Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010 - Preseason sladder og forventninger


Stinger
 Share

Recommended Posts

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal en bruke fjorårets sesong som grunnlag for å spå så trur jeg det blir mye storlaks i år. Mye mindre med mellomlaks. Jeg så at det fangedes voldsomt mye mellomlaks i fjor, i vert fall under juni da jeg fisket i Gaula. Enl. andre som var der seinere på sommern så var det også i 2009 et dårlegt smålaks/tert/grilse-år og dette lover ikke godt for 2010 (og videre fremover).

Så det blir et spennende opningsfiske, garrantert. Og da er i vert fall jeg på plass, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånne ting noe å si for egg og yngel?

http://img.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7067600

Bilde 6 er fra der jeg fisker ser jeg, tatt fra campingen side vest. Ser ikke bra ut. Men så lenge ismassene er på land har det jo ikke noe å si. De smelter bort. Problemet er når de flerrer bunnen på sin vei nedover elva at isen gjør mye skade. Ikke greit å være rogn/yngel da. Og valdene som blir berørt blir temmelig forandret. Ei elveør som var der ifjor kan godt være forsvunnet i år.

Det fine i fjor høst (under gytetiden) er at vi fikk en forholdsvis stabil og "lav" elv, uten for mye store svingninger med flom eller høy elv. Så laksen gyter i elva, og ikke på "land". Har ofte sett gyteplasser om høsten (lysere parti på bunn) der laksen gyter på tørr grunn når elva krymper ned til 50-60 kubikk. Og den pleier å være godt under det om vinteren. Må vel ha surstofftilførsel rogna også. Overlever nok ikke av bare å ligge under isen på "tørr grunn".

Har vært noen slike fine gyteforhold de siste årene, så det er meget positivt !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her vi en interesant krabat....dere ihuga fluefiskere tar vel denne på strak arm tenker jeg..?, eller må en sluk- og markdenger (som bare unntaksvis pisker med enhåndsen når elva er lita og varm) bistå de lettere trangsynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det var jo arten jeg var ute etter da..hallo? :unsure:

Neida, det er ikke greit å artsbestemme voksne steinfluer med bare et bilde. Men på denne tiden av året kan du luke bort mange arter pga livssuklus, og sitter igjen med kanskje tre potensielle slekter og ikke veldig mange flere arter. Med tanke på utseende og størrelsen (som jeg med litt godvilje kan ane) på det krypet der, og rennende vann, så sitter vi igjen med ei slekt og en art: Taenipoteryx nebulosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må jeg nok dele opp sesongen litt. :D

tar jo kvota fort da.

men klart jeg kan jo gå bak deg sølvreven og ta :dribble: av deg da du tar laks

så kan jeg være kokken og lage mat resten av sesongen....

p/s

for meg spiller det ingen rolle med 4 over 80cm og 4 under,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, dette var ikke rare greiene....men ikke overraskende egentlig, da dette er offentliggjort for lenge siden for Orkla sin del.

Skrur man tiden tilbake til sesongåpningen i fjor, så ser det ut til at du må legge bånd på deg i år, Silver :) Alternativt blir det åpning av "Silver's mobile fiskeskole" sånn utpå ettermiddagen den 4.juni slik at du får dagene til å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, dette var ikke rare greiene....men ikke overraskende egentlig, da dette er offentliggjort for lenge siden for Orkla sin del.

Skrur man tiden tilbake til sesongåpningen i fjor, så ser det ut til at du må legge bånd på deg i år, Silver :) Alternativt blir det åpning av "Silver's mobile fiskeskole" sånn utpå ettermiddagen den 4.juni slik at du får dagene til å gå :P

Tror jeg tar det ganske så lugnt i år ja. Men jeg får være der når det skjer, og kanskje få filmet litt :) Får gjøre som h1rik, fly land og strand rundt og fiske i flere elver :lolu:

Og heller prikke inn bamsene i Gaula når de er i anmarsj. Er fornøyd med 4 bamser over 15 kilo jeg :D Så får jeg heller nusse, nusse og ta bilder av småtteriet under 15 kilo. Uvant kvalmt til meg å være !

-"Farvel nå kjære laks, ser deg neste år" :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er vedtatt for Gaulas del enda. Snakka med grunneierkompisen i går. Det har ikke vært møte i fellesforvaltninga enda, men signalene går på at Støren kommer til å foreslå samme linje som Orkla, mens grunneiere i nedre deler vil ha det som sist sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snøsmeltinga fortsetter. Målt 13 grader på Røros i går som er tidenes nest varmeste så tidlig på året.

Kotsøy registrerte 16,2 grader...

Snødybden på målestasjonen i Aursund 685 moh (som er et eller annet sted i Rørostraktene) viste snødybde på 62 cm den 12. april. Kun 4 år tidligere etter at målingene begynte har det vært mindre snø på dette tidspunktet; 2001 (60 cm), 1991 (30 cm), 1969 (52 cm) og 1960 (39 cm).

