Gå til innhold
Fiskersiden

DELER UT EN PLASS :)


marc
 Share

Recommended Posts

Tjo.. Greit at østblokk folket spiser fisken de fanger, men det kan da ikke være nødvendig å sette ut 25-50 sjølmeitere etter Gjedde på Lille jarenvannet fordet??? Det blir bare for drøyt, og jeg kjenner jeg blir helt varm i skallen.. Det værste er at de kun tar vare på fisk over 3 kg resten bli hivd i grøfta eller i vannkanten sammen med ølbokser og gammel fiskesene!! Min erfaring med de som fisker på Jaren er 99% Serdeles negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig unorsk å fiske den kloakkfisken uansett. Hold dere til kjekk norsk fisk som brunørret og røye, disse holder i all hovedsak til i polakkfrie områder. For fjellvann og elver krever to friske bein som du må bruke for å nå frem til stedet. Alle slike steder vil være kjemisk fri for polakker, da de trenger nærhet til bilen sin, toalettet og nærbutikken. Og ikke minst de helvetes karpefiskene som minner dem om hjemlandet.

Jeg har for lengst sluttet å fiske etter karpefisk. Litt trist at jeg må velge bort dette i mitt eget land, men jeg kan ikke fordra å måtte stå sammen med en hel flokk ukulturerte og uhøflige polakker når jeg fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig unorsk å fiske den kloakkfisken uansett. Hold dere til kjekk norsk fisk som brunørret og røye, disse holder i all hovedsak til i polakkfrie områder. For fjellvann og elver krever to friske bein som du må bruke for å nå frem til stedet. Alle slike steder vil være kjemisk fri for polakker, da de trenger nærhet til bilen sin, toalettet og nærbutikken. Og ikke minst de helvetes karpefiskene som minner dem om hjemlandet.

Jeg har for lengst sluttet å fiske etter karpefisk. Litt trist at jeg må velge bort dette i mitt eget land, men jeg kan ikke fordra å måtte stå sammen med en hel flokk ukulturerte og uhøflige polakker når jeg fisker!

Er det mulig!? Du sier det er unorskt å fiske karpe, brasme, stam og suter? At det er kloakkfisk!? Og du råder andre til å bare fiske ørret og røye!? Få hue ut av ræva og tenk litt mer på andres interesser! Du er vel en av de som mener at gjedde er en styggedom som bør garnes opp og utryddes så alle vann kan bli fulle av "ren og pen" ørret, du? Ikke snakk dritt om karpefiskere! Det er mange seriøse, velutdannede og ikke minst helnorske karpefiskere på forumet her, som har LITT mer innsikt enn det du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig!? Du sier det er unorskt å fiske karpe, brasme, stam og suter? At det er kloakkfisk!? Og du råder andre til å bare fiske ørret og røye!? Få hue ut av ræva og tenk litt mer på andres interesser! Du er vel en av de som mener at gjedde er en styggedom som bør garnes opp og utryddes så alle vann kan bli fulle av "ren og pen" ørret, du? Ikke snakk dritt om karpefiskere! Det er mange seriøse, velutdannede og ikke minst helnorske karpefiskere på forumet her, som har LITT mer innsikt enn det du kommer med.

Slapp av Edvard. Ikke gi ham det han er ute etter. Provokasjoner som det der bør helst få stå ubesvart, og glemmes snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig!? Du sier det er unorskt å fiske karpe, brasme, stam og suter? At det er kloakkfisk!? Og du råder andre til å bare fiske ørret og røye!? Få hue ut av ræva og tenk litt mer på andres interesser! Du er vel en av de som mener at gjedde er en styggedom som bør garnes opp og utryddes så alle vann kan bli fulle av "ren og pen" ørret, du? Ikke snakk dritt om karpefiskere! Det er mange seriøse, velutdannede og ikke minst helnorske karpefiskere på forumet her, som har LITT mer innsikt enn det du kommer med.

