Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2010


nanablag
 Share

Recommended Posts

Gratulerer Nanablag. Var ikke så vanskelig å få den bare du kom deg på rett plass :thumbsup: Og med riktig for-blanding :)

Og riktig type pølse :lolu:

Takk for hjelpen :thumbsu:

Jeg er veldig fornøyd med gårsdagens tur selv om den kunne endt med mye mer fisk, et senebrudd på fisk og veldig mye fastsetting ga en begrensing, hadde jeg unngått dette tror jeg at jeg virkelig kunne sett ketchupflaskeeffekten i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 522
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StadJon

Flaggermusteorien er i ferd med å bli tatt inn i varmen igjen.

Hva tror du om den? Bør den forkastes? Agnet var ihvertfall helt urørt og flaggermusene flakket rundt i området. Det jeg er usikker på er om flaggermusa med sitt sonarsystem vil identifisere sena som en fysisk hindring eller om den kan tenkes å kunne feilidentifisere den som et bytte og dermed fly på den av den grunn?

Dersom flaggermusteorien bør forkastes vil jeg gjerne ha andre forslag til hvorfor stangtuppen plutselig skulle bevege på seg.

He he nei den bør ikke forkastes. Så mest for meg at du satt og grublet og noterte potensielle teorier. :) Flaggermus krasjer ofte i både stenger, sene og ikke minst er de ramme på å forsøke seg på f.eks. en sluk når den seiler gjennom lufta.

Gratulerer med stam forresten, så det først etter mitt forrige innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gratulasjoner :)

Jeg føler at dette var to meget velfortjente fisker med tanke på all tiden jeg har lagt ned for å prikke inn arten.

Nå kan jeg endelig fokusere på andre ting. Jeg kommer til å prøve å få større eksemplarer men kommer ikke til å sette det foran alt annet av interessante satsinger.

Jeg håper at årets meitesesong med dette kom skikkelig i gang :)

Det skjedde så mye i går så rapporten burde blitt fyldigere og morsommere men det viktigste i går var møtet med naturoppsynet i Åkersvika og dermed klargjøring angående reglene der.

Jeg håper flest mulig leser det jeg har skrevet om saken og at reglene nå er klargjort for de aktive brukerne på FS. Jeg håper alle vil bidra til å spre budskapet og dermed hindre andre i å gjøre de feilene blant andre jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det neppe noe meiting før onsdag.

I dag skal bilen få seg en lengre tur for å inspisere et vann som skal prøves senere.

Jeg har store forhåpninger til sesongen og håper jeg avslutter den som en beder meiter enn da jeg startet. Foreløpig er det lite som tyder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir visst en slags blogg over mine turer.

Jeg tok en lang kjøretur tidligere i dag for å inspisere et vann. Det så verre ut enn fryktet. Vannet er allerede så tidlig delvis gjengrodd og vegetasjonen er så tett rundt det at det er svært vanskelig å komme seg ned til det untatt på noen få plasser. Jeg fikk strevd meg ned et sted og fant ut at det til nød vil gå å fiske der. Jeg la ut en moderat mengde for et lite stykke fra land men nære nok til at det går an å se om det fortsatt er der eller har blitt spist ved neste visitt.

Dette blir spennende :D

Hva satsingen går på vil nok framgå etterhvert men inntil videre lar jeg det være med å si at det foreløpig antakelig er litt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet jeg hdde foret i er avlagt en ny visitt etterpå og foret var urørt. Kanskje er det litt tidlig enda eller kanskje jeg valgte et dumt sted.

I dag er det planlagt ny meitetur og rapport kommer når jeg er tilbake enten det blir fisk eller ikke.

Jeg regner med å få en skikkelig leksjon i feederfiske av min medfisker i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.mai:

Som ventet fikk jeg i dag en skikkelig leksjon i feederfiske.

Jeg fisket sammen med Ettan, målet var stam og agnet igjen pølse.

Dagens resultat var to vederbuk på meg mens ettan fikk to brasmer og ca 4 tonn vederbuk.

Jeg gjorde også et lite forsøk etter mort nære land med maggot, dette gav oss en mort hver.

Stamen uteble men jeg hadde et napp ganske tidlig i økta som jeg tror var stam da det var av det mer voldsomme slaget.

