Gå til innhold
Fiskersiden

Okuma s-250LX


Recommended Posts

Kjøpte meg ett jerksett fra villmarksbutikken på jessheim. Med i settet var en 150g Savagear stang og en okuma snelle, dette kosta 999,- Kjøpte dette rett før påske og var selvsagt ivrig etter å få tatt det i bruk. Har fisket litt i to dager nå og er forsåvidt rimelig fornøyd med kjøpet, men snella er nok ikke av de beste. Har kasta en del og fått ett par skikkelige bråstopper midt i lufta og lyden som kommer fra snella da er ikke helt god. Høres ut som når man bomgirer med bilen og setter den i revers i stede for 5 gir... Er ikke så sikker på om denne snella holder lenger enn til helga. Jeg får også gnagsår på pekefingern av bryteren til knarren og det er litt plagsomt i lengden. Fyren på villmarksbutikken kunne heller ikke si om snella var brukbar eller bare crap, men siden stanga kosta 999,- med og uten snelle så tok jeg selvfølgelig med snella. Har noen andre erfaring med okuma sneller? Bruker forøvrig 0.30 fireline crystal og det har holdt stort sett, så lenge det ikke er noen kutt eller skader i den. Er powerpro bedre til å forhindre "digin", eller er det samme som med crystal? Har tenkt litt på og kjøpe en ny snelle, noen forslag? Gjerne så billig som mulig, og helst ikke mer enn 1500,- må også være en snelle som jeg ikke får gnagsår av :P

For de som lurte så har jeg ikke fått noe fisk :( (gjelder forøvrig også for jorgenms)

Btw så klarte jeg også å tømme ut halve bait kofferten ved Vorma i dag, Jørgen rakk akkurat å ta fram kamera å knipse ett bildet av det, kanskje han slenger det opp i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sverger til PowerPro ved Jerkbait-fiske, og jeg er selv en av de.

Og så er nok tykkelsen på sena di litt for tynt. Har selv prøvd med 0,32 med mye trøbbel. Baits som plutselig fløy av sted, ofte kråkereir og litt for kostbart i lengden.

Etter tips her på forumet, så gikk jeg opp til 0,41, og siden da har jeg ikke hatt problemer. :(

Når det gjelder snella di, så har jeg ingen erfaring med Okuma, men generellt for min del, har jeg erfart at det er lurt å smøre opp snella skikkelig før bruk.

Den skal jo være smurt når du henter den i butikken, men synes snellene blir bedre ved å gi dem en omgang først.

Og snelletips til jerkbait er enkelt:

Amb 5601 Jerkbaiter:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34403

Veldig mange som bruker disse, og ikke uten grunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har prøvd å fortelle deg Twistar, så må du nok kjøpe deg en abu jerkbaiter sånn som jeg har. Bruker også 0,41 power pro og den éne gangen jeg har fått backlash så har det ikke røket noe som helst. Men jeg har også prøvd å fortelle deg at du må bremse litt pent med tommelen så er du ihvertfal sikker på at du ikke får backlash.

Må fortelle om Jørgens bergningsservice og da. Twistar kasta ut for alle krefter, og sena røyk jo midt i lufta grunnet backlash. Favorittjerken Nemo sank rett til bunns med en 10 meters senestump på. Jeg kaster ut et par ganger, og på andre kastet så følger det jaggu med en liten Nemo på vei inn. Men fikk jeg finnerlønn? neida...

Vedlagt ligger bilde av en noe frustrert fisker etter et lite uhell. anders_jerkboks.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okuma har generelt veldig varierende kvalitet. Har stort sett bare brukt topp-modellene deres (haspel), og et par av dem har vært gull (så langt), resten har vært crap. Vet at det samme gjelder for havfiske snellene deres også, så det er vel ingen grunn til å anta at det ikke gjelder alt de lager.

Jeg gidder ikke bruke penger på Okuma eller andre "Kina" sneller lenger. Heretter er det japanske sneller med solid norsk importør som gjelder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sverger til PowerPro ved Jerkbait-fiske, og jeg er selv en av de.

Og så er nok tykkelsen på sena di litt for tynt. Har selv prøvd med 0,32 med mye trøbbel. Baits som plutselig fløy av sted, ofte kråkereir og litt for kostbart i lengden.

Etter tips her på forumet, så gikk jeg opp til 0,41, og siden da har jeg ikke hatt problemer. :)

Og snelletips til jerkbait er enkelt:

Amb 5601 Jerkbaiter:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34403

Veldig mange som bruker disse, og ikke uten grunn. :)

Bra jeg har bestillt 270 meter pp 0.42 fra ebay da :)

Titta litt på den snella fra skittfiske og den ser jo grei ut den. Titta litt rundt både på ebay og div. andre sider etter litt rimeligere priser men med frakt, toll og moms så blir det fort mye dyrere. Regner med at jeg bestiller meg en abu 5601 jb fra skittfiske i dag eller morra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de bra prisene Skitt Fiske har så lønner det seg ikke å bestille Ambisser fra utlandet. JB snella er jo uansett bare et skandalnavisk fenomen. Eneste grunnen til å bestille en Ambiss fra utlandet er om, du er som meg og vil ha de gamle modellene. Okuma Induron (utgått) er en bra snelle, når kommer det en som heter Akena tror jeg, den er og bra. Red Isis (er vel og utgått) er bra sneller (bare for å si noe fint om Okumasneller...)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte slikt sett som du har i fjor høst til 499.- på villmarksbutikken på jessheim. Og snella der oppfører seg nøyaktig slik du beskriver! Bare crap med andre ord.. kjøp Ambiss

Godt å se at flere har samme problemet, så vet jeg i alle fall all jeg ikke har gjort noe annet feil enn å kjøpe den dritt snella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har faktisk hele snella tatt kvelden... Med en 70g jerkbait får jeg ikke sveiva inn, bremsen bare hopper tilbake. Samme skjer når jeg jerker. Leste en plass her om billigsneller som låter som en trikk etter kort tid. Okumaen min låter mer som ett pukkerk, alla dette:

DSCN0967.JPG

Gjor som jorgenms skriver og kjøp deg ei Svart deilig Ambassadeur JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.