Gå til innhold
Fiskersiden

Asgeir på fisketur 2010. Grønngyltpers


Arachnida
 Share

Recommended Posts

Jeg og Mattias, en kollega, benytta fineværet til å ta en tur 'ut i Bræken'. Håpte på bitevillig torsk da flo sjø bare var en halvtime unna når vi kom på plass. Dette klaffa fint da vi fikk fisk med en gang. Det ble vekselsvis torsk og hyse, med et par sykkelpumper blandet inn. Totalen ble 9 torsk, der 7 var over 3,5 kg, og 11 hyser på 1-3 kg. Selvsagt, som båtfører, lar jeg "gjesten" ta største fisken. Denne veide 10,00 kg:

102097_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41031/102097.jpg

All fisken ble tatt på gummimakk av diverse farger og ulike typer pilker. Tenkte jeg skulle teste ut en liten sandeeljig jeg kjøpte på Campelen og monterte den nær et flygende øye. På første nedslippet satt det fisk med en gang. Etter bevegelser og tyngde var det nok en torsk på ca 4-5 kg, men den kom bare 30 meter opp før den løsnet. Da jeg sveivet opp jiggen for å sjekke den såg jeg hvorfor fisken løsnet.

102098_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41031/102098.jpg

En gangs tilfelle eller har andre opplevd lignende? Har en til som er litt større, men vet ikke om jeg tør bruke den. Kjipt å miste fisk pga pinglete/feilprodusert utstyr.

Jaja... alt i alt en fin tur. Stampen full, 6 torsk som blir klippfisk og masse kokt rogn som pålegg i helga!

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kvar var det du fiska sa du? :growl:

Vi skal muligens ut med båt søndag om ei veke, slik at eg kan notere fisk i april. Både hyse og torsk i denne rapporten passerar jo min pers. Treng eit lite løft no!

Synd med sandeel jiggen. Ser ut til at det er blåkveita som har vore på ferde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dette? Skorpa?

Ja, vest for Skorpa

Kvar var det du fiska sa du? ;)

Synd med sandeel jiggen. Ser ut til at det er blåkveita som har vore på ferde.

Det var i bakken ned mot der vi fikk agnet ete opp av lus i fjor haust. Var vel neppe blåkveite, men kunne vel ha vore noke enklare, som f.eks lysing... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel neppe blåkveite, men kunne vel ha vore noke enklare, som f.eks lysing... ;)

Nja...eg er sikker på det var blåkveite, eller sildekonge, sjøharr eller kraken.

Eller ein avbrekkarfisk?

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ut som ein supertur dette, og med mykje fin matfisk :)

Eg skulle ønskt at eg og kunne ha hatt kokt rogn på skiva mi, snaddermat :)

Synd med sandeeljigen viss dette er dens svakheit, eg har nemlig kjøpt inn ein del sanne, men den som er hakket større og med wire og treblekrok. Skal testast ut neste gang eg kommer meg ut på havet, ser farlig realistisk ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med sandeeljigen viss dette er dens svakheit, eg har nemlig kjøpt inn ein del sanne, men den som er hakket større og med wire og treblekrok. Skal testast ut neste gang eg kommer meg ut på havet, ser farlig realistisk ut :)

Skreiv mail til importør og produsent. Dei sa dei bruka Ownerkroka og at det ikkje er ei kjent svakheit. Han som svarte sa han hadde fått mykje stor torsk og store kveite på den, utan problem. Kan være eg hadde uflaks og kjøpte den einaste som var dårlig... Har ein av dei større også som eg skal prøve ut. Trur den kan være en killer på torsk og stor lyr. Mulig kveita også kan la seg friste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skreiv mail til importør og produsent. Dei sa dei bruka Ownerkroka og at det ikkje er ei kjent svakheit. Han som svarte sa han hadde fått mykje stor torsk og store kveite på den, utan problem. Kan være eg hadde uflaks og kjøpte den einaste som var dårlig... Har ein av dei større også som eg skal prøve ut. Trur den kan være en killer på torsk og stor lyr. Mulig kveita også kan la seg friste

Ikke kjent, særlig.. Du har ikke varit uheldig og fått den "eine". Som sagt jag har knekkt en. Har sett knekkte i to forskjellige fiskebutikker og.

Skall se om jag finner min og lagt på en bilde med "bevis".

