene ja, men han påstod også at kveita var så truet at de ikke en gang ikke skulle finnes i det norske hav. noe jeg reagerer på for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om omsetning av fisk og skalldyr

Som fritidsfisker kan du altså omsette fangsten din, men omsetningen skal alltid skje gjennom et fiskesalgslag eller godkjent kjøper. Fiskeridirektoratet har registre over hvem som er registrert som godkjente kjøpere av fisk gjennom salgslagsordningen.

Dersom fiskerimyndighetene har fastsatt fiskestopp for yrkesfiskerne, kan heller ikke du som fritidsfisker fiske for omsetning. Dette betyr at du må begrense fisket til egen husholdning.

Utdrag fra fiskeridirektoratets sider.

Betyr fiskestopp det samme som fredning, slik at en fritidsfisker kan fiske kveite til egen husholdning i fredningstiden? (Over minstemålet)

Bestemmelsen om forbud mot direktefiske etter kveite i denne perioden er jo ikke noen ny bestemmelse og regelen gjelder også nord for 62 graden.

Jeg har inntrykk av at denne regelen etterleves i veldig stor grad her i Nord-Norge. Og alle fiskere jeg kjenner slipper ut småkveitene de får på torskegarna - eller lina såfremt den er i live. Det vil være å skyte seg selv i foten å ta denne fisken ettersom den kan mangedoble vekta etter noen flere år i sjøen.

Fiskeforbud

Det er forbudt for fritidsfiskere å fiske rognkjeks i Nordland, Troms og Finnmark.

Det er også forbudt å drive fiske etter kveite sør for 62°N i tidsrommet fra og med 20. desember til og med 31. mars. Det er forbudt å drive fiske etter kveite med andre redskap enn krok nord for 62°N i tidsrommet fra og med 20. desember til og med 31. mars.

- fiskeridir.no

Det Nikolassisen her skriver stemmer ikke med Fiskeridirektoratet. Kveitvad, samt jigging over grunner må jo karakteriseres som direktefiske som fritidsfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette innlegget som viser at eg ikkje har greidd å gjere meg forstått.

Skal prøve å oppklare så godt eg kan..

Otte Bjelland, du skal ha for at du signerer med fullt navn. Jeg er tilhenger av det og gjör det samme i dette innlegget. At du i tillegg flagger din tilknytning til Havforskingsinstituttet setter jeg også pris på, samtidig som det gjör meg noe opprört.

Ved å flagge dette kan det forstås slik at de meninger og oppfatninger du kommer med her er sammenfallende med Havforskningsinstituttets. Det gir ditt innlegg en tyngde som medförer at du må väre ekstra påpasselig med å väre tydelig og klar i innlegget.

Skjønar svært godt kva du meiner her, og vil poengtere at eg kun snakkar på vegne av meg sjølv. Grunnen til at det vart slik er at eg fekk inntrykk av at trådstartar, anonymt, flagga seg sjølv som den einaste kveiteforskaren i landet, men her misforstod eg sikkert. Instituttet har heldigvis mange forskarar som har vore innom kveite i sitt arbeid, og ofte har dei ulike syn på same sak.

Jeg stiller derfor fölgende spörsmål:

1: Er det sånn at J meldinger ikke gjelder for fritidsfiskere? En J melding er såvidt jeg forstår en forskrift, og forskrifter må vel også fritidsfiskere forholde seg til?

Dette har eg faktisk vore ein runde på Fiskdir og prøvd å få svar på i dag, utan å lukkast.. Derfor skreiv eg også i innlegget mitt at eg trudde desse J-meldingane gjeld kommersielt fiske, men godt kan ta feil.. Lovar å sjekke dette nærare :)

2: Hva mener du med at "Heldigvis har fiskarane lov til å ilandføre kveite tatt som bifangst i ulike fiskeri slik at vi får det med i fangststatistikken." og at "For dei fleste artane det blir drive fiske på er det også, heldigvis (av same grunn som over), lov å lande undermåls fisk." ?

