Gå til innhold
Fiskersiden

Fluering.


robertar
 Share

Recommended Posts

  • Svar 249
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av robertar

så også at den store laksen på siden til loomis ble tatt på en tube med et mønster som ikke er ulikt det lokale mønsteret herfra. http://jon-erik.groeset.com/ .. verdensbeste flue.. ehh ok litt overivrig der.. man får vel mest fisk på det man bruker mest.

Tuba var veldig lik ja. Blått og svart gav meg min første flue-laks, så det er en kombinasjon jeg også holder kjært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar anngående flua Rotenon. Denne flua fisker utrolig bra i de fleste elver, både klare og de med mer humusfarget vann. Har fisket bra på dennne fluen både juni, juli og august. Har prøvd veldig mange mønster de siste årene, men kommer alltid tilbake til flua Rotenon (syns den fortjener stor forbokstav), og den skuffer sjeldent! Har vell fått rundt 40 laks på den de to siste sesongene. Jeg foretrekker dette mønsteret på enkelkrok, og har de i veldig mange krok størrelser, men ikke vær redd for å prøve de på relativt stor krok f.eks 1/0. robertar kanskje du ikke skulle ha avslørt favoritt mønsteret mitt[ ;) ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mine fluer ferdige, det blei ei flue som fisker best i humusfarget/flom elv, bundet på en patridge salar str 9

Har kalt den "Njord" etter en norrøn gud som styrer vær,vind,fangst og fiskelykke[ ;) ]

så får jeg håpe alle blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tommy Vik

Noen i gjengen her som har erfaringer fra nedre ekeli i orkla? skal dit i uke 26, aldri fisket der i orkla før og lurer på om noen har noen råd og vink samt erfaringer fra denne plassen..

Nedre ekli er et sted som fisker bra. Får du i tilegg litt bra med vann fisker den midtre delen fra hytta og ned mot brekket også meget godt. Meget fin fluestrekk etter min mening. Også brekket på midterste hølen kan være et lurt sted på mindre vannstand. På liten elv er også strømmen nedenfor brekket ned mot nedre grense en lur plass. Ellers er jo på normal vanstand best på midre del ned mot betong kanten på motsatt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

blir spennende å se ditt bidrag. fisker du virkelig med størrelse 9 i flomelv?? da bruker jeg tubefluer i 10-15 cm vingelengde. str 9 bruker jeg når det er lav vannføring.

Erik

jeg er enig i at den kansje er litt liten, men jeg fisker en del i ei lita elv som renner like nedenfor huset mitt, det er en side elv til namsen og der har jeg fått en del smålaks på denne flua, jeg har ikke fått prøvdt den i namsen enda, men det blir vel i år tenker jeg.

den er jo litt fargesterk,men har fått smålaks på den i normal elv også, vet ikke om dere andre her bruker sterke farger i normal elv,eller om det er mest sort og andre nøytrale farger det går i ?

jeg liker å prøve litt forskjellig jeg da[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig i at den kansje er litt liten, men jeg fisker en del i ei lita elv som renner like nedenfor huset mitt, det er en side elv til namsen og der har jeg fått en del smålaks på denne flua, jeg har ikke fått prøvdt den i namsen enda, men det blir vel i år tenker jeg.

den er jo litt fargesterk,men har fått smålaks på den i normal elv også, vet ikke om dere andre her bruker sterke farger i normal elv,eller om det er mest sort og andre nøytrale farger det går i ?

jeg liker å prøve litt forskjellig jeg da[ ;) ]

er enig med deg når det gjelder str. på fluene på flomfarget elv, iom at jeg hovedsaklig fisker i en elv som på det bredeste er 4-5 meter bred! føler da at det blir massivt med 9-11 cm lange tubefluer, hvis jeg strekker ut en sånn flue så demmer jeg nesten opp elva:-) men ville nok valgt en noe større flue i elver som orkla og namsen (nå vet jeg jo ikke hvordan det ser ut der du fisker i namsen da, så jeg skal være litt forsiktig med å være en besserweisser her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk forresten flua fra robertar. den var pent bundet. mange takk, skal binde opp endel slike..

sammenligner man ei flue med fiskens byttedyr i sjøen fx sild er jo ei flue i str 9 eller 10 latterlig liten. likevel tar den. folk er redde for å bruke store tuber, men tenker man at fisken spiser sild på 25 cm så tror jeg at folks holding endres. samme med wobblere. ser fiskere tar fisk på 15-20 cm gjeddewobblere. størrelsen på elva er jeg litt enig i og uenig. jeg fisker i ei knøttlita elv, hovedsaklig ei flomelv. garry bundet på 2" tube og flomflua med 12-15 cm vinge er killer der. man kan kaste over den med enhånds nesten langs hele elva.

er glad i småfluer og;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.