Hva som gikk galt for min del denne turen kan det sikkert sies mye om, noe må tilskrives uflaks da vi gjorde alt så å si identisk, noe må også tilskrives feil fra min side slik som at jeg kastet for langt endel ganger noe jeg kunne forhindret ved å klipse opp sena.....

På slikt ventefiske som dette er det jo egentlig greit å fiske med mer enn ei stang og jeg gleder meg derfor til jeg får ei feederstang til.

Som den kjedelige totningen jeg er har jeg bestilt ei maken stang som den jeg allerede har, en Drennan series 7 carp feeder puddle chucker, jeg ser ingen grunn til å kjøpe en annen type når jeg er så fornøyd med den jeg allerede har :rofl: I tillegg får jeg snart ei litt lettere quiver-stang så jeg har litt å velge mellom. Coregonus-stanga er kun for det aller letteste fisket og det er fint å ha et trinn mellom den og puddle chucker'n. Sannsynligvis vil jeg senere gå til anskaffelse av ei kraftigere feederstang men hva valget faller på her vet jeg ikke, vurderer en av de dyrere Shimano-stengene eller kanskje ei Stang fra Drennan.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor lite ulker i denne tråden!

Jeg skal se om jeg får lagt inn en målrettet steinsmettsatsing i løpet av sommeren. Jeg vet ikke helt hva jeg skal fóre den inn med men jeg antar en fóringskampanje med oppklippet meitmark vil lokke dem inn og skaffe en ulke til denne tråden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag skal jeg delta i min første meitekonkuraranse :D

Det blir spennende. I tillegg til feederstanga skal jeg da ta i bruk finere metoder :blush:

98578_s.jpg

Toppknytt 8meter! Dette blir fancy! Det blir vel andre eller tredje gang i mitt liv jeg fisker toppknytt så dette kommer til å gå glimrende :D

Valget av for faller på shock feeder og milo special carpa, hvilket agn jeg faller ned på får tiden vise men det jeg har er mais og maggot så da blir det nok sistnevnte.

Dette minner meg på at jeg skal fryse ned litt maggot/casters for å ha i fóret.

Håper det ikke har blitt fluer :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.mai

Den store dagen var her! Jeg skulle delta i meitekonkurranse, frykten for å dumme seg realt ut var til å ta og føle på.

Mye på grunn av dette slet jeg med å sovne kvelden før, jeg lå og vred meg i senga og kom meg ikke til ro. Jeg sovnet rundt 04:00, vekkerklokka sto på 05:00.....

En time etter at jeg hadde sovnet ringte klokka, det var på tide å stå opp. "Jeg har god tid, la meg ligge 10 minutter til", tenkte jeg.... 07:20 ringte TØ og lurte på hvor det ble av meg, dermed måtte vi kjøre hver vår bil til Hellerud. Jeg styrtlagde kaffe og kledde på meg i hui og hast, tackleknyting som skulle gjøres en eller annen gang mellom 5 og 6 utgikk selvfølgelig.

Når dagen får en dårlig start er det sjelden et godt tegn for hvordan den ellers kommer til å fortone seg, denne dagen ble intet unntak

Vel framme i god tid finner jeg fram utstyret, feederstang og toppknyttstang.

Fóret blandes og siles og er klart til start :dribble:

Alt utstyret som inkluderer bl.a. meitekasse som jeg fikk låne av en alltid like behjelpelig TØ bæres på plass og er i orden i god tid.

PLassen jeg skal sitte på er forøvrig et grusomt gjørmehull og alt blir bare kliss og møkk og drit!

Nå går det opp for meg at jeg må knyte tackle til toppknyttstanga, jeg har dupp og krok men hverken sene eller bly og får låne et ferdig tackle, det trenger bare å skjøtes på litt i toppen, dette ordnes og et søkke finnes fram for å lodde dypet, fortomslengden justeres og alt er bra.

5 minutter før grunnforingstiden oppdager jeg at duppen er overblyet... en liten strek i regning. Vel vel her er det bare å fjerne noen søkker, tenkte jeg. Det var enklere sagt enn gjort, søkkene var festet slik at dette ikke var i nærheten av enkelt, men jeg rekker det på sekundet før det gis startsignal til 5 minutter grunnforing.

