Gå til innhold
Fiskersiden

Krabbefiske.


rarnfinn
 Share

Recommended Posts

Min erfaring med krabbefiske på denne tiden er liten. Har aldri startet før i slutten av juni/begynnelsen av juli. Erfaringen min da er at krabbene står relativt grunt tidlig på året og dypere på sensommeren. Krabbene går gjennom et skallskifte på høsten så holder vel gjerne på å spise seg opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teiner ute nå. Har ikke fått så mange krabber nå på våren, men de jeg har fått har vært store og med mye mat i. Bedre fangst på sensommeren og høsten. Fersk agn og riktige bunnforhold har stor betydning.

Reglene om minimumsdybde på 25 meter der teina settes gjør det ikke akkurat lett å fiske krabbe lovlig med teiner utenom hummersesongen her i Oslofjorden. Mye tau, blåser, agn og styr i forhold til fangst, men litt artig er det jo. Når været er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har teiner ute nå. Har ikke fått så mange krabber nå på våren, men de jeg har fått har vært store og med mye mat i. Bedre fangst på sensommeren og høsten. Fersk agn og riktige bunnforhold har stor betydning.

Reglene om minimumsdybde på 25 meter der teina settes gjør det ikke akkurat lett å fiske krabbe lovlig med teiner utenom hummersesongen her i Oslofjorden. Mye tau, blåser, agn og styr i forhold til fangst, men litt artig er det jo. Når været er bra...

Takk for svar - da blir det en tur ut i morgen. Er 25 m her i Agder også men det går vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Dette gjelder samme emne, men med en litt annen vinkling: Jeg er iferd med å anskaffe meg ny elektronikk, og satser på en Lowrance HDS m/side scan og downscan. Har sett tilbakemeldinger fra andre eiere av dette utstyret, som skryter av hvor effektivt sonaren er når man skal sette krabbeteiner.

Jeg forstår at man med dette utstyret får et mye mer helhetlig/detaljert bilde av bunnen, slik at teinene settes på riktig sted. Men hva er riktig sted? Hva slags bunn er det krabbene liker å oppholde seg på?

 

Noen som har ferske erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Finn Strand said:

...Jeg forstår at man med dette utstyret får et mye mer helhetlig/detaljert bilde av bunnen, slik at teinene settes på riktig sted. Men hva er riktig sted? Hva slags bunn er det krabbene liker å oppholde seg på?

 

Noen som har ferske erfaringer her?

Hei, Jeg fisker ikke krabber med teiner selv men plukker dem mens jeg fridykker. Mest treffer jeg på sand, grov sand og skjell bunn. De finnes også på hardbunn og i mellom tare men betydelig mindre mengder. Sånn det er iallefall rund Ryfylke hvor jeg pleier å dykke oftest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, klimekkk skrev:

Hei, Jeg fisker ikke krabber med teiner selv men plukker dem mens jeg fridykker. Mest treffer jeg på sand, grov sand og skjell bunn. De finnes også på hardbunn og i mellom tare men betydelig mindre mengder. Sånn det er iallefall rund Ryfylke hvor jeg pleier å dykke oftest. 

Takk for nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.