Gå til innhold
Fiskersiden

DELER UT EN PLASS :)


marc
 Share

Recommended Posts

Har aldri hatt noen ubehagelige situasjoner heldigvis, men det er klart man blir lei av alle disse ølboksene og søpla rundt omkring.

Sikkert ingen trøst, men det ser enda verre ut på fiskeplassene i hjemlandene deres. Har frekventert Baltikum siden -99, og sett nok av fulle fiskere som strør rundt seg med søppel.....

Dog er den holdningsendring å spore der borte også, selv om det tar tid.

Har heller ingen ubehagelige opplevelser med våre nye arbeidsinnvandrere i Norge. Ja, jeg ser det ligger mye litauisk og polsk søppel rundt omkring, men det gjorde det med norsk søppel den gangen vi begynte å meite også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet liker jeg å tro det beste om folk, også polakker, men av og til gjør de det litt vanskelig... Spesielt den gloheite og knusktørre sommerdagen for et par år siden, da det satt en gjeng på ved Stokkevannet og fyra et diger bål... Dette var samtidig som den store skogbrannen raste ved Froland, og de to siste dagene kunne vi faktisk kjenne røyklukta hit til oss... En ti minutters samtale med en temmelig stor, småfull og etterhvert ganske truende polakk var ikke noen hyggelig opplevelse, rett og slett... Vi så ingen annen utvei enn å ringe politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) En gjeng av de frekventerte Bunnefjorden på isen i vinter også. Og desverre så det ut som søppelfyllinga til grønmo på slutten. Alt fra tomme vodkaflsker til plast bokser og annet søppel. Desverre så må en nok tåle kritikk uansett hvor en kommer fra når en ikke kan oppføre seg. De har tatt ut flere rundt i Oslo område der de laget seg leire. Bla på Sognsvann og Lommedalen. En kan tenke seg 8-10 telt og hvordan det ser ut i skogen rundt der. Det som skal inn kommer ut... Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) En gjeng av de frekventerte Bunnefjorden på isen i vinter også. Og desverre så det ut som søppelfyllinga til grønmo på slutten. Alt fra tomme vodkaflsker til plast bokser og annet søppel. Desverre så må en nok tåle kritikk uansett hvor en kommer fra når en ikke kan oppføre seg. De har tatt ut flere rundt i Oslo område der de laget seg leire. Bla på Sognsvann og Lommedalen. En kan tenke seg 8-10 telt og hvordan det ser ut i skogen rundt der. Det som skal inn kommer ut...

tenk åssen det ser ut når de har fått såpass innen bords og deretter setter seg i bilen og kjører hjem!!! uff tør ikke tenke tanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvsagt aldri generalisere, men mine erfaringer med sportsfiskende individer fra Øst-Europa har stort sett vært negativt, til dels svært negativt. Dette gjelder generell fiskekultur samt forsøpling. Man kan populært sagt si at de har et seriøst imageproblem. Noen her har tydeligvis møtt trivelige folk, men spørsmålet blir selvsagt om disse representerer unntaket eller regelen. Heldigvis ingen problemer med dette her oppe der jeg bor nå. Hadde det dukket opp hadde det nok blitt haraball, små som forholdene er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bekrymret jeg gitt, når man ser 3 kilos brasmer ligge og sprelle der på steinerne, da blir jeg forbanna ;) er en plass som har bringt og mye glede de siste åra men nå er det for mye.

Gidder ikke lese igjennom hele denne tråden, har sett dette temaet før å blir lett irritert.

Må bare spørre deg om du har prøvd å snakke til de ??

Det gjør jeg å de respekterer faktisk det, ihvertfall en del av de.

Har en sånn plass her på Karmøy også, de fisker med levende agn osv.