Når det er sagt funker dom bra at fiske med! Fått litt torsk og ok lyr på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet veeeldig fint med vaskedag på jobben i dag. Kunne stikke i 12-tida og få fiske i solskinnet. Synd ikke sola varmet, frisk nordøst bris og 4 grader ga følelsesløse fingertupper. Men litt må man tåle, det er ikke akkurat sånn at fisken svømmer rett inn i stua heller. Vel ute på "rette" plassen, tok småseien med en gang. Småsei/pale elsker små røde og hvite gummimakker. Det gikk ca 15 minutter og så sluttet den å bite. Prøvde i/over/under/ved siden av stimen, men det var helt dødt. Likevel førnøyd med 12 kjappe småsei. Godt å se at leveren begynner å bli feit og fin i småseien rundt kiloen. Synes det var litt rart at torsken ikke hadde vært frampå ennå, så jeg flyttet meg nærmere godplassen til torsken om sommeren. Lite å se på ekoloddet, men noen få var kommet seg på plass. Fikk 3 OK torsk på 2,5-3 kg, 2 små lyr og ei lita 2 kgs lange. Så var visst batteriet til ekoloddet nesten tomt, så det slo seg av. Tenkte at det var like greit å gi seg for dagen.

Begynnte på hjemturen, men tenkte jeg skulle svinge innom der jeg og Mattias fikk torsken sist gang. Slo på ekoloddet og fant fram til det riktige punktet og begynnte å drive i vinden. Kjente noen små napp, men ingenting som satt. Så slo ekoloddet seg av igjen og da begynnte fisken å bite. Fikk 3 torsk på 4-5 kg i rask rekkefølge og bestemte meg for å ta ett siste nedslipp før jeg tok fatt på returen. Drev i 10 minutter uten å kjenne noe og bestemte meg for å sveive opp. I det jeg såg svivelen bryte overflata var det noe som tok pilken hardt og satte fart rett ned. Kveite!! tenkte jeg med en gang og det var det også!. Siden jeg kjører med relativt løs brems så fikk den ta 30-40 meter før jeg økte bremsen litt og stoppet den. Deretter var det bare å sveive den inn. En søt, lubben liten frøken på 78 cm og 5,0 kg, som tok på en gul og oransje Lawson Røst 400 gram. En super avslutning på en heller forblåst fisketur!!

Mulevika sett fra havet

102824_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41305/102824.jpg

102825_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41305/102825.jpg

I midten av det neste bildet kan man såvidt skimte Svinøy Fyr i det fjerne

102826_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41305/102826.jpg

102827_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41305/102827.jpg

102828_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41305/102828.jpg

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport som viser fiskeglede, og gratulerer med fangsten. Den gleden ønsker jeg langt ifra å ta i fra deg når jeg minner alle som ikke vet det, at minstemål for kveite er 80cm. Det gjelder overalt Norge, også fritidsfiske, fra 01.01.2010

Ikke kjent, særlig.. Du har ikke varit uheldig og fått den "eine". Som sagt jag har knekkt en. Har sett knekkte i to forskjellige fiskebutikker og.

Slike knekk er ikke ukjent for noen!! Det er velkjent for alle produsenter at når man støper inn krok, uansett merke og kvalitet, at om man bruker for høy arbeidstemperatur under innstøping av kroker, at temperaturen påvirker krokens hardhet. Enten ved å mykne eller ved at kroken blir sprø.

Under besøk i en bedrift i Kina kunne jeg bøye alle kroker ( store og kraftige - Owner) som ble støpt in i blyhode med bare lett fingerkraft...Derfor :

Prøv - sjekk alltid i butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport som viser fiskeglede, og gratulerer med fangsten. Den gleden ønsker jeg langt ifra å ta i fra deg når jeg minner alle som ikke vet det, at minstemål for kveite er 80cm. Det gjelder overalt Norge, også fritidsfiske, fra 01.01.2010

Slike knekk er ikke ukjent for noen!! Det er velkjent for alle produsenter at når man støper inn krok, uansett merke og kvalitet, at om man bruker for høy arbeidstemperatur under innstøping av kroker, at temperaturen påvirker krokens hardhet. Enten ved å mykne eller ved at kroken blir sprø.

Under besøk i en bedrift i Kina kunne jeg bøye alle kroker ( store og kraftige - Owner) som ble støpt in i blyhode med bare lett fingerkraft...Derfor :

Prøv - sjekk alltid i butikken

Gode tips, som alltid, Martin :goodjob: Men det forklarer jo ikke knekte kroker på 4-Play....

Hva sa forresten kineserne når du begynte å "ødelegge" produksjonen deres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport som viser fiskeglede, og gratulerer med fangsten. Den gleden ønsker jeg langt ifra å ta i fra deg når jeg minner alle som ikke vet det, at minstemål for kveite er 80cm. Det gjelder overalt Norge, også fritidsfiske, fra 01.01.2010

Er klar over minstemålet, men det er vanskelig å vurdere hvor skadet fisken er av krokingen. Vet at de fleste fiskearter leger ganske kraftige skader i de ytre munndeler, men skader lenger bak mot svelget er verre. Vil nødig slippe ut igjen fisk som kanskje kan dø som direkte konsekvens av krokskaden jeg påførte den. Dette gjelder ikke bare kveite, men også alle andre arter der minstemålet skal følges av fritidsfiskere.