Årsaken til spörsmål nr 2 er at slik du formulerer dette, er jeg bekymret for at dette vil tas til inntekt for de som mener at reglene om fredning og minstemål ikke gjelder for fritidsfiskere. Jeg reagerer på at du bruker ordet "heldigvis" Denne tråden har dreid seg om hvorvidt så er tilfelle og dine utsagn vil utvilsomt tas til inntekt for de som mener det motsatte av Kveite3 og undertegnede. Jeg håper du kan väre med å oppklare eventuelle misforståelser rundt dette.

Dette prøvde eg å forklare i innlegget mitt, men var visst vanskeleg å skjøne.. Les resten av det eg skriv så ser du sikkert poenget. EU har valgt ei anna løysing, der dei ikkje tillet landing av fisk under minstemål. Dette fører faktisk til eit utkast-påbod for slik fisk, så ja, eg meiner det er ein fordel å få uunngåelig bifangst (feil art eller feil storleik) med i fangststatistikken.

3: Er det noen som helst tvil om at kveitebestanden i Sör Norge har blitt drastisk redusert de siste 20 år? Du korrigerer korrekt Kveite3 med at kveiten er "närt truet" og ikke "truet" som han har skrevet, men dette blir for meg flisespikkeri!

Ja, det kan godt hende at det er flisespikkeri, og eg er i humør til å spikke litt meir... Eg ser at ein av rapportane du linkar til lenger nede skriv om nedgong i kveitebestanden sør for Stad og baserer seg på fangststatistikk. No skriv du at det ikkje er noko som helst tvil om at kveitebestanden i Sør Norge har blitt drastisk redusert dei siste 20 år. Tja, dersom vi ser på fangststatistikken igjen så viser den at det er landa cirka 55 tonn kveite frå dette området både i 2008 og 2009. For 20 år sidan var tilsvarande tal 40 tonn i -88 og 50 tonn i -89... Dette er nok flisespikkeri som er farleg å kome med, då det igjen kan takast til inntekt for feil side. Eg er heilt enig i at kveitebestanden sør for Stad er i dårleg forfatning, men er også opptatt av at rett skal vere rett. Så får det heller bli flisespikkeri!

4: Har du virkelig aldri hört om multimonogarn, eller gjör du deg bare vrien for at Kveite3 ikke har kalt dem "multimonofilament garn"?

Slike garn er omtalt på deres egne nettsider: http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2004/april/nedgang_i_kveitebestanden_i_sornorge/nb-no se nederst under "Foreslår strenge tiltak" Hvis du er usikker på mulitmonofilament garn sin tilknytning til breiflabbfisket så kan du lese litt om dette i "Rapport om reguleringstiltak for breiflabb" http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/rapporter-utredninger/breiflabb/rapport-om-reguleringstiltak-for-breiflabb se spesielt på side 6 hvor det står: "Medlemmene fra Norges Fiskarlag meinar at et forbud mot bruk av multimono tråd i breiflabbgarn kan före til redusert beskatning av kveite, og at dette saman med avmeldning av posisjonar for breiflabbgarn kan före til mindre beskatning av kveite i fredningstida."

Dette har eg prøvd å svare på, men ser ikkje ut å nå fram..

Måten ditt innlegg er formulert og måten du "torpederer" Kveite3 sine utsagn ved å fokusere på det som åpenbart er skrivefeil og små feil gir grobunn til det som i beste tilfelle er tvil vedrörende hvor kritisk situasjonen er og hvorvidt det er viktig at vi tar vare på den lille bestanden som finnes.

Det ble mye sure miner på meg også her, men du gikk i likhet med Kveite3 höyt ut på banen, og vi må alle tåle noen taklinger. Jeg er forövrig 100% enig med deg i at hvis vi skjerper inn nivået så får vi bedre og ryddigere diskusjoner.

