Gå til innhold
Fiskersiden

Fixe hull i en båt


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Tja..

Onkelen min kom dregende nordover med en 14 fots åpen glassfiberbåt i helga som han hadde tenkt å legge her oppe til feriebruk. Og som jeg og bruttern kan bruke i felleskap mot å passe på den, ta nødvendig vedlikehold etc...

Men desverre er det jo bare krøtterstier vi har nordover gjennom riket. Og hengeren var ikke akkurat den beste så ved ankomst var det to hull i båten. Siderullene bak viste seg å være av plast og hadde slått rett gjennom glassfiberbunnen i et eller anna telehiv.

Så vil jeg bruke båten i sommer må vi reparere litt. Men har stort sett null peil på hvordan jeg skal bære meg at.

Noen opplysninger:

Hullene er ca 10cm i diameter.

Båten er dobbelbunnet så kommer ikke til fra innsiden.

Det er en slags foam på innsiden, ca 2-3 cm tykt.

Trenger råd om hva jeg skal kjøpe, og praktiske tips til jobben :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gimbo

Jeg har reparert en del slike hull i slepelettbåter, de får mye juling når de heises ombord under fiske. Det du gjør er å slipe av gelcoaten og malinga på området du skal reparere. Tegn en firkant rundt hullet med tusj, og slip ned med drill eller vinkelsliper med pusseskive , litt forsiktig til den hvite (jeg går ut fra at båten er hvit) fargen er borte, og polyesteren kommer fram. Det er ganske lett å se, den er lys gulaktig. Slip ned et område som er stort nok til at du reparerer evt sprekkdannelser også, ved slike trykkskader er det sikkert noen slike. Vask så området med aceton. Deretter blander du polyester og herder etter anv, ikke bland mer enn du trenger etterhvert. stryk så ett tynt lag polyester på det slipte området. legg glassfiberstria på en ren plate, finer eller plast e.l. og stryk polyester på denne også ( stria klipper du til på forhånd i passe lengder, biltema selger slike i remser. de heter duk eller web. Polyester får du også der, i sum kan jeg tenke meg dette kommer til å koste 150-200 kr). Så legger du på remsene med strie side ved side på det slipte området, og pensler eller ruller den fast.(rull også biltema). La dette herde noen timer.Bland ny polyester, gjenta prosessen. Stryk på polyester på området, legg på strie, denne gangen trenger du ikke å ta polyesteren på stria først, bare legg den på og valse den med rullen. Ta på litt mer polyester hvis det blir for tørt. Pass på at ikke skjøtene på strieremsene ligger rett over hverandre, (hvis du ikke bruker hele stykker da, men det er enklere å arbeide med remser). Jeg tipper det holder med to lag totalt. Slip når det er herdet, og evt sparkle med polyestersparkel og spray på maling hvis du vil. Det er ikke så vanskeligå få til, men hvis du er helt blank på slike ting så er det en fordel å gjøre det en dag det er litt kjølig. Det gir deg litt mere tid å atbeide på før polyesteren herder og blir ubrukelig.

Lykke til

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slip igjennom gelcoaten iallefall 10-15 cm utenfor skaden, slip deretter skrått inn mot skaden slik at du nesten er igjennom der som sprekken er, da får du bygge dette opp på nytt. 2 lag syns jeg høres lite ut 4-5 lag med 600 grams duk anbefaler jeg på det tykkeste, selvsagt noe mindre då jo lenger ut du kommer. Når det gjelder rulle så er det mange som misforstår dette og ruller på med vanlig malerrull, det er greit nok fo å få polyseteren på, men du må bruke en alu rull med riller beregnet for dette slik som dennetil å få presset ut luften i laminatet, hvis ikke så får du en porøs støp som trekker vann og ikke vil tåle det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slip igjennom gelcoaten iallefall 10-15 cm utenfor skaden, slip deretter skrått inn mot skaden slik at du nesten er igjennom der som sprekken er, da får du bygge dette opp på nytt. 2 lag syns jeg høres lite ut 4-5 lag med 600 grams duk anbefaler jeg på det tykkeste, selvsagt noe mindre då jo lenger ut du kommer. Når det gjelder rulle så er det mange som misforstår dette og ruller på med vanlig malerrull, det er greit nok fo å få polyseteren på, men du må bruke en alu rull med riller beregnet for dette slik som dennetil å få presset ut luften i laminatet, hvis ikke så får du en porøs støp som trekker vann og ikke vil tåle det den skal.

