Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestarten på FS 2010


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurer også på de gjelleparasittene. Det ble tatt en på rundt 10 hos oss i går, der gjellene var fulle av parasitter.

Det så ikke ut til at laksen var preget av det, da det var en av de feiteste laksene jeg har sett på lenge.

Men i likhet med Sølvreven, jeg har aldri sett dette på nygått laks, og nå er det altså tatt to stk......

Skummelt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på de gjelleparasittene. Det ble tatt en på rundt 10 hos oss i går, der gjellene var fulle av parasitter.

Det så ikke ut til at laksen var preget av det, da det var en av de feiteste laksene jeg har sett på lenge.

Men i likhet med Sølvreven, jeg har aldri sett dette på nygått laks, og nå er det altså tatt to stk......

Skummelt...?

Bilde av de? Gyro setter seg jo i gjellene, men de er små, bitte små...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All laks jeg har fått på sjøen har hatt gjellene fulle av "smådyr". Har ikke sett det i elva. Er ikke bare noe den pleier å kvitte seg med på vei opp da? Og at den fisken dere har fått har vært så ny på elva som det går?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare noe den pleier å kvitte seg med på vei opp da? Og at den fisken dere har fått har vært så ny på elva som det går?

Har den først kommet opp i elva tror jeg ikke den kvitter seg med det. Det er jo oppi elva at den får disse parasittene i gjellene. Støingene som overvintrer har det jo. Vi har jo sett mye nyfisk, men eneste forskjellen på nyfisk og fisk som har stått noen dager på elva er bare at nyfisken er full av lus med strenger (dette er hunnlusa som først faller av så de er rimelig ferske disse laksene med strenger). Og denne lusa sitter på kroppen og er noe helt annet. Jeg synes den lusa som er i gjellene ligner litt på vanlig lus også, bare mere gusten og grå i fargen. Men vanlig lakselus overlever ikke i ferskvann særlig lenge. Men som sagt, dette er ikke noe nytt fenomen, jeg har hørt om flere tilfeller tidligere fra forskjellige vald. Det var så tett med lus i gjellene at det direkte så motbydelig ut, og det er rart at ikke laksen hadde tatt mere skade av dette egentlig.

Ser det blir tatt noen på flue hos deg også sølvreven. Åssen er det å gå med flua der nå?

Egentlig svært begrensete plasser å gå med flua enda, men det går an hvis man er på rett plass. Og ikke står der markfiskerne fisker :)

Men elva skal nok falle endel og bli litt varmere før flue kommer mye bedre til sin rett, og da dukker det jo opp flere hundre meter med fluestrekk.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som henger på gjellene, mener jeg kalles for gjelle-maggot.

Alle støingene jeg har fått i ferskvann har hatt dette. Har også fått stålblanke lakser med lus i juli med dette. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er en direkte sammenheng med at absolutt alle fiskene med dette er støinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på de gjelleparasittene. Det ble tatt en på rundt 10 hos oss i går, der gjellene var fulle av parasitter.

Det så ikke ut til at laksen var preget av det, da det var en av de feiteste laksene jeg har sett på lenge.

Men i likhet med Sølvreven, jeg har aldri sett dette på nygått laks, og nå er det altså tatt to stk......

Skummelt...?

I Alta får vi laks med parasitter i gjellene, det er gjellfisk. Den er lysere i rødfargen inne i gjellene og er mattere i fargen. Men dette er feit og fin laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og kikker på laksebørsene for Namsen og Gaula.

Namsen (uten Bjøra , Eida og Søråa) 1240 kilo

Gaula 1239 kilo

Skrekkelig like tall :)

Men, dette er ikke rare greiene, strengt tatt. Jeg vet at det i Gaula er vald som ikke er innrapportert, men neppe flere enn samme tid i fjor. I Namsen likeså. Det er ikke så sprekt dette. Jeg vet Kvistad her forleden kunne komme med den gledelige meldingen om bra laksefiske.