Nå oppdager jeg at jeg glemte å etterfukte foret. Å bake baller går ikke! Det bar smuldrer i filler. Jeg styrtetterfukter og får kastet ut noen baller til toppknyttplassen. Vel ferdig med dette skal det fores med feederen lenger ut. Jeg rekker nøyaktig en feeder før det gis signal om å starte fisket. Jeg prøver selvfølgelig å fullføre foringen men dette legger jeg bort da de ved siden av meg får fisk nære land. Jeg finner fram toppknyttstanga og prøver å fiske på den landnære forplassen min. 4 kast uten å kjenne noe som helst. Jeg blir desperat. På dette tidspunkt burde jeg prøvd å tenke eller kanskje kastet ut en forball til, istedet prøver jeg desperat å få fisk. Desperasjon er sjelden det rette på fisking. Endelig biter det! Jeg gir tilslag med det resultat at teleskopstanga finner det for godt å slå sammen seg selv. De øvre delene fyker til bunns og knuser "lokket" i bunnen av stanga. Fisken er det selvfølgelig intet håp om å få. Ufortrødent monterer jeg opp stanga på nytt og greier opp de 8 meterne med sene som klarte å lage overraskende mye vas. Jeg kaster ut på nytt og det biter :D Jeg glemmer at stanga jeg fisker med er 8 meter og gir alle tilslags mor! Enhver skinnfille som fisken må sitte i er sjanseløs under slike forhold...... Vel vel! Nytt kast, nye muligheter :D Denne gangen setter jeg fast og drar av sena. Nix mer toppknyttfiske i dag...... De ved siden av meg drar fisk på toppknytt og take apart så dette er frustrerende. Jeg går over til feederfiske og den halvgjorte foringa. Jeg kaster ut og PANG! der ryker sena og feederen plasker ut i vannet. Heldigvis har jeg ekstra feedere og knyter opp på nytt. Punktet jeg skal fiske på er forholdsvis gressfritt og virker fint, det jeg ikke kan skjønne er hvorfor det er så vnaskelig å kaste dit. Det gikk jo så fint før fisketiden startet!! Det jeg ikke har tenkt på er at under praktisk fiske er alt gresset mellom meg og kroken et stort problem... Jeg drar opp en god del vegetasjon mange ganger før det endelig sitter en fisk :D Den faller av ca 50 cm fra land og akkurat da hører jeg TØ rope "Åssen går det, Håvard?". Jeg vet ikke helt hva jeg svarte men noe positivt svar var det helt sikkert ikke :)

Jeg fisker ufortrødent videre og får noen morter i ny og ne, men sliter stadig med kastingen.... En halvtime før fisketidens slutt kaster jeg av sena på ny og det var det beste som skjedde denne dagen.... Jeg knyter opp igjen på nytt og nå virker alt som en drøm :D Jeg har mast sannsynlig fisket 3 timer med sena rundt stanga uten å se det. Kastelengden som for få minutter siden var vanskelig, er nå barnslig enkel, jeg kunne garantert kastet 20 meter lenger! Den siste halvtimen får jeg noen få små fisker til, deriblant negativ pers på buk..... Denne perioden får de lite fisk ved siden av meg også så at jeg har økt tempoet marginalt denne perioden er forsåvidt bra. Jeg veier inn 1040 grama og unngår med dette sisteplassen. De gode kara fikk mye mer, men det får heller så være. Jeg prøver å rydde sammen utstyret men meitekassa sitter bom fast i gjørma! Etter flere minutter med lirking og draing får jeg den endelig opp som den mest møkkete gjenstanden jeg noen sinne har sett! Sikkert kjempegøy å låne bort utstyr til noen som skitner det til sånn :)

Siden jeg syntes det ikke gikk an å gi fra seg ting slik stoppet jeg innom TØ og spylte tingene jeg hadde lånt så han ikke ble sittende igjen med alt arbeidet.

Feederfiske var feil i dag. Dupp hadde så absolutt vært tingen. Matchstanga lå igjen i bilen og det var etter alt å dømme et dårlig valg. Med så mye å sette fast i på bunnen ville sliderdupp vært et mye bedre valg. Toppknytt ville vært enda bedre, men det skar seg jo fordi jeg ikke greide å stå opp i tide.

Dagens moral får være: Klarer du ikke å stå opp når du skal går alt til helvete!

Det rimte forøvrig ikke og er derfor neppe sant selv om det stemte utrolig godt denne dagen.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.