Takk for alle tips og råd.

Og neste gang: juster siderullene sånn at de bare støtter båten, ikke bærer den :)

Det er nok lurt. Skal formidle det videre til min onkel. Men han skal uansett selge den hengeren da han ikke har bruk for den mer.

Hei, gimbo

Jeg har reparert en del slike hull i slepelettbåter, de får mye juling når de heises ombord under fiske. Det du gjør er å slipe av gelcoaten og malinga på området du skal reparere. Tegn en firkant rundt hullet med tusj, og slip ned med drill eller vinkelsliper med pusseskive , litt forsiktig til den hvite (jeg går ut fra at båten er hvit) fargen er borte, og polyesteren kommer fram. Det er ganske lett å se, den er lys gulaktig. Slip ned et område som er stort nok til at du reparerer evt sprekkdannelser også, ved slike trykkskader er det sikkert noen slike. Vask så området med aceton. Deretter blander du polyester og herder etter anv, ikke bland mer enn du trenger etterhvert. stryk så ett tynt lag polyester på det slipte området. legg glassfiberstria på en ren plate, finer eller plast e.l. og stryk polyester på denne også ( stria klipper du til på forhånd i passe lengder, biltema selger slike i remser. de heter duk eller web. Polyester får du også der, i sum kan jeg tenke meg dette kommer til å koste 150-200 kr). Så legger du på remsene med strie side ved side på det slipte området, og pensler eller ruller den fast.(rull også biltema). La dette herde noen timer.Bland ny polyester, gjenta prosessen.  Stryk på polyester på området, legg på strie, denne gangen trenger du ikke å ta polyesteren på stria først, bare legg den på og valse den med rullen. Ta på litt mer polyester hvis det blir for tørt. Pass på at ikke skjøtene på strieremsene ligger rett over hverandre, (hvis du ikke bruker hele stykker da, men det er enklere å arbeide med remser). Jeg tipper det holder med to lag totalt. Slip når det er herdet, og evt sparkle med polyestersparkel og spray på maling hvis du vil. Det er ikke så vanskeligå få til, men hvis du er helt blank på slike ting så er det en fordel å gjøre det en dag det er litt kjølig. Det gir deg litt mere tid å atbeide på før polyesteren herder og blir ubrukelig.

Lykke til

Takk for utførliug beskrivelse...

I det store og det hele tror jeg at dette bør gå greit med den infoen jeg har, om ikke noen har noen ekstra tips tips da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan både bidra med martialer å hjelpe med dette ja.

Ville reparert dette fra begge sider jeg, gjorde samme tabbe med hengeren å hjulet å fikk en 1 meter lang sprekk.

Tror rep arbeidet ligger i tråden min om båtrep å projekter.

Dette må du gjøre skikkelig, ellers holder det ikke, det kan jeg garantere.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :(' date='25 mai 2010 - 10:08' timestamp='1274778501' post='595853]

Kan både bidra med martialer å hjelpe med dette ja.

Ville reparert dette fra begge sider jeg, gjorde samme tabbe med hengeren å hjulet å fikk en 1 meter lang sprekk.

Tror rep arbeidet ligger i tråden min om båtrep å projekter.

Dette må du gjøre skikkelig, ellers holder det ikke, det kan jeg garantere.

Tror jeg skal greie å ordne dette helt greit, men alle tips mottas med takk.

Kommer nok ikke til fra begge sider. Hullene er helt bakerst og det er dobbelskrog på båten (en 14 fots åpen glassfiberbåt). Da må jeg eventuelt skjære hull fra oversiden...medmindre jeg kommer til fra stuerommet bakerst.

Litt problematisk å sjekke da båten ligger en god halvannen time hjemmefra, så dettte får jeg se på når vi kommer dit. Men langt fra sivilisasjonen som det er, er det greit å ha kjøpt inn rikelig med alt som trengs på forhånd.

Et spørsmål: er det mulig å gjøre denne jobben på en enkelt dag?

og til slutt har du en lenke til reparasjonstråden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkelt dag tviler jeg på da ting må få tid til å herde skikkelig før du sliper ned og overflatebehandler igjen og da også helst i et par lag, men mesteparten av selve reperasjonen skal være mulig ja. Resten blir jo som finpuss/finish-arbeid å betrakte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkelt dag tviler jeg på da ting må få tid til å herde skikkelig før du sliper ned og overflatebehandler igjen og da også helst i et par lag, men mesteparten av selve reperasjonen skal være mulig ja. Resten blir jo som finpuss/finish-arbeid å betrakte....