For å feie all mulig tvil om minstemålet til side, se tabellen her : http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/minstemaal

Med vennlig hilsen

Jon Henneli

Småfisker som på egenhånd og sammen med andre har fanget, merket og satt tilbake mer enn 30 kveiter både under og langt over minstemålet!

Otte, når du signerer ett innlegg på dette forumet med Havforskningsinstituttet så må du fatte og begripe at temperaturen öker. Det vil oppfattes som om du debatterer på vegne av Havforskningsinstituttet, hvilket jeg på bakgrunn av nivået på dine innlegg håper ikke er fakta!

Du legger veldig lite velvilje til når du velger å oppfatte Kveite3 sine utsagn om multimono garn dithen at alle breiflabbgarn er laget av dette!

Dette igjen!! Eg satt og la mykje velvilje til når eg las i denne tråden før eg fekk nok! Når det blir hevda at: "Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks. breiflabbgarn", kor mykje velvilje skal eg legge til for ikkje å tolke det som at breiflabbgarn er laga av dette??

Faktum er at multimono er forbudt i breiflabbgarn, på bakgrunn av at disse garnene tok mye kveite som bifangst. Du skriver selv at du har värt med på breiflabbfiske og " Eg har aldri sett eller høyrt om multimonogarn brukt i dette fisket, og vil svært gjerne høyre meir om det.."

Mener du å si at det aldri har värt brukt multimono garn i breiflabbfisket? Og at dette aldri har värt ett problem med tanke på bifangst av kveite?

Multimono har heilt sikkert blitt brukt før forbudet til eit fordekt kveitefiske, ja. Etter forbudet kom har eg aldri sett eller høyrt om multimono i breiflabbfisket, men korvidt det fortsatt blir brukt til ulovleg kveitefiske veit eg ingenting om. Eg har her uttala meg om breiflabbfiske, og breiflabbgarn er, om nokon fortsatt skulle vere i tvil, ...monofilament

Puh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- fiskeridir.no

Det Nikolassisen her skriver stemmer ikke med Fiskeridirektoratet. Kveitvad, samt jigging over grunner må jo karakteriseres som direktefiske som fritidsfisker.

hva mener du? både jigging og kveitvad benyttes det jo krok så det skal gå innenfor denne loven. Er vel hovedsaklig siktet mot garn o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette innlegget som viser at eg ikkje har greidd å gjere meg forstått.

Skal prøve å oppklare så godt eg kan..

Skjønar svært godt kva du meiner her, og vil poengtere at eg kun snakkar på vegne av meg sjølv. Grunnen til at det vart slik er at eg fekk inntrykk av at trådstartar, anonymt, flagga seg sjølv som den einaste kveiteforskaren i landet, men her misforstod eg sikkert. Instituttet har heldigvis mange forskarar som har vore innom kveite i sitt arbeid, og ofte har dei ulike syn på same sak.

Dette har eg faktisk vore ein runde på Fiskdir og prøvd å få svar på i dag, utan å lukkast.. Derfor skreiv eg også i innlegget mitt at eg trudde desse J-meldingane gjeld kommersielt fiske, men godt kan ta feil.. Lovar å sjekke dette nærare :goodjob:

Dette prøvde eg å forklare i innlegget mitt, men var visst vanskeleg å skjøne.. Les resten av det eg skriv så ser du sikkert poenget. EU har valgt ei anna løysing, der dei ikkje tillet landing av fisk under minstemål. Dette fører faktisk til eit utkast-påbod for slik fisk, så ja, eg meiner det er ein fordel å få uunngåelig bifangst (feil art eller feil storleik) med i fangststatistikken.

