Gå til innhold
Fiskersiden

Agn for sandflyndre?


TrophyHunter
 Share

Recommended Posts

Ja, med reke og sild dekker du vel det meste, men også makrell er verdt forsøket. Og brisling, tobis og annen småfisk kan funke. Reke er dog allround no#1.

Hvis du har mulighet til å lete/grave etter agn, vil forskjellige sandmarker (børstemarker) nesten alltid fungere minst(!) like bra som reke eller makrell. Du vil oppleve att de større sandflyndrene og spettene vil foretrekker børstemarker fremfor reker...

Ett annet hett tips til flyndrer (sand & spette) er eremittkreps. Det er vel først og fremst spettene som setter pris på dette agnet, men også større sandflyndrer. Eremittkreps plukker du i fjæra - eremitten lokker du ut ved å helle ferskvann over sneglehusene, eller varme huset med lighter noen sekunder.

Jeg har nettop fryst ned ett 20-tal eremitt, etter å ha vasket dem ut med ferskvann. Hvis dette agnet funker nedfrossent, satser jeg på å fylle frysern i løpet av august og ha super-agn til høstfisket.

Nå har jeg nevnt rødspetter flere ganger, enda du spør etter sandflyndrer. Men vår og høst vil du få mye fin sandflyndre hvis du bevisst samtidig leter etter rødspetter. Rødspettene blir større (MYE større) samt er en fantastisk matfisk. Sommer og vinter vil rødspettene typisk befinne seg andre plasser enn sandflyndrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del flyndre i mitt liv, og det er gøy[ :D ][ :D ][ :D ]

Åtte forskjellige arter er i boks, og alle de artene har jeg tatt på kokt reke.

Ikke alle fiskene, men flere fisk fra hver art[ :D ]

Sild er ok til sandflyndre/skrubbe, men fordelen med makrell er at den sitter så mye bedre på kroken.

Makrellen bør være frosset først.

Skjær den opp i biter på 1*5cm.

Da tar du de fleste vil jeg tro[8D][8D][8D]

Til Piggvar er nok sild/makrell bedre enn reke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Hmm... 6 år gammel tråd da... Så spørs om han fortsatt sitter å lurer på hva sandflyndrer spiser. Men på en annen side så spiser vel sandflyndrene det samme idag som for 6 år siden... Hvis noen andre lurer...

he he he :) Lo litt her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.