Gå til innhold
Fiskersiden

Feste wobbler med eller uten virvel?


Recommended Posts

Svirvel, fortom på 1-2m og wobbleren i løkke.

That`s the way!

Den løkka jeg bruker er en meget enkel sak som knytes på 10 sekunder, i stummende mørke om så skulle være.

66589_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26280/66589.jpg

Tre igjennom og legg snøret dobbelt.

66590_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26280/66590.jpg

Form en stor løkke.

66591_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26280/66591.jpg

Tre wobbleren to ganger gjennom løkka.

66592_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26280/66592.jpg

Fukt og stram pent til.

Ferdig

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den knuten til Nils Master er enkel og fin, men har erfart at den får veldig lav bruddstyrke på tynn sene. Eller så har eg knytt den feil :D

Har aldri opplevd at knuten har røket, dog har jeg opplevd at løkka har røket i øyet på wobbleren. Det skyldes nok grader i wobblerøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Bruker svirvel, men den er plasert litt korterer enn lengden på stanga foran vobbleren.Der har æ på alle mine stenger en svirvel og hurtiglås. I skrinet ligger mange ferdig knytte fortomer med svirvel i en ende, begge ender og noen med lås også. Så skal æ bruke små og de som ikke yter stor motstand blir knytt rett i sena og fortomen koblet til stanga. Dypgående og store festes med lås, etter å ha mista flere, og kobles opp. Sluk festes i rett i svirvelen.

Fordelen med oppleget er vis du skal ha inn en paravan, styreskjei eller noe annet er det bare å opne låsen ovenfor fortomen, koble på og ut i gjen, fort og effektift. Samme er det å bytte utstyr, gjør klar på fortomen, koble på og fisk :) Har ikke merka noe utslag på gange på vobler eller fangst. Og bruk kvalitet svirvler og låser!!!!!

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er betinget størrelsen på wobleren, type skje og bruksområdet. Det er mange preferanser, men jeg styrer unna løkke av den grunnen at løkka faktisk kan slites. For meg personlig er det ikke noe annet en knyting rett på gode ringer (rustfri og så små som mulig), fastmontert i wobleren. Til små woblere og kastewoblere bruker jeg til og med gode fluesnappere av den største type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svivel og ikke splittring - bare sene.

Jeg bruker (identisk med Rappala knuten?) :

1. Lag en løkke

2. Tre sena gjennom wobbler øyet

3. Tvinn sene tuppen tre ganger rundt hovedsena

4. Før senetuppen gjennom den løkka du lagde under 1

5. Før senetuppen gjennom den løkka du fikk under 4

Har aldri røket i knuten (PS den holder fisk på over 20 kg :) ) - bare som også MasterNilsen sier - i løkka

Bruker denne både til kasting, dorging og harling.

Knæk og bræk

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange laksefiskere som ikke ser at trådstarteren relaterer spørsmålet til sjøørret fiske. Til sjøørretfiske bruker man relativ tynn sene og mitt innlegg er også relatert til formålet.

Å binde sena rett mot ringen ( pass på at det ikke skjer i selve ringovergang) er den sikreste metode. I tillegg får man fersk sene ved wobleren hver gang man binder eller skifter wobler.

Her vises det litt dårlig , men det er slik jeg bruker.

Coast%20Jerk%2010%20gr.montert-%20web-.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.