Gå til innhold
Fiskersiden

Her kan oppdrettsanleggene bruke gift


Recommended Posts

Tenker noen av dere så innslaget på TV2 ikveld.

Fiskeriministerens oppdrettsselskap vil bruke omstridt gift

Og til FHL som bekymrer seg sånn om hippier i anti-oppdretts mafian, hylekoret, vernemafiaen osv: Det var sterke fagfolk som uttalte seg her! (Unntatt Kvistad og Lisbet, selvfølgelig :thumbsup: )

Videre kan vi gå inn på TV2s hjemmesider og finne lister over hvem som planlegger å bruke, eller ihvertfall har søkt om å bruke kitinhemmerne.

Her kan oppdrettsanleggene bruke gift

Spesiellt merker jeg meg at alt som finnes av anlegg rundt Osterøy er på dette kartet. Det området i hele landet som skryter av minst problemer med lus. Det har jo aldri vært lus der en gang (det er jo ikke laks der må vite, altså ikke lakselus)

Resistensen er jo heller ikke et så stort problem (sier FHL) at det skulle være nødvendig med disse midlene inne i denne "lusefrie" fjorden.

Hmmmmmm.......

Og Lisbet virket ikke engang å ha hørt om mulige skadevirkninger. Store blå øyne, og man kan jo ikke gjøre annet enn rett siden de er godkjent for bruk, og det er selvfølgelig sant.

Håper det følges godt opp med frarådingene fra legemiddeltilsyn og SFT. Samt påstandene fra representanter fra legemiddeltilsynet om godkjenninger grunnet kraftig press.

Og selvfølgelig produsentens egne frarådinger ang bruk i sommerhalvåret.

Nei, dette var et flott innslag, la det komme oppfølgere.

leve Kurt!

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker noen av dere så innslaget på TV2 ikveld.

Fiskeriministerens oppdrettsselskap vil bruke omstridt gift

Og til FHL som bekymrer seg sånn om hippier i anti-oppdretts mafian, hylekoret, vernemafiaen osv: Det var sterke fagfolk som uttalte seg her! (Unntatt Kvistad og Lisbet, selvfølgelig :thumbsup: )

Videre kan vi gå inn på TV2s hjemmesider og finne lister over hvem som planlegger å bruke, eller ihvertfall har søkt om å bruke kitinhemmerne.

Her kan oppdrettsanleggene bruke gift

Spesiellt merker jeg meg at alt som finnes av anlegg rundt Osterøy er på dette kartet. Det området i hele landet som skryter av minst problemer med lus. Det har jo aldri vært lus der en gang (det er jo ikke laks der må vite, altså ikke lakselus)

Resistensen er jo heller ikke et så stort problem (sier FHL) at det skulle være nødvendig med disse midlene inne i denne "lusefrie" fjorden.

Hmmmmmm.......

Og Lisbet virket ikke engang å ha hørt om mulige skadevirkninger. Store blå øyne, og man kan jo ikke gjøre annet enn rett siden de er godkjent for bruk, og det er selvfølgelig sant.

Håper det følges godt opp med frarådingene fra legemiddeltilsyn og SFT. Samt påstandene fra representanter fra legemiddeltilsynet om godkjenninger grunnet kraftig press.

Og selvfølgelig produsentens egne frarådinger ang bruk i sommerhalvåret.

Nei, dette var et flott innslag, la det komme oppfølgere.

leve Kurt!

Takk for den. Har sendt et lite tips til lokalavisen med kopi av utslippstilatelsen til anleggene som ligger her i området.

Samt noen råd om hva journalistene kan grave i om de har tid og lyst

Oppfordrer andre til å gjøre det samme for sitt område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket meg noe skadefro at hylekoret var Karin Boxaspen fra Havforskningen og Frank Nilsen fra UiB, begge blant landets og europas fremste på feltet. Så gjenstår det å se om Torrisen & co med sin forkjære "heng-DN-agenda" i sin kronikk i Fiskaren, der han nok en gang var Kvistad & co's løpegutt, vil gi Boxaspen og andre løse kanoner munnkurv. Torrisen er et godt navn i oppdrettskretser, i likhet med de fleste av styret på HI som har interesser både her og der hvor laksefor slenges i sjø, men han skal vite at det er raslende sabler i fagmiljøene under ham. Holder de kjeft nå?

