Gå til innhold
Fiskersiden

Åkersvika 2010


Ettan
 Share

Recommended Posts

Nå, var ikke min dag i dag. Men var vitne til mye moro i Åkersvika. Fulle polakker er jo alltid beruset av humor, døde gjedder er jo aldri feil virker det som. Og jeg fikk en oppvisning av skikkelig imponerende vading, der man vader til midten av elven hvor fisken svømmer samt foran andre fiskere! Wow, min oppfating av fluefiskere (siden jeg er fluefisker selv) gikk jaggu ned i vasken må jeg si. Og en kar som landet flott fisk på mottsatt side på flue ett stykke utenfor den lovlige grensen (men etter som jeg skjønner er det ikke grenser i åkersvika :rolleyes: ) tok sin tid med å lande den :thumbsup: Han virket til og med skremt av fisken, gikk lengre og lengre inn på land vekk fra fisken som fikk svømt fra seg. han fikk endelig hjelp uten å spørre av noen, mens fisken lå på land og sprellet i gjørma virket han mer eller mindre mer opptatt av å snakke i tlf om fangsten enn å kroke den av etc. Ja, Åkersvika lærer bort mange flotte tips og triks man ikke har lært før! Nesten så man vurderer å ikke fiske der mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden en opplever så mye dritt i vika, kanskje en sku si fra til de som oppføre seg slik, eller sende en mail til fiskesjefen i HA. Tror mye av det dere sett ut all fisk folk reagerer på faktisk kommer av uvitenhet. At brorparten av de som fisker der faktisk tror at det er en utømmelig kilde.

Geir Vestad heter han som har hovedansvar for fiskerelaterte artikkler i Hamar Arbeiderblad, han treffes på

gve@h-a.no

Får han tips om hva som foregår samt noen beskrivelser så er det nok ikke lenge før det settes lys på situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en opplever så mye dritt i vika, kanskje en sku si fra til de som oppføre seg slik, eller sende en mail til fiskesjefen i HA. Tror mye av det dere sett ut all fisk folk reagerer på faktisk kommer av uvitenhet. At brorparten av de som fisker der faktisk tror at det er en utømmelig kilde.

Geir Vestad heter han som har hovedansvar for fiskerelaterte artikkler i Hamar Arbeiderblad, han treffes på

gve@h-a.no

Får han tips om hva som foregår samt noen beskrivelser så er det nok ikke lenge før det settes lys på situasjonen

Takk, jeg jobber faktisk med ett leser innlegg rettet mot at de også har en gjedde konkurranse :rolleyes: Jeg er helt enig, det er 90% uvitenhet, men er så trist å se at det har kommet så kort der oppe. Nå har jeg ALDRI fisket der før, så jeg vet ikke åssen andre år har vært, men ut i fra hva jeg hører ikke noe spes bedre??! Men jeg kan fortsatt ikke forsvare det og gå ned hvor som helst i reservatet og hente opp gjedde, kakke de, legge de pent på land og gå sin vei? Og jeg har snakket med folk, ikke til folk, men håp om å belære og ikke kjefte :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA har gjeddekonkurranse, men som det står i statuettene i alle deres konkurranser så trenger de

  • Art
  • navn på fisker
  • bilde
  • vekt
  • fangststed
  • dato
  • og gjerne hva slags utstyr som er brukt

Innmelding kan sendes på mail, sms eller ved oppmøte hos avisa. Brorparten velger nok det siste...enda

Så Hamar Arbeiderblad er meg bekjent den eneste avisa i mjøsregionen som ikke krever kontroll av fisken. Vinnerfisken i fjorårets ørretklasse ble jo satt tilbake.

Så hvis det var den konkurransen du tenkte på Remy er det nok bedre å få de til å fokusere mere på å sikre sin egen fremtid som sportsfiskere, ved å sette tilbake den store fisken.

En annen ting en må ha i bakhode er at det er slike mengder av fisk, og at folk har brukt Mjøsa som et flittig matfat i all tid. Så det å komme med for mange formaninger og irettesettelse kan faktisk føre til at det blir vanskeligere for utenbygds fiskere å få tatt del i det fisket som foregår, det er ikke mange år siden det var nesten umulig for ikke lokale å få fisket inne i Furnesfjorden eller utenfor Ringstrand.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA har gjeddekonkurranse, men som det står i statuettene i alle deres konkurranser så trenger de

  • Art
  • navn på fisker
  • bilde
  • vekt
  • fangststed
  • dato
  • og gjerne hva slags utstyr som er brukt

Innmelding kan sendes på mail, sms eller ved oppmøte hos avisa. Brorparten velger nok det siste...enda

Så Hamar Arbeiderblad er meg bekjent den eneste avisa i mjøsregionen som ikke krever kontroll av fisken. Vinnerfisken i fjorårets ørretklasse ble jo satt tilbake.