Ja, det kan godt hende at det er flisespikkeri, og eg er i humør til å spikke litt meir... Eg ser at ein av rapportane du linkar til lenger nede skriv om nedgong i kveitebestanden sør for Stad og baserer seg på fangststatistikk. No skriv du at det ikkje er noko som helst tvil om at kveitebestanden i Sør Norge har blitt drastisk redusert dei siste 20 år. Tja, dersom vi ser på fangststatistikken igjen så viser den at det er landa cirka 55 tonn kveite frå dette området både i 2008 og 2009. For 20 år sidan var tilsvarande tal 40 tonn i -88 og 50 tonn i -89... Dette er nok flisespikkeri som er farleg å kome med, då det igjen kan takast til inntekt for feil side. Eg er heilt enig i at kveitebestanden sør for Stad er i dårleg forfatning, men er også opptatt av at rett skal vere rett. Så får det heller bli flisespikkeri!

Dette har eg prøvd å svare på, men ser ikkje ut å nå fram..

Dette igjen!! Eg satt og la mykje velvilje til når eg las i denne tråden før eg fekk nok! Når det blir hevda at: "Det er ellers strengt forbudt å fiske kveite med multimonogarn. Dvs f.eks. breiflabbgarn", kor mykje velvilje skal eg legge til for ikkje å tolke det som at breiflabbgarn er laga av dette??

Multimono har heilt sikkert blitt brukt før forbudet til eit fordekt kveitefiske, ja. Etter forbudet kom har eg aldri sett eller høyrt om multimono i breiflabbfisket, men korvidt det fortsatt blir brukt til ulovleg kveitefiske veit eg ingenting om. Eg har her uttala meg om breiflabbfiske, og breiflabbgarn er, om nokon fortsatt skulle vere i tvil, ...monofilament

Puh..

Dette blir mitt siste innlegg i debatten mellom oss, jeg kommer uansett ingen vei.

Det betyr ikke at jeg godtar din argumentasjon og heller ikke at jeg forstår hvilke motiver du har for å engasjere deg så voldsomt i kampen mot oss som kjemper for kveiten.

Her er en side fra Havforskningsinstituttet som inneholder mye info om hvordan det faktisk står til med kveiten :

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2004/april/nedgang_i_kveitebestanden_i_sornorge/nb-no

Det er blant annet fra disse nettsidene jeg har hentet info og blitt opplyst om hvordan det står til med kveiten. Etter min mening står det så dårlig til at jeg har valgt å engasjere meg på vegne av bestanden.

I fölge grafen her så ble det landet ca 50 tonn i 1993 og ca 16 tonn i 2003, nyere tall har jeg desverre ikke.

Det kunne värt veldig interressant å sett fangststatistikk fra ennå lenger tilbake dersom det eksisterer fra 50 og 60 tallet for eksempel.

I fölge kveiteforskere på Havforskningsinstituttet kan bestanden väre i fare for å bli faretruende lav, dette er vel ikke diskutabelt?

At rett skal väre rett er jeg også opptatt av, beklager at jeg skrev de siste 20 år, det hadde kanskje värt mer riktig at jeg skrev de siste 30 eller 40 år? Jeg er ikke havforsker og det er heller ikke de fleste av oss her inne. Det betyr ikke at vi ikke har rett til å uttale oss og til å ha oppfatninger. Det betyr heller ikke at jeg trenger å finne meg i din nedlatende tone og dårlig skjulte fornärmelser i dine innlegg.

Som havforsker burde du väre glad for engasjementet og takknemlig for den tid og penger vi legger ned i arbeidet med å merke kveiter og å rapportere til dine kolleger,dette er ulönnet arbeid som medförer til tider store kostnader for enkelte av oss. Fremfor å pröve å ödelegge vårt engasjement med flisespikkeri og en arroganse som går de fleste stortingspolitikere en höy gang.

Jon Henneli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Her er i hvertfall svar fra fiskeridirektoratet på lovlighet og ikke ang. sportsfiske. Breiflabbgarn og annet har jeg ikke satt meg inn i.

Hei,

Etter å ha konsulert med vår fagavdeling, må vi presisere følgende:

I den såkalte Utøvelsesforskriften, § 34 Fredningstid for kveite, breiflabb og uer, heter det:

"(1) Det er forbudt å drive fiske etter kveite sør for 62°N i tidsrommet fra og med 20. desember til og med 31.

mars. Det er forbudt å drive fiske etter kveite med andre redskap enn krok nord for 62°N i tidsrommet fra og

med 20. desember til og med 31. mars."