Oppfølgerne kommer nok. Her er så mye dritt at gravende journalister, som TV2 faktisk har en del av, stadig vil finne mer å rapportere i ruta. Reportasjen var gjennomarbeidet og solid, så det tyder på at journalistene ikke anser dette som bagateller. Kurten har jo hatt sitt på det tørre hele veien faglig sett, så det er artig å se at han endelig inspirerer journalister til å gjøre noe mer enn kun å dekke sine mest halsbrekkende stunts. I all min optimisme regner jeg med at dette bare er starten på en lengre føljetong..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at både nasjonale, regionale og lokale medier er sitt store ansvar bevisst og følger opp denne saken.

Minner også om dei fire artiklene i Firda i mars i år:

Firda: Åtvarer mot gift i fiskefôr

Hemmelegstempla dokument viser at lakselus-middel har gift i seg.

Link:

http://www.firda.no/nyhende/article5025129.ece

Firda: - Farleg å ete villfisk

- Å ete torsk og sei som er fiska mindre enn fem kilometer frå oppdrettsanlegg kan føre til kreft.

Link:

http://www.firda.no/nyhende/article5029031.ece

Firda: Omfattande medisinering mot lakselus vekkjer bekymring

Statens Legemiddelverk sa i første omgang nei til bruk på grunn av mangelfull miljødokumentasjon. Men kritikken var krass og legemiddelet vart godkjent.

Link:

http://www.firda.no/nyhende/landbruk-havbruk/article5033206.ece

Firda: - Oppdrettsnæringa fekk alltid viljen sin

- Ingen andre bransjar kan gjere som oppdrettsnæringa, seier tidlegare fylkesmiljøvernsjef.

Link (jeg anbefaler alle å lese kommentarene under denne artikkelen for å lære mer om hvordan oppdrettsmafiaen opererer):

http://www.firda.no/nyhende/article5042338.ece

Det er ingen i oppdrettsmafiaen som kan påberope seg at dei ikke kjente til dette... :thumbsup:

Miljøkriminaliteten til oppdrettsmafiaen må stoppes NÅ :turned:;);)

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet følgende i "Byrunden" som er Harstad Tidendes uhøytidlige men populære utblåsningsventil for sine lesere, hvor Harstadfolket ynder å klage på alt fra dårlig brøyting, til å fortelle at de har funnet en forlagt barnevott og at den kan hentes der og der...

Jeg må få lov å grattulere Pundslett Laks med tilatelsen til å å fore fjøslaksen sin med intil 35 tonn laksefor tilsatt rundt 700 kilo av insektgiften Teflubenzuron. Det er nemlig godt mulig de blir kvitt noe av den multiressistente lakselusen man med dette må gå ut fra at de er plaget med i anleggene sine i Raftsundet og på strekningen Pundslettvågen - Hamnes.

Synd at produsenten fraråder at denne giften brukes til avlusning i sommerhalvåret. Videre er det jo dumt at Klima– og forurensingsdirektoratet (tidlegere SFT) fraråder bruken av denne lite effektive giften som nesten ikke absorberes av fisken. Dermed havner det meste på bunnen under anleggene. Hvor den spises av villfisk som sei og torsk.

Når man så tenker på at fjøslaks som fores med denne giften ikke kan slaktes som menneskefor i 3 måneder etter foring bør man nok være svært forsiktig med å spise villfisk fra dette området i nærmeste framtid, når omtrent 700 kilo aktivt virkestoff slippes rett i sjøen fra disse anleggene. Jeg går ut fra at Pundslett Laks vil ta ut advarende annonser i media for å advare allmuen mot å spise fisk fra områdene før de starter forgiftningen av disse områdene?

