Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010 - Preseason sladder og forventninger


Stinger
 Share

Recommended Posts

Beste garanti er en stor gruppe ivrige og aktive lokale laksefiskere. Det er ikke tilreisende dansker og tyskere som stemmer ved kommunale valg og som påvirker politikere mellom valg. Hvor mange er det som engasjerer seg for den laksen som utlendiger skal få fiske?

Men heldigvis finnes det grunneiere i Gaula som tar ansvar for at lokale fiskere skal få slippe til.

En sak jeg lurer litt på. Allerede i fjor ble det hevdet at femårsperioden for flertallsvedtak var utløpt og at vedtaket om fiskeregler allerede i fjor dermed var ugyldig. Dette skulle fylkesmannen se på i fjor høst. (tar dette etter hukommelsen)

Er det noen som vet hva som har skjedd her?

Når det gjelder årets innsig så har jeg ingen stalltips egentlig. Det man skal være klar over er at dette er vel tredje året på rad man spår mellomlaks- og storlaksinnsiget på basis av foregående års innsig av små og mellomlaks. Denne gamle kjente sammenhengen har vist seg å ikke stemme. Det ser ut som om Gaula de siste årene har gått mer mot en storlakselv. Laksen står i liten grad bare ett år i sjøen (og den som gjør det er skrale greier). Det ser ut som laksen i større grad står to og helst tre år i sjøen og da er det prima saker som kommer tilbake. Vi får håpe det blir slik i år også.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:goodjob: No håper eg at du har den sannspådde krystalkula, BDA, og at din spådom derfor vert realitet dette året. Det er spennade å sjå fram mot ein ny sesong, det hadde ikkje vore vondt med eit kanonår i Gaula. :wub:

Nei jeg mener ikke å spå. Jeg sier bare at de foregående års dårlige smålaksinnsig ikke behøver å ha noe å si for årets innsig av mellom og storlaks. Gaula har hatt mange dårlige smålaksår på rad nå. Det har ikke vært mangel på spådommer som sier at "smålaksinnsiget viser at kullet har klart seg dårlig og nå kan vi vente dårlig mellomlaksinnsig neste år og dårlig storlaksinnsig om to år". Dette har heldigvis ikke skjedd.

Jeg er ikke lakseforsker med det som jeg har sett i de siste årene har vært noe slikt som dette. Elendige smålaksinnsig av elendig smålaks. Den smålaksen som kommer veier litt over ett kg (fin gaula smålaks veier mellom 2 og 3) og den er lang og tynn. Noe smålaks på 3,5 kg kommer, men dette tror jeg er små to-vintringer som skulle ha veid 5 kg. Og mye fin storlaks. Det ser ut for meg som om det er skrale tider for laksen de første årene. Så skrale tider at den heller står lengre i sjøen. Men storlaksen som kommer den er førsteklasses rundt 8-12 kg og prima kvalitet.

Så alt jeg sier er at man ikke skal spå 2010 ut i fra smålaksinnsiget 2009. Men det er klart jeg håper på et godår for Gaula ikke bare for fiskerene, men først og fremst for laksebestanden.

Ikke for det, jeg synes vi har hatt flere rimelig gode år i Gaula. Problemet er at nå skal alle årene måles mot noen få år som framstår som unntak (med fangster opp mot 50 tonn). Sammenligner vi 2000-2010 med 1990- 2000 i Gaula så tror jeg vi stort sett har hatt det rimelig bra.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig BDA. Å spå de neste årene ut ifra innsig av smålaks er ingen vits lenger. Det har jo vist seg at snittvekta har økt betydelig de siste årene ! understreke at de. Pluss at antall stor laks også har øket. Bare for å understreke at det IKKE er et lite antall storlaks som drar opp snittvekta. Det virker dermed som at en mye større andel av laksen venter ett år eller to ekstra ute i havet, før den går på elva. Har aldri sett så bra med storlaks i juni som de siste årene. Og den er feit som fy. Og vi vet jo også at det er mye god mat til laksen ute i havet nå. Masse sild som den kan fråtse i. Faktisk så er det mere laks på elva om høsten også nå, enn det var i mange år på 90-tallet. Og nå gyter mere av laksen (med suksess!) nedenfor Gaulfossen. I og med at elva har reparert seg ganske så mye etter den fatale flommen i 1995. Har hørt av gamlekara at det var enormt mye laks som hadde gyteplasser på mitt vald i gamle dager, og vi ser litt av det nå også. Nå kommer riktignok mere laks på elva, som ellers ville gått i garn. I og med at garnene er fredet frem til 20/6. Men jeg ser på kondisen på disse laksene, at de lider ikke akkurat noen nød ute i havet :-) Men, man skal ikke se bort fra at det plutselig eksploderer med et godt smålaksår igjen. Vi husker bare de siste 10-15 årene. Det har vært skitdårlige lange perioder tidligere også. Og så ble det plutselig fart i smålaksen igjen, i flere år etter hverandre ! Det positive er at vi i flere år etter år 2000 har hatt kriminelt med mye fin laks på elva om høsten. Og noe av dette pleier jo normalt å komme tilbake om noen år :-) Hvis overlevelsesprosenten er 2 % f.eks. så vil en 10-kilos hunnlaks produsere 200 lakser. Gange dette med hundre hunnlaks og vi får 20000 laks som vil gå på elva senere ! Med ei snittvekt på 5 kilo blir det 100 tonn mine damer og herrer :) Og en ting til, det er mye mere enn hundre hunnlaks i Gaula som gyter. Myttji, myttji mere ! Ikke alle er 10 kilo. Noen mindre, noen større, men likevel.