Han sier selv at han tidligere fisket karpefisk og at det er trist at han følte at han måtte velge bort dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig!? Du sier det er unorskt å fiske karpe, brasme, stam og suter? At det er kloakkfisk!? Og du råder andre til å bare fiske ørret og røye!? Få hue ut av ræva og tenk litt mer på andres interesser! Du er vel en av de som mener at gjedde er en styggedom som bør garnes opp og utryddes så alle vann kan bli fulle av "ren og pen" ørret, du? Ikke snakk dritt om karpefiskere! Det er mange seriøse, velutdannede og ikke minst helnorske karpefiskere på forumet her, som har LITT mer innsikt enn det du kommer med.

he he kan du bli iritert og EDVARD he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig!? Du sier det er unorskt å fiske karpe, brasme, stam og suter? At det er kloakkfisk!? Og du råder andre til å bare fiske ørret og røye!? Få hue ut av ræva og tenk litt mer på andres interesser! Du er vel en av de som mener at gjedde er en styggedom som bør garnes opp og utryddes så alle vann kan bli fulle av "ren og pen" ørret, du? Ikke snakk dritt om karpefiskere! Det er mange seriøse, velutdannede og ikke minst helnorske karpefiskere på forumet her, som har LITT mer innsikt enn det du kommer med.

venta på denne responsen, går aldri feil. lurte på hvor lenge det fikk stå før noen beit på ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne folk som kommenterer på nyhetsartikler i nettaviser. Snakker dritt og møkk bare for å være dust. Jeg klarte ikke å dy meg når det plutselig kommer en sånn kommentar blant alle de andre saklige innleggene. Også på dette forumet da!

Sorry folkens, jeg måtte bare :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at det kunne komme noe konstruktivt ut av akkurat denne debatten her.Jeg føler sterkt med alle som føler seg opprørt over andre nasjonaliteters fiske/frilufts kultur.Samtidig må vi ikke opphøye oss selv og se ned på f.eks. polakker som annenrangs mennesker for det ER de ikke.Folk fra østeuropa kommer rett og slett fra en annen tid,de har hatt så mye annet å stri med at kampanjer mot forsøpling etc rett og slett ikke har stått øverst på dagsorden for å si det sånn.

Det at folk kakker fisk være seg brasme eller mort for den saks skyld for å spise den kan vi rett og slett ikke si noe på,det er faktisk lov å spise blankfisk i Norge.Pen behandling av fisk og det å ta med seg søpla si burde være en selvfølge!Mitt forslag er at det blir trykket opp plakater som forklarer dette og satt opp på steder hvor dette er et problem.Plakatene bør ha tekst både på norsk,engelsk og POLSK da dette i seg seg selv har en signaleffekt. Kanskje kunne en slik kampanje vært gjort i regi av Fiskersiden ?

Plakater som du nevner har jeg tilbudt meg å fixe før men fikk ingen respons.

Har både Lithauske å Polske arbeidere på jobben min som er fiskeintreserte.

Gi meg tekst å jeg skal få det oversatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='28 mai 2010 - 19:13' timestamp='1275070414' post='596789]

Plakater som du nevner har jeg tilbudt meg å fixe før men fikk ingen respons.

Har både Lithauske å Polske arbeidere på jobben min som er fiskeintreserte.

Gi meg tekst å jeg skal få det oversatt.

