Gå til innhold
Fiskersiden

Tica Tiger innliner bra eller dårlig?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Til opplysning så koster denne 1499 kr hos komplett fritid http://komplettfriti...a-tiger-inliner

2000 under veilendende pris er "skummelt" billig. Løp og kjøp!!men stusser på at disse plutselig "dumpes" etter å ha kostet 3490....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være for at det er solgt for få av dei og at dei kanskje har vore overprisa.

Eller at Tica er på vei ut...nå som Sølvkroken har fått Daiwa. Da få jeg evt. sikre meg en god del av disse. Nydelig stenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 under veilendende pris er "skummelt" billig. Løp og kjøp!!men stusser på at disse plutselig "dumpes" etter å ha kostet 3490....

Hører en del negatift om stanga jeg, som den forige innliner modellen til Tica.

Men som alltid er det delte meninger om allt.

Har testet den selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :goodjob:' date='10 april 2010 - 09:35' timestamp='1270884951' post='586002]

Hører en del negatift om stanga jeg, som den forige innliner modellen til Tica.

Men som alltid er det delte meninger om allt.

Har testet den selv også.

Jeg har dratt en god del 1000kg med Tica stenger og aldri hat problemer med disse. Det var en periode da det kom en serie som ikke hold kvaliteten og dette ble rask ordnet. Med Tica Tiger har jeg ikke hørt noe negativt.( bortsett på at det burde være 2 bundeler til i pakka)

Det hadde vært fint å høre hva andre evt. har slittet med eller syns ikke er riktig med stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt en god del 1000kg med Tica stenger og aldri hat problemer med disse. Det var en periode da det kom en serie som ikke hold kvaliteten og dette ble rask ordnet. Med Tica Tiger har jeg ikke hørt noe negativt.( bortsett på at det burde være 2 bundeler til i pakka)

Det hadde vært fint å høre hva andre evt. har slittet med eller syns ikke er riktig med stanga.

Personelig likte jeg førsteinntrykket, lett med godt grep men kan egentlig ikke utale meg om egeskapene osv siden jeg kun fisket litt med den på Nautnes å kun dro opp en Kolje på ca kilon i drittvær med masse bølger å vind å hadde en snelle jeg er ukomfertabel med.

Har hørt at også denne stanga har explodert uten å bli utsatt for extremt press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :goodjob:' date='10 april 2010 - 10:27' timestamp='1270888078' post='586007]

Personelig likte jeg førsteinntrykket, lett med godt grep men kan egentlig ikke utale meg om egeskapene osv siden jeg kun fisket litt med den på Nautnes å kun dro opp en Kolje på ca kilon i drittvær med masse bølger å vind å hadde en snelle jeg er ukomfertabel med.

Har hørt at også denne stanga har explodert uten å bli utsatt for extremt press.

Dette gjald den 1. serie og av laveste klasser fra Tica innlinere og ikke Tiger. Om det så er tilfelle er det merkelig at disse ikke er blitt reurnert til Sølvkroken....

Jeg har hverken noe med disse stengene eller Sølvkroken å gjøre, men vil kalle en spade for en spade:

Tica Tiger er noe av det beste som kan brukes til havfiske, især til havmeite og opp til maks 700 gr. vekt. og ned til 250mtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjald den 1. serie og av laveste klasser fra Tica innlinere og ikke Tiger. Om det så er tilfelle er det merkelig at disse ikke er blitt reurnert til Sølvkroken....

Jeg har hverken noe med disse stengene eller Sølvkroken å gjøre, men vil kalle en spade for en spade:

Tica Tiger er noe av det beste som kan brukes til havfiske, især til havmeite og opp til maks 700 gr. vekt. og ned til 250mtr.

Som sakt, jeg kan personelig ikke uttale meg.

Men har selv sett en Tica innliner explodert uten mye press, ikke denne modellen da :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Tiger'n du snakker om her, eller annen Tica ?

Har hørt at Tiger`n har explodert også men har IKKE sett det, men det kan jo være flere grunner til at det skjer.

Om stanga ikke er satt skikkelig sammen kan det jo også skje.

Stanga jeg så exploderte var av en annen modell men helt ny, den røyk ikke i skjøten men midt på selve stangdelen.

Skal ut på 400 meter i mårra i Nedstrandsfjorden å har et par klubbkammerater som har stanga men bruker den sjeldent.

Jeg kan spørre hva disse gutta som er mye på dypet å drar en del fisk syns om stanga om det er noen intresse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' date='11 april 2010 - 00:54' timestamp='1270936456' post='586134]

Jeg kan spørre hva disse gutta som er mye på dypet å drar en del fisk syns om stanga om det er noen intresse for det.

Alle erfaringer er interessante, har allerede stanga selv, og håper å få teste den skikkelig i løpet av neste måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dratt en god del 1000kg med Tica stenger og aldri hat problemer med disse. Det var en periode da det kom en serie som ikke hold kvaliteten og dette ble rask ordnet. Med Tica Tiger har jeg ikke hørt noe negativt.( bortsett på at det burde være 2 bundeler til i pakka)

Det hadde vært fint å høre hva andre evt. har slittet med eller syns ikke er riktig med stanga.