Spørsmålet er hvor stor overlevelse rogna/yngel har. Har sett tall på ca. 2%, men vet ikke helt sikkert om det stemmer. Laksen har en formidabel evne til å fornye seg selv med andre ord, bare det ikke kommer sykdommer og andre ulumskheter i veien. Sportsfiskere er nok ingen trussel i en så lang og enormt god gyteelv som Gaula.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er vedtatt for Gaulas del enda. Snakka med grunneierkompisen i går. Det har ikke vært møte i fellesforvaltninga enda, men signalene går på at Støren kommer til å foreslå samme linje som Orkla, mens grunneiere i nedre deler vil ha det som sist sesong.

Hmmm, ser ut som om grunneierkompisen ikke er helt informert da, de samme reglene som for Orkla er iallefall offisielt bekreftet nå, se link her (§4)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ser ut som om grunneierkompisen ikke er helt informert da, de samme reglene som for Orkla er iallefall offisielt bekreftet nå, se link her (§4)

Dersom jeg forstår reglene riktig er sessongen avsluttet i Gaula så snart du har tatt livet av 4 laks over 80 cm. En skal da passe seg slik at en ikke tidlig har fått 3 storlaks uten C&R for så å få en som dessverre må avlives :thumbsup: . Håper på å få en eller to for å sikre røyke- og grillelaksen så skal nok de andre få leve for min del . Utfordringen bllir hva en gjør om en får en som er ny personlig rekord :D

"§ 4 Minstemål, kvoter og gjenutsetting.

All anadrom laksefisk med lengde mindre enn 35 cm skal settes ut igjen. Vi anmoder om at all gytefarget laks settes levende ut igjen. Vinterstøing skal settes ut.

Maksimal døgnkvote for laks er 1 stk. og sesongkvote for laks er 8 stk, hvor maks 4 kan være over 80 cm. Sjøørett er fredet i Gaulavassdraget.

Døgnkvoten er definert som det antall fisk en person samlet kan fiske i et vassdrag i løpet av ett døgn (fiskedøgnet). Fiskedøgnet følger døgnangivelsen på fiskekortet (for ukekort og sesongkort følges datodøgnet). Kvoten gjelder for den enkelte fisker, og kan ikke overføres til andre. Når døgnkvote er nådd, skal fisket i det aktuelle vassdraget avsluttes inntil nytt fiskedøgn starter. Levende gjenutsatt fisk regnes ikke med i kvoten.

Sesongkvoten er det antall fisk en person kan avlive i løpet av en sesong. Når 4 laks over 80 cm er avlivet, skal alt fiske opphøre.

Skadd fisk skal avlives. Levende gjenutsatt fisk regnes ikke med i kvoten. Fisk under minstemålet (35 cm) og vinterstøing inngår ikke i kvoten når de blir levende gjenutsatt. All fisk skal innrapporteres, også gjenutsatt fisk.

Gjenutsetting av fisk skal skje skånsomt og i tråd med Gaula Fiskeforvaltnings retningslinjer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis overlevelsesprosenten er 2 % f.eks. så vil en 10-kilos hunnlaks produsere 200 lakser. Gange dette med hundre hunnlaks og vi får 20000 laks som vil gå på elva senere ! Med ei snittvekt på 5 kilo blir det 100 tonn mine damer og herrer :) Og en ting til, det er mye mere enn hundre hunnlaks i Gaula som gyter. Myttji, myttji mere ! Ikke alle er 10 kilo. Noen mindre, noen større, men likevel.