Den plassen leverer litt artige sorter osv, men jeg snakker til de hvær gang jeg treffer på de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og jenter ;) Man skal ikke så langt unna Oslo traktene før man ser akkurat samme bedritne behandling av fisk, spesielt gjedde og laks.Og de er ekte norske folk!! Inn til roten, langt mer unorske enn det urbane mennesker her på sentrale østlandet. De driter i fisken, de kaster gjerne fra seg fisk overalt. De har ikke noe etiske grenser på hva man skal gjøre eller ikke gjøre med fisken. Dynamitt i lakselver, sperre elver med garn på høsten, krøke fisk for moro, kaste brasmer, gjedde og annet "rask" de får i skaugen eller bare på bredden. Hva med hundre tusen kmvis av sene som urnorske mennesker legger igjen langs bredden av vann og elver? Hva med alle dyr, fugler som dør eller lider pga dette? Jeg mener man må rydde i egne rekker først! Fullstendig. Deretter kan man rette ett mye mer kritisk øye mot andre. Men når det er sagt, er østeuroperere MESTERE i å søple! Og det er et virelig reelt problem. Det er mangel på respekt. Det er mangel på folkeskikk. Men jeg mener fortsatt at man kommer langt med dialog. Veldig langt. At østeuroperere ofte ser ut som militsia, stereotypisk gangstere og soldater fra hollywood filmer, så er det ikke sikkert de er det. Fleste parten er hederlige folk som prøver å tjene sin livs lønn. De ønsker å tjene mest mulig, og bruke minst mulig. Derav fiske. En gratis inntekts kilde til mat i et veldig dyrt land. Hadde jeg kunne dratt til portugal og tjent 2 - 4 årslønner på ett år, men samtidig klart å leve nøkternt nok til å ikke bruke 1årslønning på mat og leve, så hadde jeg kansje gjort det selv. Men jeg ville holdt meg for god til søppling og manglende respekt ovenfor medmennesker! Østeuroperere SPISER ihvertfall fisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk nok var det en nordmann som oppførte seg som en idiot da eg og svogeren skulle ta noen kast etter laks/sø. Da drev han og kastet sluken sin over snørene våre fra lang avstand for han likte dårlig at vi fisket 50meter fra han. Siden vi ikke lot oss skremme oss og dessuten ropte eg at han skulle gi f... da begynte han heller å kaste sluke mot oss og ikke over snørene våres. ;)

Eneste kjipe opplevelsen eg hadde med øst europeere var at noen litauere skulle banke en taxi sjåfør fordi han var frekk nok til å parkere ved taxiholdeplassen mens de prøvde å kjøre folk i pirat taxien sin. De dro han ut av bilen og skulle banke han... det til eg ikke fant meg i det og jagde de vekk. :)

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke begge deler samtidig? Enig i det du skriver om nordmenn med litt gammeldagse holdninger, men hvorfor må man gjøre opp med de først før man kan kan gå løs på andre problemer?

Fordi det er litt feil å genrealisere andre folkegrupper på en svært negativ måte, når man ikke har kontroll på sin egen. Med påtrengende dårlige holdninger mot generelle arter i store deler av Norge,nsybs jeg det er viktig å få endret våre holdninger fremfor å påskrive passet på andre. Men det blir sikkert litt ekstra når det er menneskegrupper som har mindre krav på våre ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og jenter :) Man skal ikke så langt unna Oslo traktene før man ser akkurat samme bedritne behandling av fisk, spesielt gjedde og laks.Og de er ekte norske folk!! Inn til roten, langt mer unorske enn det urbane mennesker her på sentrale østlandet. De driter i fisken, de kaster gjerne fra seg fisk overalt. De har ikke noe etiske grenser på hva man skal gjøre eller ikke gjøre med fisken.

Deler ditt syn på urnorske distriktsapekatter her, Remy. Likevel har det skjedd mye positivt på bare de snart 10 årene jeg har levd i en usivilisert del av landet (alt annet enn sentrale Østlandet er per definisjon usivilisert). Holdningen til arter uten fettfinne endrer seg sakte, men sikkert i positiv retning. Utvalget av saltvannsarter man finner i ferskvaredisker her har økt betraktelig de siste åra, noe som viser en holdningsendring i retning av et mer rasjonelt syn på fisk. Når det gjelder øst-europeere og forsøpling så er det åpenbart et kulturelt betinget problem, uten dermed sagt at verken kultur, nasjonalitet eller religion noen gang vil kunne rettferdiggjøre irrasjonelle handlinger.

