Gå til innhold
Fiskersiden

DELER UT EN PLASS :)


marc
 Share

Recommended Posts

Vil etter en episode igår med polakker involveret nå dele av en ellers kjær plass,

BÅTHAVNA PÅ SØRUMSAND, sikkert kjent av en del folk allerede, men vil gi ALLE muligheten til og få vite om denne plassen. der har den siste tiden vert over fylt med polakker, de fisker gjerne 3 opphenger på en stang og to stenger om gangen, og er opp i mot 11- 12 som fisker om gangen. de har det med og kakke all fisk :) samt ødelegge fisket for andre, som skjer stadig oftere

OPPFORDRE herved så mange som måtte ønske og kunne seg en tur, og drar ditt, C & R er og foretrekke og om der er Polakkere på plassen er nær- SHOW NO MERCY!!!!

lykke til alle og la oss ikke gi polakkerne mulighet for og erobere alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pokker ta polakkene, ikke nok med at de FISKER men de kan vel i det minste kjøpe oppdrettslaks på RIMI som vanlige skikkelige folk. MAKAN!

Ja, det var bedre når pakistanerne kom. De tok bare jobben ingen andre ville ha og nå svarte penger ut av landet. Eller svenske og danske håndverkere som tok jobben fra flere norsker håndverkere under byggeboom en gang i tiden . Eller andre østeuropeere, de tar bare våre eiendeler, som i følge disse ikke er nok bra sikret av oss eller banker opp våre unger .

Bare vent til spanjoler , grekere og italienerne kommer. De tar noe annet...

Tilbake til alvoret. Jeg håper flere av dere innser hvor mye verdi denne folkevandring fra Polen har skap i Norge.....men forstår alvoret og deler dine bekymringer Marc. Den beste måte tror jeg det blir å nå den polske samfun via opplæring i naturresurser og fiskeskikk i Norge. De er glad i fiske de også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke rart jeg har blitt rase hater ikke mot alle self bare polakker .Etter og ha plukka fler 100 kilo søppel og glass etter de og ja får ikke kjøpt så mye varer det står på polsk i norge så det er dems varer .Og self de er jo så nuslige når de hiver 400gr nesten i hodet på deg når man står og fisker i håp om og klare skremme deg vekk .Eller når du snur ryggen til meite stolen din så sitter det f... meg en feit pollak i stolen din og tror det skal hvere sån :) ser ikke noe positivt jeg lopez og for og sitere deg trenger men ikke lære folk folkeskikk eller fiskekikk tror de fleste klare lære det av sine foreldre klart de er glade og fiske det er jo ingen reglemanger i norge som i polen. Men der trenger men ikke reglemanger lenger for det er jo nesten fisketomt :) og det kan jeg jo kjønne folk var jo ribba til skinnet en stund .Fiske for og overleve kjønner jeg men ikke i norge

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for min egen del men verdiskapning sørger de for.

Japan Photo tjente flere laken på meg i forrige uke etter at jeg måtte kjøpe meg nytt kamera da det gamle ble "lånt på ubestemt tid" her om kvelden av noen polakker ved Leira. Dette er jo forståelig. De kunne jo ikke skjønne at det var mitt siden jeg hadde det liggende på en jakke minst 3 meter bak meg og snudde ryggen til et lite øyeblikk. De mente sikkert ikke å stjele det. At de løp som de hadde styggen selv i hælene etter at de hadde plukket opp kameraet var jo sikkert bare fordi de hadde det travelt med å komme til neste låve som en eller annen bonde skulle ha mailt uten kvittering.

I tillegg ble det verdiskapning på noen hundrelapper hos Gero i fjor sommer etter at en østeuropeer på sykkel nappa med seg en slukeske på Bjørkelangen. Klart han trodde det var bare å forsyne seg. Den lå jo tross alt alene på bilen min og jeg sto jo langt borte i skogen og pissa. Sikkert hele 15-20 meter vekk fra bilen.

Var oppe ved Sørumsand for en drøy uke siden sammen med en kompis og da kom f..n i meg en av dem og begynte å forsyne seg av forbøtta mi med største selvfølge.

Han ble riktignok litt våt da kameraten min ikke er så snill med sine medmennesker som det undertegnede er.

Selv om jeg riktignok har slengt litt rundt på en Jaroslaw ettellerannet som vippa stanga mi ut av stanghvileren og satte stanga si der før han slo seg til i meitestolen min i Dynovika i fjor...

Dette var vel egentlig min feil da jeg tross alt sto hele 5 meter unna og kasta med sluk. Han kunne jo ikke vite at dette ikke var utstyr som han bare kunne ta seg til å bruke som han ville da slik sikkert står fritt tilgjengelig over alt i Polen...