Glimrende initiativ Big fish! Jeg er midt oppi "konfirmasjons forberedelsene fra helvete" akkurat nå,da sønnen min skal konfirmeres i morgen,men jeg skal komme tilbake til det over helga.En kort oppsummering av det som trengs er:

1. tekst + (oversettelse)

2. layout

3. trykk

4. distribusjon

Dette behøver ikke å koste allverden så finansieringen får bli et lite spleiselag.Trykk og distribusjon kan også løses ved at plakaten blir lagt ut på nett slik at de som er hypp på det kan printe ut plakater selv og sette opp der de fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende initiativ Big fish! Jeg er midt oppi "konfirmasjons forberedelsene fra helvete" akkurat nå,da sønnen min skal konfirmeres i morgen,men jeg skal komme tilbake til det over helga.En kort oppsummering av det som trengs er:

1. tekst + (oversettelse)

2. layout

3. trykk

4. distribusjon

Dette behøver ikke å koste allverden så finansieringen får bli et lite spleiselag.Trykk og distribusjon kan også løses ved at plakaten blir lagt ut på nett slik at de som er hypp på det kan printe ut plakater selv og sette opp der de fisker.

Den er god, enkelt for folk om det kan printes ut hjemme.

Noen har kansje "laminerings maskin" eller hva det heter på jobben så et ark eventuellt kan komme inn i forseglet plast før det heges opp.

På plassen jeg tidligere har nevnt ved Coral fisk på Karmøy har det blitt litt bedre.

Sist jeg var der så det ikke ut som en svinesti :)

Fiskerne som sto der meitet med agn, død agn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://translate.reference.com/translate

Her kan dykk oversette til dei fleste språk i verda, inkl. polsk, russisk, estlandsk?.. og dei fleste andre aktuelle og uaktuelle språk. Sikkert greit med tekst på engelsk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic.

Fiskeridirektoratet har nettopp lage en brosjyre i lommeformat mtp minstemål. Der står det om minstemål på norsk, engelsk, tysk russisk, polsk og tsjekkisk. I tillegg så kan brosjyren brettes ut og da er det et mål man kan bruke opptil 80 cm.

Kanskje lurt å ta kontak for å få tilsendt og dele ut til utenlandske fiskere om man treffer på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://translate.reference.com/translate

Her kan dykk oversette til dei fleste språk i verda, inkl. polsk, russisk, estlandsk?.. og dei fleste andre aktuelle og uaktuelle språk. Sikkert greit med tekst på engelsk også?

Den var fanken meg genial den oversetteren skal skrive ut og laminere og sette opp på fiske plassene her oppe som de driver mest så bør man slippe forsøpling og jeg slipper og rydde søppel etter andre genial side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - selv om oversetteren fungererr greit ordmessig hender det den lager solid krøll på det gramatiske, så det er nok en fordel å få noen til å oversette en tekst.

Minner meg om da CB fortalte at de hadde fått brev til Enslaved fra en kar i Nederland, på norsk, som kunne fortelle at han var deres aller største VIFTE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om da CB fortalte at de hadde fått brev til Enslaved fra en kar i Nederland, på norsk, som kunne fortelle at han var deres aller største VIFTE!

Og skjølvsagt mail frå den fagre prinsessa Savne Koblobanambamdiddi frå Nigeria, som ber om litt midler for å sende deg ein millionsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic.

Fiskeridirektoratet har nettopp lage en brosjyre i lommeformat mtp minstemål. Der står det om minstemål på norsk, engelsk, tysk russisk, polsk og tsjekkisk. I tillegg så kan brosjyren brettes ut og da er det et mål man kan bruke opptil 80 cm.

Kanskje lurt å ta kontak for å få tilsendt og dele ut til utenlandske fiskere om man treffer på noen.

den er veldig fin Svein, men den gjelder BARE i sjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne folk som kommenterer på nyhetsartikler i nettaviser. Snakker dritt og møkk bare for å være dust. Jeg klarte ikke å dy meg når det plutselig kommer en sånn kommentar blant alle de andre saklige innleggene. Også på dette forumet da!

Sorry folkens, jeg måtte bare :)

ok sorry det der med kloakkfisk. Det var aggresjonen som polakkene har fått frem i meg som snakket for meg. DE har gjort dette fisket til kloakk, men forsøpling, grisete oppførsel etc. etc.