Jeg vil minne om at forpellets fra fjøsfiskanlegg har blitt funnet i villfisk opptil 20 kilometer fra nærmeste anlegg.

Hvis du skulle dra på fisketur nærmere enn dette fra et av anleggene er det dermed stor fare for at kokingen du drar opp er full av kreftfremkallende gift. Det er nemlig en grunn til at laksen ikke skal slaktes før minst 3 måneder etter giftforing, Men det er altså ingen slik begrensning på villfisk som Torsk og Sei som også spiser av giften.

For å sette dette i perspektiv. Hele den samlede norske fruktnæringen bruker ca 50 kilo av denne insektgiften i året. Og det er forbudt å bruke stoffet nærmere enn 30 meter fra vann, bekker, elever, kloakk, pytter eller større vannsamlinger. Pundslett Laks allene har altså søkt om og fått tillatelse til å slippe ut intil 700 kilo ren gift rett i sjøen.

Det blir nok heller ikke lett å være krabbe, rekle eller andre krepsdyr i området, da luselaks er et krepsdyr er det nemlig slike dyr denne giften er laget for å drepe.

For ordens skyld. Utslipp av denne giften er ikke bare Pundslett laks til del. Dette vil foregå langs hele kysten. Så jeg ville ibertfall være svært forsiktig med å spise fjøslaks i sommer. Jeg finner meg heller annet pålegg på rundtstykkene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket meg noe skadefro at hylekoret var Karin Boxaspen fra Havforskningen og Frank Nilsen fra UiB, begge blant landets og europas fremste på feltet. Så gjenstår det å se om Torrisen & co med sin forkjære "heng-DN-agenda" i sin kronikk i Fiskaren, der han nok en gang var Kvistad & co's løpegutt, vil gi Boxaspen og andre løse kanoner munnkurv. Torrisen er et godt navn i oppdrettskretser, i likhet med de fleste av styret på HI som har interesser både her og der hvor laksefor slenges i sjø, men han skal vite at det er raslende sabler i fagmiljøene under ham. Holder de kjeft nå?

Oppfølgerne kommer nok. Her er så mye dritt at gravende journalister, som TV2 faktisk har en del av, stadig vil finne mer å rapportere i ruta. Reportasjen var gjennomarbeidet og solid, så det tyder på at journalistene ikke anser dette som bagateller. Kurten har jo hatt sitt på det tørre hele veien faglig sett, så det er artig å se at han endelig inspirerer journalister til å gjøre noe mer enn kun å dekke sine mest halsbrekkende stunts. I all min optimisme regner jeg med at dette bare er starten på en lengre føljetong..?

Mener å huske at FHL har brukt Boxaspen som sannhetsvitne før, så de kan vel neppe betvile hennes kompetanse nå

Ps skjønner ikke det nye forumtelleverket. Før pleide antall leste oppdtares fortløpende, mens nå virker det noe tregt :rock:

Denne tåden ble startet i går, og har hatt 6 svar, uten å ha blitt lest :whistle:

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og TV2 følger opp :)

Greenpeace raser mot fiskeriministerens godkjenning av giftstoff

Merker meg at nå er også KrF en del av hylekoret/antioppdrett-mafiaen som er ute etter urettmessig å ødelegge for industrien som skal redde oss og verden etter at olja tar slutt.

Og, som så mange av oss har tennkt: At Lisbet ikke tror på miljøkonsekvensene er greit nok, litt naivt og dumt, men greit nok. At hun hevder å ikke ha kjennskap til at disse stoffene kan være miljøskadelige er i beste fall grenseløs inkompoetanse, eller løgn.

Greenpeace satte ord på tankene våre. På TV :)

Hurra!!

Nå mangler vi bare at O' Store WWF kommer ut av lekerommet til MARINE HARVEST (istedetfor 8 nye år med snakk som fungerende miljøalibi for MH), og tar et standpunkt. Det hadde vært noe, det. Et miljøstandpunkt i en viktig miljøsak som dette.

