Gå til innhold
Fiskersiden

SKAL ha gjedde til helgen


Recommended Posts

Jeg og en kompis har vimsa rundt lillestrømtraktene i hele går og eidsvoll i hele dag uten å egentlig finne noen skikkelige fiskeplasser. I hovedsak fordi isen ikke har gått skikkelig på småvannene enda, og nitelva er full av dasspapir. I tillegg føles det rimelig bortkasta å stå på en stein i vorma og kaste på måfå.

Så spørsmålet er enkelt. Hvor kan vi dra til helgen for å være rimelig sikker på å få en gjedde på jerk? Har ikke tilgang på båt, da den krever litt vedlikehold før den settes på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker, men Drammenselva kan være en mulighet. Fra Mjøndalenbrua og nedover - uten at jeg er sikker på hvor grensa går for hvor det er lov å fiske og ikke lov å fiske mtp fredning. Dette må dere i så fall sjekke ut på forhånd.

Eller høre med de som pleier å fiske stam der på våren.

Er også usikker på hvor grumsete elva er der nede. Var oppe i Åmot-traktene på søndag og fisket ørret og der var det grei sikt i vannet, men synes det så litt verre ut lenger ned.

Kanskje noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva kan funke ja. Leste litt på nettsidene til fiskeforeningen, og så ikke noe om fredning ved første øyekast. Var et fryktelig styr med inndelte soner her og der, men vi får se.

Angående Nitelva, har du noen konkrete plasser å anbefale Remy? Surra litt rundt der på mandag, men fant liksom ikke noen skikkelige gjeddeplasser.

Og hvis noen kan svare på det, hva er egentlig en god gjeddeplass i en elv? Har jo hørt mye snakk om at gjedda står i sivet og soler seg og sånt i vann, men i elv da? jakter den rundt som andre fisker eller står den og sturer der også? Sleit litt med akkurat dette når vi prøvde i Vorma. Fant en konge plass nede ved elva, men det var liksom bare en liten odde med sandbunn så langt øyet kunne se. Noe strøm, men ikke så mye. Ser liksom ikke for meg at gjedda flyr rundt der... eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva kan funke ja. Leste litt på nettsidene til fiskeforeningen, og så ikke noe om fredning ved første øyekast. Var et fryktelig styr med inndelte soner her og der, men vi får se.

Angående Nitelva, har du noen konkrete plasser å anbefale Remy? Surra litt rundt der på mandag, men fant liksom ikke noen skikkelige gjeddeplasser.

Og hvis noen kan svare på det, hva er egentlig en god gjeddeplass i en elv? Har jo hørt mye snakk om at gjedda står i sivet og soler seg og sånt i vann, men i elv da? jakter den rundt som andre fisker eller står den og sturer der også? Sleit litt med akkurat dette når vi prøvde i Vorma. Fant en konge plass nede ved elva, men det var liksom bare en liten odde med sandbunn så langt øyet kunne se. Noe strøm, men ikke så mye. Ser liksom ikke for meg at gjedda flyr rundt der... eller tar jeg feil?

Gjedda står ikke bare å sturer! Gjedda flyr rundt, ja! :P Å svare på hva som er en god gjeddeplass er aldri enkelt. Gode gjeddeplasser varierer etter forhold, tid på året osv, og fra vann til vann (elv til elv)

At gjedda bare står i sivet og soler seg er en myte ;) Et godt allround tips er marbakker/dypkanter. Noen tider på året finner du mye gjedde på grunna.

Med andre ord bare å prøve seg fram :(

I Nitelva er det tålmodighet som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva kan funke ja. Leste litt på nettsidene til fiskeforeningen, og så ikke noe om fredning ved første øyekast. Var et fryktelig styr med inndelte soner her og der, men vi får se.

Angående Nitelva, har du noen konkrete plasser å anbefale Remy? Surra litt rundt der på mandag, men fant liksom ikke noen skikkelige gjeddeplasser.

Og hvis noen kan svare på det, hva er egentlig en god gjeddeplass i en elv? Har jo hørt mye snakk om at gjedda står i sivet og soler seg og sånt i vann, men i elv da? jakter den rundt som andre fisker eller står den og sturer der også? Sleit litt med akkurat dette når vi prøvde i Vorma. Fant en konge plass nede ved elva, men det var liksom bare en liten odde med sandbunn så langt øyet kunne se. Noe strøm, men ikke så mye. Ser liksom ikke for meg at gjedda flyr rundt der... eller tar jeg feil?

Nei, altså er gjedde i hele nitevla, men dypere områder enn meteren er å anbefale! Og samme i vorma, dyp hølene. Gjedda soler seg i sivet, men ikke enda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.