Gå til innhold
Fiskersiden

Bromsme med tigerstriper


Recommended Posts

For et par år siden var jeg med en kompis på blåkveitefiske. Vi fisket på 3-500 meters dyp nordvest for Tromsøflaket og fikk 3 fiskearter som ikke jeg har sett før. Den ene var en skolest, den andre en blåsteinbit og den tredje en brosmeliknende fisk med svarte tigerstriper. Den siste fant jeg ikke i leksikonet engang. Så da lurer jeg på om det er noen specimensamlere eller andre som har forslag?

Beklager at jeg ikke har bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skolest og blåsteinbit på samme tur!Fantastisk!

Mange artsjegere ville gitt et par fingre for å få oppleve noe slikt.

Denne siste hadde det vært moro å se bilde av men har man ikke så har man ikke ;)

For ordens skyld - vi fisket med 40 stamper line så det var ikke noe prestasjon akkurat. Men spennende å se nye arter. Og spesielt denne brosma med tigerstriper har jeg lurt veldig på hva slags fisk det var.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor var tigerbrosma? Ulvefisk eller en annen slags ålebrosme tenker jeg, dersom den bare var liten. Ellers kan jo brosme også ha mørke bånd når de er under en viss str.

Jeg anslår at fisken var mellom ett og to kilo. Tigerstripene var helt markert sort mot brun bunn og gikk i en spiss mot buken.

googlet ulvefisk og etter beskrivelse og utbredelse passer dette veldig bra med den fisken vi fikk så jeg konkluderer med det. Mange takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der forleden dag. Mye av det sammme som altid. Skulle gjerne fått noen av de store steinbitene der på kroken. Største flekksteinbiten er vel over 20kg. Største grå der er vel rundt 14kg+- Ellers de søte Blåsteinbitene. Så svær lomre der og 2kg+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar forslaget om ulvefisk, sjølv om eit par andre ålebrosmer også kan nå opp i same storleik. Eg vil legge til at skolesten godt kan ha vore isgalt. Det passar kanskje betre for djupner ned mot 500 meter nordvest for Tromsøflaket.. Ulvefisk, blåsteinbit og isgalt er nok ofte å finne som bifangst på liner sett etter blåkveite her ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar forslaget om ulvefisk, sjølv om eit par andre ålebrosmer også kan nå opp i same storleik. Eg vil legge til at skolesten godt kan ha vore isgalt. Det passar kanskje betre for djupner ned mot 500 meter nordvest for Tromsøflaket.. Ulvefisk, blåsteinbit og isgalt er nok ofte å finne som bifangst på liner sett etter blåkveite her :)

Der lærte jeg noe nytt igjen :D Googlet isgalt og det var nok denne vi fikk som bifangst (altså ikke skolest). Ser at den er egnet til konsum. Det hadde jeg ikke trodd, vi så på det som uønsket ufisk og ville helst ikke ha skapningen i båten ettersom den produserte mye slim. Vi sleit den derfor av utfor rekka. Fikk hundrevis av denne - spesielt når vi kom utfor kanten ned mot 4-500 meter.

Forøvrig kaller vi blåstenbiten for vannbøffel. Sannsynligvis pga det vasne, uspiselige kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydde det med isgalt?

Tror jeggu jeg må hyre en båt og reise milevis til havs for å prikke inn den :) Det kommer jo bare til å koste noen tusen :D

Isglt er vel også sannsynligvis det dyreste lakeagnet som noensinne er brukt i Engerdal.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydde det med isgalt?

Tror jeggu jeg må hyre en båt og reise milevis til havs for å prikke inn den :) Det kommer jo bare til å koste noen tusen :)

Ja, når vi havna for dypt fikk vi ikke blåkveite, men derimot var det i perioder isgalt på hver angel.

Burde kanskje arrangert en specimentur til sommeren. Kan garantere blåkveite og isgalt, med mulighet for ulvefisk og blåsteinbit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når vi havna for dypt fikk vi ikke blåkveite, men derimot var det i perioder isgalt på hver angel.

Burde kanskje arrangert en specimentur til sommeren. Kan garantere blåkveite og isgalt, med mulighet for ulvefisk og blåsteinbit :thumbsu:

Det hadde vært utrolig artig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det stor interesse for :thumbsu:

Jeg håper du oppfattet det jeg skrev i min forrige post som at jeg vil være med.

Med så mange dyktige fiskere som melder sin interesse har jeg mistet all slags tro på at det er mulig for meg å få fisk, men man får ihvertfall ikke noe uten å ha snøret i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.