Kanskje blir Haltdalen dark horse i år mht åpningsfiske??

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok riktig, at det er svært lite snø mot Oppdal, også på Røros. Men husk at all den snøen som lavet ned sist, den kom ikke på Røros. Da dette var grensa mot sør hvor snøen ikke kom. Da er det nok endel mere snø i Budal og oppover. Snakket med en som har hytte like ved Singsås, og på vestsiden av Gauldalen og der så er det iallefall en god del snø enda. Men ikke svært mye her heller, jeg tror nok det er litt under normalt bare. Og snøen mot Røros drar jo sørover :)

Og når jeg titter på Vassfjellet (ser den på nordsiden) så må jeg si at det er uvanlig mye snø der også, tatt i betraktning at det snart er medio april. Og nå er det medlt kaldt fremover. Jeg vil tro at vi vil få litt mindre snøsmelting enn ifjor. Har fått endel tilbakemeldinger fra både Norge og Danmark ang. de nye kvotene. Og det folk reagerer på er prisnivået, kontra det man får lov til å ta av laks. Prisene går oppover, og man får ta mindre og mindre laks. Det utvikler seg til å bli en rikmannssport (akkurat som det ikke har gjort det de seneste år :) ) der det i fremtiden blir de rikeste som kan fiske på de brukbare valdene. Og med godt armrom på valdene. Betale titusener for max. 4 laks på 6-7 kilo (max. 80cm) begynner å bli ganske så drøyt ja.

Jeg lurer på hvor mange som vil ha målbåndet i lomma i sommer ? For det er jo egentlig ganske så viktig nå, før man evt. dreper laksen å vite om den kvalifiserer til de 4 laksene fom. 80cm. man har lov til å ta. Holder ikke å si 79cm, hvis laksen er 90 cm. :) Slik at man kan ta flere storlaks i juni. Jeg vil ihvertfall ha målbåndet klart, her skal det ikke jukses nei.

I år blir det mye kos og konjakk (som vanlig), og jeg vil nok satse på å få filmet litt mere. Like moro det som å fiske. Så får jeg nusse en og annen laks i juni, ønske dem tilbake om noen år. Ta noen shots og late som det er mye liv i laksen når jeg holder den i vannskorpa.

mvh. hilsen eks. markfisker og kommende sportsfisker Silver Fox

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje så forlokkande lenger, og med det går totalfangsten ned og inntektene til grunneigarer følger etter. :)

Du skal ikke være så sikker på det Even. Jeg tror nok heller at grunneierene må hente sine inntekter fra et annet segment fiskere. Fiskere som er villige til å betale mye, reise langt og ikke vil ha med seg fisk hjem som mat.

Med det er det norske folkefisket etter laks en saga blott, og hva det gjør med folks engasjement i laksen kan man jo tenke seg. Nei forvaltning er ikke enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok heller at grunneierene må hente sine inntekter fra et annet segment fiskere. Fiskere som er villige til å betale mye, reise langt og ikke vil ha med seg fisk hjem som mat.

Med det er det norske folkefisket etter laks en saga blott, og hva det gjør med folks engasjement i laksen kan man jo tenke seg.

Du har rett i at dette kan være vanskelig. Det kan bli ytterligere problematisk om begrensede grupperinger med spesielle agendaer lager visjoner om forvaltningsformer - som er uinteressant for de som faktisk opprettholder fiske og dermed vill-laksen i Norge.

At en i vårt nærområde faktisk har et fiske som begynner å bli interessant, med et prisnivå som gjør at noen av våre elver priser seg ut av markedet. Dette kan bli problematisk for noen og enhver fremover.

Har vi grådige grunneier i Gaula, som bare serverer ekslusivt fiske for få, vil hele dalen tape både penger og tiltrekning på både turister og fastboende.

Jeg tenker også at det å innrette seg bare mot laksebumser fremover, vil ødelegge en god del fiskermiljø fremover, rekruttering, berettigelse av tiltak for å opprettholde villaks, frivilliginnsats, egenjustis osv.

I lys av den offentlige debatten som har vært ovenfor oppdrettsnæringen i den senere tiden er det påtagelig hvor mange Hvermannsen som har engasjert seg og drevet debatten - de ekslusive, lot Hvermannsen kjempe for seg. Fortsetter denne trenden tror jeg at mange oppfatter det som at Hvermannsen får lov å arbeide med å arrangere festen, men at en ikke blir invitert..og hvor lenge, hvor langt tror en at dette vil vare.......

Dersom dette fortsetter er det ikke sikkert oppdrettsnæringen er villaksens største fiende.

Slik jeg forstod Rieber Mohn, mente også han at den største garantisten villaksen har, er almennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.