Gå til innhold
Fiskersiden

Bløgge makrell?


Dr.Nub
 Share

Recommended Posts

Har akkurat lest at man ikke skal bløgge makrell (her er det ikke agnbruk det er snakk om men som mat), men ikke noe om hvorfor.Har alltid bløgga makrellen, som alle andre fisker, men dette er tydeligvis feil...Kan noen forklare hvorfor? Og hva med sløying? Pleier å gjøre det også med det samme jeg får fisken (eller tid), blir det også galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest at man ikke skal bløgge makrell (her er det ikke agnbruk det er snakk om men som mat), men ikke noe om hvorfor.Har alltid bløgga makrellen, som alle andre fisker, men dette er tydeligvis feil...Kan noen forklare hvorfor? Og hva med sløying? Pleier å gjøre det også med det samme jeg får fisken (eller tid), blir det også galt da?

I norge er det lovpålagt å bløgge all fisk, vertfall i kommersielt fiske. Og det meste av makrell som konsumeres er det vel yrkesfiskere som har tatt opp. Eneste unntak er makrell og sild som skal til oppmaling.

Men det kan jo ha med smaken å gjøre. Sei som det skal lages rødsei av bløgges jo ikke.

---------

9-8, 9-8 rettelse, ny feil følger: All fisk skal bløgges men det er unntak for sild og makrell og annen småfisk, samt industrifisk til oppmaling...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløgger all makrell (og fisk)som går til mat.Gjøres enkel og rask med samme kroken man fjerner fra kjeften. Det sier i seg selv at jo mindre blod i kjøtet , jo bedre kvalitet og lengre holdbarhet. Bruker å vakumpakke matmakrell i poser, som suges tom for luft med støvsuger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløgger all makrell (og fisk)som går til mat.Gjøres enkel og rask med samme kroken man fjerner fra kjeften. Det sier i seg selv at jo mindre blod i kjøtet , jo bedre kvalitet og lengre holdbarhet. Bruker å vakumpakke matmakrell i poser, som suges tom for luft med støvsuger.

Enig med du - mindre blod gir mer holdbar og bedre mat!

Dog er makrellen feit og lett bedervelig. Den harskner og dette skyldes at luft kommer til. Det kan være at harskning forsinkes ved å la fisken være 100 % hel ved innfrysing, men for de fleste tror jeg å la bløgging være av denne grunn er overdrevent. Makrell skal jo helst konsumeres fersk og er uansett ingen slager etter et halvt til et år i fyseboksen, hvis du ikke vakuumpakker den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du - mindre blod gir mer holdbar og bedre mat!

Makrell skal jo helst konsumeres fersk og er uansett ingen slager etter et halvt til et år i fyseboksen, hvis du ikke vakuumpakker den...

Jeg er så pass heldig at makrellen er en del av hverdagskosten min ( ja, hver dag) Gleder meg til de fleste pir begynner å vise seg ( nydelige nygrillede) Til mat liker jeg pir best og om nykålen fortsatt er å få kjøpt, lager jeg en av favorittrettene mine : " Pir i kål" ( surrer urtekrydret pir i kål blader) og trekkes i løkvann med pepper og salt. Ellers har jeg en rett som anbefales også : "Dopapir" : Urtekrydret små makrell som dampes i hvittvinn og litt akkevit og hakkede plommetomater med hvittløk. Hvittvinen & akkevitten gjør det til at makrellen blir dopet og derfor navnet på retten.

Stor makrell koker jeg og lager selv makrell i tomat som brukes til den obligatoriske frokosten i hverdagen. Da har ikke jeg behov for å kjøpe den nødvendige Omega3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Pir i kål" ( surrer urtekrydret pir i kål blader) og trekkes i løkvann med pepper og salt. Ellers har jeg en rett som anbefales også : "Dopapir" : Urtekrydret små makrell som dampes i hvittvinn og litt akkevit og hakkede plommetomater med hvittløk. Hvittvinen & akkevitten gjør det til at makrellen blir dopet og derfor navnet på retten.

Aldri vært fan av Makrell, men nå ble jeg faktisk sulten :rock: dette må prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANg kommersiellt fiske- det er nok ikke sånn at f.eks makrell og sild bløgges selv om det skal til konsum :lol:

Ser føre meg 7-8 mann med kvar sin kniv på dekk for å bløgge 2000 tonn makrell for hand før den går i RSW tankane... :whistle:

2000 tonn = 2000000 kg = ca. 6000000 fisk? :rock: Og den skal jo helst leverast iløpet av eit døgn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så pass heldig at makrellen er en del av hverdagskosten min ( ja, hver dag) Gleder meg til de fleste pir begynner å vise seg ( nydelige nygrillede) Til mat liker jeg pir best og om nykålen fortsatt er å få kjøpt, lager jeg en av favorittrettene mine : " Pir i kål" ( surrer urtekrydret pir i kål blader) og trekkes i løkvann med pepper og salt. Ellers har jeg en rett som anbefales også : "Dopapir" : Urtekrydret små makrell som dampes i hvittvinn og litt akkevit og hakkede plommetomater med hvittløk. Hvittvinen & akkevitten gjør det til at makrellen blir dopet og derfor navnet på retten.

Stor makrell koker jeg og lager selv makrell i tomat som brukes til den obligatoriske frokosten i hverdagen. Da har ikke jeg behov for å kjøpe den nødvendige Omega3.

Makrell i tomat sier du. Hvordan lager du det? Spiser som regel det hver dag på jobb, og det blir nå litt penger ut av det til slutt når en boks snart nærmer seg en tjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.