Nå sies det at det fra 2 juni var mye stor laks i forskningsnøtene utenfor Namsen, så håpet får være at den bare er ei uke seinere enn det som har vært vanlig de siste åra. Tilbake til den gode, gamle trege åpningsuka, altså :) Men, okke som, hvis vi skal nå opp mot de siste års gode fangster haster. Med manglende sjøalsefiske burde fangstene være bedre, føler jeg. Kan hende jeg er pessimistisk, men jeg er nå stadig bekymret, og leser tegn som "worst-case scenario", men sånn er jeg bare :D

Men, satser på varmere elver, så er alt oppe og går igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er tatt laks på bl.a. 18kg. og 20kg. idag i Lekegrinda (Gaulfossen), på flue. Tunge fluer vil jeg tro :)

Aril S tok den på 20, er vel Mr. Snekkenes det da ?

Jeg har den samme gnugende mistanke som Olav ang. årets fangster så langt. Ikke akkurat noen pangstart tross alt, i forhold til mange andre år som jeg vil kalle gode. Spørsmålet er om det skyldes at vi i år har fått meget stor vannføring og iskald elv helt nede i 4,5 grad (idag)? Og at laksen er litt senere i år ? Pussig at Horgøien f.eks. bare har fått 5 lakser til nå iflg. min bror. Der pleier de å ta det mangedobbelte uansett stor og kald elv. Men tiden vil vise. Jeg synes det er lite av 9-12-kilos i år. Det er noen store gubber og mest av 6-8 kilos som dominerer til nå. Det kan jo være at vi ikke har et utpreget storlaksår i Gaula i år, og det kan jo godt hende at vi vil få bra med mellomlaks. Det er jo kommet en god del av den allerede, feit og fin :D Og full av lus, så det ser ikke akkurat som de går så tregt på denne iskalde elva.

Årets sesong er ihvertfall langt fra 2005, da det gikk storlaks i lange baner så og si hele juni på enda større elv som i tillegg var iskald hele juni !

Har erfart i flere år nå at Gaulalaksen ikke lar seg affisere av 4-600 kubikk isvann i fleisen, og går på elva uansett. Så det er litt tvilsomt å skylde egentlig på at elva er for kald, og at laksen akkurat nå ikke er så bitevillig. Min erfaring er at får man et redskap like foran laksen, samme hva det er, så tar laksen uansett såpass tidlig, tross iskald elv. Vi ser jo det. Ser man en laks komme opp og vise seg på "stilla" og fisker over der, så sitter den nesten bestandig, så den er ikke akkurat kresen heller :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut i fra de fangstene jeg har kjennskap til fra nærområdet mitt, vil jeg anslå at du kan gange laksebørsen i Gaula med 3 eller 4.

Jeg kjenner til at mange grunneiere er uenige med Gaula fellesforvaltning, og derfor ikke melder inn fangstene til laksebørsen, men kun foretar den pliktige innmeldingen til myndighetene etter sesongslutt. Andelen av disse grunneierene er adskillig høyere i år enn tidligere.

PS: Jeg ser ingen Tor Stræte på Borten/Losen. :D

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHA jeg tenkte på den selv!! haha

Jasså gett, mobbing :)

Vi som har sesongkort fører inn fangstene ved sesongslutt (spøk) :)

Så vi ikke drar enda mere folk på valdet, for det er visst mere enn nok som det er nå :bbq:

Husk nå også at disse børsene er kun en service for Gaula Natursenter, intet annet ! Det er på høsten at grunneiere rapporterer inn fangstene. Men jeg ser jo selv at det er ganske så mange laks som ikke står på børsen da, som faktisk er notert ned i bøkene. Og mange plasser der jeg vet det er tatt 10-20 lakser står ikke en eneste laks på børs, men dette blir tatt med i rapp. på høsten.

Tror nok at det står 50 fiskere på B/L nå som bare er der pga. litt for mye reklame fra min side, har fått mange tilb.meldinger på det daglig :) Så nå ligger jeg lavt i terrenget og driver med lav åling fram til elvebredden :D Var på valdet i natt/morges men da jeg så hvilken invasjon det var der i helga dro jeg hjem sporenstreks, for nå er det totalt vilt på B/L med utrolig mye folk. Mange har satset på å fiske noen uker fremover fra denne helga, pluss at det kryr av døgnkortfiskere lokalt etc. Så jeg sier bare: Stakkars laks !