Klarer ikke å glemme Kurt'n sitt stunt på SAD (Salmon Aquaculture Dialogue) konferansen i fjor.

103852_s.jpg

Hører vi ikke mer fra WWF om både dette og hvordan de følger opp truslene om rødlisting av o-laks i sjømatguiden, ja da tror jeg det er på tide å smokke denne ut i alle kanaler, bare for å minne dem på en pinlig sak.

Og her er Trønderavisa på banen også

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som kriteriene fra Jens for å bli fiskeriminister er:

- Høy pannelugg

- Mørkt hår

- Kvinne

- Kjemisk renset for habilitet og troverdighet

- Høyst diskuterbar intelligens

Ut fra disse kriteriene kvoteres tydeligvis fiskeriministrene inn, mens naturen taper. En oppdretters våte drøm er utvilsomt fjorder som i utgangspunktet er livløse. Da slipper de å ta hensyn til øvrig dyreliv. Fortsetter det sånn blir snart denne drømmen virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, som så mange av oss har tennkt: At Lisbet ikke tror på miljøkonsekvensene er greit nok, litt naivt og dumt, men greit nok. At hun hevder å ikke ha kjennskap til at disse stoffene kan være miljøskadelige er i beste fall grenseløs inkompoetanse, eller løgn.

Hører vi ikke mer fra WWF om både dette og hvordan de følger opp truslene om rødlisting av o-laks i sjømatguiden, ja da tror jeg det er på tide å smokke denne ut i alle kanaler, bare for å minne dem på en pinlig sak.

Og her er Trønderavisa på banen også

Litt merkelig at Lisbet BH (og Trønderavisa!) ikke vet om dette når hennes anlegg (Sinkaberg) var et av de første til å ta stoffet i bruk - ikke i år, men i fjor???

Akkurat nå er temperaturene for lave til at kitinhemmerne kan brukes og ha effekt. Man må minst opp på 6-7 grader, helst 9 grader, for at kitinhemmerne skal virke optimalt. Litt paradoksalt at de utrolig gunstige havtemperaturene, som har hjulpet oppdretternes kamp mot lusa noe helt enormt, akkurat nå er det som sperrer for bruk av lusekurer. Vårens avlusning har tatt i bruk de gamle pyrethroidene som store deler av lusa er resistent ovenfor, altså nervegiftene Alfamax og Betamax. Men til sommeren vil det nok pøses ut tonnevis av kitinhemmere. Gamle SFT (nå: KLIF) har på det sterkeste frarådet dette, det har også medisinforprodusenten Skretting gjort i meget klare ordelag. Kitinhemmere skal ikke brukes sommerstid!

Men i nøden spiser fanden som kjent fluer. Når det gjelder lus er faktisk oppdretterne i ytterste nød nå i en rekke regioner, og vil fortsette å være det i ubestemt tid..!

WWF er i ferd med å skape seg et tynnslitt omdømme helt på egen hånd. Å være oppdrettsindustriens godt betalte miljøgissel vil kun svekke organisasjonen på sikt. Var jeg medlem der hadde jeg skammet meg til dødes og sørget for å gi ledelsen skikkelig pes. Kanskje man skulle melde seg inn nettopp av den grunn?

Har mye større sans for Oddekalven her. Faglig edruelig og kompromissløs i sin kamp for å endre industrien til noe mer spiselig miljømessig. Også han får vel penger fra Grieg Seafood (ennå?), men det ser slett ikke ut til å binde hans kamp på samme måte som hva tilfellet er for pengegriske WWF. At Greenpeace nå kommer på banen er jo dog litt komisk, de har ikke latt høre fra seg i særlig grad, men hopper tydeligvis på Kurtens saker for å tilfredsstille sine medlemmer. Når skal de få gjort noe vettugt sjøl? Verre er det at folk i fremskutte posisjoner innen WWF jo faktisk er helt enige med Kurten, i alle fall når man snakker med dem om saken. Hva er det da som bremser rødlistinga - pengene?

