Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestarten på FS 2010


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Det drar seg mot laksestart igjen, noen få elver åpner i mai men de aller fleste åpner jo peridoden 1-15 juni, enkelte elver ikke før uti juli. Dessverre er det færre åpne elver enn ifjor i år.....

FS har som alltid mye å tilby laksefiskerne :)

Vannføring i samarbeid med NVE:

Midt-Norge

Nord-Norge

Sør Norge/Østlandet

Vestlandet

Artikler mm om laksefiske finner du HER

Tidligtråden for Bjøra HER

Snørapporter og annen pre-season galskap for GAula HER

Husk å følge med på vår MMS-blogg (Send PM til undertegnede dersom du ønsker tilgang til sesongen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Regner med at det blir ein fyldig rapport fra åpninga på B/L i Gaula. Det er mange fra FS som starter sesongen der og eg kjenner godt at det nermer seg. :D

Då er det viktigt at du får tidleg rødt kort, slik at du kan ta bilder resten av døgnet, Helge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg vet med sikkerhet at både Rigor Mortis, Geir.N og h1rik har notert seg med laksefangster så langt på åpningsdøgnet.

:)

Kjempebra :thumbsup: Gratulerer så mye til de nevnte herrer! Regner vel i tillegg med at det tikker inn noen meldinger fra B/L og Kåsen snart også..... :)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med sikkerhet at både Rigor Mortis, Geir.N og h1rik har notert seg med laksefangster så langt på åpningsdøgnet.

:thumbsup:

Jeg vet med sikkerhet at snart får Even, Helge og Mao laks, så har vi alle tatt laks på åpningsdøgnet :)

Er vel tatt 10-15 laks på B/L idag, de fleste på rundt 6,5-8kg. Noen få på ca. 10kg. og en fin en på 14kg. Den første laksen tok redskapen til en slukfisker lenger nedenfor oss før jeg rakk å slenge uti marken ca. 30 sekunder før midnatt, men den gikk sin vei. Og 2 laks på land og 2-3 mistet allerede den første timen der jeg og Mao stod. Bra med laks på elva, noen full av lus på den kalde elva, meget bra tegn !

Flere lakser blir tatt helt inne på stilla i og med kald elv, og laksen går inn og hviler etter forsering av harde stryk med isvatn i fleisen.

Jeg tok faktisk den første på valdet med sluk (når alle fisker med mark er det alldeles ikke dumt å fiske med sluk :) ). Jeg så laksen min komme opp i overflata som en delfin, blank og fin i solskinnet. Og jeg stod like ovenfor med altfor tung sluk, 40 gr. Trønderskeia. Men jeg fikk lirket såvidt den tunge sluken like over bunnen og steinene der laksen tok. Sluken tok nedi bunnen men med litt inndragning og løftet stang fikk jeg lirket sluken på et vis over der laksen stod. Og det virket ! Plutselig begynte "steinene på bunnen" å kaste småvilt på seg, og det ble tungt i andre enden :thumbsup: Knall vær, en iskald bayer i vadebukselomma, og elva full av laks. Kan man får det bedre ? NOT ! :thumbsup:

(Laksen min var 20kg - 12,5kg. = 7,5kg.)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med sikkerhet at snart får Even, Helge og Mao laks, så har vi alle tatt laks på åpningsdøgnet :)

Er vel tatt 10-15 laks på B/L idag, de fleste på rundt 6,5-8kg. Noen få på ca. 10kg. og en fin en på 14kg. Den første laksen tok redksapen før jeg rakk å slenge uti marken ca. 30 sekunder før midnatt, men den gikk sin vei. Og 2 laks på land og 2-3 mistet allerede den første timen der jeg og Mao stod. Bra med laks på elva, noen full av lus på den kalde elva, meget bra tegn !

Flere lakser blir tatt helt inne på stilla i og med kald elv, og laksen går inn og hviler etter forsering av harde stryk med isvatn i fleisen.

Jeg tok faktisk den første på valdet med sluk (når alle fisker med mark er det alldeles ikke dumt å fiske med sluk :) ). Jeg så laksen min komme opp i overflata som en delfin, blank og fin i solskinnet. Og jeg stod like ovenfor med altfor tung sluk, 40 gr. Trønderskeia. Men jeg fikk lirket såvidt den tunge sluken like over bunnen og steinene der laksen tok. Sluken tok nedi bunnen men med litt inndragning og løftet stang fikk jeg lirket sluken på et vis over der laksen stod. Og det virket ! Plutselig begynte "steinene på bunnen" å kaste småvilt på seg, og det ble tungt i andre enden :thumbsup: Knall vær, en iskald bayer i vadebukselomma, og elva full av laks. Kan man får det bedre ? NOT ! :thumbsup:

(Laksen min var 20kg - 12,5kg. = 7,5kg.)

grattis med knallåpning :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med knallåpning :thumbsup:

Takk Veg, vi tar bare småttisene før du kommer :) Bamsene kommer senere. Er tatt laks over 18 kilo på Lundamo har jeg hørt. Så det er da noe skummelt uti elva nå også :)