Tror heller ikke bestanden tar skade av den den ene kveita jeg får hvert 5 år. Bedre at myndighetene faktisk kontrollerer yrkesfiskere som driver med snurrevad. Vet om flere som ikke slipper kveita tilbake med mindre den er under halvkiloen. Å si fra om minstemål eller ringe tilsynet gir samme resultat : "Jaja, sånn er det bare..."

var en liten tur ut til Rundesundet i kveld. Blåste sur nordavind. Rakk ikke ut før floa akkurat hadde passert og det var heller lite som prøvde seg. Fikk to fine hyser på ca 2 kg og 3 små torsk, der 2 sikkert var under minstemålet. Men når gummimakken setter seg godt i skallen til fisken på nedslippet så blir den fin torskefilet til middag. Den største torsken var vel ca 3 kg med magen stappa full av 3 storsil. Tok ingen bilder da fingrene var uten følelse i flere timer.

Blir abstinensene bedre nå, Dr.Hook? he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips, som alltid, Martin smile.gif Men det forklarer jo ikke knekte kroker på 4-Play....

Hva sa forresten kineserne når du begynte å "ødelegge" produksjonen deres??

Ett eller annet jeg ikke forsto, men de rørte rask på seg mot lageret for å sjekke alt som ble støpt. De hadde vist fåt en god del klager om nettop det , men ga skylden til krokprodusenten....inntil jeg nevnte hvordan høy temperatur forvandler kvalitets varer til simpel ståltråd.

Er klar over minstemålet, men det er vanskelig å vurdere hvor skadet fisken er av krokingen.

Tror heller ikke bestanden tar skade av den den ene kveita jeg får hvert 5 år. Bedre at myndighetene faktisk kontrollerer yrkesfiskere som driver med snurrevad. Vet om flere som ikke slipper kveita tilbake med mindre den er under halvkiloen. Å si fra om minstemål eller ringe tilsynet gir samme resultat : "Jaja, sånn er det bare..."

Uenig med deg når det gjelder hva en enkel fisk man tar kan bety for bestanden. Husk vi er mange sportsfiskere, men enig om at har du tvil på skade bør du ikke sette ut fisken.

Min erfaring er at det ikke finnes nok kontroll med yrkesfiskere eller at den er minimal. Burde har vært som i statene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meldt sol og fint vær, så turen gikk til Runde. Vel framme var nok vinden litt sterkare enn forventa, sørvest 6-7 m/s gir heller kraftig sjø. Men fiske blei det uansett. Brukte et par timer på å lure opp 8 hyse. Dei går midt i sjøen og er lite bitevillige. Men ei og anna tek seg likevel bryet med å bite på gummimakkane mine. Største var ca 2,5 kg. Tok så turen ut til Geitmaren (Arisan traff den). Vart litt utrivelig når vinden auka litt på. Trasig med sjøsprøyt i trynet når en prøva å finne fisk. Fekk ei lita brosme og nokre få småsei. Ga opp Geitmaren og gikk inn til ei litt lunare grunne. Såg ein stor og tett stim på ekoloddet i bakken opp mot grunna. På første nedsleppet sat det tre fine småsei. Etter tre driv over grunna vart det til slutt 30+ småsei, 0,8 - 1,2 kg. Ein ok torsk og ein grei lyr sneik seg opp i båten i blant småseien. Bilete viser fuglefjellet Runde i solskinet. Såg minst 6 havørn som sirkla over høgste toppen.

103167_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/41436/103167.jpg

Frisk vind og store bølger gjorde meg gjennomvåt på høgresida på turen heim. Vasstett termodress my a**!!!

Visst dressen blir tørr, blir det vel en tur ut i morgon også

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steik kor du fiska! :)

Var ein tur opp på Rundebranden i dag, sto faktisk og såg på deg med kikkert <_<

Mykje havørn som du skriv, dei lever godt av dei saudene våre som ikkje klarte seg i vinter.

I fjor vinter angreip faktisk kongeørna(som har etablert seg på Runde)ein saud og drap den. Eg og gammlingen var vitne og sprang alt vi kunne for og prøve og redde sauden. Den hadde tre hull i skallen etter klørne på ørna, dette såg vi tydeli etter at vi flådde den. Sauden var hjernedød etter klørne i hjernen, så det var bare og gi den nådestøtet der og da. Ornitolog Alv Ottar Folkestad var tilkalla og kunne bekrefte at det var ei kongeørn som hadde angrepe å drept sauden.

Eg var foresten sta og prøvde meg etter sjøaura seinare på dagen, eg mysta 2 stk. Brukte bombard og sjølvfanga strandreker, såg ut til og vere ein greid kombinasjon.

Viss du skal ut i morgo og alt passar med haik, vil eg gjerne vere med, treng ein tur på havet i ny og ne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.