Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2010


nanablag
 Share

Recommended Posts

Taktikken jeg pleier å kjøre til stam (litt avhengig av hvor - men i elva du prøver deg funker det som regel bra) er å løsfore med en del reker, både hele og i biter. Tinte såklart. Kan fylle en feeder med rekemos, og agne med det, enklere blir det liksom ikke. 60-70cm fortom på denne tiden i det kalde vannet.

Bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 522
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Taktikken jeg pleier å kjøre til stam (litt avhengig av hvor - men i elva du prøver deg funker det som regel bra) er å løsfore med en del reker, både hele og i biter. Tinte såklart. Kan fylle en feeder med rekemos, og agne med det, enklere blir det liksom ikke. 60-70cm fortom på denne tiden i det kalde vannet.

Bare et eksempel.

Dette høres jo ut som en grei strategi. Jeg får prøve det slik neste gang. Får håpe den sitter da :P

Ikke så lett å vite hvordan man skal legge det an med så liten erfaring med moderne meite, så jeg takker for alle tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blodsutgytelser må til, det funker helt på linje med godt haill, så dette er kanskje noe for flere "

Legger inn protest på den uttalesen, haill er knall :D

Snart sklir du rett inn i ZZ Top om de trenger en "stand in" om du ikke stusser sjegget ditt snart ....

Kult å se at du får fisk å grattis med pers :)

Håper denne tråden blir fyllt av masse knalle bilder av fisk med en " alltid smilende" Nana som fangstmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur 6.mai.

I dag fikk jeg gleden av å hilse på mao og Remy :)

Planen var egentlig å fiske harr men etter en værrapport ble den planen raskt skrinlagt.

Mao og Remy var i Åkersvika og fisket gjedde, noe Remy helt sikkert kommer til å skrive en rapport om.

Jeg kan ihvertfall fortelle om en Remy som virket veldig fornøyd...

Gjeddeutstyr hadde jeg ikke i bilen så jeg gikk opp og hentet meiteutstyret og tenkte å meite mens gutta fisket gjedde. Da en annen fisker fikk ei brasme på land visste jeg ihvertfall at brasmene var tilstede så håpet mitt ble tent.

Jeg fikk foret opp en plass og begynte å fiske der. Som agn brukte jeg vekselvis mais og mark/mais-kombo. Hadde noen små napp men fikk ikke kroket noen av dem. I tillegg slet jeg med at jeg satte fast i ett eller annet der ute. Litt vonde strømforhold gjorde at jeg prøvde litt et annet sted da vi skjønte at det vi så i overflaten var gjeddelek innså jeg at dette kanskje ikke var den beste flekken å fiske snille karpefisker på i dag... En forflytning tilbake til startstedet ble derfor gjort og jeg strevde fremdeles... Plutselig får jeg et skikkelig hugg og jeg får kroket fisken og kjenner bra tyngde! Dessverre setter det hele seg fast etter få sekunder og jeg kan bare glemme hele fisken, dessverre, for denne tror jeg var bra. Etter dette får ejg besøk av ei vegetargjedde, jeg hadde ikke sett noen som helst slags form for bevegelse i stangtuppen men da jeg sveiver inn viser det seg at kroken er borte, ei gjedde har spist maisen min og gnagd av sena. Typisk meg å bare rote i denne situasjonen med flinke fiskere tilstede og alt..

Været blir stadig kjøligere og etterhvert forlater Remy og Mao stedet, jeg blir igjen fordi jeg hater å blanke.

Få minutter etter at de har gått sitter den første buken, en liten en på 1200 gram, denne har forsynt seg godt av foret mitt og min optimisme stiger. Jeg skal kaste ut på nytt men blir forstyrret av et kjempeplask til høyre for meg, rent instinktivt kaster jeg dit selv om jeg vet at det ikke var noe vits. Da jeg endelig får sveivet inn igjen plasker det på den andre siden av meg og historien gjentar seg. Da jeg endelig tar meg sammen og kaster ut igjen på rett sted biter det igjen. Også denne gangen er det vederbuk, en liten hissig rakker på 750 gram, hadde dens større artsfrender vært like hissige ville vederbukfiske vært utrolig actionfylt! Denne var det fart i! Nå får jeg endelig ordentlig trua og merker da selvfølelig ingenting mere. Værdraget blir kaldere, jeg bestemmer meg for å dra hjem og setter for sikkerhets skyld bort den siste feederkroken min på siste kast.

Dette var en tur som var langt mer vellykket enn mitt fiskeresultat tilsier! Det var hyggelig å hilse på Remy og Mao, gøy å se at Remy fikk fisk og fascinerende å se gjeddene som lekte på så grunt vann. I likhet med Remy mislikte jeg å se de døde fiskene på land og i vannet, men jeg håper og tror at svært få fisker ender sine dager på den måten, de fleste blir nok enten mat eller satt ut igjen på en pen eller mindre pen måte. Jeg kommer definitivt til å fiske i vika igjen!