I tillegg har de sørget for verdiøkning på coop`en på Lillestrøm da jeg kjøpe en rull med svarte søppelsekker der for å ha liggende å frakte vell østeuropeiske blastbokser, ølbokser og hermetikk fra Dynovika og en av godplassene ved Bjørkelangsjøen.

Endret av Joshimar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for min egen del men verdiskapning sørger de for.

Japan Photo tjente flere laken på meg i forrige uke etter at jeg måtte kjøpe meg nytt kamera da det gamle ble "lånt på ubestemt tid" her om kvelden av noen polakker ved Leira. Dette er jo forståelig. De kunne jo ikke skjønne at det var mitt siden jeg hadde det liggende på en jakke minst 3 meter bak meg og snudde ryggen til et lite øyeblikk. De mente sikkert ikke å stjele det. At de løp som de hadde styggen selv i hælene etter at de hadde plukket opp kameraet var jo sikkert bare fordi de hadde det travelt med å komme til neste låve som en eller annen bonde skulle ha mailt uten kvittering.

I tillegg ble det verdiskapning på noen hundrelapper hos Gero i fjor sommer etter at en østeuropeer på sykkel nappa med seg en slukeske på Bjørkelangen. Klart han trodde det var bare å forsyne seg. Den lå jo tross alt alene på bilen min og jeg sto jo langt borte i skogen og pissa. Sikkert hele 15-20 meter vekk fra bilen.

Var oppe ved Sørumsand for en drøy uke siden sammen med en kompis og da kom f..n i meg en av dem og begynte å forsyne seg av forbøtta mi med største selvfølge.

Han ble riktignok litt våt da kameraten min ikke er så snill med sine medmennesker som det undertegnede er.

Selv om jeg riktignok har slengt litt rundt på en Jaroslaw ettellerannet som vippa stanga mi ut av stanghvileren og satte stanga si der før han slo seg til i meitestolen min i Dynovika i fjor...

Dette var vel egentlig min feil da jeg tross alt sto hele 5 meter unna og kasta med sluk. Han kunne jo ikke vite at dette ikke var utstyr som han bare kunne ta seg til å bruke som han ville da slik sikkert står fritt tilgjengelig over alt i Polen...

I tillegg har de sørget for verdiøkning på coop`en på Lillestrøm da jeg kjøpe en rull med svarte søppelsekker der for å ha liggende å frakte vell østeuropeiske blastbokser, ølbokser og hermetikk fra Dynovika og en av godplassene ved Bjørkelangsjøen.

ha ha ha dette var jo en fin fortelling dette hi hi du er jo jaggu mer utsatt en meg du :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke rart jeg har blitt rase hater ikke mot alle self bare polakker .for og sitere deg trenger men ikke lære folk folkeskikk eller fiskekikk tror de fleste klare lære det av sine foreldre klart de er glade og fiske det er jo ingen reglemanger i norge som i polen.

Jeg tror neppe du er en rasehater Link ( finns ikke raser, dog folkeslag. Neardentaler , det var en annet rase, vi er delt i folkeslag på denne kloden)Forstår veldig godt at man irriterer seg over holdningene som gjester ( de fleste) fra Østeuropa har tatt med seg som ballast hjemme ifra. Ballast er som kjent noe man kan slipe om man vil videre i det landet man har flyttet til, og den beste måte å bruke energi på er etter min menning , å kommunisere med gjeldende samfun for å få de til å forstå at holdninger må endres ( søppel, fiskeskikk og regler)ikke minst for å unngå konflikter.

Her hadde det vært på sin plass å ha en link mellom gjeldende " folkeslag" og feks. NJFF, slik at saken kan settes på dagsorden.

Når det gjelder skikk man har lært av sine foreldre. Det er ikke sikker at foreldrene til disse hadde noe som helst med fiske og fiskekultur å gjøre. Det er ikke lenge siden vi hadde en sak med nordmenn i utlandet som oppførte seg på en slik måte at de fleste av oss ble flau over dens holdninger og skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av problematikken er at mange ikke har cahones nok til å si i fra til de om enkelte ting. Man kommer langt i livet med saklighet og en prat.

Jepp!! ( det skrives forresten cojónes)men det er ikke alltid enkelt når gjengen man treffer er mer en 1 og ser ut som leiesoldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!! ( det skrives forresten cojónes)men det er ikke alltid enkelt når gjengen man treffer er mer en 1 og ser ut som leiesoldater.