Så hvis det var den konkurransen du tenkte på Remy er det nok bedre å få de til å fokusere mere på å sikre sin egen fremtid som sportsfiskere, ved å sette tilbake den store fisken.

En annen ting en må ha i bakhode er at det er slike mengder av fisk, og at folk har brukt Mjøsa som et flittig matfat i all tid. Så det å komme med for mange formaninger og irettesettelse kan faktisk føre til at det blir vanskeligere for utenbygds fiskere å få tatt del i det fisket som foregår, det er ikke mange år siden det var nesten umulig for ikke lokale å få fisket inne i Furnesfjorden eller utenfor Ringstrand.

Fokuset deres burde jo være på at praktisering av ren fiskeetikk og normal skikk burde kunne utøves. For min del kunne det likeså vært totalt fredet for fiske i området, men gud så spennende det er å fiske det når man vet hvor STORE og VAKRE madammer som svømmer der!! Men alikevel er det også litt trist. Det lille jeg har sett på 4 turerer er jo en dråpe i Mjøsa. Å se rognstinne gjedder blir kakket for moro og behandlet som en stokk når man får de på land, hører ingen steds hjemme. Men det er nå min mening, sikker mange som er uenig i det og mener at folk må få gjøre som de vil med fisken. Men mye av min misjon i mange år har nettopp vært det å utøve c&r spesielt på store individer. Og IHVERTFALL når fisk er på gyte ferd, fisken er der for en grunn, og at den grunnen skal bli forhindret fordi man ikke gidder å behandle fisken på riktig måte, eller bare dreper for å drepe, så blir det feil! Dette gjelder all fisk, brasme som ørret, gjedde og laks.

En annen ting som ikke er isolert til Mjøsa området, er jo gjedde i vann/vassdrag/sjøer der det er ørret. Mange får jo med morsmelka at gjedde er en styggdom som helst burde drepes så fort man ser den. Og ørretfiskere som er lokale til slike vassdrag er jo kjent med å kakke og dumpe gjedda når de får den over ripa! Nå stereotyper jeg ikke noen, men snakker generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ærlig talt ikke forvente at alt går "rett" for seg på sånne plasser. Alle er ikke "sportsfiskere" som praktisere C&R, og kan jo ikke sperre folk ute derfra av den grunn. Jeg praktiserer selv C&R, men ser ikke helt poenget med å gulpe opp alle negative episoder fra vika. Det er heller tvilsomt at det er så mange av "slakterne" som er medlemmer her inne. Fortell heller om positive opplevelser fra Åkersvika, evnt snakk om været ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ærlig talt ikke forvente at alt går "rett" for seg på sånne plasser. Alle er ikke "sportsfiskere" som praktisere C&R, og kan jo ikke sperre folk ute derfra av den grunn. Jeg praktiserer selv C&R, men ser ikke helt poenget med å gulpe opp alle negative episoder fra vika. Det er heller tvilsomt at det er så mange av "slakterne" som er medlemmer her inne. Fortell heller om positive opplevelser fra Åkersvika, evnt snakk om været ;)

joda, snakker om de og i en annen tråd. Men når det blir så mye av det.... ja du skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ærlig talt ikke forvente at alt går "rett" for seg på sånne plasser. Alle er ikke "sportsfiskere" som praktisere C&R, og kan jo ikke sperre folk ute derfra av den grunn. Jeg praktiserer selv C&R, men ser ikke helt poenget med å gulpe opp alle negative episoder fra vika. Det er heller tvilsomt at det er så mange av "slakterne" som er medlemmer her inne. Fortell heller om positive opplevelser fra Åkersvika, evnt snakk om været ;)

Det er ikke til å unngå å snakke om det som skjer der - hvis det er like ille, som når jeg var en del av det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye rart i vika,men det som jeg synes er det verste er at folk bare lar søppel ligge igjen, så 4 pers i dag satt og koste seg og fisket, da de reiser så ser jeg en mengde med søppel stå igjen.

dette kan føre til at alt fiske i vika blir stanset pga søppel, fiske sene ,flasker, knuste flasker, ølbokser, osv,osv,

vi fisker i et fugle reservat, og med den søppla så skader og dør det fugler. og for mye av det så er det slutt,

p/s

kaffen var god i dag....tar det som en tur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.