Har dette vært i media? Når polske sportsfiskere skaper imageproblemer for en av de økonomisk viktigste innvandrergruppene i Norge så er dette et problem for både de selv og det norske samfunnet, ikke bare norske sportsfiskere og norsk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt skal man (ideelt sett) ikke generalisere, men det er vanskelig å la være når man ser endel av opplevelsene folk har hatt. Hvordan er f.eks folks erfaringer med sportsfiskende vietnamesere? Er det i det hele tatt noen som har noe å utsette på dem? Face it, det ER forskjell på folkeslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler ditt syn på urnorske distriktsapekatter her, Remy. Likevel har det skjedd mye positivt på bare de snart 10 årene jeg har levd i en usivilisert del av landet (alt annet enn sentrale Østlandet er per definisjon usivilisert). Holdningen til arter uten fettfinne endrer seg sakte, men sikkert i positiv retning. Utvalget av saltvannsarter man finner i ferskvaredisker her har økt betraktelig de siste åra, noe som viser en holdningsendring i retning av et mer rasjonelt syn på fisk. Når det gjelder øst-europeere og forsøpling så er det åpenbart et kulturelt betinget problem, uten dermed sagt at verken kultur, nasjonalitet eller religion noen gang vil kunne rettferdiggjøre irrasjonelle handlinger.

Har dette vært i media? Når polske sportsfiskere skaper imageproblemer for en av de økonomisk viktigste innvandrergruppene i Norge så er dette et problem for både de selv og det norske samfunnet, ikke bare norske sportsfiskere og norsk natur.

Jeg for min del fisker heller sammen med tredve drita fulle polakker enn å fiske sammen med bortskjemte drittunger fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig i mye av det som skrives her. Men det er også en del jeg ikke uten videre er enig i. Når det gjelder forsøpling,dau fisk m.m. som ligger igjen, tror jeg nok at en god del etniske nordmenn bør ta en titt i eget speil og rydde i egen bakgård før de skal rydde opp hos andre.

Polakker, litauere og estlendere oppsøker de samme nærområder som oss andre. Det er her de har lett tilgang, som oss andre. Og det er her vi i størst grad ser forsøplingen. Men jammen er det nok av våre egne som er noen griser også. Det er ikke så mange polakker, litauere og estlendere som disponerer båt. Men det er det nok av våre egne som gjør. Og makan til griseri som ligger igjen på øyer, holmer og skjær skal man lete lenge etter.

Når det gjelder områdene innover i Marka, er det ikke mange mange polakker, litauere og estlendere som besøker. Her er det det norske friluftsfolk og sportsfiskere som vanker. Som oppsynsmann i marka er det ikke lite søppel som plukkes med etter disse praktfulle norske menn og kvinner. Og det er heller ikke sjelden man plukker opp dau fisk, både ørret og abbor etter dette fantastiske friluftsfolket.

Det er selvfølgelig forståelig at man irriteres over søppel og dau fisk som ligger igjen. Men man skal være forsiktig med å generalisere. Det er nok å hente blant våre egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner fortsatt svar fra trådstarter her.

Veit noen syns det er beklemt å vanskelig å si noe når man ser eller misliker måten folk gjør ting på.

Men om man ikke sier noe å bare blir irritert har man heller ingen grunn til å klage syns jeg.

Flere ganger på plassen her på Karmøy flyter det av levende å halvdaue fisk pluss masse søppel, ølbokser osv.

Jeg spør pent om de kan drepe fisken (stort sett småsei) å samle opp søppelet, det gjør de.

Jeg har også flere ganger blitt irritert å sakt rett ut at jeg syns det er respekløst at de er så grisete å ikke respeterer Norske lover siden samme folka fisker med levende agn.

Sier også at det ikke er lov i Norge å fiske med levende agn, de dreper da "agnet".

Har sett dette flere ganger å snakker til de hvær gang, de er intresert i å lære å blir veldig fasinert av mine fiskemetoder, men skriker mye "korva" å blir litt forundra når jeg slipper ut Torsk, Lyr å Sei som selvføleglig er knall matfisk for dem å større enn fisken de får :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder øst-europeere og forsøpling så er det åpenbart et kulturelt betinget problem, uten dermed sagt at verken kultur, nasjonalitet eller religion noen gang vil kunne rettferdiggjøre irrasjonelle handlinger. .

Du har helt rett.

Min kone er litauisk og vi har tilbrakt 3-5 uker der borte hver eneste sommer siden -99.

