Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestarten på FS 2010


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stordingene på tur i Gaula kan melde 3 laks sålangt.... 7,1 på Helge S og Gunnar har klinka til med en på 14 igår og en på 20kg idag!!! snakk om åpning!

sjekk MMS bloggenthumbsup.gif

edit: MÅTTE legge inn bildet av Gunnar med 20kg bamsen, mms foto HelgeS

02062010090838lb1gXtLUp7O1.jpg?64

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stordingene på tur i Gaula kan melde 3 laks sålangt.... 7,1 på Helge S og Gunnar har klinka til med en på 14 igår og en på 20kg idag!!! snakk om åpning!

sjekk MMS bloggen

Heia Stord!! :thumbsup: Utrolig flott laks, også en annen storlaks i tillegg da.....Var vel noe kjent med det berget i bakgrunnen også :rolleyes: Stå på videre, og vær nå så snill å åpne opp slusen der nede slik at det kan komme opp litt laks til oss stakkarer lenger opp i elva også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stordingene på tur i Gaula kan melde 3 laks sålangt.... 7,1 på Helge S og Gunnar har klinka til med en på 14 igår og en på 20kg idag!!! snakk om åpning!

sjekk MMS bloggenthumbsup.gif

edit: MÅTTE legge inn bildet av Gunnar med 20kg bamsen, mms foto HelgeS

02062010090838lb1gXtLUp7O1.jpg?64

Dæmn, der snakker vi flott storlaks ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er rimelig vilt oppi Gaula akkurat nå, spesielt på toppen av mitt vald :) Rene hysteriet der oppe, ja jeg sender med ett par bilder derfra :rolleyes:

Virker som alle skal fiske der oppe, på tross av at valdet er 1,5km. langt der man kan fiske på begge sider ! Helt utrolig at folk gidder å stå i timesvis i kø. Hørte det er brukt 5 timer på 1 runde der oppe !

Og grattis til Gunnar som også idag smelte til med en skikkelig gubbe ! Det er nok den største laksen tatt på B/L de siste 30 årene, så her snakker vi gullhår :D Stod vel 20-30 mann der og fisket akkurat da. Og jeg hørte at det ble helt vilt etter at 20-kilosen ble tatt inn, og krangling de luxe om bevegelse, bevegelse..... Så hysteriet er i full gang og absistensen er på bristepunktet :thumbsup:

Og selveste Mao fikk jo sin første laks idag, he he. Meget moro. Han gikk så og si tom for mark, så jeg løftet 1/2kg. feitmark nedi bøtta hans og sa at nå får han fisk. Det må være noe spesiell lukt på den marken plukket på Øvre Singsaker, he he. Laksen var 7 kilo. Jeg la meg nedpå for ett par timer i morges, for jeg tok jo selvsagt (råkvalmt igjen) en laks på mark på første runden på en viss godplass.

-"Nå får du jaggu gå uti og ha trua, Mao", var mitt siste ord. Og fisk deg innpå stille vann og grunna, og j.kk med opphenget for hver meter nedover, så kommer laksen borti og snuser :D

Og Mao gjorde det han, helt etter plan B. Jeg fikk sove i 1 1/2 time så banket det på døra til revehiet. Og dere skjønner sikkert, et Mao-glis uten like ville snakke med Sølvreven og fortelle at han hadde fått laks. Jeg syntes det var helt greit jeg, at han vekket meg, he he. Grattis Mao, nå er du også igang ! Større glis er det ingen som klarer oppi Gauldalen, det er jeg overbevist om. Og grattis til Helge S med fin laks det også på 7 komma noe. Min var 9,3 så jeg skal idag finne fram fluestanga, nå er det fluefiske som gjelder. Blir litt artig med mange fine kast også, må jo passe på kvotene nå så det holder !

Stolt mao med sin første laks:

020620101135a2c47022ecc643339e.jpg?47

Jeg med feit 9,3-kilos:

02062010111661bb56aac7ba400aab.jpg?25

Så var det sirkuset på det kjente apeberget anno 2010 (helt vilt). Ble tatt inn en 6-kilos der når jeg dro, måtte bare ta en tur oppover og se på galskapen. Er bare tatt 2 laks der idag, den ene altså 20kg. Her er det sammenstimling når det kjøres laks:

0206201011217a6274f4f4c94e1d9e.jpg?57

020620101128433c674e92794daf8b.jpg?14

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er rimelig vilt oppi Gaula akkurat nå, spesielt på toppen av mitt vald :) Rene hysteriet der oppe, ja jeg sender med ett par bilder derfra :rolleyes:

Virker som alle skal fiske der oppe, på tross av at valdet er 1,5km. langt der man kan fiske på begge sider ! Helt utrolig at folk gidder å stå i timesvis i kø. Hørte det er brukt 5 timer på 1 runde der oppe !