Ble tatt en laks på toppen på mitt vald i morges på 15kg. Pluss en lokal kar fikk en på over 9kg. på flue på en viss plass (my place som er top secret). Så Remy, pakk sekken og dra oppover, det er alldeles bra håp om natta og early morning med SS nå, og jeg garanterer at du vil ta storlaks på tuben. Og da er det rolig og nesten ikke folk i elva ! Og jeg vet hvor du kan kaste :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså gett, mobbing :)

Vi som har sesongkort fører inn fangstene ved sesongslutt (spøk) :)

Så vi ikke drar enda mere folk på valdet, for det er visst mere enn nok som det er nå :bbq:

Husk nå også at disse børsene er kun en service for Gaula Natursenter, intet annet ! Det er på høsten at grunneiere rapporterer inn fangstene. Men jeg ser jo selv at det er ganske så mange laks som ikke står på børsen da, som faktisk er notert ned i bøkene. Og mange plasser der jeg vet det er tatt 10-20 lakser står ikke en eneste laks på børs, men dette blir tatt med i rapp. på høsten.

Tror nok at det står 50 fiskere på B/L nå som bare er der pga. litt for mye reklame fra min side, har fått mange tilb.meldinger på det daglig :) Så nå ligger jeg lavt i terrenget og driver med lav åling fram til elvebredden :D Var på valdet i natt/morges men da jeg så hvilken invasjon det var der i helga dro jeg hjem sporenstreks, for nå er det totalt vilt på B/L med utrolig mye folk. Mange har satset på å fiske noen uker fremover fra denne helga, pluss at det kryr av døgnkortfiskere lokalt etc. Så jeg sier bare: Stakkars laks !

Ble tatt en laks på toppen på mitt vald i morges på 15kg. Pluss en lokal kar fikk en på over 9kg. på flue på en viss plass (my place som er top secret). Så Remy, pakk sekken og dra oppover, det er alldeles bra håp om natta og early morning med SS nå, og jeg garanterer at du vil ta storlaks på tuben. Og da er det rolig og nesten ikke folk i elva ! Og jeg vet hvor du kan kaste :D

Send meg en pm med nr ditt (fikk det ikke med da jeg byttet tlf), har tenkt å ta en tur opp til uka. I natt og morgen tidlig blir det oppvarming i drammenselva for min del. Så skal jeg ta deg på ordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare svare på dette med gjellemark, støing og nygått laks.

Gjellemark er en liten, leverfarget/blekrød parasitt oftest å finne på støingens gjeller, da i tette kolonier, nesten all støing får det virker det som under oppholdet i elva. Men noen ganger er det også gjellemark på nygått laks. Dette er da et tegn på at det er en laks som er oppe igjen på sin andre (eller tredje) gyting! Gjellemarken overlever saltvannsreisen, men det er oftest færre på den etter en ny vinter i havet enn det det var når den gikk ut som støing.

Dette med flergangersgytere er jo veldig spennende - i Gaula, Namsen, Orkla og Alta feks utgjør nå flergangersgyterne en merkbar del av oppgangen, kanskje 20 - 30 % for juni sett under ett. Dette er forøvrig et argument for C&R det også.... Andre tegn på flergangersgytere er noe mer pigmentering, kraftig krok på hanner selv om laksen er nygått.

Mvh Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare svare på dette med gjellemark, støing og nygått laks.

Gjellemark er en liten, leverfarget/blekrød parasitt oftest å finne på støingens gjeller, da i tette kolonier, nesten all støing får det virker det som under oppholdet i elva. Men noen ganger er det også gjellemark på nygått laks. Dette er da et tegn på at det er en laks som er oppe igjen på sin andre (eller tredje) gyting! Gjellemarken overlever saltvannsreisen, men det er oftest færre på den etter en ny vinter i havet enn det det var når den gikk ut som støing.

Dette med flergangersgytere er jo veldig spennende - i Gaula, Namsen, Orkla og Alta feks utgjør nå flergangersgyterne en merkbar del av oppgangen, kanskje 20 - 30 % for juni sett under ett. Dette er forøvrig et argument for C&R det også.... Andre tegn på flergangersgytere er noe mer pigmentering, kraftig krok på hanner selv om laksen er nygått.