Etter at fisket var avsluttet hentet jeg litt agn :) 1 liter rød maggot, 0,5 liter røde pinkies og 0,5 liter hvite pinkies. Jeg gleder meg til å bruke opp dette.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall nana, jeg var sikker på at det kom til og hende noe der. da jeg så tuppen din dansa mang en gang,

har aldri sett slik fiske meite fiske du fisket med før.

knall det da.

Gratulerer med flotte fangster nana :)

og du på den plassen så er det stor stor steikepanner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens meitetur er foreløpig ikke 100% spikret, men meiting blir det og jeg håper på bedre resultater enn i går....

Rapport kommer når jeg er hjemme igjen :)

Hei, så bra at det ble noe på deg :D Fantastisk, så mørkt ut en stund dog.... hyggelig å hilse på ja!

Var godt å slippe å blanke. Overrasker meg ikke at det gikk noe bedre da jeg ble igjen alene, jeg er nok roligere og fisker bedre da :)

Er det andre tilstede skal jeg på død og liv prestere og da går det som regel deretter.

De småtassene jeg fikk etter at dere hadde gått var ikke akkurat noe å rope hurra for de heller, men jeg hater å blanke....

Hei igjen nana.

hyggelig og fiske med deg i dag. jaggu er du uheldig og, var noen riktig pene på i dag

Det vr nok bare den ene fisken som var noe å trakte etter. De andre jeg hadde kontakt med var nok helt ordinære :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det et slags forsøk etter stam i dag :growl:

Det blir fort blanking og forhåndsannonsering bedrer jo ikke akkurt sjansen for fisk :growl:

Jeg tar det for gitt at de av meiterne som leser dette gliser godt for seg selv nå av den enkle totningen som skla prøve å få ekspertfisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle altså stamen prøves igjen.

Jeg skulle i dag fiske og fore med reker, i tillegg tok jeg med litt pinkies og mark sånn i tilfelle.

I det jeg drar avgårde har jeg en distinkt følelse av å ha glemt noe viktig.

To nye plasser ble prøvd. På den første plassen skjedde det virkelig ingenting så da jeg observerte store ørekyter ved land tenkte jeg at jeg kunne prøve å perse på ørekyte... :)

Jeg gikk derfor opp til bilen og hentet ei passelig stang og boksen med pinkies. Da jeg prøvde å fiske dem viste det seg at de var mer interessert i det blanke søkket enn i den søte røde pinkien... De store var det heller ikke mer å se til så da tre små ørekyter var landet orket jeg ikke det lenger!

En ny plass skulle prøves og jeg prøvde samme strategi. Ingenting skjedde, men jeg hørte to voldsomme plask! Jeg flytter meg derfor instinktivt, men kanskje meningsløst, noen meter i en slags håpløs tro på å få fisken som vaket. Jeg skifter omtrent samtidig agn til mark i håp om å få noe! Reke har fremdeles tilgode å gi meg en eneste fisk i ferskvann. Nå går det opp for meg hva jeg har glemt, det er selvfølgelig en varm genser. Kveldene er fremdeles ikke spesielt varme. Etter en stund kommer kveldens opplevelse: En bever svømmer forbi meg, ganske nære og jeg klarer å være så stille at den ikke ble skremt. Der har vi forklaringen på plasket tenkte jeg.. Bevere kan jo lage plaskelyder som får en til å tenke på digre ørreter.... Jeg ser plutselig små bevegelser i stangtuppen, men det var sannsynligvis ei flaggermus som kom borti sena. I etterpåklokskapens ånd virker kanskje ikke dette særlig sannsynlig da flaggermus vel er kjent for å klare å unngå slike fadeser? Savnet av den varme genseren blir stadig sterkere men observasjon av et lite vak får meg til å holde ut litt til. Katastrofen er at jeg deretter hører og kan delvis se ringene etter et skikkelig vak, dette var neppe bever! Av en eller annen idiotisk grunn fisker jeg da litt til, hvorfor aner jeg ikke, bunnmeite etter vakende fisk er jo ikke akkurat det best tilpassede. Jeg pakker sammen sakene litt over midnatt og er mer kjølig enn hva godt er.

På plass i bilen sender jeg en SMS til en kamerat som er ute på Mjøsa etter ørreten og får til svar at de har fått en ørret, ikke store saken, men du så deilig det må være å sitte i en båt på Mjøsa nå og faktisk få fisk! Dette får meg til å undre på hva jeg egentlig driver med. Jeg bor på Toten og det er mai og jeg drar langt avgårde for å ikke få stam istedet for å benytte meg av mulighetene lokalt. Dette finnes det vel bare et eneste dekkende ord for, nemlig "galskap"!

