Gå til innhold
Fiskersiden

[nybegynner] Start utstyr for fiske etter sjøørret


Recommended Posts

Hei,

Jeg bor og skal starte å fiske i Sogn og Fjordane. Kommer til å fiske hovedsaklig etter sjøørret, men all bifangst taes selvfølgelig med åpne armer. For meg, er det fisking etter mat.

Kommer til å fiske fra kajakk, så har lyst å prøve dorging. Men pilking etter torsk og sei hadde vært kjekt og prøvet og. Om det også er noe litteratur dere vil anbefale en nybegynner, selv om det kun er fiske etter mat, tar jeg også dette til meg.

Har dere noe anbefaling av utstyr? Hadde vært fint om jeg fikk råd til utstyr som ikke vil koste mer enn 5000,-

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bor og skal starte å fiske i Sogn og Fjordane. Kommer til å fiske hovedsaklig etter sjøørret, men all bifangst taes selvfølgelig med åpne armer. For meg, er det fisking etter mat.

Kommer til å fiske fra kajakk, så har lyst å prøve dorging. Men pilking etter torsk og sei hadde vært kjekt og prøvet og. Om det også er noe litteratur dere vil anbefale en nybegynner, selv om det kun er fiske etter mat, tar jeg også dette til meg.

Har dere noe anbefaling av utstyr? Hadde vært fint om jeg fikk råd til utstyr som ikke vil koste mer enn 5000,-

På forhånd tusen takk for svar.

Hei !

Om du skal fiske fra kajakk så vil jeg anbefale å bruke litt lett utsyr. Blir fort slitsomt og tungvint med tungt utstyr. Er ikke helt kjent med åssen fisket er i Sogn og Fjordane, men regner med at du skal greie deg fint med litt lettere utstyr. Kan virkelig anbefale den nye Daiwa Saltist LD30. Er stort fornøyd med den selv. Den veier lite, samtidig som det er en robust og solid snelle. Ligger på ebay for 240 dollar, om du er villig til å bestille derfra da :thumbsup: her er link til en som ligger på ebay: http://cgi.ebay.com/Daiwa-Saltist-30H-Lever-Drag-Fishing-Reel-STTLD30H_W0QQitemZ390146757242QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5ad68f127a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du poster under havfiske, men skrivere at du primært skal jakte sjøørrett. Til denne arten ville jeg satset på haspel- eller spinnutstyr i første omgang, for å maksimere morroa. Ikke særlig sport å dorge sjøørrett med havfiskeutstyr :D Spinn-/haspelutstyr kan du jo også bruke fra land.

Med slikt utstyr kan du også fiske etter de andre artene du nevner med f.eks shadjigger som du lar synke til bunns, og deretter sveiver rykkvis oppover i vannlagene.

Til skikkelig pilking (2-300g og 50-100m dyp) trenger du selvfølgelig ditto havfiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bor og skal starte å fiske i Sogn og Fjordane. Kommer til å fiske hovedsaklig etter sjøørret, men all bifangst taes selvfølgelig med åpne armer. For meg, er det fisking etter mat.

Kommer til å fiske fra kajakk, så har lyst å prøve dorging. Men pilking etter torsk og sei hadde vært kjekt og prøvet og. Om det også er noe litteratur dere vil anbefale en nybegynner, selv om det kun er fiske etter mat, tar jeg også dette til meg.

Har dere noe anbefaling av utstyr? Hadde vært fint om jeg fikk råd til utstyr som ikke vil koste mer enn 5000,-

På forhånd tusen takk for svar.

Fisker også i kajakk. Også(mest) i Sognefjorden. Av spinn utstyr går det mye i det samme som man bruker på land.

Til lett havfiske etter torsk,sei og lange bruker jeg en amb 7000(disse får du billig på qxl) og en lett havfiskestang som er modifisert. Kappet av ca 10-15 cm under snellefeste, noe som gjør den mer håndterlig.

Gudd Løkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar.

Ja dere har rett, eg skriver under havfiske. For å være ærlig visste eg ikke helt hvor det var passelig å legge dette inn under, men forstår nå at det burde vært skrevet under spinnfiskeutstyr eller fluefiske. Om admin ser dette kan han flytte om nødvendig.

