Gå til innhold
Fiskersiden

Mine meiteturer 2010


nanablag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 522
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanvittig morsom lesing det her Nana,det var så jeg følte fiskeskjelven selv :blush: Det er ikke så lett å prestere på kommando særlig ikke for oss bedagelige meitere :goodjob:

Hyggelig at du likte rapporten min ;)

Det jeg virkelig fikk se var at konkurranse er noe helt annet enn å fiske alene.

Prestasjonsangst er heller ikke noe som fremmer fisket. Neste gang skal jeg PRØVE å fiske slik jeg har troen på hvis jeg bare tør....

Jeg tenkte ikke over det før nå men jeg vil anta at jeg i denne rapporten satte nye FS-rekord i bruk av ordet "ufortrødent". La meg i det minste håpe at det er et ord... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen mot formodning lurer på hvorfor det ikke har vært bilder her i det siste er svaret at kameraet har gått til helvete!

Jaggu bra jeg ikke har fått noe ordentlig fisk :blush:

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport fra matchdebuten! Etter en litt kronglete start kan det bare gå oppover

Jeg får håpe det går bedre neste gang :)

Det blir nok nærmere 3 uker til neste konkurranse, men da regner jeg med greiere forhold til det fisket jeg behersker sånn nogenlunde.

Det neste på programmet er 24timers konkurranse i Åkersvika men den forutsetter at det kommer litt mer vann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19.mai:

Ny tur med 8meteren. Denne gangen i Mjøsa. Morten og laua har begynt å bite så det måtte gjøres et forsøk.

I dag var knotet for det meste lagt bort og jeg fikk fisket et par timer.

Dagens resultat var omtrent bjørten mort og 9 lauer. Dette var årets første lauer for min del, årets første morter i Mjøsa og mine første fisker på den lange toppknytte.

Mortene fikk friheten tilbake mens lauene ble tatt med for å brukes som agn.

Det ble forøvrig ny pers på laue med en fisk på 63 gram.

Da knuten i toppringen røk tok jeg kvelden, jeg hadde brukt tykk sene så dette skal ikke skje. Det må være en skarp kant eller noe i ringen for knuta var bra da jeg testet den. Jeg kan ikke finne noen slik, men noe må gjøres med dette.

8metern og jeg blir nok aldri bestevenner, men et greit forhold skal vi nok få etterhvert :D

104802_s.jpg

Jeg er en lauemorder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit ikkje eg hvordan den toppknytte er, men første som slo meg må vel være å feste en svivel der oppe. En hempe innpå den ringen som er der og så kan du knyte sena di i svivel enden :D

Det finnes et godt "låsesystem" man kan montere der oppe. Ingen skarpe kanter, ingen knuter. Man lager bare en løkke som man fester.

Se side 6 i katalogen fra Darts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være prosjektet, meiting med dressert agn :D

Glem det, levende agn er forbudt...

Men dressere hunder til å hente inn fisk går bra, men dette er litt på kanten.

Min link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.mai:

I dag skulle river of dreams avlegges en visitt for å hente noen harr før dagens meitetur, her presterte jeg å blanke!! Jaggu gld det ikke var i går siden jeg da hadde tatt munnen noe full før avreise.

Frustrert som få dro jeg avgårde til river of breams, en real langtur. Jeg fisket med feeder og foret opp med shock fein med endel rød maggot i. Krokagnet var rød maggot og jeg fisket med en forholdsvis liten krok str.12. I dag var det bare mort som ville ha agnet mitt. Bare de små var villige og jeg gjorde alt jeg kunne for å klare å bruke opp foret fortest mulig så jeg kunne dra igjen. Dette var ikke gøy i dag... Etter en lang hjemreise bestemte jeg meg for å stikke oppom bankersvannet for å teste ut litt foran årets karussatsing.

Jeg rigget opp en 0,8 grams pennedupp og agnet med maggot. Blyingen ble perfekt på første forsøk og etter 20 sekunder beit det, denne slapp men ca 30 sekunder senere var årets første karuss et faktum.

104914_s.jpg

En ekte mikrofisk.

Jeg prøver å løsfore litt rett ved duppen men dette har ingen merkbar effekt.