Kanskje et ferskt bilde fra Gaula får fram litt spirit hos ventende fiskere som ikke har startet enda:

010620100803b6afb9d1155b41fb8a.jpg?31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Veg, vi tar bare småttisene før du kommer :) Bamsene kommer senere. Er tatt laks over 18 kilo på Lundamo har jeg hørt. Så det er da noe skummelt uti elva nå også :)

Kanskje et ferskt bilde fra Gaula får fram litt spirit hos ventende fiskere som ikke har startet enda:

010620100803b6afb9d1155b41fb8a.jpg?31

veeeeent litt, skulle ikke du slippe ut igjen alt under 15 i år? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veeeeent litt, skulle ikke du slippe ut igjen alt under 15 i år? :)

Jo det er sant, men gammel og senil som jeg er så glemte jeg det ! Men det spørs nok om jeg må gå litt kraftig opp i vekt nå før evt. de neste tas. Men det er nå greit å få inn en blanklaks da, så røykalaksen er berget, kan jo risikere å ikke få flere laks også :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte nå helt Kjell Arne på FS (som også var på treffet i Gaula ifjor). Fikk besøk av ham igår kveld, og han holdt oss med selskap :rolleyes:

Håper nå inderlig at han også får sin laks før han drar til Orkla. Han var svært nære på å ta samme laks som jeg fikk på, da han gikk rett foran meg like før jeg så laksen.

Mao går nå forøvrig med årets "hemmelighet" på enden av snøret. Skjønte han hadde pønsket på noe igjen :thumbsup:

Et wobblerskrin med noen utsøkte wooblere var visst hemmeligheten i år. Så alldeles ikke dumt å gå med en slik en som synker en halvmeter inne på grunt vann og rolig strøm akkurat nå :rolleyes:

Må nok si at det var det største gliset jeg har sett i år, idet han tok fatt på en ny runde idet jeg forlot Gaula. Alltid skumle planer på han Mao :rolleyes:

Og heldigvis har vi i år besøk av en utsøkt fotograf (Helge S) som kan dette med å ta bilder. Blir nok vist på FS senere :rolleyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte nå helt Kjell Arne på FS (som også var på treffet i Gaula ifjor). Fikk besøk av ham igår kveld, og han holdt oss med selskap rolleyes.gif

Håper nå inderlig at han også får sin laks før han drar til Orkla. Han var svært nære på å ta samme laks som jeg fikk på, da han gikk rett foran meg like før jeg så laksen.

Mao går nå forøvrig med årets "hemmelighet" på enden av snøret. Skjønte han hadde pønsket på noe igjen thumbsup.gif

Et wobblerskrin med noen utsøkte wooblere var visst hemmeligheten i år. Så alldeles ikke dumt å gå med en slik en som synker en halvmeter inne på grunt vann og rolig strøm akkurat nå rolleyes.gif

Må nok si at det var det største gliset jeg har sett i år, idet han tok fatt på en ny runde idet jeg forlot Gaula. Alltid skumle planer på han Mao rolleyes.gif

Og heldigvis har vi i år besøk av en utsøkt fotograf (Helge S) som kan dette med å ta bilder. Blir nok vist på FS senere rolleyes.gif

Grattis gammel rev! Jeg visste at Du ikke skulle skuffe!! Skitt fiske til resten av gjengen! thumbsup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis gammel rev! Jeg visste at Du ikke skulle skuffe!! Skitt fiske til resten av gjengen! thumbsup.gif

Ser bra ut dette her Gamlingen, til du kommer oppover :rolleyes:

Er tatt laks ovenfor fossen også (Hovin). Nå vil elva stige kanskje enda mere enn sist natt, har vært varmt idag. Ser at den er på vei opp i Haltdalen allerede. Men det beste til nå (for meg) er at reven har fått "medisinen" sin fra Dk. Så nå går jeg på konjakk og Fruktnøtt. Fikk jo nesten prolaps i ryggen bare etter den første halvtimen i elva inatt (uvant dette). Og da er det godt å ha noe lindrende for en gammel reveskrott :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks tatt på Hovin er nok dessverre bare tull. Var der selv en halvtime i dag og grunneier sa at det var ingen der med det navnet, dessuten ingen innrapportert fisk....Dvs det er nok fortsatt ikke noe over fossen.

Ser bra ut dette her Gamlingen, til du kommer oppover :rolleyes:

Er tatt laks ovenfor fossen også (Hovin). Nå vil elva stige kanskje enda mere enn sist natt, har vært varmt idag. Ser at den er på vei opp i Haltdalen allerede. Men det beste til nå (for meg) er at reven har fått "medisinen" sin fra Dk. Så nå går jeg på konjakk og Fruktnøtt. Fikk jo nesten prolaps i ryggen bare etter den første halvtimen i elva inatt (uvant dette). Og da er det godt å ha noe lindrende for en gammel reveskrott :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.