Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske etter ørett.


Storrønning
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder ørret er det enkleste det beste. Ingen blink/skje - kun en liten hvass krok og ett splitthagl over. Thats it. Danker ut alt annet bruk. Men enkelte dager kan en liten balanse være suveren. Og mormychka.

Det varierer fra vann til vann hva som er best av maggot og mark. Jeg har best erfaring med maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes generelt balansepilk i mindre størrelser (ca.5-8 cm) fungerer bra til aktivt fiske. Gjerne agnet med noen maggot.

Eller funger både mormyshka og som Nikolassisen nevner, Makk, fortynget med splitthagl bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agree! De dagene ørreten er hissig funker balanse gjerne best. På trege dager en ofte mormyskha suverent. Dropp for all del blinken. Den skremmer mer enn den lokker. Statisk meite med mark eller reke funker selvsagt også, selv om man kan stille store spørsmålstegn ved sportsligheten av å sette ut ti ståsnører og deretter sette seg på land med pølser og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for brae tips her:)

Tar dem me på tur snart.

Tenke me kanskje på en tur førstkommende helg.

Hørte om enorm fangst fra Øst - Trøndelag i dag.

Så da e d bere å prøve før isen går:D

Godt poeng der ja cb, men e jo t tider godt me pølser og kaffe å. haha:p

Har du foresten prøvd nå fiske i d siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statisk meite med mark eller reke funker selvsagt også, selv om man kan stille store spørsmålstegn ved sportsligheten av å sette ut ti ståsnører og deretter sette seg på land med pølser og kaffe.

Jeg bruker som regel ikke å sette ut mer enn 9..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel ikke å sette ut mer enn 9.....

he he, ja hvor går grensen mellom sportsfiske og ståkrokfiske? Den grensen er ikke alltid like klar. Det må naturligvis bli litt opp til den enkelte å avgjøre. Rent personlig meiter jeg aldri med mer enn tre stenger, og jeg forsøker alltid sitte så nær stengene som mulig til enhver tid. Når jeg ismeiter ørret/røye bruker jeg som regel kun en stang, kanskje to en sjelden gang. Og hvis jeg flytter meg rundt tar jeg alltid opp tacklene og setter heller ut på nytt der jeg flytter til. Det å alltid være nær tacklene og passe på er et viktigere kriterium enn antall stenger, selv om jeg altså mener 10 stenger (og ni for den saks skyld! :) ) er lang i overkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, ja hvor går grensen mellom sportsfiske og ståkrokfiske? Den grensen er ikke alltid like klar. Det må naturligvis bli litt opp til den enkelte å avgjøre. Rent personlig meiter jeg aldri med mer enn tre stenger, og jeg forsøker alltid sitte så nær stengene som mulig til enhver tid. Når jeg ismeiter ørret/røye bruker jeg som regel kun en stang, kanskje to en sjelden gang. Og hvis jeg flytter meg rundt tar jeg alltid opp tacklene og setter heller ut på nytt der jeg flytter til. Det å alltid være nær tacklene og passe på er et viktigere kriterium enn antall stenger, selv om jeg altså mener 10 stenger (og ni for den saks skyld! ;) ) er lang i overkant.

Ja, 10 er litt drøyt selv for meg. Men når jeg fisker ørret setter jeg som regel 2-5 ståsnører (av og til flere) i nærheten av der jeg fisker og så flytter jeg mellom hullene og fisker aktivt med balanse eller mormyschka. Jeg fisker røye på samme måten, men da med lokkeskje.

Jeg er nok mer en fangstmann enn de fleste på forumet og har fokus på matauk og å høste av de enorme naturressursen vi bor i. Som eksempel har vi på Ringvassøya ca 1000 fiskevann hvorav mesteparten ikke beskattes. I utmarkslaget som jeg tilhører har vi et titalls vann hvor storparten er overbefolket og hvor det er sunt for vannet å ta ut mest mulig fisk. Jeg holder forøvrig på å kultivere 2 av disse vannene.

Så kan man diskutere hvorvidt det er sport å mataukfiske med 5 ståsnører, men jeg har ihvertfall stor glede av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 10 er litt drøyt selv for meg. Men når jeg fisker ørret setter jeg som regel 2-5 ståsnører (av og til flere) i nærheten av der jeg fisker og så flytter jeg mellom hullene og fisker aktivt med balanse eller mormyschka. Jeg fisker røye på samme måten, men da med lokkeskje.

Jeg er nok mer en fangstmann enn de fleste på forumet og har fokus på matauk og å høste av de enorme naturressursen vi bor i. Som eksempel har vi på Ringvassøya ca 1000 fiskevann hvorav mesteparten ikke beskattes. I utmarkslaget som jeg tilhører har vi et titalls vann hvor storparten er overbefolket og hvor det er sunt for vannet å ta ut mest mulig fisk. Jeg holder forøvrig på å kultivere 2 av disse vannene.

Så kan man diskutere hvorvidt det er sport å mataukfiske med 5 ståsnører, men jeg har ihvertfall stor glede av det :)

Ja, forutsatt at bestandene tåler det er det ikke galt å sette ut ståsnører for å skaffe seg mat, selv om det ikke kan karakteriseres som sportsfiske. Problemet er jo at enkelt tilfeller av ståkrokfiske har ført til overbeskatning av stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi såppas ja. Høres ikke bra ut. 2 - 4 pilka ståendes ute for gongen e mer enj nok.

Spessielt på mindre vatten. En stor innsjø blir en anna sak. Men grett å våttå på forhånd

om ker stor fsikestammen i kvart enkelt vatten e. Å i her i kommunen har d faktisk kommi

nye regla om at en må ha fiske kort for kvar pilk en eventuelt har tenkt å sette ut.

Nå som forsåvidt e greit i enkelte tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi såppas ja. Høres ikke bra ut. 2 - 4 pilka ståendes ute for gongen e mer enj nok.

Spessielt på mindre vatten. En stor innsjø blir en anna sak. Men grett å våttå på forhånd

om ker stor fsikestammen i kvart enkelt vatten e. Å i her i kommunen har d faktisk kommi

nye regla om at en må ha fiske kort for kvar pilk en eventuelt har tenkt å sette ut.

Nå som forsåvidt e greit i enkelte tilfelle.

Så to mann i stad her oppe. De hadde nøyd seg med å sette ut 9 stenger. Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg ikke folk får inntrykk av at jeg er en rovfisker fordi jeg fisker med ståsnøre etter ørret istedetfor stang. Jeg har pilkestang også, men som nevnt er et enkelt håndsnøre med ett splitthagl og en liten krok det mest effektive etter ørret. På fint kalles dette vel ismeite?

Videre er de vannene vi fisker i store og fiskerike vann som beskattes i svært liten grad. Jeg er også aktiv i utmarkslaget her hjemme og har tatt initiativ både til kultivering av- og oppsyn med fiskevannene.

I den grad noen vann overbeskattes her i området er det isåfall med uvettig bruk av storbeinte garn. Og dette er noe jeg jobber aktivt for å bekjempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune svarte vel greit på den. Så lenge det er forsvarlig med tanke på bestanden er det ingen fare. Problemet oppstår når man tømmer sårbare vann med tynne og seint reproduserende bestander av stor fisk. Det første kan man kalle kultivering. Det siste er mer utplynding av naturressursene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi 9 stenger faktisk. Blir mest sansynlig fiskeoppsyn i såmmår å, så en fe holde øye med dem.

Men tatt i betrakning om hvilket vatten d e.

E å enig me nikolassisen for kultiveringa sin skyld i overbefolka vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.