Min evaluering av turen er at jeg brukte for lang tid på den første plassen og da jeg valgte å flytte meg innad på den andre burde jeg gått tilbake til den første foringsplassen og gitt den det siste kvarteret i håp om at det hadde kommet inn noe fisk der.

Jeg blir mer og mer overbevist om at stam er en fisk for eksperter og begynner å lure på om jeg skal la den ligge til jeg hører om plasser som har levert mengder av småfisk. Hvis andre fiskere ikke har klart å unngå den er det ikke sikkert jeg klarer å unngå å få den heller.

Dette minner mer og mer om mine problemer med røya, men da den bobla sprakk bør da denne gjøre det også.

Mitt eneste forholdsvis sikre stamnapp sålangt har vært på ostepølse som hadde godgjort seg i kjøleskapet i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Haha likte flaggermus-teorien; som etter litt tenking så ble forkastet igjen. :shifty:

Man må jo ut og satse for å få ting til, du kommer deg da i det minste ut av huset og gjennomfører satsing (selv om du glemmer genser). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha likte flaggermus-teorien; som etter litt tenking så ble forkastet igjen. :)

Flaggermusteorien er i ferd med å bli tatt inn i varmen igjen.

Hva tror du om den? Bør den forkastes? Agnet var ihvertfall helt urørt og flaggermusene flakket rundt i området. Det jeg er usikker på er om flaggermusa med sitt sonarsystem vil identifisere sena som en fysisk hindring eller om den kan tenkes å kunne feilidentifisere den som et bytte og dermed fly på den av den grunn?

Dersom flaggermusteorien bør forkastes vil jeg gjerne ha andre forslag til hvorfor stangtuppen plutselig skulle bevege på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.mai:

Jeg bestemmer meg for å ta en ny tur til Åkersvika, samme plass som fredag.

Da jeg får to buker veldig raskt bestemmer ettan seg for å ta en tur nedom. Innen han får begynt fisket har jeg fått 5 og mistet én. Da ettan starter fisket får han fire veldig kjapt. Det var nok foret som gjorde at det gikk så mye bedre for han :)

På dette tidspunkt kom en oppsynsmann fra SNO på besøk til oss, det napper hos meg, men i stresset klrer jeg å få sena til å ryke. Oppsynsmannen forteller oss at det er ulovlig å fiske her, jeg forklarer at en som var innom fylkesmannen denne uka hadde fått en annen beskjed og vi slipper unna med en enkel bortvisning.

Mer om reglene i Åkersvika 2010.

Jeg ønsker å fremheve ar oppsynsmannen var meget hyggelig og gjorde jobben sin på forbilledlig vis. Han framla alt saklig og behandlet oss som mennesker.

Jeg ringte mao og remy og informerte dem om at reglene var annerledes enn vi hadde trodd på fredag.

Jeg håper og tror at mao vil snakke med den han snakket med tidligere hos fylkesmannen igjen for å få klarhet i hva dette er for noe. Oppsynsmannen hadde svært klare regler fra fylkesmannen og hvorfor eller hvordan en ansatt der kan gi inntrykk av at det er annerledes er derfor merkelig.

Dersom det viser seg at fylkesmannen ikke har oversikt over sine egne regler skal jeg sende en mail til oppsynsmannen om dette, han var svært interessert i å få ryddet opp dersom rotet i denne saken var fra fylkesmannens side.

Etter dette ville jeg fiske mere mens ettan svært forstålig ble lei. Jeg fikk resten av superforet hans og dro et annet sted... :thumbsup:

I løpet av to timer mistet jeg 3 feedere og 7 kroker, hadde noen napp jeg aldri fikk kroket og fikk disse fiskene:

104194_s.jpg

Stam 856 gram, ny art :lolu:

104195_s.jpg

Brasme 1200 gram, mitt livs minste og årets første.

104196_s.jpg

Stam 1450 gram

Alle tre fiskene ble tatt på gilde bacongrill med ost. Den siste fisken hadde mye for i kjeften så den likte tydeligvis også superforet til ettan.

Endelig satt stamen og det var jaggu bra for stamfiske har jeg virkelig ikke råd til.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny art.

Stam er en flott fisk.

Artig at du fikk den i Åkersvika. Det er vel ingen av artsoversiktene for Mjøsa der stam er listet opp.

Så om det ikke var klart tidligere så var dette et beviset på at stam har vandret opp i Mjøsa.

Jeg fikk den ikke i Åkersvika, ikke i Mjøsa i det hele tatt, men et annet sted :thumbsup:

Beklager at jeg har formulert meg slik at det kan virke som om jeg fikk den i Mjøsa, å få stam der ville jeg sett på som en sensasjon.

Jeg kjenner til at man har spekulert i om den kanskje kan ha vandret opp i Mjøsa fordi den er observert i Vorma. Jeg vil dog tro at dersom den har vandret opp i Mjøsa vil de første eksemplarene bli tatt ganske mye lenger sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.