Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøkreps


smiley
 Share

Recommended Posts

Noen som driver og fisker sjøkreps? Vet ikke om det blir feil å spørre her men... Hvordan foregår det her fisket? Blir det fisket over hele landet? Prøvd å finne litt informasjon her og der, men har ikke blitt så klok. Er det noen fredninger etc.? Er det bare å hive ut noen teiner på riktig dybde og bunnforhold, for meg som bor i ålesundområdet? Går ikke akkuratt inn under sportsfiske, men jeg våger meg til å spørre iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe går de ikke gjennom rista på trålerne Svenna. Og jeg kan love deg det er mengder av de. Vi er tidvis plaga med krepserun på isen faktisk. Har også fått et lite antall på kaiene vi meiter fra.

Men uansett. De fiskes også med teiner, noe som blir mer og mer vanlig. Teinekreps er også bedre betalt. Vet at de som fisker på Frøya setter store antall teiner som er spesialtilpassede for dette fisket. Den lokale helten her i fjorden fisker med biltemateiner og får bra med kreps han og

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fisker sjøkreps med teiner. Du må finne evjebunn,i skråningene, ikke for bløt bunn. jeg fisker fra 120-300m dyp. Bruker 6 teiner i en lenke, agner med fisk,kjøtt,tunfisk på boks etc som legges i en finmasket pose slik at lusa ikke kommer til. 3-4kreps pr teine er bra fangst. Minste mål er 13cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge står slike teiner ute da? Så jeg kan teoretisk sett bare kjøpe meg noen biltema teiner, agne de og sette de på 100meters dybde. Men når det er snakk om slike dybder er det vel bedre å sette flere teiner på ei "lenke"...? Blir veldig mye tau om man skal sette 10 teiner på 100meters dyp.

edit: fikk vel litt svar fra amund der.

Men hvordan finner jeg ut om det er riktig bunnforhold om jeg ikke er kjent i området? Og når fisker du? Hvor lenge lar du de ligge?

Som du ser, er jeg helt blank, så jeg prøver å fiske mest mulig informasjon ut av dere. Liker veldig godt å drive med teiner etter krabbe og hummer, så jeg gleder meg voldsomt til høsten. Så kanskje krepsefiske er noe jeg kan holde på med frem til den tid....

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Se der lærte jeg noe nytt også.   :blush:

Bør nesten ha en kraftblokk da når en fisker med lenker så dypt, eller...

Du må ha god rygg for å dra opp 10 teiner i en lenke med håndmakt for det er svin tungt.

Har brukt å sette mine teiner på 40 til 60 meters dybde og har fått bra med kreps.

Det må være mudderbunn der du setter, ikke for hard bunn og ikke for myk.

Krepsen graver seg ned i huler i bunnen.

Jeg prøvde å sette på forskjellige plasser langs med land til jeg fant krepsen.

På utsiden av elveutløp har jeg tro på.Jeg agner teinene med makrell, putter en bit i plastboks som jeg borer en mengde med små hull i.

Det fungerer veldig bra ,da blir ikke agnet oppspist heller.jeg lar teinene stå i 3-4 døgn før jeg tømmer dem.

Anbefaler 4 stk i lenke hvis du skal trekke for hånd.I lenka så har jeg ca 25 meters mellomrom mellom teinene.

Fester teinene på lina med karabinkroker for enkel montering og demontering.

Kreps kan du fiske hele året.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21059207

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21298097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at eg er sikker, så kom det vel nokon reglar med at krabbe teiner skal ha 2 flukt opninger på en viss diameter. slik at de på minstemål kjem seg ut.

Krepsen er vel mindre en krabbe, så løsninga må vel bli og lage inngangen mindre, slik at krabber og hummer ikkje kjem seg inn?

Og evt lage fluktopninga mindre?

Om en bruker ferdige krabbeteiner fra feks biltema.

Er eg helt på jordet, beklager eg dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at eg er sikker, så kom det vel nokon reglar med at krabbe teiner skal ha 2 flukt opninger på en viss diameter. slik at de på minstemål kjem seg ut.

Krepsen er vel mindre en krabbe, så løsninga må vel bli og lage inngangen mindre, slik at krabber og hummer ikkje kjem seg inn?