Nei våkn opp kjære Rasmus, før organisasjonen din drites ut i all offentlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenbladet tar også tak i saken :)

Aftenbladet: Reagerer på godkjenning av gift mot lakselus

Greenpeace reagerer med harme etter at det ble kjent at 500 oppdrettsanlegg over hele landet får ta i bruk en omstridt gift mot lakselus. Giften kan drepe skalldyr som lever i nærheten av oppdrettsanleggene.

Link:

http://www.aftenbladet.no/innenriks/1199057/Reagerer_paa_godkjenning_av_gift_mot_lakselus.html

Nå må flere nasjonale, regionale og lokale medier følge opp saken om at oppdrettsnæringen pøser giftstoffer ut i sjøen langs hele vår kyst!!!

Ikke overraskende er saken ennå ikke lagt ut på internettportalene www.kyst.no og www.fish.no som kontrolleres av oppdrettsmafiaen.

Får inderlig håpe at oppdrettsmafiaen ikke kontrollerer andre medier i Norge :D

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende er saken ennå ikke lagt ut på internettportalene www.kyst.no og www.fish.no som kontrolleres av oppdrettsmafiaen.

Får inderlig håpe at oppdrettsmafiaen ikke kontrollerer andre medier i Norge :)

Hehe

Nei, disse fungerer mest som referanseverktøy fra taler, møter og seminarer i regi av FHL. Nå til dags er bekymringen størst ang hvem som skal få definere bærekraftsbegrepet.

Gud forby at andre enn næringen skal bestemme det!

Greenpeace reagerer med harme etter at det ble kjent at 500 oppdrettsanlegg over hele landet får ta i bruk en omstridt gift mot lakselus. Giften kan drepe skalldyr som lever i nærheten av oppdrettsanleggene.

Vel, merk dere at selv om "alle" har kjent til dette en stund, var det bare NMF som tok seg bryet med faktisk å finne og bekrefte tallene. Hadde Greenpeace og WWF brydd seg tilstrekkelig om disse problemene, kunne dette vært i mediene for lenge siden. Men, for all del, det er bra de hiver seg på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hva jeg leser rundt i kommentarer på FB og andre steder har et fnugg av sannhet i seg, så virker det som om TV2 skal følge opp saken i kveld kl 21.

Verdt å følge med, vil jeg tro :)

Å se nyheter har ingen av oss vondt av uansett :thumbsup:

Om ikke annet kan vi følge med på miljønasjonen Norges dårlige unnskyldninger og forsøk på å fremstille den utsatte CO2-rensingen som en seier. Gjerne avbrutt av eksempler på oljeulykker som det ikke en gang var teoretisk mulig kunne skje. Godt å vte at ulykker ikke kan skje i Lofoten.

Har jeg blitt fortalt.........

BP er jo utlendiger, så fra den kanten kan vi vel ikke vente annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hva jeg leser rundt i kommentarer på FB og andre steder har et fnugg av sannhet i seg, så virker det som om TV2 skal følge opp saken i kveld kl 21.

Verdt å følge med, vil jeg tro smile.gif

Å se nyheter har ingen av oss vondt av uansett smile.gif

Ja ha - men da er jo TV2 (og de noe tungnemme folkene i Greenpeace) også blitt en del av "hylekoret"? Velkommen etter i fornuftens verden!

Får se nyhetene da - er jo rene "oppdrettshater-føljetongen" hvis det kommer mer i kveld også, men det er jo sannelig nok å ta tak i for de som vil grave litt!

fish.no og kyst.no er stille, det tyder vel på at de ikke visste om innslagene, eller at medierådgiverne ikke har fått tid til å hive seg rundt. Nei fy f... som jeg koser meg!

thumbsup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fish.no og kyst.no er stille, det tyder vel på at de ikke visste om innslagene, eller at medierådgiverne ikke har fått tid til å hive seg rundt. Nei fy f... som jeg koser meg!

thumbsup.gif

ja, det er nesten litt underlig det der. De pleier jo å være veldig raske med å slenge ut alt som skjer.....som gavner næring og industri.

