Gå til innhold
Fiskersiden

MP's fangstrapporter! En frustrert herremann!


MP
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Najse bilder!

Fikk med et Climax snøre på det setter jeg bestillte fra dere. Hva tycker du om det?? Minne osv?? Har ikke fått prøvd det enda, men er det brukbart så får jeg vel kanskje avsette en spole..

Har rota bort yndlingssnella Scierra Traxion #3-4 med SA Trout-snøre, så det ble nødløsning med en demosnelle med Climax Rocket Taper #4. Funker forsåvidt greit, første gang jeg har brukt dette snøret til praktisk fiske. Ganske godt å kaste med, lang klump, men noe minne var det jo. Fikk relativt fine presentasjoner, men ikke like bra som Trout-snøret (måtte dette dukke opp snart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke nødvendigvis reserve snøre. Likte dette godt jeg, men når ikke helt opp mot Trout og det beste fra SA. Men skal teste TighLine snart, helt minnefritt! Må jo være gunstig til fiske på stille vann, hater at snøret kveiler ser nærmere og nærmere etterhvert som tiden går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver selvfølgelig å unngå snører med minne, i alle fall til en viss grad.. Men om snøret er bra ellers, så kan jeg da gjøre unntak. Får prøve det litt før jeg dømmer det rett ned :)

Edit: Kom med en PM eller noe ang. Tighline når du har fått prøvd det. Er ute etter nytt snøre nå, og har lyst til å prøve noe annet en Rio for en gangs skyld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en kveldstur til Nitelva i dag for å meite litt gjedde sammen med Tommy.

Var litt gyte-action også, sto å kikka på en grov frøken 7-8kg med en spretten liten guttevalp inne på grunna. Gøy å se på...[ :) ]

Vippa opp noen småmort med noen kilos buker som bifangst og denga dem ut med trebler i ryggen (småmorten altså).

Gidder ikke lage en lang historie av det, men jeg endte opp med 3 gjedder og Tommy fikk 1. Største på drøye 3kg, slenger inn et bilde av den i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i kveld, fluegutta på meitetur igjen. Tommy Vik og jeg dælja ut noen altfor store mort/stam/vederbuk/flire/sørv eller hva det var og slappet av i gresset. Lukter ikke akkurat parfyme av jordene om dagen, men det var overkommelig.

Vi liker å ta ting litt med ro når vi fisker, så det ble bunnmeite.

Jeg hadde to stenger ute og Tommy bare en, så jeg fikk naturlig nok litt mer fisk. Ble ingen mega-madammer, men 7 greie gjedder opp med den største på rundt 3-4kg (tatt av meg[ ;) ]) Tommy fikk en som var en smule mindre.

190520052330413FbSOUkgSd9p.jpg?73

Dagens største er kroket og jeg knipser bilde før jeg lander den. Det var faktisk min fisk, men hver gang jeg får gjedde overtar Tommy stanga ved landing og jeg tar tak i fisken. Han tør nemlig ikke, må være noen traumatiske opplevelser fra barndommen tror jeg [ :D ]

Fisken avkroket og avbildet, hadde ikke med håv og ville ikke veie den etter gjellene så jeg er ikke sikker på vekt.

19052005233041uOJ4QmUt2n3X.jpg?42

Mye drit på linsa ser jeg, men man ser i det minste fisken.

Avslappende tur i det minste, men lurer på om jeg har fått nok gjeddefiske på en liten stund. Blir nok prikkete fisker fremover nå[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går (24.mai) tok jeg med meg Vilhelm på sightseeing i Oslomarka. Det tok et par timer før Namsos store sønn fikk justert jet-legen og akklimatisert seg til det tropiske klimaet her i sør, men tilslutt var han klar. Jeg stilte med belly til begge (og jeg tror faktisk jeg bar begge opp også), så bordet var dekket for knallfiske. I det vi rigga båtene så vi det vi hadde håpet på, nemlig et par vulgataer som klekket. Dette blir knallfiske tenkte jeg, bare vinden løyer litt.

Båtene kom tilslutt på vannet og vinden tok godt tak i belly'n. Vilhelm fant ut at hvis han la seg mot vinden med svømmeføttene i V-stil fikk han ekstra fart og tilslutt suste vi begge baklengs nedover Øyungen i 10 knop.

25052005161938VHo2eV5kwFbO.jpg?99

Etter mye om og men fant vi noen bukter som lå i le for vinden og fisket begynte.

250520051619381yBi8R2Mx659.jpg?89

Været var ekstremt ustabilt og vakingen likeså. Det var regn, sol, orkan og vindstille om hverandre, og den store vakefesten uteble selv om det klekket en del Lepto Vespertina.

25052005161938Y6Uw992K6fxt.jpg?8

Turen ble heldigvis reddet da jeg dro på denne bamsen av en ørret på flyvemaur.

25052005161938SM6eevT9OReg.jpg?67

Målene er i desimeter...[ :) ]

Vi ble enige om at det ikke var dagen i dag, så vi satt kursen hjemover og padlet med kraftig motvind til krampa tok oss.

Jeg luftet tanken om SØ-tur om kvelden og Vilhelm var ikke vond å be.

Så da var det hjem til meg og fylle på med mat og rene underbukser før vi la ut igjen. Trøndern kunne ikke dra uten en aldri så liten "trailergrillj" på 7-eleven, men omsider kom vi avgårde. Med oss hadde vi også lurt med Tommy Vik fra forumet.

Var vel framme rundt 23 og kasta som villmenn. Noen Trym-torsk åpnet showet, før Tommy fikk en liten SØ. Vilhelm fulgte etterhvert opp med en trinn liten SØ på halvkiloen. Jeg derimot kroket en horngjel i nakken og viklet fortommen inn i nebbet på en annen.

25052005161938yXN8qW6Mj6w7.jpg?96

Var mye fisk som jaget i morgentimene, mest horngjel, men også annen fisk. Dette skjedde selvsagt utenfor kastehold.

Vi ga oss mens leken var god, må takke Tommy og Vilhelm for en veldig hyggelig tur. Klarte vel ikke akkurat å vise fisket i Oslo og omegn på sitt beste, men det er da ikke alle forundt å få SØ på flue i Oslofjorden på første forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en tur ute i natt 22-04 og dette ble nok siste turen før laksefisket starter. Prøvde med en popper-lignende sak av hjortehår, og allerede på første kastet var det mye plasking bak flua. Utrolig moro, men fisken satt ikke. Og for å gjøre en laaang historie kort så hadde jeg sikkert 25-30 plask/hogg på flua, men INGEN ble kroket. Det var alt fra plask og sprut bak flua til fisk som hogg kraftig. Veldig moro en stund, men EKSTREMT frustrerende etterhvert.

Flua (som nå er døpt "Luremusa") er inspirert av flua Tom Fiskekasse sin kjempe-sø på. Hadde mest suksess (om man kan kalle det det) med hjorthårene klippet som en "skål" foran. Den plaska, spruta og lagde mye liv der ute. Mistenker at mye av fisken var horngjel, men det var også flere ørreter. Den ene fisken tok i en eksplosjon av vann og ga meg en leksjon i håndbak før den løsnet. En annen ørret tok flua i et elegant hopp og spyttet den ut på vei ned.

Noen som har opplevd lignende?? Har du stadig lest at fisken bommer, men det får da være måte på!! Hadde konstruert flua slik at hjortehårene på undersiden ikke skulle påvirke krokingen og halen var ikke spesielt lang heller.

Fikk forresten noen fisker tilslutt, men da på en zonker. Bare torsk og møkka-nebb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.