Da har jeg bilder å kan dukumentere enda et stangbrudd med Tiger`n

Litt ironisk at dette skulle skje i går siden jeg lovet å sjekke hva mine klubbkamererater som har stanga syns om denne.

Bruddet kom under et kraftig tillslag med pen size fisk i enden av snøret.

Stanga knakk rett av.

Bilder kommer så fort jeg får skjærmen på min egen pc til å virke.

Dette gjald den 1. serie og av laveste klasser fra Tica innlinere og ikke Tiger. Om det så er tilfelle er det merkelig at disse ikke er blitt reurnert til Sølvkroken....

Jeg har hverken noe med disse stengene eller Sølvkroken å gjøre, men vil kalle en spade for en spade:

Tica Tiger er noe av det beste som kan brukes til havfiske, især til havmeite og opp til maks 700 gr. vekt. og ned til 250mtr.

Explosjon eller brudd tvert av går vel for det samme.

Stangbrudd er stangbrudd å en spade en spade ja.

Noen blir faktisk så forbanna at de kaster stanga si på sjøen når ting som dette skjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='12 april 2010 - 12:08' timestamp='1271063291' post='586361]

Da har jeg bilder å kan dukumentere enda et stangbrudd med Tiger`n

Litt ironisk at dette skulle skje i går siden jeg lovet å sjekke hva mine klubbkamererater som har stanga syns om denne.

Bruddet kom under et kraftig tillslag med pen size fisk i enden av snøret.

Stanga knakk rett av.

Bilder kommer så fort jeg får skjærmen på min egen pc til å virke.

Dette hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt, blir litt skeptisk her nå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' date='12 april 2010 - 11:08' timestamp='1271063291' post='586361]

Da har jeg bilder å kan dukumentere enda et stangbrudd med Tiger`n

Litt ironisk at dette skulle skje i går siden jeg lovet å sjekke hva mine klubbkamererater som har stanga syns om denne.

Bruddet kom under et kraftig tillslag med pen size fisk i enden av snøret.

Stanga knakk rett av.

Bilder kommer så fort jeg får skjærmen på min egen pc til å virke.

Explosjon eller brudd tvert av går vel for det samme.

Stangbrudd er stangbrudd å en spade en spade ja.

Noen blir faktisk så forbanna at de kaster stanga si på sjøen når ting som dette skjer wink.gif

Interesant og faktisk flott at slike ting deles med andre. Å kaste stanga eller å bli fristet til det , fører til at mulighetene for å reklamere eller evt. gi sjansen til leverandøren å rette problemet , eller å konfrontere produsenten blir borte. Når man har med Kina å gjøre, er det ikke alltid leverandøren har mulighet til å sjekke hver eneste vare som leveres....eller at bedriftene som produserer gjør det etter gitte spesifikasjoner. Det kan være enorme variasjoner i kvaliteten fra gang til gang.

Hvilke av tuppene knekte? Var det 1. gang stanga ble brukt? Hvor mye vekt ble tuppen belastet med?

Fint med bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4 delte Ticaen min brakk på Sørøya ved vanlig pilking,men fikk ny uten spørsmål.

Hvordan stiller det seg til de som har fått knekt innlineren?

Og er det mange som har fått denne knekt?

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet en ny tråd her jeg.

Den 4 delte Ticaen min brakk på Sørøya ved vanlig pilking,men fikk ny uten spørsmål.

Hvordan stiller det seg til de som har fått knekt innlineren?

Og er det mange som har fått denne knekt?

Jeg er jo veldig interresert i tilbakemeldinger på dette da det er jeg som har utviklet stanga.

Bare for å klarere stangtype, så er det den gule Tica Tiger stanga med 3 forskjellige lbs stangtupper?

Hvilken tupp brakk og hvor på stanga?

Her er annbefalt vekter og + litt info fra min side om stang , sneller vekter etc

Så her er mine annbefalinger anng. sneller:

12-20 lbs - Tica ST 458 (G) g står for gull farge , ellers er den svart - eller Ambassadør 7000 Syncro

15-14 ils Tica 568 (G) eller Shimano TLD 20

30-50 lbs Shimano TLD 25 eller 30 ( two Speed), bruker begge disse selv på denne stanga - Her er det kun det som er godt nok !!!!

Femenal brems , og lett i forhold til kapasitet og størrelse. brukte min 30 da jeg fikk mi kveite på denne stanga. (77,5 kg)

Har også de andre snellene på de letter stengene.

Det som er viktig med Tica er å skylle dem litt i ferskvann etter hver gang(nesten) og gi "knarr" knapp litt olje i ny og ne. Størkner av og til.

De er veldig robuste og flotte , men noe tyngre enn de betse andre kjente merker da de er av lettmetaller eller karbon

Alle stangtuppene ble levert med en propp i den ”tykke” enden. Fjern denne da vann blir liggende inne i stangen og kan forårsake gjentetting.