Når det er sagt synes jeg egentlig det er underlig stille i de store avisene også. Det er vel først hvis en minister begynner å vakle at de ikke kan holde kjeft lenger.

Men, det er ganske mange som ser TV2 nyhetene, så på et eller annet tidspunkt må jo sakene følges opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er nesten litt underlig det der. De pleier jo å være veldig raske med å slenge ut alt som skjer.....som gavner næring og industri.

Oppdrettsnæringen er nok på febrilsk jakt etter underleverandører, forskere og andre som er villige til å opptre som løpegutter og -jenter... ;)

Det er skjelden noen fra oppdrettsnæringen står frem for å ta ansvar for oppdrettsnæringens miljøkriminalitet... :)

Blir spennende å se hva morgendagen bringer på oppdrettsmafiaens propagandakanaler kyst.no og fish.no! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er nesten litt underlig det der. De pleier jo å være veldig raske med å slenge ut alt som skjer.....som gavner næring og industri.

Når det er sagt synes jeg egentlig det er underlig stille i de store avisene også. Det er vel først hvis en minister begynner å vakle at de ikke kan holde kjeft lenger.

Men, det er ganske mange som ser TV2 nyhetene, så på et eller annet tidspunkt må jo sakene følges opp smile.gif

Ja det er stille, alle venter på resultatene av våravlusningen. Det er liksom prøvekluten på bærekraft. Tror avisene er litt "oppdrettstrette", det har jo vært et steinhardt kjør over lang tid nå. På den annen side sett får jo hverken FHL eller oppdretterne ut noe heller. Men det er vel tid for nok en gladmelding om lavt antibiotikabruk innen industrien igjen. Den kommer jo vært eneste år, selv om torsken har vært en hodepine lenge og har bidratt til en moderat vekst i antibiotikabruk i oppdrett generelt.

Hadde nesten lyst å komme den i forkant med å skrive noe om at all grunnforskning rundt vaksineutvikling ble finansiert med mine og dine skattepenger. Oppdretterne bidro ikke med en krone, så reduksjon i antibiotikabruken er jo ikke akkurat deres fortjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsnæringen er nok på febrilsk jakt etter underleverandører, forskere og andre som er villige til å opptre som løpegutter og -jenter... ;)

Det er skjelden noen fra oppdrettsnæringen står frem for å ta ansvar for oppdrettsnæringens miljøkriminalitet... :)

Blir spennende å se hva morgendagen bringer på oppdrettsmafiaens propagandakanaler kyst.no og fish.no! :)

Tror ikke vi skal vente så mange kritiske røster der, desverre.

Får håpen den annonserte saken på TV2 kommer i morgen, da. Fint om trykket holdes oppe. Bare så vanvittig kjipt at vi ikke kan vite om våravlusingen hadde effekt før etter smoltutgangen. Litt meningsløst å ha fristen så tett på utgangen, uten å kunne evaluere effekten. Hvis lusene kan sitte på i ukevis etter behandling, og luselarvene videre kan eve opptil en måned etter klekking, må jeg jo si at en frist for behandling 25 april i beste fall er en vits. Det er NÅ mattilsynet må ta stikkprøvene. Om noen uker er det for sent.

Dvs, det er vel strengt tatt for seint allerede :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen, som ansvarlig statsråd, forsvare at oppdrettsnæringen pøser tonnevis av giftstoffer ut i sjøen og fjordarmene langs hele vår langstrakte kyst når ho ikke kjenner konsekvensene???

Havforskningsinstituttet: - Lusemidlene må undersøkes mer

- Det er absolutt en del sider ved lusemidlene teflubenzuron og diflubenzuron som bør undersøkes mer. Nå vil vi og Nifes søke om penger til å få gjennomført miljøundersøkelser, sier forsker Ole Samuelsen ved Havforskningsinstituttet.