Det ser like jævlig ut der de kommer fra. Alkoholvanene, forsøpling samt vandalisering av fiskevannene, er de tingene som går igjen. Dog har jeg sett en holdningsendring på vei frem, men det går ikke fort. :closedeyes:

Paradokset er at jaktreguleringene og -holdningene er helt annerledes. De ressursene er faktisk tatt meget godt vare på, imotsetning til fisket.

Endret av PRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

[quote name=Mr Big fish :)' date='08 mai 2010 - 13:03' timestamp='1273316626' post='591745]

Savner fortsatt svar fra trådstarter her.

Veit noen syns det er beklemt å vanskelig å si noe når man ser eller misliker måten folk gjør ting på.

Men om man ikke sier noe å bare blir irritert har man heller ingen grunn til å klage syns jeg.

Flere ganger på plassen her på Karmøy flyter det av levende å halvdaue fisk pluss masse søppel, ølbokser osv.

Jeg spør pent om de kan drepe fisken (stort sett småsei) å samle opp søppelet, det gjør de.

Jeg har også flere ganger blitt irritert å sakt rett ut at jeg syns det er respekløst at de er så grisete å ikke respeterer Norske lover siden samme folka fisker med levende agn.

Sier også at det ikke er lov i Norge å fiske med levende agn, de dreper da "agnet".

Har sett dette flere ganger å snakker til de hvær gang, de er intresert i å lære å blir veldig fasinert av mine fiskemetoder, men skriker mye "korva" å blir litt forundra når jeg slipper ut Torsk, Lyr å Sei som selvføleglig er knall matfisk for dem å større enn fisken de får ;)

ja, har intill flere ganger prøvd og snakke til de og sette de inn i catch og release, 2 skjønte oppleget, de sidste 20 ga *****, og dermed forsvant de to som skjønte det også, prøvde meg på min beste intruktør måte med alle rekvisita, så som avkrokningsmate, eller alternativt plast pose, og en mesh håv av den rimeligere verianten. men nei da, jeg skulle jaggu ikke fortelle de åssen man fisker, tross jeg "bare" ba de pent om og sette tilbake de store eksemplarende :dribble:

Som nevnt skal man (ideelt sett) ikke generalisere, men det er vanskelig å la være når man ser endel av opplevelsene folk har hatt. Hvordan er f.eks folks erfaringer med sportsfiskende vietnamesere? Er det i det hele tatt noen som har noe å utsette på dem? Face it, det ER forskjell på folkeslag!

ser meg ganske enig med Bekkis her gett

Gutter og jenter :) Man skal ikke så langt unna Oslo traktene før man ser akkurat samme bedritne behandling av fisk, spesielt gjedde og laks.Og de er ekte norske folk!! Inn til roten, langt mer unorske enn det urbane mennesker her på sentrale østlandet. De driter i fisken, de kaster gjerne fra seg fisk overalt. De har ikke noe etiske grenser på hva man skal gjøre eller ikke gjøre med fisken. Dynamitt i lakselver, sperre elver med garn på høsten, krøke fisk for moro, kaste brasmer, gjedde og annet "rask" de får i skaugen eller bare på bredden. Hva med hundre tusen kmvis av sene som urnorske mennesker legger igjen langs bredden av vann og elver? Hva med alle dyr, fugler som dør eller lider pga dette? Jeg mener man må rydde i egne rekker først! Fullstendig. Deretter kan man rette ett mye mer kritisk øye mot andre. Men når det er sagt, er østeuroperere MESTERE i å søple! Og det er et virelig reelt problem. Det er mangel på respekt. Det er mangel på folkeskikk. Men jeg mener fortsatt at man kommer langt med dialog. Veldig langt. At østeuroperere ofte ser ut som militsia, stereotypisk gangstere og soldater fra hollywood filmer, så er det ikke sikkert de er det. Fleste parten er hederlige folk som prøver å tjene sin livs lønn. De ønsker å tjene mest mulig, og bruke minst mulig. Derav fiske. En gratis inntekts kilde til mat i et veldig dyrt land. Hadde jeg kunne dratt til portugal og tjent 2 - 4 årslønner på ett år, men samtidig klart å leve nøkternt nok til å ikke bruke 1årslønning på mat og leve, så hadde jeg kansje gjort det selv. Men jeg ville holdt meg for god til søppling og manglende respekt ovenfor medmennesker! Østeuroperere SPISER ihvertfall fisken!

