Gå til innhold
Fiskersiden

Ny skyteline


Pæta
 Share

Recommended Posts

Hei!

Sesongstart nærmer seg. Så det er på tide å begynne å tenke på å bytte ut slitte skyteliner.

Er det noen som har noen gode anbefalinger å komme med?

Ønsker ikke at de skal være så tynne, skal fungere godt i praktisk fiske.

Tohånds dænging.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sesongstart nærmer seg. Så det er på tide å begynne å tenke på å bytte ut slitte skyteliner.

Er det noen som har noen gode anbefalinger å komme med?

Ønsker ikke at de skal være så tynne, skal fungere godt i praktisk fiske.

Tohånds dænging.

Tore

Kjøpt meg et Scientific Angler`s nye skytesnøre med nye AST teknikk i fjor og tengte jeg skulle atter prøve en skyteline med coating ,og det etter mange års fisking med skyteline uten coating.Dette er den beste skytelina jeg noen gang har prøvd .

Har brukt glatte skyteliner uten coating de siste årene sånne som LTS og Sufix.Men problemet med disse ,er at blir det knute så blir det sittende igjen i lina. Brukte også liner med coating før , Men problemet med disse var konstant smøring for at de skal kunne skyte godt. Så denne skytelina kan jeg anbefale på det sterkeste.

Denne koster rundt 400-500 ,-kr Norge ,Men fra USA kommer den seg på rundt 200,kr

http://www.fishwest.net/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=flyshop&Product_Code=SA30SLFW&Category_Code=flylines_shooting

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, høres kanskje ikke så dumt ut. Har ikke prøvd noen liner fra SA. Prøvd fra Sufix, Froghair, Guideline, Scierra. Men har enda ikke funnet noen jeg har følt har vært helt etter min smak. Så langt har jeg faktisk vært mest fornøyd med liner med coating.

349,- hos prima villmarksliv ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, høres kanskje ikke så dumt ut. Har ikke prøvd noen liner fra SA. Prøvd fra Sufix, Froghair, Guideline, Scierra. Men har enda ikke funnet noen jeg har følt har vært helt etter min smak. Så langt har jeg faktisk vært mest fornøyd med liner med coating.

349,- hos prima villmarksliv ser jeg.

Tror nok at du blir fornøyd med denne lina.

Sa før jeg prøvde denne at jeg ikke skulle ha noe mere skyteliner med coating,Men det var før jeg prøvde denne.

Fra i år kommer den også med løkke i den ene enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE handle enda, skal komme på hva skytelina jeg bruker heter! Overlegen ALLE andre skyteliner, takk til dennis og roar for tipset på denne. Skyter lengst, behagelig, tynn, sterk og lite minne.... Koster INGENTING heller. Kommer tilbake med det når jeg kommer på det :rolleyes:B)

Hehe, da venter jeg i spenning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Jeg har og testet ut en rekke skyteliner, og har også ett par av SA som fungere meget bra. selv om de fort blir noe tregere etter litt bruk. Men ikke så viktig på tohånds om det ikke er 100%. Viktig å strekke den godt en gang i blandt. Men jeg har en tendens til å havne tilbake på glatt rund i gjen. Men det er sikkert en vanesak. Siste år bukte jeg både SA og froghair. Liket godt froggen jeg. Det går å strekke den ut, og ga ikke så mye minne som en del andre tilsv. Jeg kjøpte først en av de tykkeste, men gikk ned ett hakk og det funka bra for meg. Ser at det er mange av kompisene som har havnet på SA sin og trives meget godt med den. Sikkert litt å si hva man har for teknikk, og stil. Fordeler og ulemper med mange. Men froghairen ligger i hvertfall død når den er godt strekt i motsetning til en del andre monoer. SA er jo død i utgangspuktet og vil ikke lage mye tvinn og krøll.

Og så snur jeg froggen en gang i året normalt på snella. Tror du er i nærheten med en bra skyteline med SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et sunset amnesia. Mener det er 40lbs jeg har. Koster en 50 lapp og fungerer overlegent alt annet som finnes på markedet som jeg har prøvd (og jeg har prøvd det meste). Skal til på 4 sesongen med den samme lina...Har blitt brukt rundt 4 kvelder i uka minst de siste 3 sesongene...Har bank i bordet aldri hatt betydelig krøll eller skade på lina noengang.

Kanskje i overkant mye skryt, men den fortjener det. Vær forøvrig litt obs på at du ikke kjøper de tynneste. Litt gummistrikk effekt på de.

Og du må for Guds skyld ikke strekke disse eller koke som noen gjør. Da ødelegger du hele lina..Bruk 3-4 turer på å fiske den inn, du vil nok oppleve litt småkrøll i børjan. Så varer den svært svært lenge.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Amnesia må prøved ut. Ser at baardsen.no selger den til 69 kr. Så det er absolutt verdt å prøve ut. Ser ut til at de bare har 20lbs inne, så sendte en mail om de får tak i 30 eller 40lbs utgaven.

Hvis ikke så får jeg bestille fra det store utland:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan karer, interessant tips mht skyteline :wub: Jeg har personlig lite erfaring med rene mono skyteliner. Det jeg lurer på i denne sammenhengen, er hvordan denne egner seg når man vader dypt (jeg regner med at denne synker?), dvs hvordan slipper den vannet? Og hvordan er presentasjonen, i og med at jeg regner med hastigheten med denne type skyteline er ganske så frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan karer, interessant tips mht skyteline :wub: Jeg har personlig lite erfaring med rene mono skyteliner. Det jeg lurer på i denne sammenhengen, er hvordan denne egner seg når man vader dypt (jeg regner med at denne synker?), dvs hvordan slipper den vannet? Og hvordan er presentasjonen, i og med at jeg regner med hastigheten med denne type skyteline er ganske så frisk?

Det som er tingen med amnesia er at den føles nesten ut som coated skyteline, men skyter mye bedre. Og den er tynn slik at strøm som tar tak ikke er noe problem, videre synker den for all del ikke fort i strømmende vann. Kjør på! Presentasjonen fikser du i kastet, ta i litt mindre på korte kast og vinklingen av stangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er tingen med amnesia er at den føles nesten ut som coated skyteline, men skyter mye bedre. Og den er tynn slik at strøm som tar tak ikke er noe problem, videre synker den for all del ikke fort i strømmende vann. Kjør på! Presentasjonen fikser du i kastet, ta i litt mindre på korte kast og vinklingen av stangen!

hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse glatte skytelinene uten coating er OK helt til du får knute på dem,Men da er det bare å kaste dem i søppla.

Mine erfaringer er at ved korte kast er det ikke større problemer med dem ,Men hvis du må kaste langt får å nå fisken 30-40 meter, så floker disse linene seg mye oftere.Får du da en knekk eller en knute på den så er den ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse glatte skytelinene uten coating er OK helt til du får knute på dem,Men da er det bare å kaste dem i søppla.

Mine erfaringer er at ved korte kast er det ikke større problemer med dem ,Men hvis du må kaste langt får å nå fisken 30-40 meter, så floker disse linene seg mye oftere.Får du da en knekk eller en knute på den så er den ødelagt.

:) Det er jeg enig på mange av de jeg har brukt, men frogline har ikke vært like ille på dette område. Den er noe mykere og litt mer håndterlig. Men unasett skyteline så kan du fort få skade om du drar til en knute, både på coaltingliner og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.