Og grattis til Jakob som også idag smelte til med en skikkelig gubbe ! Det er nok den største laksen tatt på B/L de siste 30 årene, så her snakker vi gullhår :D Stod vel 20-30 mann der og fisket akkurat da. Og jeg hørte at det ble helt vilt etter at 20-kilosen ble tatt inn, og krangling de luxe om bevegelse, bevegelse..... Så hysteriet er i full gang og absistensen er på bristepunktet :thumbsup:

Og selveste Mao fikk jo sin første laks idag, he he. Meget moro. Han gikk så og si tom for mark, så jeg løftet 1/2kg. feitmark nedi bøtta hans og sa at nå får han fisk. Det må være noe spesiell lukt på den marken plukket på Øvre Singsaker, he he. Laksen var 7 kilo. Jeg la meg nedpå for ett par timer i morges, for jeg tok jo selvsagt (råkvalmt igjen) en laks på mark på første runden på en viss godplass.

-"Nå får du jaggu gå uti og ha trua, Mao", var mitt siste ord. Og fisk deg innpå stille vann og grunna, og j.kk med opphenget for hver meter nedover, så kommer laksen borti og snuser :D

Og Mao gjorde det han, helt etter plan B. Jeg fikk sove i 1 1/2 time så banket det på døra til revehiet. Og dere skjønner sikkert, et Mao-glis uten like ville snakke med Sølvreven og fortelle at han hadde fått laks. Jeg syntes det var helt greit jeg, at han vekket meg, he he. Grattis Mao, nå er du også igang ! Større glis er det ingen som klarer oppi Gauldalen, det er jeg overbevist om. Og grattis til Helge S med fin laks det også på 7 komma noe. Min var 9,3 så jeg skal idag finne fram fluestanga, nå er det fluefiske som gjelder. Blir litt artig med mange fine kast også, må jo passe på kvotene nå så det holder !

Stolt mao med sin første laks:

Jeg med feit 9,3-kilos:

Så var det sirkuset på det kjente apeberget anno 2010 (helt vilt). Ble tatt inn en 6-kilos der når jeg dro, måtte bare ta en tur oppover og se på galskapen. Er bare tatt 2 laks der idag, den ene altså 20kg. Her er det sammenstimling når det kjøres laks:

020620101128433c674e92794daf8b.jpg?14

Stoore kontraster altså, var helt tomt på tilfredshet i går....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok Gaula snart Veg :) Når det har roet seg ned litt med fiskere. Men for all del, får du fatter`n til å kjøre deg oppover så er nå jeg der og guider, så bare kom når du vil du hvis absistensen blir for stor de første dagene :thumbsup:

prøvde åå sende pm til deg sølvreven. men det gikk ikke, så prøvde mail.. har du fått den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet med sikkerhet at Rigor Mortis har notert seg med laksefangst så langt på åpningsdøgnet.

:)

Alle gode ting er tre.

Etter å ha hatt etpar gode tilbud, tatt to kjappe støinger (som selvfølgelig ble satt tilbake i god form) og fått masse støingvitser :) slengt etter meg, var det godt å kjenne litt freskere fraspark i enden av snøret, selv om laksen ikke bunnet vekta akkurat :-)

6,9 kilo.

For å si det sånn, jeg ble ICKE lei i løpet av det ca 1,5- 2 timers effektive fisket jeg slapp til med før det røde kortet kom ca kl 0300 natt til 1 juni 2010....

Det var heller ikke mindre opphissende å stå på bredden like etterpå med en pils, og se at tre mann (MAO, Tommy og Helge S) på rekke og rad var borti laks i løpet av ca etpar minutter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, får mms fra gud og hvermann nå!! Blir det tatt mye bra laks i Gaula!! Alle får jo, skulle tru Sølvrevens versjon av "Alle skal få, alle skal få..." funker!! Elva er jo fluedyktig så det ser ut som det blir tur avgårde i helgen!!Grattis til alle som har fått laks! Kanon kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskt bilde fra Gaula. Søren Nielsen, som er tilbake etter et hvileår ifjor :P Forøvrig Danmarks mest lovende kulestøter for juniorer så det er godt å ha fysikken i behold når man skal kjøre storlaks :thumbsup: Her med årets 3dje laks så langt, litt over 14 kilo. Han tok også en på 11,1kg. igår :) Mens sjølen (faren Frode) "bare" har tatt 1 laks på vel 6 kilo så langt. Så nå skal gutten sendes hjem så det blir noe laks på faren også (iflg. ham) :lolu:

Det var en feit og fin storlaks, men det merkelige var at gjellene hadde samme matte farge som en støing, pluss at det var smekkfullt med parasitter i gjellene som er så vanlig på støinger. Merkelig at ikke laksen hadde fått fjernet dette. Og det var jo tydelig at laksen hadde vært et år i havet og fetet seg opp. Så dette var alldeles ikke en vinterstøing fra i år nei. Har faktisk aldri sett dette på så feit og stor laks, men vet om flere tilfeller. Bildene lyver litt også, jeg så den live, og den var mye fetere enn det som går fram på bildene. Traff en morsom herremann som ble ivrig når han så meg igår, he he. Han var på treffet på Kvål hos Master ifjor, husker ikke navnet, det er så mange navn å holde styr på :blush:

-"Har du flere Megalaksmerker Sølvreven" ? Joda, det var han som fikk en på litt over 15 kilo for ett par dager siden. Og mitt ærend på toppen igår var egentlig bare å dele ut ett par merker, he he. Så jeg dro ett merke opp av lomma og gratulerte ham som et verdig medlem av vår høyst edle klubb :D Gunnar (storfiskeren fra Stord med 20-kilosen) har fått overrakt merke, men jeg skjemtes litt når jeg ikke hadde Gigalaksmerker ! Så han fikk ta til takke med "småttisklubben" denne gang.

Regner med at han med 15-kilosen kommer med noen ord senere og forhåpentligvis bilder av Megalaksen ! Begynner å bli stor etterhvert den klubben vår nå, he he. Meget morsomt.

Bildene av Søren er tatt på "Mao`s Place".

Får ikke sove lenger om morran jeg, alle skal kakke på revehiet og vise fram laksene sine, he he. Men ikke noe rart man er kry av slike lakser. Søren var litt "irritert" over at det manglet noen hundre gram på megalaksmedlemsskap. Jeg tilbød nå ham et merke jeg da, men det ville han ikke være med på da laksen ikke var 15 kilo, så det skulle han visst ordne om noen dager !

040620101156674f53209eed4347bc.jpg?57

0406201011096cc92ab144414b8084.jpg?45

Jeg vil forøvrig takke Søren og Frode for at de hadde med kvote på brunt, tobakk og øl, og vel så det og enda mere, pluss litt til :thumbsup: Fin måte å sette Sølvreven i sjakkmatt på dette. Men gamle rever er mere rutinert enn som så, feitmark dynket i den fineste konjakk er krutt for laksen. Så marken får sitt den også, man skal stelle godt med "gullet" sitt.

Så er nå sesongen min reddet også. Veldig kjekt å ha slike kompiser, men jeg prøver nå å gi noen råtips tilbake også da :rolleyes:

Ellers er det heller meget labert på enkelte tradisjonsrike og gode vald i Gaula. Noen vald tar riktignok bra med laks. Jeg tror grunnen ganske enkelt ligger i at det er meget kald og stor elv, og mange av laksene blir tatt på spesielle plasser der valdene har rolig strøm hvor laksen hviler. Så knallgode plasser på Lundamo f.eks. der man pleier å ta mye laks på denne årstiden er katastrofalt dårlig. Og disse plassene mangler disse rolige og forholdsvis grunne partiene på slik vannstand. Saugen er et godt eksempel på det, pluss noen andre vald jeg vet om. Men det vil snu om tror jeg om ikke lenge, når elva synker litt og blir litt varmere. Da kommer disse plassene mere til sin rett igjen.

Apeberget på toppen av B/L synes jeg ikke har vært knallbra heller egentlig, på tross av at det har blitt tatt endel laks der. Det er jo himla mye folk der som har trålet hølen døgnet rundt, alle med mark. Så det hadde vært rart om ikke 7-10 lakser hadde blitt tatt der daglig. Elva er litt for stor der også egentlig og det er reneste lotteriet å være en av de 50 som får stoppet opp opphenget rett foran snuten på en evt. laks uti den store og vide hølen.

Evjen-valdet på Lundamo har gitt gode fangster, men dette er helt normalt på stor og kald elv akkurat på det valdet. Det er nok Gaulfosslaksen som har rygget litt nedi storhølen der som de fisker på. Pleier å være slik på det valdet.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Ola Uggen fra Seeberg drar laks i de store gulmedaljer på Øvre Kvål! 17.1 som toppfisk

Ja det går noen bamser innimellom alle disse 6-8 kilosene :P Registrerte at denne på over 17 ble sluppet uti. Kommer vel opp til meg i morra tidlig den da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.