Det "triste" faktum er at de blir ikke borte (polakkene altså) og de er DU som må gå for å slippe dem. Ikke prøv å forandre dem, for da vil du gå rett på en blåklokke. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det kan være mye å rydde opp i i egne rekker også, men det er naturlig å starte med de som står for forsøplingen innenfor et område. Her på østlandet er vel polakker overrepresenterte som forsøplere av fritidsområder.

Oppsetting av skilt med diverse regler er nok en bra plan. Det burde inneholde en grunnleggende forklaring av C&R, gjerne i sammenheng med utsetting av store individer og innvirkninger på fiskepopulasjonen. Innholdet av MILJØGIFTER i diverse arter/str burde også oppgis, samt en oppfordring om å gjenutsette fisk som ikke skal spises! Hvem er interessert i å innta flere mg kvikksølv til daglig?

Har selv vært vitne til en sørv-massakre hvor det lå rundt 30 halvdaue kilosfisk (fra 700g til godt over kiloen sånn ca) og gapte i en haug noen meter bak fiskeren. Dette område, hvor jeg tok mye fisk fra 650gram til over kiloen som 14-15åring, er nå kjemisk fritt for sørv over halvkiloen. Det er ikke moro å bevitne degradering av "egne" fiskeområder, så jeg sympatiserer med trådstarter. Dette var forøvrig i en vik hvor kloakken gikk rett ut i vannet, 10 meter fra godplassen. Ekstrementer, dasspapir, og annet snadder lå og vaka i vannoverflata, uten at polakken så mye som hevet et øyebryn. Alt ble kakket og fortært. Hva er vel litt dritt hvis ikke krydder i gryta?

Jeg har for lengst sluttet å fiske etter karpefisk. Litt trist at jeg må velge bort dette i mitt eget land, men jeg kan ikke fordra å måtte stå sammen med en hel flokk ukulturerte og uhøflige polakker når jeg fisker!

Det er trist ja.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk involvert meg i saken en god del og dratt i mange tråder. Har kontakt med oppegående folk i miljøet ( ikke vannskelig å få kontakt) og noen av disse er så flaue at de ønsker å bytte nasjonalitet!! Mitt lille rampete komentar til disse var at " En kanin blir aldri en hest fordi den bor og spiser i stallen"

Som noen av disse sier til meg , snakker vi her om folk i den absolutt laveste klassenivå med lite folkeskikk og utdanning som gjør slik. Allikevel blir forsøplingen overepresentert av det landet vi her snakker om.

Det som overrasker meg er at ingen utenom den polske oppegående miljøet vil engasjere seg i det. Hverken media, organisasjoner,foreninger ,kommuner bla. bla.Skuffende!

Pønsker nå på nye strategier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tenke litt større? Ta bilder og video av forsøplingen og ring TV2! Stillbilder av søpla og video av hvordan fiskebehandlingen er. Ting må blåses opp ganske mye mer enn noen plakater her og der for at offentlige myndigheter skal komme på banen med tiltak, for de sitter bare på et kontor og aner lite eller ingenting om virkeligheten vi andre møter.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tenke litt større? Ta bilder og video av forsøplingen og ring TV2! Stillbilder av søpla og video av hvordan fiskebehandlingen er. Ting må blåses opp ganske mye mer enn noen plakater her og der for at offentlige myndigheter skal komme på banen med tiltak, for de sitter bare på et kontor og aner lite eller ingenting om virkeligheten vi andre møter.

Tror du et nyhetsoppslag om forsøpling vill hjelpe, tror det kun skaper flere folk med fordommer å kansje enda mere rasistiske holdninger jeg.(om det var den innleide arbeiskraften du siktet till da ? )

Syns jeg hører det, å fyyyyf%&n , se de jævla utlendingene gjør med naturen vår.

Om folk er på banen, følger opp de værste plassene osv tror jeg det vill hjelpe med plakater å en prat istedenfor irritasjon å kjeft.