Fredningsbestemmelsen gjelder også i fritidsfiske, unntatt i området nord for 62°N, hvor det altså er tillatt å fiske med krok.

Spørsmålet som melder seg dersom du får kveite på krok i fredningstiden er imidlertid om fisken kan betegnes som "levedyktig" eller ikke! I henhold til regelverket skal nemlig såkalt "levedyktig" fisk slippes tilbake i sjøen.

Slike vurderinger er imidlertid svært vanskelig å bedømme. Dersom du for eksempel er i tvil om fisken er levedyktig, vil det nok måtte vurderes som riktigst å ta fisken til land, og dette vil vanskelig kunne betraktes som en ulovlig handling.

Håper dette svaret er fyllestgjørende!

mvh

Dag Paulsen

Fiskeridirektoratet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Her er i hvertfall svar fra fiskeridirektoratet på lovlighet og ikke ang. sportsfiske. Breiflabbgarn og annet har jeg ikke satt meg inn i.

Hei,

Etter å ha konsulert med vår fagavdeling, må vi presisere følgende:

I den såkalte Utøvelsesforskriften, § 34 Fredningstid for kveite, breiflabb og uer, heter det:

"(1) Det er forbudt å drive fiske etter kveite sør for 62°N i tidsrommet fra og med 20. desember til og med 31.

mars. Det er forbudt å drive fiske etter kveite med andre redskap enn krok nord for 62°N i tidsrommet fra og

med 20. desember til og med 31. mars."

Fredningsbestemmelsen gjelder også i fritidsfiske, unntatt i området nord for 62°N, hvor det altså er tillatt å fiske med krok.

Spørsmålet som melder seg dersom du får kveite på krok i fredningstiden er imidlertid om fisken kan betegnes som "levedyktig" eller ikke! I henhold til regelverket skal nemlig såkalt "levedyktig" fisk slippes tilbake i sjøen.

Slike vurderinger er imidlertid svært vanskelig å bedømme. Dersom du for eksempel er i tvil om fisken er levedyktig, vil det nok måtte vurderes som riktigst å ta fisken til land, og dette vil vanskelig kunne betraktes som en ulovlig handling.

Håper dette svaret er fyllestgjørende!

mvh

Dag Paulsen

Fiskeridirektoratet

flott at du sjekket opp. Da regner vi med at vi har fått et skikkelig svar på det som var utgangspunktet i denne tråden.

Men man kan jo lure på hva de tenker på under krok, det blir vel forsåvidt fiske med kveitvad, stang og juksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mitt siste innlegg i debatten mellom oss, jeg kommer uansett ingen vei.

Det betyr ikke at jeg godtar din argumentasjon og heller ikke at jeg forstår hvilke motiver du har for å engasjere deg så voldsomt i kampen mot oss som kjemper for kveiten.

Her er en side fra Havforskningsinstituttet som inneholder mye info om hvordan det faktisk står til med kveiten :

http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2004/april/nedgang_i_kveitebestanden_i_sornorge/nb-no

Det er blant annet fra disse nettsidene jeg har hentet info og blitt opplyst om hvordan det står til med kveiten. Etter min mening står det så dårlig til at jeg har valgt å engasjere meg på vegne av bestanden.

I fölge grafen her så ble det landet ca 50 tonn i 1993 og ca 16 tonn i 2003, nyere tall har jeg desverre ikke.

Det kunne värt veldig interressant å sett fangststatistikk fra ennå lenger tilbake dersom det eksisterer fra 50 og 60 tallet for eksempel.

I fölge kveiteforskere på Havforskningsinstituttet kan bestanden väre i fare for å bli faretruende lav, dette er vel ikke diskutabelt?