Skyll tuppene du har brukt for å hindre at tupp på tuppen tetter seg.

Om du har flett nytt snøre på snella så ”slit” dette litt før du bruker det på denne stanga, da det de første gangene legger fra seg mye ”voks” fra multifilament snørene og dette kan også tette tupp om du fisker med mye snøre ute, 200-300 m.

Når dette er ”filt” av er alt ok.

Stanga består av en holk som har 3 tupper som følger med og alle passer i samme holk.

Det er og med en Fighter butt som du kan ha i enden av stanga.

Stangtuppene er forhåndstrukket med vaier i for hurtigere å skifte tupp , men egen vaien børe en og ha for treing av snøre om en er riktig uheldig

Yttertuppen(ringen) er og utskiftbar ( gjenger) om du skulle knuse keramikken i tuppen

1: 12 -20 lbs ( søkkevekt , pilkvekt 75 g - 250g )

2: 15 -40 lbs ( søkkevekt , pilkvekt 150g - 400g )

3: 30- 50 lbs ( søkkevekt , pilkvekt 300 g - 750 - 800g )

Har teste ( og brukket) mange stenger før denne ble ferdig og produsert. Er laget med hensyn til havfiskere og dens bruk anng flex , styrke , grep , vekt etc.

Mener det er noe av det beste som eksisterer av havfiske stenger , spesielt med aksjon som er på hver mm av stanglengde da snøre går inni stang.

50 lbsen er tatt mako hai på gode hundre kg uten problem og jeg har selv tatt

Lurer du eller noen på noe om dette så mail eller ring meg.

Svarer gladelig på godt og vondt ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her er mine annbefalinger anng. sneller:

12-20 lbs - Tica ST 458 (G) g står for gull farge , ellers er den svart - eller Ambassadør 7000 Syncro

15-14 ils Tica 568 (G) eller Shimano TLD 20

30-50 lbs Shimano TLD 25 eller 30 ( two Speed), bruker begge disse selv på denne stanga - Her er det kun det som er godt nok !!!!

Femenal brems , og lett i forhold til kapasitet og størrelse. brukte min 30 da jeg fikk mi kveite på denne stanga. (77,5 kg)

1: 12 -20 lbs ( søkkevekt , pilkvekt 75 g - 250g )

2: 15 -40 lbs ( søkkevekt , pilkvekt 150g - 400g )

3: 30- 50 lbs ( søkkevekt , pilkvekt 300 g - 750 - 800g )

Mener det er noe av det beste som eksisterer av havfiske stenger , spesielt med aksjon som er på hver mm av stanglengde da snøre går inni stang.

Enig med deg i alt relatert til stengene , Jon. Jeg tør allikevel å stikke hånda i ilden og ikke anbefale Tica snellene om man fiske ofte , dessverre alt for mye dårlig erfaring med disse.

Anbefaler på det sterkeste å satse på de nye størrelser til Tekota, her av 700 LC og 800 LC . KLOKKER!!

IMG_4380.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til florøen, ser ut som om du jobber med ticas produkter og mange av de er sikkert fine inkludert den nye inlineren=) men jeg mener det blir feil å nevne tica team st.458. vet ikke om det er kommet en ny modell men to kompiser av meg kjøpte identiske sneller av denne typen og brukte pilker på 300 gram. den første snella gikk etter 2 uker med fiske der største var en sei på rundt 10 kilo. etter denne seien ble dratt opp skulle kameraten min bruke snella og etter han hadde sunket pilken på bånn og skulle sveive opp hakket drivverket og bremsen tok ikke. det endte med at snøret måtte dras opp for hånd og vi skrudde opp snella for å se. det skal sies at vi ikke er ekspert på snelle reparasjon men det tilsynelatende billige metallet som var inni snella var bøyd (et tannhjul) og gjengene i drivverket gikk urytmisk i hverandre. snella ble aldri brukt igjen selvom den kun var 2 uker gammel.

min andre kompis brukte snella i drøyt et år of stelte den godt (vask og oljing) sommeren kom og snella gikk konk på samme måte som den forrige. samtidig gikk det ikke å røre spakbremsen- den satt bom fast. kan være vi har vært veldig veldig veldig uheldige med en produksjonsfeil, men det var neimen ikke mye å skryte av inni den snella. massevis av deler av billig lett kvalitet, snella fikk kallenavnet laggen ( som i gaming når et spill hakker og er ubrukelig) med mindre dere har kommet med en ny modell i det siste så vil jeg absolutt ikke anbefalle denne snella til fremtidige kjøpere. lett og billig er helhetsutrykket...

ellers sorry for off topic men hva er egentlig fordelen med en inliner? utenom at du får mer plass i tuben og er kanskje litt lettere? sliter ikke sena noe fryktelig inni stanga og/eller sena sliter seg inn i kompositten? eller er det lagt ringer inni?

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.