Det er ivertfall en begynnelse.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' date='03 juni 2010 - 19:04' timestamp='1275584687' post='598114]

Tror du et nyhetsoppslag om forsøpling vill hjelpe, tror det kun skaper flere folk med fordommer å kansje enda mere rasistiske holdninger jeg.(om det var den innleide arbeiskraften du siktet till da ? )

Syns jeg hører det, å fyyyyf%&n , se de jævla utlendingene gjør med naturen vår.

Om folk er på banen, følger opp de værste plassene osv tror jeg det vill hjelpe med plakater å en prat istedenfor irritasjon å kjeft.

Det er ivertfall en begynnelse.

Jeg er enig med Cato her. Andre strategier må tas i bruk og kan dessverre være det eneste som hjelper. Jeg anmoder også til bilder og filming.

Om dette skaper "rasisme" , som vi er forferdelig redde for å bli kalt, kan de bare kalle oss for rasister. Det er dette miljøet som kan takke seg selv for det , om de ikke aktivt bidrar til å tilpasse seg vår levemåte og den siviliserte måten vi pleier vår kontakt med naturen.

Det er ikke vi som gjør feil med å stikke fingern i såret--det er dette miljøet selv som har skapt selve såret og da må de tåle at vi stikker fingern i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beklagelig at en del av oss fra øst Europa oppfører seg slik. Jeg kan ikke beklage overfor alle men er lei for at dette skjer. Er ikke fra Polen, er fra Kroatia, det er jo også østEuropa. Kan ikke si hvordan er det i Polen, men hos oss er sportsfiske strengt regulert, med eksamen, prøve, effektivt kontroll langs elvene av både utstyr, plass og lisenser. Minstemål er på de fleste arter, samt hvor mye fisk av hva art kan du ta med seg hjem. I år er sjøfiskelisens innført også. Lisensene er forholdsvis dyre.

Jeg synes at det er forkastelig og noen historier som jeg leste her er jo hårreisende. Folk som gjør slik med fisk ( kaste rundt, lar dø, bruke ulovlige metoder eller helt usportslige metoder/utstyr) er jo bare idioter. Derfor er det viktig og si ifra seg på en rolig og sivilisert måte,å gi beskjed.

Synes ikke at en skal vike og gi sitt plass heller, hvis du har kommet først. Viktig å gi beskjed. Folk hører når de for beskjed direkte. Jeg tror at de fleste er OK folk, de hører, selv om de virker tøffe.

Aggressivitet hjelper dessverre ingen. Kommunikasjon og opplysning kan. Det har jeg erfaring fra jobb ( vi leide mange fra Polen på verft )og tingene ble bedre når vi som bedrift investerte i kommunikasjon og opplysning. Førnøyelse var på begge sider.

Derfor ser jeg idee med plakater som veldig god måte å gjøre det. Trykke på norsk, engelsk, polsk evt litauensk ( kommer på område ) . Tilbyr meg å dele, tape, henge på fiskeplasser rundt Bergen eller involvere meg å ta opp saken med kommunen / miljøvern.

TV2 kan hjelpe med å få kommunen i gang. Fra erfaring tror jeg ikke at det er mange gjestearbeidere fra de gruppene som ser på TV2.

Hvis ikke på forum, kontakt meg på lastloop@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok sorry det der med kloakkfisk. Det var aggresjonen som polakkene har fått frem i meg som snakket for meg. DE har gjort dette fisket til kloakk, men forsøpling, grisete oppførsel etc. etc.

Det "triste" faktum er at de blir ikke borte (polakkene altså) og de er DU som må gå for å slippe dem. Ikke prøv å forandre dem, for da vil du gå rett på en blåklokke. :)

Har ingen klåkke enda jeg, sto side om side med flere av de for 2 dager siden noe jeg har gjort mange ganger før også.

Ingen klåkker utdelt enda så hvor du har det ifra er vel bare oppi hodet ditt.

Har heller ALLDRIG hørt om noen som har fått en på trynet fordi de velger å åpne kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.