At rett skal väre rett er jeg også opptatt av, beklager at jeg skrev de siste 20 år, det hadde kanskje värt mer riktig at jeg skrev de siste 30 eller 40 år? Jeg er ikke havforsker og det er heller ikke de fleste av oss her inne. Det betyr ikke at vi ikke har rett til å uttale oss og til å ha oppfatninger. Det betyr heller ikke at jeg trenger å finne meg i din nedlatende tone og dårlig skjulte fornärmelser i dine innlegg.

Som havforsker burde du väre glad for engasjementet og takknemlig for den tid og penger vi legger ned i arbeidet med å merke kveiter og å rapportere til dine kolleger,dette er ulönnet arbeid som medförer til tider store kostnader for enkelte av oss. Fremfor å pröve å ödelegge vårt engasjement med flisespikkeri og en arroganse som går de fleste stortingspolitikere en höy gang.

Jon Henneli

Eg synest absolutt at du kjem med mykje bra poeng i denne diskusjonen, og håpar at du fortsatt vil bidra konstruktivt!

Som eg har sagt tidlegare så set eg stor pris på alle dei som gjer godt arbeid for vårt felles mål om å få opp og bevare bærekraftige bestandar av kveite både nord og sør for Stad. Det er svært beklagelig dersom ein har oppfatta mitt engasjement som ein kamp MOT dei som kjempar for kveita! Det har absolutt ikkje vore mitt mål, men som eg har sagt tidlegare så meiner eg at bruk av faktafeil og synsing skadar kampen for kveita, og eg vil halde på retten min til å seie i frå dersom eg ser slikt. At du ser på mitt bidrag her som flisespikkeri og arroganse må eg sjølsagt ta til etteretning og prøve å skjerpe inn sjølv om eg ikkje kjenner meg att i det.

Fangststatistikk

Vi har fangststatistikk tilgjengeleg digitalt i perioden 1977-2009, så eg vil gi ei kort oppsummering av denne perioden. I 1977 vart det landa 40 tonn kveite frå områda sør for Stad. I perioden 1977-1991 varierte fangsten mellom 30 til 50 tonn. Toppåret i heile perioden -77-09 er 1992 med 60 tonn. I perioden 1996-2003 hadde vi dei dårlegaste åra med fangstar under 20 tonn. Etter dette har fangstane stige ganske jamnt opp til 2008 og 2009, og vi ligg no på omlag 55 tonn. Dersom vi ser på den korte perioden som den rapporten du linkar til brukar så ser det sjølvsagt svært ille ut, men vi har jo ferske eksempel på at slike statistikkar kan brukast på ulike vis (ref. brennpunkt om villaks). Eg har ikkje gjort anna enn å referere til heile datasettet vi har tilgjengeleg.

Når det er sagt.. Eg er rimeleg sikker på at dersom vi hadde statistikken frå t.d. 50- og 60-talet slik du skriv, så ville biletet sett verre ut. Eg er einig i at kveitebestanden sør for Stad sannsynlegvis er på eit lågt nivå i eit historisk perspektiv, og ser klart eit behov for å beskytte bestanden gjennom strenge reguleringar. Ver venleg å ikkje vri mine argument til eit forsvar for noko anna! Det eg vil ha fram, er at dette må vere basert på fakta. Som engasjert kveiteforkjempar burde du vere glad for at alle som finn faktafeil i dykkar argumentasjon gjer dykk merksame på det, slik at de kan fortsetje det gode arbeidet på ein betre måte.

Vil gjerne fortsetje med å kommentere det eg synest bør kommenterast, men er usikker på kor mykje skuldingar om nedlatande tone, dårleg skjulte fornærmelsar, flisespikkeri og arroganse eg toler :thumbsup:

Otte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier... da blir det jo opp til vurderingsevnen til den som fisker, og det spørs vel VELDIG om ikke den evnen blir sterkt påvirket av magen/drapsønsket og veldig lite av bevaring av bestanden.

:thumbsup:

Tja... den som fisker kan jo vurdere den lille til ikke levedyktig og den store til levedyktig og derved la den store svømme mens den lille blir middag. Er det verre for bestanden enn å ta den store og la den lille gå?