Eg har lest alle artikler om sjøørret som fantes på denne siden. Dette virker morsomt, og det er mye steder hvor sjøørret finnes i mitt fylke, så hvorfor ikke gå for et utstyr rettet mot en så utfordrende fisk.

Så var det utstyr til spinn og haspelfiske. Hva er forskjellen mellom spinn og haspelfiske, om det er noen? Om man bruker spinner eller flue, så fungerer dette på samme type stang? Hadde vært morsomt å prøvet begge deler.

Nå som eg har klart å begrense søket etter utstyr, har dere noe anbefaling av stang og snelle? Jeg har tatt en titt på spinnfiskeutstyr seksjonen, men blir egentlig mer forvirret enn å få klarhet i ting. Kommer til å bruke stang og snelle til både kast og dorging. Og i sommer blir det gjerne reise til ferskvann, så om den funker til ferskvannsfiske så vell som sjøørret hadde dette vært topp. Så noen som har en grei konkret anbefaling?

Takker for behjelpeligheten på dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt forvirringen.

Spinnfiskestenger er stenger som er bygget for å fiskes med multiplikatorsneller /Type Ambassadeur o.l.

De har ringene på oversiden av stanga, hvor også snella sitter.

Haspelstenger har ringene på undersiden av stanga og bruker en etter norske forhold "vanlig" fiskesnelle altså en haspelsnelle.

Men så er det sånn at de fleste stenger ikke er norsk produserte. Og på engelsk kalles en haspelstang for "Spinning rod" mens en spin stang kalles henholdsvis "Conventional rod" i USA, og "Baitcasting rod" i Storbritania.

Det hjelper ikke at vi i norge også har utrykket spinnerfiske. Som altså er å fiske med spinnere, alstå sluker som har ei skjei som roterer rundt slukkroppen.

Norske nettbutikker bruker alle disse betegnelesen i vildens sky og om hverandre. Siden de bruker de originale benevnelesene på stengene.

Forvirret?

Vent til neste episode av forviklingar. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Nå som eg har klart å begrense søket etter utstyr, har dere noe anbefaling av stang og snelle? Jeg har tatt en titt på spinnfiskeutstyr seksjonen, men blir egentlig mer forvirret enn å få klarhet i ting. Kommer til å bruke stang og snelle til både kast og dorging. Og i sommer blir det gjerne reise til ferskvann, så om den funker til ferskvannsfiske så vell som sjøørret hadde dette vært topp. Så noen som har en grei konkret anbefaling?

Takker for behjelpeligheten på dette forumet!

Hvis du ønsker mest mulig allround, ville jeg nok kjøpt haspelutstyr. Kjøper du Shimano er du trygg, gjerne str 2500 til den bruken du beskriver. Av stang ville jeg gått for en 7-8 fots stang i klassen 5-20g, alternativt opp til 30g hvis det blir mest vekt på saltvann.

Spinn (eller multiplikator) har sine helt klare fordeler, men er mer komplisert å kaste med, så du må regne med en del backlash til å begynne med hvis du ikke har trening fra før.

Hvis du passer på å handle når det er gode tilbud, får du tipp topp utstyr for et par lapper.

Dette er f.eks. veldig OK utstyr å starte med:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=45547

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja godt poeng Palkr, ikkje godt å med lang stang i fra kajakk kan eg tenke meg. Kan man dorge etter SØ? Altså tenker slik at man ikke har behov for lang stang for lengre kast. Uansett, skal spørre en eg vet har fisket SØ fra kajakk før, om han har noen råd angående dette. Han nevnte at han dorget, men ser ikke helt hvordan han klarte det med spinner og stang samtidig med alle hender opptatt med å padle. No vet eg hva eg kan spørre han om, da eg var totalt grønn på slik fiske før eg ankom fiskersiden. Takk for stor behjelpelighet, godt å komme til et slikt miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Han nevnte at han dorget, men ser ikke helt hvordan han klarte det med spinner og stang samtidig med alle hender opptatt med å padle. No vet eg hva eg kan spørre han om, da eg var totalt grønn på slik fiske før eg ankom fiskersiden. Takk for stor behjelpelighet, godt å komme til et slikt miljø.

Kajakk må jo være en optimal dorgeplatform. Du kommer nok til å investere i en stangholder temmelig kjapt. Helt uunværlig, uansett farkost og fremdriftsmiddel :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.