Gå til innhold
Fiskersiden

Åkersvika 2010


Ettan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med storgjedder!

Er du opptatt av at gjeddene skal klare seg etter gjenutsetting, er det ikke særlig lurt å veie dem hengende etter vekta. Ikke godt for ryggvirvlene det der. Et veienett og en avkrokingsmatte koster ikke stort :P

Bare et velment tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med storgjedder!

Er du opptatt av at gjeddene skal klare seg etter gjenutsetting, er det ikke særlig lurt å veie dem hengende etter vekta. Ikke godt for ryggvirvlene det der. Et veienett og en avkrokingsmatte koster ikke stort smile.gif

Bare et velment tips smile.gif

Gikk bra. Begge virka etterpå, og svømte videre fir egen maskin. Men jeg ser poenget ditt. Har ikke plass i sekken.....happy.gif

Blir så mye arbeid med å pakke opp og ned for hver fisk jeg får! thumbsup.gif

Endret av Riverhora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at Åkersvika lever, og grattis med to pene gjedder!

Å behandle gjeddene riktig er veldig viktig ved C&R! Hele poenget er jo at fisken skal overleve uten skader. Hvis fisken dør etter gjenutsetting, faller jo hele poenget bort. Derfor: Hvis man skal slippe fisken ut igjen, bør man være forberedt. Både hvordan fisken skal håndteres, rekkefølge (foto, veiing, måling osv.), og ikke minst bør man ha riktig utstyr og ha det lett tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte gjedder.

men må si meg enig med edvard. er ikke særlig vits i å sette ut fisken hvis man behandler den for tøft og feil. og det ser det ut som har skjedd her dessverre. men virker som det står på at de ikke har kunnskapen(og redskapene) til å gjøre det ordentlig. og ikke på viljen. det er jo ihvertfall positivt. også får man bare håpe at norges jeger og fiskeforening våkner opp og tar ansvar for å lære opp folk til å behandle fisk som skal settes ut riktig. for det kan vel påstås at de har både mulighet til det og litt ansvar for hvordan vi fiskere oppfører oss når utøver vår hobby?

kanskje en artikkel med bilder osv om riktig C/R på forsiden på fiskersiden kunne vært noe å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Mange sure fjes her nå.. :)

Banke ihjel dem og ta med de hjem, kutte av hodet og henge de på veggen? resten kan man lage mat av? ;)

Ja, du kan fort erte på deg noen her nå. :o

Gjedder mellom 1-3 kg tatt i løpet av den kalde års-tiden er fin matfisk det, men noe større fisk enn det, vil ikke jeg spise i hvertfall.

Med tanke på mengder av miljø-gifter og hvordan kjøttet på fisken blir når fisken blir stor, så er det ikke anbefalt heller.

Et bilde av en selv med drømmefisken i hendene er tusen ganger bedre å se på enn et inntørket gjedde-hode. Ikke lukter det heller, så man kan fint ha det oppe på veggen. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å slippe ut igjen de stygge korkodillene?

:withstupid: Kjenner aggresjonen bygger seg opp... Trenger en boksepute.. NÅ!! :whistle: Esox Lucius :wub:

Problemet ditt nå, Anders, er at du sannsynligvis vil slite med å bli tatt seriøst i laaang tid framover her på forumet :thumbsu:

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, da var åkersvika endelig avfisket etter årevis med drømming! Takk for en flott tur Mao. Rapport kommer senere med mye annet snacks. Men nok om det. Det jeg sitter igjen av med inntrykk fra hedemarken er heller labert. Kjente at her var det andre regler som gjaldt, kjente det på lufta. Lufta som var igjen sulnet av stank. Stank av råtten fisk. Hva skjer her oppe? Gjeddeparadis, men så mange slanger i paradis at det blir forpestet? Å bli møtt av en 10kilos gjedde gjennomhullet av fuglenebb liggende langt opp på land, flere i vannet med brasme. Hvorfor??? Og når man også hører at det er en lokal prosedyre, jaggu blir man skuffet. Når man snakker om det, jo da går det en annen kar lengre ned og fisker. Napper på en fisk. Viser seg å være brax, lemper den opp på land forsiktig, så legger han den forsiktig 5 m inn på land. "Spiser du brasme" ropte jeg. "Nei" svarte han. "Hva ***** gjør fisken på land da?" sa jeg. Da satte han faktisk fisken pent ut og vasket den godt først. Ok, jeg tar det på meg. Ikke min oppgave å være den som retter pekefinger eller setter meg selv høyere enn andre, men jeg syns det er greit å si i fra. Hvis du leser dette, så var det ikke vondt ment. Men skjønner bare ikke vitsen av å drepe fisk og hive de opp på land. Vel, nok om udugelig behandling av gjedder i paradis. Det er visse regler i åkersvika. 100m soner fra innløp og visse våtmarksområder som ikke er lov å fiske i. Alikevel stod det SKOKK med fiskere under og over E6brua og den andre på nordsiden. Under brua i vest stod det MASSE folk (den som grenser til jernbanen). Skjønner ingen ting jeg....

Men så til en gald nyhet. En galbanan kom og meitet brax, prøvde, vet ikke om han har lykkes enda. Men uansett. Ute ved feederen begynner det å koke. Ja, koke. Gjedder. Flere av de. Halve kroppen oppe på land i den ellers så vannfattige vika. (er ikke vann der). Helt i gjørmekanten lekte gjeddene. HVa skjer? Tidlig? Ja! OG leke i gjørma, hva pokker skjer da? Nå er det jo ikke vann noen steder og vannmagasinene på østlandet er på 18%! Sjukt! Attpåtil kom noen hyggelige karer roende i båt rett ved gjeddene som holdt på. JEg spurte om de kunne se om de var store... de klarte de ikke, men at det var 10+ er klart. Overraskende var kanskje ikke spørsmålet tilbake "Skal vi huken i ryggen og se hvor stor den er?" Nei, gutta! Dere som leser dette og fisker der mye. Bli med på en holdnings propaganda. Gå foran som godt eksempel. Invister i en weighsling. Koster ikke mye! Men det er verd tusenvis av liv på rognstinne gjedder med gode gener. Om en ser du bruker det, kanskje han og gjør det. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er faktisk noe som har foregått i alle år, og jeg var dessverre en del av det en stund. Det er en mentalitet og kultur som går videre fra person til person. Fisken blir nemlig ikke sett på som mat, kun jakt og kast.

Jeg er flau over å ha utført dette, men når det er sagt så var det mye i barndommen/ungdommen og vi visste ikke bedre.

Det hadde vært kjekt å drevet litt holdningsarbeid i området, men bor ikke der lenger - håper at Fiskeforeningen (Hamar, var ikke mye igjen når jeg flyttet) er på beina igjen for da kunne de kanskje gjort en innsats.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.