Mvh Ø

Her ser du en flergangsgyter med gjellelus var også vanlig lakselus på den http://www.ten4fly.net/23163896

Endret av fangal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig i gang med årets laksefiske og for en start! :( 2-3 kast og årets første satt i enden av fluesnøret. Ca 4 kg som ble satt ut igjen. En halvtime senere satt en fisk på 6,2 som blødde og avsluttet dagen for meg. Turkompisen fikk en på 5 kg blank litt etterpå. Meldingene sa at etterpå ble det steindødt og vi hadde nok superflaks...i en normalt smålakselv. Gaulaåpningen skjer til uka - håper flaksen fortsetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fyker jeg til B/L i morgen for første gang i mitt liv å fiske der. Sølvreven har tatt meg under vingene, så da skal det mye til for å ikke få laks :) heheh dette blir spennende!!!

har du laget doggis fluer eller....hahaha

Lykke til er helt sikker på hvor du skal fiske :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler presset allerede, huffameg, laksegaranti skal man aldri gi ut på forhånd :thumbsup:

Det er jo opp til fiskeren det da, om man får laks eller ikke (ro ro til en viss plass) :)

You are welcome Remy, revehiet er ditt, håper du liker lukta av lakseblod og slim, blandet av marklukt og konjakkeim !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao går nå forøvrig med årets "hemmelighet" på enden av snøret. Skjønte han hadde pønsket på noe igjen :thumbsup:

Et wobblerskrin med noen utsøkte wooblere var visst hemmeligheten i år. Så alldeles ikke dumt å gå med en slik en som synker en halvmeter inne på grunt vann og rolig strøm akkurat nå :rolleyes:

Må nok si at det var det største gliset jeg har sett i år, idet han tok fatt på en ny runde idet jeg forlot Gaula. Alltid skumle planer på han Mao :rolleyes:

Ja de wooblerne var knall en utrolig gange på de, det ble ikke fisk på dem nå men med litt mindre vann, slik at jeg kommer meg ditt så er jeg 99,99% sikker at de sitter på en av dem :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rask oppsummering fra årets start på laksesesongen.

Hadde avtale med PerH om et besøk i Bjøra men det ble ikke noe av, men via han fikk jeg ihvertfall tak i ett halv dags kort på Nedre Flasnes. Det gikk ikke bedre enn at jeg debuterte i Bjøra med fisk på 6 kg etter 1 1/2 time :rolleyes: (som roer). Fiskeren var også fornøyd for han så ikke fisken som var oppe men det gjorde jeg :rolleyes:

Så var det venting og venting og venting og den tiden er lang. Spesielt når vi så på vannstanden og hvor flott Namsen var og en kan trygt si at forventningen om et supert første døgn absolutt var til stede.... men laksefiske er vanskelig. Har sikkert tid til å skrive litt mer senere, men kort sagt åpningsdøgnene ble ikke innholdsrike. Vi endte opp med 3 fisker i Namsen på 7,3 - 7,8 (meg som roer) - 9,1 - ikke så ille, men ikke det jeg hadde håpet og forventet etter de sesongene som har vært. I tillegg mistet to av mine fiskekompiser en skikkelig julegris (vi vet hvor den står, og den drar vekta til langt over 15). Det var den eneste fisken som sto på de vanlig stedene. Alle de andre laksene var gående full av lus med hale - så de har hatt det travelt.

Største opplevelsen utenom å få jomfrulaks i Bjøra på aller første tur der, var å ro på storlaks til en fersk fisker i Namsen som tidligere hadde rekord på 4,7 kg og som virkelig satte pris på det. I tillegg ble det gjort når ingen andre hadde tro på det vi skulle - så det var en litt galskap satsing som ga uttelling - alltid kjekt!

Andre kjekke ting - traff Robert (Vaaput), Kjerav (Kjell), med flere......... skulle også treffer PerH og gjengen men det ble ikke noe av og jaktet på H1rik ett par dager men det lykkes ikke. Han bodde jo hele 68,74 meter fra meg og fisket på nabovaldet......

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.