Gå til innhold
Fiskersiden

Skogstur med Flått-besøk...


Aristokraten
 Share

Recommended Posts

Var en liten tur i skogen i dag sammen med sønnen min,vi fisket og nøt det gode været,alt var perfekt :o

Helt til vi begynte å telle Flåtten som ruslet rundt på oss,kom til 10stk :D Hvor mange som datt av pga intens risting av klær og dusjen senere vet jeg ikke.Vil helst ikke vite heller...

Lurer på åssen det er med dere andre,sett/fått mye Flått dere? Ikke det at jeg frykter krypet,men det her var mye.Har fløyet rundt i skogen i 30år og ikke sett makan.

Mulig vi var max uheldige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et sommerhus i kragerø-området, og der er det på samme måten. Fant 19 stk på meg en gang :o heldigvis bruker de litt tid før de setter seg fast..

Ja det er min erfaring også,de kravler og kryper rundt ei stund før de får bestemt seg ;) Sørlandet er vel en plass med masse Flått mener jeg å huske... 19 stk er mye,jævlig mye :o

Er det ikke meldt ekstremt mye flått i sommer da?

Hørte først at kulda muligens hadde tatt kneken på mange av dem,men tydeligvis ikke...

Har hatt 14 stk på meg(sugd fast) på det meste. På veldig imtime plasser også. Skal sies at jeg var liten guttonge og låg i marka å skøt me luftgevær. Ble syk etter noen uker, og ble sent på antibiotikakur.

14 stk sugd fast er ihvertfall mye :withstupid: Fikk ødelagt en sommer av krypa sjæl,ble dårlig da gett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I områder med mykje husdyr, eller vilt, er det ekstremt med flått. Her på Vestlandet har det vorte mykje av denne rakkaren dei siste åra.

Ein kollega av meg er ufør etter eit flåttbitt han fekk for nokre år sidan. Han var ein stor bryter av ein mann, sterk som ein bjørn, men i dag er det berre skinn og bein att av han.

Dersom ein får ein raud, irritert, ring rundt eit bittsted må ein oppsøka lege for test av borrelia eller TWAR. :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de store stammene av hjortevilt vi har, tror jeg de virker omtrent som oppdrettsanleggene for lakselusa. Måtte selv avlive en råbukk som var så svekket av flått at den la seg til på plena mi og enset hverken folk eller hunder. Den veide bare 9 kg med hud og hår. Og mange hjort og rådyr jeg har skutt under jakta, har hatt utrolige mengder av svineriet på seg.

Har også en kamerat som holdt på å miste livet pga flått for fem år siden. Han er nå i arbeid igjen, men er betydelig redusert. Så man må ta flåttbitt seriøst. Problemet til kameraten var at legene ikke gjorde dette til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området vi frekventerte i går har en grei stamme med Rådyr,så den er nok årsaken til de store mengdene :withstupid:

Nei,bråtabrann er jeg for,det hadde hjulpet.Jeg svidde alle Flåttene i går og de tålte ikke mye varme/ild før de tok kvelden.

Liker å ligge i gresset når jeg er ute å meiter Gjedde i dette vannet,men kommer til å bli mer forsiktig nå gett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hjortejeger er det alltid full sjekk når jeg kommer hjem fra jakt. Nesten hver gang har jeg en eller flere flått på meg. Det sies at risikoen for å bli smittet av borelia reduseres dersom man fjerner den innen et døgn. Så lenge får de aldr være på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er utrolig ekle skapninger! de kryper ofte på klærne mine når jeg er ute å lister meg rundt i kratt og gress langs vann etter sky ørret.Pleier som regel og ha litt lyse klær, da er de lette og få øye på.Har alltid buksebena godt stappet ned sokkene.Rundt midjen er det også viktig og ha t skjorta godt nedi buksa.Pleier ofte og se dem krype på klærne når jeg stopper opp litt av og til, og da knipser jeg dem vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rekord er 18 stk som var sugd fast. Etter ein skogstur på 30 minutt. Elles har eg ofte 2-3 faste flott kvar dag eg er i skogstur i jobbsamanheng. Typiske plassar er baksida av knena, akkurat innunder sokkekanten, under klokkereima og rundt livet, rett under buksekanten. Har aldri vorte sjuk skjølv, har lest at 2% av alle flått har borrelia, og at 5% av disse kan smitte vidare til menneske om dei får henge der i 12 timar eller meir? Tar forbehald om eg rotar litt med tala her... Uansett so kan jo prosenten borreliabærande flått ha økt sidan eg haure det.

Borreliose er utruleg skummelt, er veldig vanskeleg å påvise, og nesten alle som er ramma har forskjellige plager som kan dukke opp når som helst i livet. Hadde ein lærar som døde av dette for nokre år sidan. Fyrst vart halve kroppen lamma, deretter koma. Han døde etter nokre få veker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er utrolig ekle skapninger! de kryper ofte på klærne mine når jeg er ute å lister meg rundt i kratt og gress langs vann etter sky ørret.Pleier som regel og ha litt lyse klær, da er de lette og få øye på.Har alltid buksebena godt stappet ned sokkene.Rundt midjen er det også viktig og ha t skjorta godt nedi buksa.Pleier ofte og se dem krype på klærne når jeg stopper opp litt av og til, og da knipser jeg dem vekk.

Ta med Lighter og svi dem,en mindre er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner det kryper rundt på kroppen når jeg leser om denne møkka. Var i Vansjø i går, så bør vel ta en sjekk.

Ja er no dritt det krypet der. I morra blir det jakt på 1500gram+ Abbor og no Karuss etter det,klar eller Vansjø :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at risikoen for å bli smittet av borelia reduseres dersom man fjerner den innen et døgn.

Ja, jo raskere den fjernes desto bedre. Etter å ha vært ute på flått-rike steder bør man alltid sjekke hele kroppen for å se om det er noen ubudne gjester, og fjerne disse. Og hvis flått har sugd seg fast, følg med utviklingen av bittstedet. Hvis det blir en rød ring etter noen dager, kontakt lege med en gang slik at du kan bli satt på antibiotikakur. Dette skal man ikke ta lett på. En bekjent av meg fikk boreliose og var sykmeldt i over fire år. Hele systemet kom ut av balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.