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier... da blir det jo opp til vurderingsevnen til den som fisker, og det spørs vel VELDIG om ikke den evnen blir sterkt påvirket av magen/drapsønsket og veldig lite av bevaring av bestanden.

:thumbsup:

Trur nok ikkje dei som får ei kveite under minstemålet på stang bidrar til å svekke bestanden noko særlig, men selvfølgelig; alle monner drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille for bestanden å ta den lille om man ikke får noen fler i det hele tatt.

Og OM man får den lille først vet man ikke at man får en stor en etterpå.

Nå skal man vel være utrolig uheldig om man får en som er "ikke levedyktig" så det er vel sjelden noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok ikkje dei som får ei kveite under minstemålet på stang bidrar til å svekke bestanden noko særlig, men selvfølgelig; alle monner drar.

Alle monner drar... og som sportsfisker/fritidsfisker/stangfisker er det som tidligere nevnt å skyte seg selv i foten dersom man plukker de som ikke har fått gytt samtidig som de som har gytt blir plukket.

Nå skal man vel være utrolig uheldig om man får en som er "ikke levedyktig" så det er vel sjelden noe stort problem.

Det er nettopp det. Så lenge det er opp til fiskeren å vurdere om den er levedyktig eller ikke så tror jeg at vurdering som blir gjort blir farget av ønsket om å ta fangsten med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Jeg er stort sett enig i det meste av det som skrives, men det er engang greit å vite at man evnt IKKE skal bli kjeltring om en får en 2 kilos kvite opp som eks er kjekset eller tilsv slik at den ikke ville klart seg. Forsåvidt så kunne jeg godt tenkt meg den modellen i Eu der det skal ut uansett. Og heller aksepert ett fiske lik en sjelden gang. Slik er det også i enkelte elver med annen fisk. Men jeg føler at noen setter alt på spissen uansett, og leser fanden litt på veggen. Eller tolker litt vel mye...Og de som er serieøse sporstfiskere forholder seg stort sett til de lover og regler som er, og jeg tror at de som gir f gir f uansett. Etter mitt syn er de som ikke kan overholde reglene IKKE seriøse sportsfiskere. Så da kan man i hvertfall gi rett info og drive påvirkningskraft på den rette måten. Det som bekymrer meg mest er at jeg er rimelig sikker på at det ikke er mange sportsfiskere generellt som i det hele tatt kjenner til disser reglene. Og det er neimen ikke rart. Og de kan jo fort bli "kjeltringer" uten å vite om det. Jeg syntes i det store og det hele at informasjonsflyten på område ikke finnes i særlig grad til vanlige sportsfiskere. Om det skal ut til den jevne fisker som ikke følger med på fiskersiden etc så må jo informasjonen komme på en eller annen måte. Sikkert mange som bor langs kysten i utpregede fiskeområder etc snapper opp dette på brygga. Men i de mer sentrale områdene på østlandet,vestlandet og trøndelag er det nok brorparten som hadde jublet om de hadde fått en kveite og latt seg fotografere i lokalavisen. Mot bedre vitende.... Skitt fiske og god helg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Jeg har leste dette, men er ikke helt sikker på om dette gjelder sportsfiske med stang. For meg så ser ut som loven gjelder fiskefartøy norske og utenlandske, garnfiske og linefiske mm. Men mulig jeg tar feil. Om det er forbud så er det helt ok. Men tviler på om den jevne sportsfisker vet om dette generellt.

sendte en mail til fiskeridirektoratet med spørsmål om dette forbudet gjelder sportsfiske med stang

og fekk dette svaret tilbake.

Hei,

forbudet gjelder ikke ved fritidsfiske med stang, Husk imidlertid minstemålbestemmelsene som er innført i fritidsfiske fra nyttår. Minstemålet for kveite er satt til 80 cm.

Så husk minstemålet folkens og skitt fiske :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.