Gå til innhold
Fiskersiden

Agn til rødspette?


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Har en Britisk kompis som skal over til Nordnorge i August og har lyst til å prøve seg etter rødspette som han mangler på artslista. Han lurer på hva slags agn som brukes her i riket til den slags fisk?

Har lovet han å hjelpe å skaffe det klart når han kommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Britisk kompis som skal over til Nordnorge i August og har lyst til å prøve seg etter rødspette som han mangler på artslista. Han lurer på hva slags agn som brukes her i riket til den slags fisk?

Har lovet han å hjelpe å skaffe det klart når han kommer :-)

jeg er langt fra ekspert på det, men jeg har fått det på reke, blåskjell og makrell. gulp skal vell også funke. En blanding av de tingene har jeg skjønt skal være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smale fiskestrimler fungerer (til og med hvittigstrimler i følge Lars.) Ellers er sandmark neppe feil. Vi har også brukt vanlig meitemark ved mangel på annet, men de varer jo ikke spesielt lenge i saltvann... Jeg har inntrykk av at flagrende agn funker bedre enn kompakte agn. Kan forsåvidt anbefale å kikke gjennom følgende film for tips om takler, metoder og agn: http://www.gronbergs...ont.php?pid=379 (OBS, prisen er oppgitt i NOK ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smale fiskestrimler fungerer (til og med hvittigstrimler i følge Lars.) Ellers er sandmark neppe feil. Vi har også brukt vanlig meitemark ved mangel på annet, men de varer jo ikke spesielt lenge i saltvann... Jeg har inntrykk av at flagrende agn funker bedre enn kompakte agn. Kan forsåvidt anbefale å kikke gjennom følgende film for tips om takler, metoder og agn: http://www.gronbergs...ont.php?pid=379 (OBS, prisen er oppgitt i NOK ;-) )

Tror han her har sine egne ideer når det gjelder takler. Det var mer hvilke typer agn som brukes "lokalt" som intereserte...

...når det er sagt, så blir vel jeg også med på rødspette turen hans, og jeg mangler enda en flat fisk :-)

Ellers mottas all tips med takk i tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en dunge med vakuumpakkede sil, 145 for å være eksakt.

Noen som har en formening om dette er gode agn til spettene, og andre flyndrer for den saks skyld?

Hvis ja, hvordan bør disse festes til krok?

I ryggen og surre krokskaft og snøre frem mot munnen, eller vil et tandemtackel være å foretrekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en pakke med vakuumpakka tobis (ca. 7-8cm) for en god stund sida, og for min del har de levert sandflyndrer i fleng og en god del skrubber, men tobis til piggvar og slettvar skulle nok gå veldig bra.

Så lenge det er snakk om å kjøre hel agnfisk, ville jeg gått for en pennel-variant med en krok i hodet, og en i ryggen. Min favorittkrok til den type agnrigging er Sakuma Chinu i 2/0. Utseendemessig er denne identisk med Owner, men er litt tykkere i godset. Minst like skarpe!

Om tobis/sil er et godt spetteagn, skal jeg ikke uttale meg om, men det burde funke å bruke en tobisfilet til å "tippe" en blåskjell/reke-agnet krok. Da spiller man på flere fargenyanser, og flere lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en dunge med vakuumpakkede sil, 145 for å være eksakt.

Noen som har en formening om dette er gode agn til spettene, og andre flyndrer for den saks skyld?

Hvis ja, hvordan bør disse festes til krok?

I ryggen og surre krokskaft og snøre frem mot munnen, eller vil et tandemtackel være å foretrekke?

Har også kjøpt en del vakuumpakkede sil. Så langt har det gitt sandflyndrer/gapeflyndrer. Men det som er spesielt er at disse er totalt lukt - og smakfrie! (testet selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å summere opp kan man få skrubbe, sandflyndre, gapeflyndre og obbien. ;)

Hvor er det dere kjøper greiene? Send meg en PM :thumbsup:

http://stores.shop.ebay.co.uk/city-angling-with-cornish-baits_Preserved-Baits_W0QQ_fsubZ905201015QQ_sidZ852900845QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Er ikke hemmelig! ;)

Man finner alt på ebay, vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kjøpt en del vakuumpakkede sil. Så langt har det gitt sandflyndrer/gapeflyndrer. Men det som er spesielt er at disse er totalt lukt - og smakfrie! (testet selv)

Fikk min aller første kystemeite fisk med en tobis/sil som agn. Det morsomme var at jeg hadde fiska agnet selv. Fikk to stk tobis på rad, begge hadde tatt på rød stingsild på hele 28gram!

Hadde så vitt lest litt her om kystmeite, og ville prøve, men der og da hadde jeg ingenting med, men tok treblekroken av en 40 grams stingsild og lagde et slags paternoster takkel av det, skar tobisen i 2 og egnet med den, kastet ut og 5 minutter senere satt det på en 3 kilos torsk!

Dagen etter var jeg eier av en flunkende ny surf stang, samt alt jeg trengte for å komme i gang med kystmeite... he he

Men den 3 kilos torsken er til dags dato den største jeg har fått med den metoden...det ble en mager sesong for å si det mildt!

Men tror nok det blir bestilling av dette nå!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om visse har fått for seg at så lenge man bare har det rette agnet så kommer rødspettene til å vippes opp i en stri strøm. Location er nok fortsatt 90% av jobben.

Nei helt feil. Det er hvertfall 95% :rolleyes:

Spiller nesten ingen rolle hvilket agn man bruker her oppe. Uansett så sitter småtorsk eller hyse på så fort agnet treffer vannet. Skal man ha spette her oppe, så man man finne plassen for sure! Så langt har vel ingen av oss lykkes med det, så da er det bare å stole på flaksen.

Men alle vet jo at fiskere er glad i nye pryler, også agn! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.