Dei har det med å gå i kun camo-klær, og ha eit stivt isblikk, ja! :withstupid:

Har skjølv aldri opplevd episoder som tjuveri eller slik direkte ubehøvla oppførsel som beskreve her, men har sett ein goood del søppel (mest ølflasker/bokser). Elles so ser dei ut til å kakke (og ete?) sjølv den minste fisk. (Som f.eks. torsk på 20-25cm eller sandflyndre på maks 150g).

dei eg har støtt på har eigentleg berre oppført deg som iskalde robotar. Eg helsar og seier hei, dei nikkar kanskje tilbake... so er det stillt. Men så støter eg som regel på dei når dei er åleine, og då er det vel naturleg at det er lite prat i dei.

Sann generelt så har eg vel ingen personlege "hendelsar" av noke slag med polakkar eller andre austeuropearar, men det er ikkje til å stikke under ein palle med øl at brorparten av søpla eg finn på fisketur er av austeuropeisk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av problematikken er at mange ikke har cahones nok til å si i fra til de om enkelte ting. Man kommer langt i livet med saklighet og en prat.

Joa, men problemet er at så fort en prøver å snakke til dem så kan de plutselig ikke hverken norsk, engelsk eller tysk.

Jeg har sagt i fra omtrent hver eneste gang jeg har følt det har vært nødvendig men det driter de aller, aller fleste rett og slett i.

Jeg har tom flere ganger med plukket opp søppel jeg ser de kaster fra seg, lagt det i en pose og gitt dem det og med et smil, pekt på søppelkassa 10 meter borte og sagt "Thank you".

Det eneste svaret jeg har fått hittil er en knyttet kneve og "***** you!" Den vanlige reaksjonen er et skuldertrekk og så later de som de ikke ser meg og går vekk.

Jeg har videre med tegnspråk og tydelige gester vist at jeg var først på en plass men likevel stiller de seg opp i en vante posituren: En på hver side - helst ikke mer enn max 4 meter unna og så står de og kaster i kryss over snøret mitt. Blir det kluss så banner og herjer de verre.

Kom gjerne med "cahones`ene" dine Remy og vis dem :withstupid:

Jeg har i hvertfall ikke nok "cohones" til å risikere helsa ved å havne i slåsskamp alene mot 5-6 truende polakker som driter i alt som normalt grunnleggende universell folkeskikk og rett og slett brøyter en vekk fra fiskeplassen.

Det er ikke her snakk om at jeg ikke unnder dem å fiske eller at jeg ikke liker polakker generellt.

Det er når jeg treffer dem under fiske at jeg ikke tåler trynet av dem på grunn av måten 99% av dem oppfører seg på.

For all del - hadde de vist et minstemål av normal folkeskikk (vet de har det da jeg har kontakt med maaaange polakker gjennom jobben min og de aller, aller fleste er i den settingen minst like hyggelige og høflige - hvis ikke mer - enn den gjennomsnittlige nordmannen jeg treffer) så kunne de fisket ræva av seg for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men problemet er at så fort en prøver å snakke til dem så kan de plutselig ikke hverken norsk, engelsk eller tysk.

Jeg har sagt i fra omtrent hver eneste gang jeg har følt det har vært nødvendig men det driter de aller, aller fleste rett og slett i.

Jeg har tom flere ganger med plukket opp søppel jeg ser de kaster fra seg, lagt det i en pose og gitt dem det og med et smil, pekt på søppelkassa 10 meter borte og sagt "Thank you".

Det eneste svaret jeg har fått hittil er en knyttet kneve og "***** you!" Den vanlige reaksjonen er et skuldertrekk og så later de som de ikke ser meg og går vekk.

Jeg har videre med tegnspråk og tydelige gester vist at jeg var først på en plass men likevel stiller de seg opp i en vante posituren: En på hver side - helst ikke mer enn max 4 meter unna og så står de og kaster i kryss over snøret mitt. Blir det kluss så banner og herjer de verre.

Kom gjerne med "cahones`ene" dine Remy og vis dem :beer:

Jeg har i hvertfall ikke nok "cohones" til å risikere helsa ved å havne i slåsskamp alene mot 5-6 truende polakker som driter i alt som normalt grunnleggende universell folkeskikk og rett og slett brøyter en vekk fra fiskeplassen.

Det er ikke her snakk om at jeg ikke unnder dem å fiske eller at jeg ikke liker polakker generellt.

Det er når jeg treffer dem under fiske at jeg ikke tåler trynet av dem på grunn av måten 99% av dem oppfører seg på.