er det etter disse gloserne en skal være glad for og være dansk????;) (ironisk ment). tror ikke det hjelpe og ta "egne" rekker først her, alle må unner et vedtak, som der desverre ikke er resus nok til og håndheve, loven omkring forsøpling av ofentlig grunn hvilket faktisk er forbudt. men er der noen myndigheter som har kapasitet til og håndheve detta?? neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at det kunne komme noe konstruktivt ut av akkurat denne debatten her.Jeg føler sterkt med alle som føler seg opprørt over andre nasjonaliteters fiske/frilufts kultur.Samtidig må vi ikke opphøye oss selv og se ned på f.eks. polakker som annenrangs mennesker for det ER de ikke.Folk fra østeuropa kommer rett og slett fra en annen tid,de har hatt så mye annet å stri med at kampanjer mot forsøpling etc rett og slett ikke har stått øverst på dagsorden for å si det sånn.

Det at folk kakker fisk være seg brasme eller mort for den saks skyld for å spise den kan vi rett og slett ikke si noe på,det er faktisk lov å spise blankfisk i Norge.Pen behandling av fisk og det å ta med seg søpla si burde være en selvfølge!Mitt forslag er at det blir trykket opp plakater som forklarer dette og satt opp på steder hvor dette er et problem.Plakatene bør ha tekst både på norsk,engelsk og POLSK da dette i seg seg selv har en signaleffekt. Kanskje kunne en slik kampanje vært gjort i regi av Fiskersiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at det blir trykket opp plakater som forklarer dette og satt opp på steder hvor dette er et problem.Plakatene bør ha tekst både på norsk,engelsk og POLSK da dette i seg seg selv har en signaleffekt. Kanskje kunne en slik kampanje vært gjort i regi av Fiskersiden ?

Er enig med deg . Info er den beste våpen . Jeg tror at slik kampanje er en jobb for fiskeforeninger, kommune og NJFF. Jeg har gjort også litt p min side ved å ta kontakt med sentrale og oppegående folk fra miljøet. De fleste skammer seg over hva deres landsmenn er i stand til å gjøre i fritiden. De fleste er katolske og besøker kirken, han har bedt presten om å ta opp saken under messe.

Fortsetter de med å forsøpple så mye, er ikke det bare Jesus som kan gå på vannet.....

Har også tatt kontakt med median for å prøve å få saken på dagsorden. Får se om saken er interesant nok.

Edit: Anmoder dere om å ta bilder av de verste tilfeller og legge disse her i denne tråden. Ett bilde sier mye.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg . Info er den beste våpen . Jeg tror at slik kampanje er en jobb for fiskeforeninger, kommune og NJFF. Jeg har gjort også litt p min side ved å ta kontakt med sentrale og oppegående folk fra miljøet. De fleste skammer seg over hva deres landsmenn er i stand til å gjøre i fritiden. De fleste er katolske og besøker kirken, han har bedt presten om å ta opp saken under messe.

Fortsetter de med å forsøpple så mye, er ikke det bare Jesus som kan gå på vannet.....

Har også tatt kontakt med median for å prøve å få saken på dagsorden. Får se om saken er interesant nok.

Edit: Anmoder dere om å ta bilder av de verste tilfeller og legge disse her i denne tråden. Ett bilde sier mye.

flott tiltak, har selv sendt mail til kommunen og njff, uten noe respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare folk fra landene i øst som oppfører seg som idioter.

Her er et prima eksempel på at de finnes blant våre egne og:

104814_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42169/104814.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Om noen kan forklare meg hvorfor man gidder å styre med å hekte av en henger for å skvise plass, fremfor å kjøre bilen opp og parkere og gå de 50-100 meterne ned igjen, så tar jeg imot det med takk. Parkerings forbudt skiltet som stod der er det noen andre som har fjerna...

Det er satt opp stabbesteiner der fordi folk i sin tid parkerte på rasteplassen, den ene bilen til høyre er innafor sperringa, heldigvis så vet man hvilke biler man skal se etter når rampa en gang blir stengt pga retards.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en viss festival på en viss "fjord" gitt. Husker vi var der og filmet dagen før Gjeddefestivalen åpnet. Da var det Texas på båtutsettingsplassen gitt, og det virket som om det kokte greit for enkelte. Men når det er mange som skal sette ut er det klart at folk må ta hensyn her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.