Spørsmålet er hvor stor overlevelse rogna/yngel har. Har sett tall på ca. 2%, men vet ikke helt sikkert om det stemmer. Laksen har en formidabel evne til å fornye seg selv med andre ord, bare det ikke kommer sykdommer og andre ulumskheter i veien. Sportsfiskere er nok ingen trussel i en så lang og enormt god gyteelv som Gaula.

Undersøkelser som er gjort, blant annet i Drammenselva og Sandvikselva, viser at ca 2% av utvandrende smolt kommer tilbake. Av utsatt yngel snakker vi kun 1-2 promille tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes tydelig dette ja. Dvs har man 4 over 80 cm (ca 5 kg?)er det game over. Dvs det er ikke usannsynlig at de fleste som får 4 laks ila de første ukene er ferdig med sesongen... Erfarne sesongfiskerne er vel snart historie. Synd mht lokal tilstedeværelse og engasjement for elva. Men samtidig stiger jo grunneiernes engasjement med økt pengemengde, og det er ikke sikkert det blir noen forskjell (for laksen) litt flåsete sagt... For nye fiskere som rekrutteres er det kanskje ikke noen forskjell pga de kommer inn i fisket uten erfaringer om Klondyke stemninger og laks på laks opp av elva. C&R er nok kommet for å bli...

Dersom jeg forstår reglene riktig er sessongen avsluttet i Gaula så snart du har tatt livet av 4 laks over 80 cm. En skal da passe seg slik at en ikke tidlig har fått 3 storlaks uten C&R for så å få en som dessverre må avlives :) . Håper på å få en eller to for å sikre røyke- og grillelaksen så skal nok de andre få leve for min del . Utfordringen bllir hva en gjør om en får en som er ny personlig rekord :P

"§ 4 Minstemål, kvoter og gjenutsetting.

All anadrom laksefisk med lengde mindre enn 35 cm skal settes ut igjen. Vi anmoder om at all gytefarget laks settes levende ut igjen. Vinterstøing skal settes ut.

Maksimal døgnkvote for laks er 1 stk. og sesongkvote for laks er 8 stk, hvor maks 4 kan være over 80 cm. Sjøørett er fredet i Gaulavassdraget.

Døgnkvoten er definert som det antall fisk en person samlet kan fiske i et vassdrag i løpet av ett døgn (fiskedøgnet). Fiskedøgnet følger døgnangivelsen på fiskekortet (for ukekort og sesongkort følges datodøgnet). Kvoten gjelder for den enkelte fisker, og kan ikke overføres til andre. Når døgnkvote er nådd, skal fisket i det aktuelle vassdraget avsluttes inntil nytt fiskedøgn starter. Levende gjenutsatt fisk regnes ikke med i kvoten.

Sesongkvoten er det antall fisk en person kan avlive i løpet av en sesong. Når 4 laks over 80 cm er avlivet, skal alt fiske opphøre.

Skadd fisk skal avlives. Levende gjenutsatt fisk regnes ikke med i kvoten. Fisk under minstemålet (35 cm) og vinterstøing inngår ikke i kvoten når de blir levende gjenutsatt. All fisk skal innrapporteres, også gjenutsatt fisk.

Gjenutsetting av fisk skal skje skånsomt og i tråd med Gaula Fiskeforvaltnings retningslinjer."

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på om disse reglene er fastsatt med flertal og om det fremdeles er hjemmel for å fastsette fiskeregler ved flertalsvedtak? Er den eldre hjemmelen som var ment å skulle vare i fem år (så vidt jeg husker) fornyet? Det er ikke gjort noe forsøk på å vise hvilke regler reglene er fastsatt med hjemmel i.

Jeg må si jeg er mer enn skeptisk til fastsettelsen av disse reglene. Har de vært ute på høring? Er de begrunnet? er saken godt opplyst i forkant av vedtaket? hvilke fakta ligger til grunn for vedtaket?

Hvilke faglige grunner er det for å kreve lett fiske i August? Er det for å forfordele rikmannsvaldene oppover i dalen?

Hvorfor har en gått ned til 8 fisk hvorav 4 må være småttiser når en likevel skal ha gytebestandsvurderinger og kan fatte tiltak for August?

Er det bevilget penger i år slik at man kan forvente et minimum av oppsyn, eller må vi som velger å følge reglene stå å se på at dette er en høyst frivillig og høyst privat sak?