Link:

http://www.kyst.no/index.php?page_id=95&article_id=87914

Og hvordan kan statsminister Jens Stoltenberg sitte stille å se på at oppdrettsnæringen pøser tonnevis av giftstoffer ut i sjøen og fjordarmene langs hele vår langstrakte kyst???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk flest kjenner jeg egentlig ikke legemiddeloven så veldig godt.

I tilfeller med berettiget mistanke om at det kan være skadevirkninger av et medikament, er det vanlig å fryse bruken eller pleier det å være "business as usual" mens man vurderer å gi penger til noen for å sette igang forskningsprosjekter for å belyse skadeproblemene?

Litt nysgjerrig på dette.

Noen av oss føler jo at dette virkleig er skoleeksemplet på et tilfelle hvor føre-var burde komme til anvendelse. Men, på den annen side......hadde industrien og forvaltende myndigheter trodd på "føre-var" prinsippet hadde vi gjerne ikke vært kommet dit hen at vi har dette kjempeproblemet med lus.

Det er litt dekning rundt om

Slik presset Oddekalv regjeringen

Og plass til et lite smil er det også.

- Vi har brukt disse midlene i fem av våre seks lokaliteter, bekrefter daglig leder Finn Sinkaberg ved Sinkaberg-Hansen. Han sier han er ukjent med at stoffene er kontroversielle.

Hehe, han slår nesten knock-out på Lisbet som ikke har hørt noe om at stoffene kan være farlige for krepsdyr. Den godeste Finn har ikke en gang fått med seg at de er kontroversielle. Synes dette forteller meg mye. Hvis han er representativ for oppdrettsnæringa, ser jeg det herved som bevist, med god signifikans, at oppdrettsnæringen ikke lever i den samme virkeligheten som oss andre.

Men, selvfølgelig, bare fordi vi andre leser aviser og hører på nyheter betyr ikke at andre trenger å gjøre det :P

Hvis jeg var Lisbet ville jeg ihvertfall ansatt en mann som fulgte med på hva som skjedde i og rundt bransjen han jobber i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeri- og kystdepartementet: Gjennomgang av bruken av enkelte legemiddel i kampen mot lakselus

Ein del oppdrettarar brukar såkalte kitin-hemmarar i kampen mot lakselus. Tilgjengeleg kunnskap tilseier at normal og riktig bruk av desse preparata ikkje representer eit miljøproblem. - Dersom bruken skulle bli omfattande kan det føre til uakseptable miljøpåverknader. Derfor har eg teke initiativ til eit møte mellom fiskeri-, helse- og miljøvernstyresmaktene for å drøfte om, og eventuelt korleis, bruken av desse stoffa bør avgrensast fram til ein har kunnskap om verknaden ved meir omfattande bruk, seier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Link:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/aktuelt/nyheter/2010/Gjennomgang-av-bruken-av-enkelte-legemiddel-i-kampen-mot-lakselus.html?id=603827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeri- og kystdepartementet: Gjennomgang av bruken av enkelte legemiddel i kampen mot lakselus

Ein del oppdrettarar brukar såkalte kitin-hemmarar i kampen mot lakselus. Tilgjengeleg kunnskap tilseier at normal og riktig bruk av desse preparata ikkje representer eit miljøproblem. - Dersom bruken skulle bli omfattande kan det føre til uakseptable miljøpåverknader. Derfor har eg teke initiativ til eit møte mellom fiskeri-, helse- og miljøvernstyresmaktene for å drøfte om, og eventuelt korleis, bruken av desse stoffa bør avgrensast fram til ein har kunnskap om verknaden ved meir omfattande bruk, seier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Link:

http://www.regjering....html?id=603827

Husk nå på at hun likevel var en av de første som pøset dette ut i sjøen - opppps, unnskyld - selskapet hun er medeier i men ikke aner hva holder på med i den daglige driften.

Virker som det prates lite oppdrett og drift av eget millionforetak over middagsbordet i den heimen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig siste episode i TV2s føljetong om bruk av kitinhemmere i o-industrien.

Fiskeriministeren beskyldes for løgn

Ahh, så hun viste det likevel, bare hun fikk tenkt seg om.