Og evt lage fluktopninga mindre?

Om en bruker ferdige krabbeteiner fra feks biltema.

Er eg helt på jordet, beklager eg dette..

Tror du er litt ute på jordet nå ja.

Krepseteinene er spesielt laget kun for å fange sjøkreps, disse har mye mindre (kalver) åpninger en hummer og krabbe teiner ,så ingen hummer eller krabbe går inn i disse.

sjøkreps måles fra spissen av pannehornet til den bakre kant av midterste svømmelapp

Sjøkreps Hele landet 13 cm

http://www.webinntekt.com/blogg/?p=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men tenkte på om man skulle kjøpe krabbeteine fra biltema feks.. Så må man bygge de om til krepseteiner..

Men de har vel krepseteiner på biltema også.. :blush:

Tror ikke at de har krepseteiner på Biltema.Mekk hadde krepseteiner i høst,men vet ikke om de har dem lengre.

Det er vel kanskje billigere å kjøpe ferdige krepseteiner en å bygge de om, koster nå ikke mere en 200kr pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også litt sjøkreps i ny og ne.

Da vi begynte med dette for et års tid siden prøvde vi oss frem. Vi har ca 15-20 teiner i lenke. Blåse med 220 m tau i hver ende og ca 25 m mellom teinene. Bruk en ca 3 m lang taustump fra teina opp til hovedlenka. Alt tau på bunn skal være flytetau. dette for å hindre å sette seg fast. Bruk et lodd i hver ende av bruket.

På tauet opp til blåsa, starter du med flyt fra bunnen og går over til synk mot toppen. Dette for å hindre å få båter på tauet!

Det er litt forskjell på teiene. jeg har mine fra OK-marine og naboen fra et annet firma. mine fisker jamt over litt bedre da kalvene er like alle veier.

Min rekord er 4,8 kg på 15 teiner og da med 11 kreps i ei teine på maks.

Bruk et draft/sjøkart der bunnforholdene står. fs, cy osv. finn cy som er søle. Tror det var slik. prøv der. vi setter rundt 100 til 190 m dybde.

noe prøving og feiling må påregnes, og du må ha plass i båten for å rigge teiner mens du trekker ol. tau og teiner tar plass, når du i tillegg skal egne om osv. Lykke til

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker også litt sjøkreps i ny og ne.

Da vi begynte med dette for et års tid siden prøvde vi oss frem. Vi har ca 15-20 teiner i lenke. Blåse med 220 m tau i hver ende og ca 25 m mellom teinene. Bruk en ca 3 m lang taustump fra teina opp til hovedlenka. Alt tau på bunn skal være flytetau. dette for å hindre å sette seg fast. Bruk et lodd i hver ende av bruket.

På tauet opp til blåsa, starter du med flyt fra bunnen og går over til synk mot toppen. Dette for å hindre å få båter på tauet!

Det er litt forskjell på teiene. jeg har mine fra OK-marine og naboen fra et annet firma. mine fisker jamt over litt bedre da kalvene er like alle veier.

Min rekord er 4,8 kg på 15 teiner og da med 11 kreps i ei teine på maks.

Bruk et draft/sjøkart der bunnforholdene står. fs, cy osv. finn cy som er søle. Tror det var slik. prøv der. vi setter rundt 100 til 190 m dybde.

noe prøving og feiling må påregnes, og du må ha plass i båten for å rigge teiner mens du trekker ol. tau og teiner tar plass, når du i tillegg skal egne om osv. Lykke til

Mikkel

Takk for bra info her. Finns vel noen kart på nettet som viser bunnforhold vel..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kart har jeg kun funnet dybder. Går du inn på startsiden.no, velger kart og side to der (mer), så finner du noe som heter Arealis. der kan du velge masse funksjoner.

Men bunntype finner du ikke der.

Av agn kan du bruke alt mulig. en venn kjøpte en kasse med kattemat på boks, og med plastlokk. dunket hull i boksene og fisket med kattemat i ca 3 uker før vi gikk over til fisk. men boksene ble brukt. kosta 10 kr/boks eller noe på europris.

Du får gi rapport om hvordan det går!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.