Okay...får belage meg på det da. Er bare litt vrient å få landlov fra en høygravid overkommando hjemme...noen av dere vet hvordan de blir...skrekk og gru :(

Jeg får ta henne med og parkere henne i fjæra på en fluktstol med besjed om å holde et øye på ei surfstang eller noe mens jeg holder på...he he.

Men sånt rent praktisk...kan jeg vel ta grovjobben ei helg, og finpussen neste helg?

problemet blir i grunnen å holde det tørt da båten står ute.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal greie å ordne dette helt greit, men alle tips mottas med takk.

Kommer nok ikke til fra begge sider. Hullene er helt bakerst og det er dobbelskrog på båten (en 14 fots åpen glassfiberbåt). Da må jeg eventuelt skjære hull fra oversiden...medmindre jeg kommer til fra stuerommet bakerst.

Litt problematisk å sjekke da båten ligger en god halvannen time hjemmefra, så dettte får jeg se på når vi kommer dit. Men langt fra sivilisasjonen som det er, er det greit å ha kjøpt inn rikelig med alt som trengs på forhånd.

Et spørsmål: er det mulig å gjøre denne jobben på en enkelt dag?

og til slutt har du en lenke til reparasjonstråden din?

Jeg hadde klart det på 1 dag ;)

Som sakt, du må ha noe motstand bak for å få dette 100 %.

Pusser du bare reint å plastrer på får du bare gjøre det men bra blir det ikke.

Regel nr 1, allt MÅ være 100 % tørt før du begynner å plastre, på båter med dobbelt skråg er det kondens å fuktighet inni skråget så om du tar dette uten å skjære hull i båten å reparere skaden inni også er det stor fare for at din rep vill falle av.

Skal lete opp tråden.

Fant tråden under "Verksted"

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=30342&st=0

Men ser at den reprasjonen ikke er lakt ut, har bildene av hele prosessen så skal se om jeg får tid i dag så legger jeg reprasjonen ut der.

Er bilder fra en reprasjon etter et "lite" uhell med diamantbladet der da :(

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='25 mai 2010 - 14:56' timestamp='1274795764' post='595911]

Jeg hadde klart det på 1 dag :)

Som sakt, du må ha noe motstand bak for å få dette 100 %.

Pusser du bare reint å plastrer på får du bare gjøre det men bra blir det ikke.

Regel nr 1, allt MÅ være 100 % tørt før du begynner å plastre, på båter med dobbelt skråg er det kondens å fuktighet inni skråget så om du tar dette uten å skjære hull i båten å reparere skaden inni også er det stor fare for at din rep vill falle av.

Skal lete opp tråden.

Fant tråden under "Verksted"

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=30342&st=0

Men ser at den reprasjonen ikke er lakt ut, har bildene av hele prosessen så skal se om jeg får tid i dag så legger jeg reprasjonen ut der.

Er bilder fra en reprasjon etter et "lite" uhell med diamantbladet der da :)

Du har helt sikkert rett. Men hullene er på en forbaska vanskelig plass. Helt bakerst på hver side av skroget og under "motor brønnen" eller hva det nå heter. Bakerst, bak sittekassa der motoren henger. Jeg kommer neppe til uten å kappe vekk halve båten. Og da blir det en verre jobb en jeg er kapabel til.

Men fant en oppskrift på nett på hvordan man kan gjøre dette noenlunde greit likevel, selv om det blir litt jobb. Men hullene er ikke mer enn 10cm i diameter heller.

Her er oppskrifta:

Oppskrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sprekk etter siderullene på en båt jeg hadde.

Der renskjærte jeg sprekken med vinkelsliper og bøyde til ei plate i aluminium i lik vinkel som skroget. Så boret jeg 2 små hull i den og lurte den inn slik at den lå som et mothold på innsiden av skroget. Hang så 2 ståltråder i hullene slik at jeg kunne holde plata på plass. Dyttet så glassfibermatter og polyester inn mellom skrog og plata,og spente ståltråden fast i noe. Når dette var herdet klipte jeg av ståltråden og tettet spekken på vanlig måte med utvendig med god overlapp.

Dette holdt hvertfall veldig bra :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan du legge ut et bilde av skaden ?

Om det ikke er mye hulrom mellom sprekkene å gulvet bak kan jeg sende deg det du trenger for å fixet dette.

Gratis :)

Har du tillgang på strøm på plassen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.