Så bra!! Betryggende å vite at hun faktisk innehar kunnskapen som trengs for å ta de rette avgjørelsene.

Det var ei stund jeg tenkte hun var totalt inkompetent, da hun påsto at dette hadde hun ingen kunnskap om. Nå vet jeg at problemet ikke ligger i inkompetanse........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samuelsen uttaler ma dette til kyst.no:

Tiden stoffet brukes på vil også ha noe å si.

- Om det brukes om vinteren er det jo ikke larver og yngel av krepsdyr i sjøen. Disse to stoffene virker ved å hemme skallskiftet, og voksne dyr har sjeldent skallskifte. Derfor kan man regne med at de vil gå av seg igjen det de får i seg. Men nå på våren er situasjonen annerledes. Da vil det være mange larver i vannet som vil være langt mer følsom, sier Samuelsen.

Jaha, ja. Eneste grunn til at det ikke brukes tonnevis av virkestoffene akkurat nå er temperaturen i sjøen. Den bør som et absolutt minimum opp på 6-7 grader, men rimelig god effekt mot lusa, og da kun mot de umodne stadiene som fremdeles har skallskifte, har kitinhemmere ikke før ved over 9 grader. Så vinteren som har vært så velsignet kald kald og derfor meget gunstig for å begrense lusesituasjonen, medfører nå at kitinhemmerne ikke kan brukes i våravlusninga. Denne er foretatt med pyrethroider, nervegifter som er seintvirkende og som det er betydelig forekomst av resistens mot. Disse gamle, mer eller mindre utfasede stoffene vil virke ved en eller to avlusninger inntil de gamle resistensgenene er selektert fram og i majoritet i lusepopulasjonen. Resistens forsvinner ikke. Det samme gjelder for øvrig Salmosan som vel ble brukt tidligere i vinter. Slice er bare å glemme i flere oppdrettsregioner - det er oppbrukt!

Men gjett om en heving i sjøtempen vil få fart på lusa når superkuren Slice ikke lenger kan brukes i stormærdene. Der er badbehandlinger a la pyrethroider bortkastede penger, så du er nødt til å tilføre medikament i for. Hva annet enn kitinhemmere skal de da bruke? Hva skjer når sjøen er over 11-12 grader og voksen lus ikke kan tas med hydrogenperoksid? Da mine venner, da gjør man som oppdretterne i Hardager og Austevoll i fjor høst. Underrapporteter dramatisk (i følge kilder ved Havforskningen og UiB) og smeiser på med kitinhemmere.

Mattilsynet reagerer jo ikke uansett hav de vet eller ikke vet. Deres knefall er så til de grader tydelig i utkastet til ny soneforskrift for Hardanger datert 25.03.2010, der det står å lese «Økende forekomst av kliniske problemer knyttet til skader forårsaket av lakselus på oppdrettsfisk er også registrert i området.» Kan noen fortelle meg hvordan skader forårsaket av 1 eller 0,5 voksne holus kan føre til "kliniske problemer knyttet til skader forårsaket av lakselus"? Hallo? Si nå en 30-40 voksne lus, da først kan man begynne å snakke om lusegnag. Selvsagt vet Mattilsynet også dette!

Vi så det også i utkastet til soneforskrift der en eneste stor sone var anbefalt av andre høringsinstanser, mens Mattilsynet var de eneste som kjøpte industriens forslag om syv soner rått og støttet dette. Er Mattilsynet til for oppdretternes beste, eller skal de sørge for å håndheve det ansvar de har i forhold til ville laksefisk?

Mattilsynet i Hordaland vet så inderlig godt, men gjør som strutsen og stikker hodet i sanden. Hvorfor - er det mangel på baller, forstår de ikke betydningen av det mandat de er tildelt eller har de gitt opp å forfølge hele greia med all papirmølla de vet de vil drukne i?

Kanskje burde Eva Joly & co tatt en titt på sammensuriet her nede, for dette stinker virkelig - kanskje ikke bare av råtten fisk..!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.