Personlig har jeg ytterst lite sans for privatisering av forskriftsmyndighet.

mvh

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke faglige grunner er det for å kreve lett fiske i August? Er det for å forfordele rikmannsvaldene oppover i dalen?

mvh

bda

Akkurat denne forstår jeg meget godt, etter å ha sett på nært hold hva folk er i stand til å finne på for å få laks i fryseren.

Tildels meget erfarne fiskere koker fullstendig over når de fisker på laks som står synlig til, men ikke vil bite.

Bare for å ha sagt det også, det er ikke i nedre deler av elva at dette foregår.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne forstår jeg meget godt, etter å ha sett på nært hold hva folk er i stand til å finne på for å få laks i fryseren.

Tildels meget erfarne fiskere koker fullstendig over når de fisker på laks som står synlig til, men ikke vil bite.

Bare for å ha sagt det også, det er ikke i nedre deler av elva at dette foregår.

Godt poeng Nils Master. Jeg fisker i en del av elva hvor dette skjer i liten grad om noen. Å krøke gammellaks for å få seg en laks(bortsett fra at det ulovlig) må være å synke til det laveste lavmål innen laksefiske. Huttetu.

Men hadde det ikke vært bedre ut i fra det du sier å innføre en regel om lett fiske i August ovenfor Gaulfossen? Faglig begrunnet og faglig fundert. Spiller i og for seg ingen rolle for meg. Når augusten kommer har jeg normalt forlengst gått over til flue uansett.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes for så vidt at det er merkverdig sent tidspunkt for fellesforvaltningen å fastsette og offentliggjøre fiskereglene halvannen mnd. før fiskesesongen starter... :)

Bare for å være sikker på at de fleste sesongkortene er solgt....

Spot on. Nå skal man alltids være forsiktig med å tillegge individer/interessegrupper motiver, men det var jo "litt" merkelig at Gaula Natursenter prompte la ut beskjed om nye kvoter morgenen etter at undertegnede sendte dem en mail med spørsmål om klargjøring rundt dette.....

At tiden i dette tilfellet har jobbet for kortselgerne er det vel iallefall liten tvil om :thumbsup:

Vil sesongene framover for Gaulas del gå over i historien som den store "Busklaksperioden"???....dvs innføringen av det strenge, men mislykkede kvotesystemet, som bare fåtallet fulgte, fordi det ikke fantes oppsyn.

Godt spørsmål, det gjenstår å se hva som vil skje. Men som NM er inne på så er det helt utrolig hva voksne mennesker kan få seg til å gjøre der oppe i elva dessverre, og med et fraværende oppsyn kan man selv tenke seg resten......:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det kun 4 stk som gjelder....?

Slik som det står skrevet mao, så er det faktisk bare 3. Det vil si at om du vil fiske videre, så kan du ikke ta den fjerde før 31. august.

Men ta disse reglene med en klype salt enda folkens. Praksis i fellesforvaltninga er at det legges fram et forslag som de enkelte elveeierlagene skal godkjenne på sine respektive årsmøter. Så har ikke skjedd i år. Dette er et vedtak fra Støren, med rent sagt, svært tvilsom gyldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som det står skrevet mao, så er det faktisk bare 3. Det vil si at om du vil fiske videre, så kan du ikke ta den fjerde før 31. august.

Vel, nå står det vel vitterlig 8 stk som sesongkvote da :thumbsup: En typisk Juni-fisker vil med stor sannsylighet komme borti restriksjonen på maks. 4 over 80 cm, men som sagt: 8 er tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Master mener er at hvis man skulle få 3 mellomlaks eller storlaks (en 5-kilos kan godt være 80cm.) i juni, så har han kun 1 laks igjen i samme størrelse. Fisker man i juni så er sjansen for at laksen ikke er 80cm. ganske så liten. Og skal denne personen ta sjansen på å få den 4dje laksen allerede de første dagene/ukene ? For tar man inn den også, da er det allerede game over. I og med at fisket må avsluttes etter 4 laks over 80cm. :) Men den 4dje mellomlaksen kan være den 4dje mange ganger den, så lenge den ikke kverkes. Og man kan ta noen smålaks innimellom.

Men man har jo selvsagt mulighet til å fiske til krampa tar en, hver eneste dag. Så lenge man slipper uti laksene igjen.

Jeg får starte sesongen siste uka i august i år, så får jeg ihvertfall fisket sammenhengende en uke :thumbsup:

Det som vil skje er at det vil bli enda flere fiskere som vil slippe uti mere eller mindre død laks, eller klippe snøre i frykt for å ikke få fiske mere. Eller at laksen var for liten.