De to neste var også like små og jeg fant ut at jeg skulle prøve dette med overblyet dupp. Etter litt fram og tilbake med fortomslenger og alt mulig står den endelig perfekt. Jeg overblyet kanskje med noen tidels gram for mye, men dette nappet var virkelig vanskeligere å se enn de andre, men fisken er noe større, 12,5 cm og 28 gram :thumbsup: Jeg ser at det blir stadig mer aktivitet i overflaten og bestemmer meg for å prøve frilinemeite. Det begynner å blir mørkt og jeg strevere skikkelig med knutene og slik etter å ha fjernet duppen. Jeg kaster ut og en karuss tar etter bare få sekunder, dessverre faller denne av og jeg merket ikke noe mere før det var blitt så mørkt at jeg ikke lenger kunne se sena og jeg bestemmer meg for å gå tilbake til dupp. Knytingen er om mulig enda verre nå, spesielt det å tre sena gjennom silikonslangen jeg fester duppen med er fryktelig. Til slutt går det, men det har nå blitt så mørkt at jeg bare kan se antenna på duppen om jeg ser fra helt rett vinkel og virkelig storkonser. Det blir en karuss til, denne nærmere 14 cm og 35 gram.... Skikkelig småfisk :P Jeg klarte ikke engang å sette pers enda så liten den var :D Få minutter senere har det blitt så mørkt at jeg ikke kan se duppen samme hvor hardt jeg prøver så jeg pakker sammen og reiser hjem etter en utrolig dårlig fiskedag.

Lærte jeg egentlig noe av dette?

Jeg må prøve dupper med ulike farger på antenna for å finne noe jeg ser i mørket.

Overblyingen må gjøres mer hårfint neste gang, med ca 1,5 gram bly ble følsomheten på duppen rett og slett for dårlig. Nappene jeg hadde med normalt blyet dupp ble mye klarer indikert.

Det ser også ut til å være nødvendig å ha med mer enn ei stang så jeg får prøvd litt ulike metoder uten å måtte knyte i mørket.

Småkarussen likte tydeligvis maggot, men jeg er ikke sikker på om det er noen god ide til de litt større.

Løsforingen jeg prøvde så ikke ut til å ha effekt.

Jeg vil si at jeg fant ut noe om enn ikke av særlig revolusjonerende karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. mai:

Ny tur til river of dreams. Målet var å slå den 2 dager gamle persen min på 488 gram.

Dagens utvalgte fiskemetode er som de andre dagene frilinemeite med to røde maggot.

Jeg ankommer elva rundt 13:00. For to dager siden og på inspeksjonsrunden i elva uten fiskestang dagen før var det mye fisk å se og jeg håpet at dette skulle være tilfelle nå også. Jeg sniker meg nedtil elva, plasserer meg på en av godplassene for å kunne fiske der de ofte står. I dag ser jeg ingen, men gjør noen kast allikevel, jeg kaster ovenfor meg i strømmen, lar kroken følge strømmen mest mulig uhindret for så å svinge over nederst på denne godplassen, det er kanskje denne svingen agnet tar da jeg har mest tro på forutsatt at man får det til å skje på riktig måte, men det krever at harren er litt på hugget. Jeg har sett et par fisker som bare har svømt uinteressert forbi før jeg ser en som stiller seg opp bak en bitteliten stein rett ved meg. Jeg prøver å presentere agnet mitt for den, men hverken det å få det til å gå helt perfekt med strømmen rett over hodet til den eller det å holde agnet stille ca 2 cm fra munnen dens får den til å bite. Kanskje skulle jeg valgt mark som var det jeg alltid fisket med her før i tiden. Jeg prøver å sette på et lite søkke for å komme ned til fisken. Fisken blir plutselig skremt og jeg velger å skylde dette på søkket som helt sikkert bråker litt når det dunker i bunnen på vei nedover.

På dette tidspunkt ankommer en kjentmann elva og vi snakker en god stund om harren i elva, hvor spesiell sesongen er i år da harren kom såpass sent og spør oss selv om det kan være over allerede. Det kan ikke være over. Jeg har enda ikke sett en liten fisk, så det kan ikke være over. I "gamle dager" var mye av harren her ca 200 gram og det virker rimelig å anta at det fortsatt er slik.Han forteller at i fjor hdde elva vært sperret fordi noen hadde slengt en sykkel uti og noen andre hadde dumpet masse avfall fra hagen sin uti, da dette traff sykkelen ble det nesten som en vegg. I løpet av sommeren 2009 hadde en bonde gjort den gode gjerning å fjerne dette. Godt det fortsatt finne idealister. Vi snakker en god stund, han trosser signalet min mangel på fangst gir og sier han skal ta med dattera si på 7 ned dit litt senere på dagen. Her er det noe muffens! Jeg får ikke fisk og han mener dattera på 7 skal klare det! Kjentmannen forteller også mye annet jeg ikke visste fra før og som jeg skal huske på, de tipsene skal nok gi fine fisker i løpet av sommeren :bow:

Jeg prøver å fiske litt på en annen av elvas plasser, men merker ikke noe, så jeg går ned igjen til der jeg startet. Etter enda litt tid med fullstendig tørke, bestemmer jeg meg for å prøve å løsfore litt, noe jeg aldri ville tenkt på om jeg ikke hadde drevet litt med moderne meite og TØ hadde foreslått det for meg. Jeg hadde ikke troen på forslaget da det kom, strømmen var for sterk, trodde jeg. Jeg kaster ut en neve maggot et godt stykke ut i strømmen og plutselig står det masse fisk godt synlig langt nede i strømmen. Å få kroken til å gli ned elva like naturlig som maggoten jeg kastet ut er en utfordring og jeg klarer ikke å lure dem. Løsforing har allikevel vist seg som en god idé på dette fisket også, hver gang jeg kastet ut en neve, viste mange fisker seg og ble værende framme en stund før de gjemte seg igjen. Kanskje ikke særlig overraskende at dette får dem til å samle seg opp et lite stykke nedenfor foringsplassen, da dette er akkurat det samme som det tradisjonelle sprælfisket etter sik på glommaisen. Jeg bestemmer meg for å gjøre om til et paternostertackle med et tungt søkke på 5 gram. Tanken er å plante søkket i strømmen og la agnet danse og leve sitte eget liv. For moro skyld kaster jeg ut et par never til med maggot og ser harrene kommer fram, jeg prøver å fiske på de jeg ser men klarer ikke å posisjonere søkket rett. Velvel, la oss holde oss til planen. Jeg kaster ut i strømmen, på det dypeste, maggoten danser sånn ca midt i vannlaget. Jeg ser en harr som kanskje er stor nok til å målet blir oppnådd, men ikke av de aller største jeg har sett i elva, nærme seg agnet. Den tar! Etter en forholdsvis kort og intens kamp kommer denne på land:

104964_s.jpg

litt over 40 cm og 527 gram, ny pers! Målet med turen er nådd.

Denne hadde potensiale for en god del større vekt, en fisk tatt i elva 20.5 veide 505 gram med en lengde på 36 cm.

Coregonus-stanga bøyde seg godt kan man si.... Lurer på når jeg skal få brukt den til noe som kler navnet.

Fisken ble satt pent ut igjen.

Jeg hadde trodd jeg skulle få langt mer enn én fisk denne turen, men så lenge den ene jeg fikk var såpass pen er jeg fornøyd :)

Tilsynelatende hadde løsforingen min effekt, men om det var den, skiftet av strategi, tiden på døgnet eller endring av lysforhold som gjorde utslaget får jeg aldri vite.

Jeg ser på klokka og ser at jeg blir forsinket til grillingen hos TØ kl 17:00, jeg regner med tilgivelse siden jeg har fisket....

Harrfiske i elv var vel ikke helt hva denne tråden var tiltenkt, men da jeg brukte ting som jeg har lært gjennom moderne meitefiske synes jeg allikevel at denne passer inn her.

Harren skal gis et nytt forsøk i dag, sammen med to gutter. I dag vil jeg ha med mark, det kan tenkes at det er mer effektivt da det lukter sterkere og har mer bevegelse.

I dag skal den nye stanga, en shimano nexave BX winkle picker tas i bruk og jeg regner med den passer fint til dette. Dette er en rimelig stang men kjennes veldig fin ut og jeg regner med at den er kjempefin å fiske med.

23.mai:

På vei hjem fra TØ bestemmer jeg meg for å sjekke forholdene ved et fiskevann. Jeg hører plopp, plask, plopp overalt. All denne plaskingen foregår ca 10 cm fra land og jeg blir nysjerrig på hva dette er. Jeg prøver å kikke ned i vannet i håp om å se dem, men det går ikke. Jeg prøver å ta bilder ned i vannet og ser at bunnen lyses opp av blitzen så jeg har et håp om at noen fisker har kommet med på bildene. Jeg drar hjem og ser på bildene på PC-skjermen, men alt jeg kan se er steiner, busker og gress. Jeg lurer så fælt på hva dette er at jeg tar med meg hodelykt og en passende stang for å prøve å se eller fiske opp noen. Jeg prøver maggot og mais, men de er ikke interessert. Når jeg hører dem prøver jeg å se dem ved å lyse med lykta, men så fort jeg kommer nær nok er de borte. Til slutt finner jeg fram hoven, går bort til et sted jeg hører MYE plopping og plasking, setter denne ned og ser at noe svømmer inn i denne. Jeg fikk 4 mort i hoven og etter hva jeg kan forstå var det gyting som pågikk. Litt moro, men jeg burde vel skjønt det med en gang og gitt meg selv en god natts søvn.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23. mai:

Ny harrtur, denne gangen med mine to halvbrødre. Vi så mange harr, men fikk ingen. Det ble prøvd maggot og mark presentert på litt ulike måter.

Løsforingen som så ut til å ha god effekt dagen før ga ingen endringer i adferden til harren i dag.

Vi ga oss etter 2 timer.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ikke fikk den til å bite, det er definitivt en god del fisk i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid 10+ Gjedda biter når jeg fisker heller nana,sånn er det bare,heldigvis :rolleyes:

Du fikk deg en tur ihvertfall...

Sant sant :)

Jaggu godt jeg hadde en blankerapport slik at jeg endelig fikk et svar i denne tråden igjen :P

Harrsesongen som sådan kan jeg ikke klage over. Jeg har kun fått 4 stk men 2 av dem er de to største jeg har fått.... Harr er en art jeg har fått mange av særlig på denne plassen så jeg er fornøyd med det :) Det labre antallet kan skyldes på en rekke faktorer blant ananet uflaks med når jeg har vært der og at jeg to av turene har hatt med folk og prioritert dem framfor det å få fisk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.mai:

Ny dag, ny tur til river of dreams :withstupid:

Valget av stang falt i dag på coregonusen og krokvalget falt ned på sensas feeder etang str 12, dette kan kanskje høres noe grovt ut, men jeg har tidligere i år brukt Mustad 3136 str 8 og sammenliknet med disse er feeder etang-krokene nesten små.

Jeg ankom elva noe over 5 og så straks en harr på en av godplassene. Agnet ble hevet uti og etter å ha luktet på det en god stund, tok den! Jeg var selvfølgelig for rask med tilslaget og vi vet jo alle hvordan det går. Like etterpå observerer jeg en dypt nede i en strøm litt lenger opp, jeg kiler agnet mitt på nesen dens et par minutter, men den vil ikke. For å komme meg ned her satte jeg på litt mer søkke enn det jeg vanligvis gjør. Resultatet var at det da var for tungt for godplassen nedenfor hvor jeg nå kunne se et par ok fisker, jeg ville ta av et splitthagl og jeg ber med dette alle samer om å ganne fyren som oppfant blyfrie splitthagl! Disse er virkelig umulige å ta av! Jeg knotet med diverse medbrakt verktøy i flere minutter før jeg endelig fikk den av, at jeg ikke skadet sena kritisk er et mirakel, men det er klart såpass tykke sener som 0.16 tåler en god del juling. Det er forøvrig vanskelig å få til et godt valg av søkke i denne elva, da dypet og strømmen er svært variabelt og harrene kan være overalt. Etter litt mere feiling bestemmer jeg meg for å prøve godplassen. Der biter det umiddelbart! Fisken ser stor ut og jeg har tro på ny pers! Jeg har ikke med meg personlig hover og må hove den selv. T.S. og Ettan kan nok bekrefte at det ikke er en god idé om man er glad i helsa si... Etter en strabasiøs ferd ligger fisken i hoven, hvor den må være noen sekunder før jeg får den over på matta.

105013_s.jpg

Vekta stopper på 494 gram og jeg må innrømme at jeg synes det er en bra fisk selv om det ikke var pers. Den hadde definitivt vært en del større om jeg hadde fått den noen dager tidligere. Den settes pent ut igjen og jeg ser at den svømmer fint som om ingenting hadde skjedd. Jeg bestemmer meg for å avslutte fisket og heller prøve å ta noen bilder av harr.

105014_s.jpg

105015_s.jpg

Det siste bildet viser at de små endelig har kommet.

Sist jeg fisket i elva var 300 gram stort og det har tydeligvis vært en utvikling i riktig retning de siste årene.

Et par andre bekker/elver avlegges et besøk uten fiskestang men ingenting av interesse observeres der.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.