For all del - hadde de vist et minstemål av normal folkeskikk (vet de har det da jeg har kontakt med maaaange polakker gjennom jobben min og de aller, aller fleste er i den settingen minst like hyggelige og høflige - hvis ikke mer - enn den gjennomsnittlige nordmannen jeg treffer) så kunne de fisket ræva av seg for min del.

de jeg snakker med har aldri truet meg dig....

Lopez: cahones er riktig stavemåte på amerikansk slang :) på ordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av problematikken er at mange ikke har cahones nok til å si i fra til de om enkelte ting. Man kommer langt i livet med saklighet og en prat.

AMEN, Remy!

De polakkene jeg har truffet på har vert hyggelige, stort sett. En polakk lærte meg og meite gjedde, som takk fikk han min første meitegjedde med seg hjem :beer: Som regel slår de av en prat på gebrokkent engelsk, noe som faktisk er ganske koselig. Man skal ha respekt for andre fiskere (og andre folk forsåvidt :) ), uansett nasjonalitet.

MEN de som stjeler og forsøpler skal få svi for det! Uansett om de er polakker eller nordmenn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv med kai på båthavna i går og makan til fiskeskikk skal man lete lenge etter.

Jeg og Kai tok turen til Sørumsand får fiske litt, vi var helt alene der det sytes vi var veldig bra, men nei da det tok ikke lange tida før det dukket opp 10-12 polaker :beer:.

vi satt jo allrede på go plassen så det var jo ikke plass til så mange flere der, så polakene ruslet litt oppover i elva, men det tok bare noen min så var dem tilbake på plassen.

det er kun det stedet som leverer mye fisk og dem viste jo godt at det ikke var plass til 10-12 stk til der, men det brydde dem seg ingen tingen om.

Så det ble mange sener i det området, så nappet det på stanga til kai og han satte et mothogg til og det var fast fisk i andre enden, og heller ikke så liten fisk det var en bamse av en fisk sena dro rett ut fy ***** får en fisk tenkte jeg, men så var det en av polakene som kastet ut i det kai hadde stor fisk på, så han klarte jo selvf og kaste i sena til Kai og da var det gjort når polaken dro inn sena til kai klarte fisken og kjøre seg fast.kai ble så varm

at det var nesten så han kokte og det var den fisken, han klarte ikke og få den løs så sena måtte bare dras av

Ikke rart at man misliker slike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med dere når østeuroforsøplerene opptrer i flokk.

Virkelig leit at de fleste ikke har det minste spor av folkeskikk.

Har opplevd lignende på Bontelabo. De rusler frem og tilbake langs kaia med en sildesluk,eller kaster på skrått over snøret mitt.

Det finnes de rake motsetningene også.

Er en som pleier å sitte lengst mot høyre,han kommer gjerne bortom for å slå av en prat.

Har dere noen gang sett en Litauer bli forbannet på sine egene landsmenn?

Var 3 stk som ønsket å presse meg bort ved å krysse snører,samt føre stengene under poden.

Han som fisker der fast kom bort å ropte noen gloser til dem,samt at han slo fiskestanga ut av hånden på en.

Stanga lå igjen når de 3 kjørte sin vei.

Nordmenn med lystbåt er vel ikke helt borte heller. Ølgylt og jeg slet litt i fjor,da enkelte båtførere driter loddrett i at folk sveiver inn snører for harde livet for å unngå propellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv med kai på båthavna i går og makan til fiskeskikk skal man lete lenge etter.

Jeg og Kai tok turen til Sørumsand får fiske litt, vi var helt alene der det sytes vi var veldig bra, men nei da det tok ikke lange tida før det dukket opp 10-12 polaker :).

vi satt jo allrede på go plassen så det var jo ikke plass til så mange flere der, så polakene ruslet litt oppover i elva, men det tok bare noen min så var dem tilbake på plassen.

det er kun det stedet som leverer mye fisk og dem viste jo godt at det ikke var plass til 10-12 stk til der, men det brydde dem seg ingen tingen om.

Så det ble mange sener i det området, så nappet det på stanga til kai og han satte et mothogg til og det var fast fisk i andre enden, og heller ikke så liten fisk det var en bamse av en fisk sena dro rett ut fy ***** får en fisk tenkte jeg, men så var det en av polakene som kastet ut i det kai hadde stor fisk på, så han klarte jo selvf og kaste i sena til Kai og da var det gjort når polaken dro inn sena til kai klarte fisken og kjøre seg fast.kai ble så varm

at det var nesten så han kokte og det var den fisken, han klarte ikke og få den løs så sena måtte bare dras av

Ikke rart at man misliker slike folk.

jeg trur desverre jeg hadde klart og opptre prof i en slik situasjon :) hadde det vert meg der hadde han nok blitt våt, og jeg hadde måtte tø følgerne deretter :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.