Tipper det blir baluba blant grunneiere (som garantert vil gi blaffen i disse reglene) nedenfor fossen. Og de vil heller ikke engasjere oppsyn på valdene, og oppfordre heller fiskere til å glemme kvotene.

Bare de laksene ikke blir registrert noen plass. De var ikke akkurat blide på Kjelden, Heggem og Co. ifjor, og blir neppe noe blidere i år ang. reglene som er forbigått dem i stillhet. Tipper Elveeierlagene lenger ned i elva engang ikke vet at det har kommet nye kvoter.

Det var en laksefisker som sendte meg SMS da han fikk vite de nye kvotene:

Det er mange tall mellom 1 og 8, så de fleste vil nok gi blaffen ut ifra det jeg har hørt. Særlig på de vald der det er en lukket krets, hvor alle kjenner hverandre godt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det uansett ut som "overkill" å kjøpe et sesongkort med rett til 90dagers fiske..hvor du bare kan ta 4 røykalaks.

At en da risikerer busk-laks er jo åpenbart..at kvoter i tillegg mister legitimitet, mener jeg også er åpenbart. I dette tilfelle spesielt når kvoter settes i skjul, til fiskerne har kjøpt kort og setter kvoter som vanskelig kan begrunnes faglig (Gaula er ei solid elv som når gytebestandsmål og vel så det..).Det er ikke lett dette :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20.juli 2009 og jeg ankommer Gaula grytidlig på morgenkvisten. Har perset noen dager tidligere med en nydelig storlaks og har også fått noen smålakser i "mine smålakselver". Jeg er endelig i siget i 2009. For kanskje første gang i 2009 sesongen er det ingen biler ved "god-hølen" på valdet. Elva har steget mye igjen og har en fin gyllen farge og jeg har kjempetro på at dette kan bli dagen. Stresser i vei for å kanskje kunne gå over par ganger før det kommer flere folk til. Setter på et streamdip snøre og en feit gedigen flomflue med turbo cone. De første 50 metrene er det stilt men spenningen stiger idet jeg nærmer meg "favorittbusken" som markerer et laksetak jeg har stiftet bekjenskap med tidligere i sesongen. Det første kastet skjer det ingenting, men på det neste har jeg et drag i flua. F***...typisk sesongen 2009! Laksene er enormt forsiktige! På det neste kastet strammer snøret seg og løsbukta går egentlig helt etter læreboka. Laksen går rett i et hinsides utras og viser seg 4 - 5 ganger på få sekunder. Den er svær og føles som en jet... Snella uler og snøret bare renner av i et jafs. Jeg er godt inne på backingen før jeg i det hele tatt får summet meg. Laksen fortsetter videre og går opp i flere svalestup på tur nedover elva. Jeg må begynne å løpe, men følger ikke tempoet. Da laksen endelig stopper er det fint lite igjen av backingen på 200 meter på snella. Den er nå helt over på andre siden av elva mye lengre ned enn der jeg startet. Jeg strammer inn litt på bremsen for at den må få enda litt mer motbør om den har tenkt seg videre ned. Jeg får tatt inn kanskje 30-40 meter før laksen igjen begynner å røre på seg. Kanskje var det for mye brems på nå sammen med at det er fryktelig lang vei fra meg og ned til fisken som gjør at den har overtaket. Fisken utnytter sitt overtak og jeg kjenner med et at snøret blir slakt uten noe mer dramatikk enn en hinsides skuffelse hos fiskeren. Hvor stor fisken var vites ikke bortsett fra at den var stor. Muligens mindre enn det jeg trodde først pga en 10 kilos laks kan ofte være de drøyeste er det mange erfarne fiskere som sier. Uansett er det denne opplevelsen som sitter i hos meg som det sykeste minnet fra 2009. Dette til tross for at jeg har satt ny pers dette året og for 3 året på rad.

Ut på vinteren glemmer man litt galskapen i dette laksefisket. Verden går sin gang og hele laksegreia er langt bak i hukommelsen. Men når våren er i anmasj da kjennes det igjen, og slike opplevelser som den som er beskrives over kommer opp og frem igjen. Husker det som det var igår og ser frem til 2010 hvor jeg skal få lurt den skikkelige storbamsen. Hva er det egentlig med denne fisken er det mange som spør meg, og jeg vet sannelig ikke... men noe er det, og det er galskap...det er helt sikkert! Sees i 2010 i Gaula du rekordlaks!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.